HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RÅA HÖGTALARE!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/13 :  22:50:00  Show Profile Send pak a Private Message
måste bara berätta.
jag var i oslo förut och besökte oslo hificenter.
där frågade jag geir(ägaren)om jag kunde få lyssna på nåt riktigt bra.och det fick jag minst sagt göra.
vi gick ner i high endrummet och han visade mig ett par nästan 2m höga skapelser som stod uppkopplade till en mycket blänkande burmesterrigg.
jag har hört dom förr en gång på mässa utan att bli nåt speciellt berörd,så jag hade inga speciella förväntningar egentligen.
dessa heter adyton imagic och är bestyckade med 18 st 7,5cm element och en banddiskant per högtalare.inga delningsfilter som dämpar.de var kopplade till varsit bryggat slutsteg-minns inte beteckningen(i alla fall burmester).och sen en sub från burm.hur som helst flera tusen watt.
när han drog på med detta så trodde jag nästan att jag skulle tappa både haka och öron.JÄKLAR! alltså.vilken enorm dynamik.
det var det värsta jag hört på länge.det var alltså transienter som jag inte trodde var möjliga i hemmamiljö-det formligen tog luften ur mig där jag satt.det var så otroligt rent,snabbt,kraftigt,homogent och ja jag vet inte vad jag ska säga-förbluffande!det var high endPA!
gillar man sånt ljud så är dessa ett måste att kolla på.sen att de i princip är imuna mot dåliga rum gör ju inte saken sämre.
jösses vilken upplevelse.man har svårt att smälta såna intryck.
skulle vara kul att koppla upp dom med adytonsteg-tror att det blir ännu bättre faktiskt.huga!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/08/13 :  23:51:26  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Grattis till upplevelsen!
Visst är det omvälvande, eller hur?
Lycka till.
Dimitri
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/08/14 :  00:44:45  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Fick liknande känsla när jag lyssnade på Dali Megaline i Dalis lyssningsrum. Har aldrig hört något liknande efter det. Dynamik säger jag bara. Det ordet har en betydelse efter det.
Anläggningen bestod också av Dali Gravity för- och slutsteg,designat av Peter Lyngdorf.
Källan var Denon DP-S1 och DA-S1. Kablar kom ifrån Van De Hul.

Edited by - fatpipe on 2005/08/14 00:45:09
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:20:00  Show Profile Send Frasseman a Private Message
fatpipe: Det är faktiskt Dali´s chefskonstruktör Horther Bak (stavning??) som konstruerat Gravity kombinationen...

Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000