HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:00:48  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Tjenixen!

Hade tänkt att skaffa mig ett par nya högtalare. Dom jag har tittat på är:

B&W Nautilus 804
JMLab Electra 926
Audiovector Mi3 Super.

Hade förut ett par "Canton Ergo RC-L", dom tyckte jag dock blev alldeles för ljusa och skrikiga. Vill helst ha lite "värme" i ljudet.

B&W och JMLabarna har jag hittat beggade. Vad rekommenderar ni? lyssnar mest på tyngre hårdrock, typ black/death-metal, slinker väll även ner en Norah Jonas skiva lite då och då. Vet att det vore bäst att lyssna på alla tre alternativ, dock kan jag bara provlyssna Audiovector-högtalarna (på Lefflers i Nrkpg/Lkpg).

Resten av systemet består av "Acoustic Reality eAR® 1001" (ICE monoblock),"Xindak XA3200MKII" (rörförsteg) och en gammal Sony CD den ska dock bytas ut väldigt snart. Allt är ihopvirat med Kablar från Supra.

Ha de gött.

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:22:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kan bara rekommendera mina egna:


Pleasantly detailed sound with good imaging, soundstaging and micro-dynamics. Missing the last word in macro-dynamics and bass texture and slam. Uses a ribbon-like Heil driver for frequencies above 700 Hz.

We heard this system with two different CD players and two different tube amps - and in two different speaker placement configurations - and the intrinsic musicality of the speakers always showed through.

Speakers of this finesse usually cost three to four times more than the around $4K these speakers retail for. Not sure why these aren't being snapped up left and right, unless it is because of their unconventional technology and appearance.


http://svalander.se/nyhetsbrev/nyhetsbrev050525.htm
http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0904/heilkithara.htm

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2005/08/10 20:24:55
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:44:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ingen av dina alternativ ger så mycket värme i ljudet. Kolla in tex Dynaudio audience 72SE, Sonus Faber Grand Piano home eller Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand. Både JMLab-modellen och Audiovector Mi3-serien drar lite mot det ljusa. B&W har jag ej hört men har läst att de också kan bli ljusa.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/08/10 :  21:05:21  Show Profile Send vincent a Private Message
satsa på PMC.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/10 :  21:39:47  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har endast hört och är sedan snart fyra månader lycklig ägare av Nautilus 804. Jag är väldigt nöjd med mina högtalare och min åsikt är att de spelar det som finns på skivan. Därför uppfattar en del dem som aningen ljusa och påträngande med en del skivor/inspelningar och det kan även jag göra men jag tror att mycket av det beror på respektive inspelning då det inte är något som är genomgående för olika genrer.

Likadant är det med spelgäldje; finns det driv på skivan så återges men är det en inspelning som är mer återhållen så skapar/tillför inte 804:an något driv.

Helt enkelt en neutral högtalare som passar till det mesta (lyssnar på allt från Iron Maiden till Eva Cassidy till Vivaldi och Ac/Dc.

/Hans
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/10 :  21:44:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vill man ha musikalisk värme så kan jag rekomendera en titt/lyss på Sonus Faber, kanske en GP home nu när Domus kommit har jag sett GP home för 21000 demoex.
Alla högtalare du nämner är mkt bra men har lite olika förtjänster, B&Wn är en superkorrekt förmedlare, den återger allt perfekt men saknar dock musikalisk själ, resultatet beror mycket på elektroniken.
JMlab är lättdrivna, detaljerade men lite ljusa i ljudet.
Audiovektorn spelade helt ok hos mig men det var ändå något som saknades, ett drag av hårdhet i övre mellanreg/nedre diskant. Spelglad var den i alla fall, passade mycket bra till elektronisk musik.
SF GPn hade det jag sökte i form av musikalitet och värme.
Bor du i östergötland och vill lyssna, så PMa mig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:11:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Personligen hade jag strukit Audiovector Mi3 Super direkt från den listan vid jämförelse mot N804. Det enda i min mening som Mi3 är bättre på är mer bas och med mer bas så menar jag mer djup och punch men kanske inte mer renhet. (Jag är lite partisk, se min anläggning i signaturen.)

Kan bara hålla med om att samtliga alternativ drar åt det ljusare hållet, men nautilusserien och den senare diamond/signaturserierna är ju betydligt mjukare i diskanten än övriga B&W-produkter.

En negativ kritik som emellanåt framföras mot N804 är att somliga upplever dem som lite lättviktiga i basen. Jag är böjd att hålla med, men basen är å andra sidan mycket snabb och exakt vilket gör att om du senare vill komplettera med en sub-bas så behövs en riktigt bra sub för att kunna matcha.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:13:09  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Oj, Tackar för all respons :).

Kompisen har ett par Sonus Faber GP med Electrokompaniet grejer och det tyckte jag vart lite för "mörkt" eller vad man ska säga :), dock kanske det berodde på elektroniken mer än högtalare.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:24:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Lite komplettering av mitt inlägg ovan:

Jag håller med Terminator om att Nautilus är väldigt korrekta förmedlare, och som sagt har de även för mig avslöjat ganska många sämre inspelningar av musik som man gillar men det är förmodligen priset för ökad trogenhet. Vill du senare prova ut olika utrustning uppströms så kommer 804 förmedla (eventuella) skillnader.

Parametrar som nautilus är riktigt bra på är tex mellanregister, rumsinfo, perspektiv, släpp och de parametrarna är rejält mycket bättre än de uppräknade konkurenternas, dvs klasskillnad.

Har du möjlighet att kolla på Vienna Aucoustics så gör det eller varför inte ino pi60?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/08/10 22:25:43
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:24:49  Show Profile Send bjarne a Private Message
Finns ett par SF GP demoex på ljudkällarn för 17kkr vad jag vet. www.ljudkallarn.com
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:27:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har hört talas om en sådan kombo som flyttade från Norrk.
Lite olycklig kombination tror jag, långt ifrån alla gillar SF, mycket beror nog på i vilket sammanhang dom spelar.
Jag har provat rätt många högtalare hemma, och SF var rätt för mig nu försöker jag sprida ljuset/eller kanske mörkret.
Sant är att de är mörka men det saknas inget om man väl får lyssna lite längre, det är som att släcka ned byggarbetslampan och tända stearinljus runt om i rummet. Efter en stund ser man alla detaljer ändå men det är så mycket behagligare och mer levande i detta ljus.
Men om du vill lyssna till SFGP i en lyckad kombi står inbjudan kvar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:33:21  Show Profile Send svejk a Private Message
För att trassla till det ytterligare föreslår jag Martin Logan. Din förstärkar combo med rör och icepower passar ML har haft det själv. Ett par begagnade Ascent kanske?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:41:45  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Adagio: hörde du det från "sampix" kanske? :D

svejk: 54k för ett par nya, antar att begegnatpriset är rätt högt med? sträcker mig högst till 20.000:- just nu.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:51:41  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Adagio: hörde du det från "sampix" kanske? :D



Djungeltrumman slår vilt i Norrköping ser jag

btw, jag kan garantera att Adagio´s uppsättning låter ett par gånger bättre än den tidigare nämnda

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/10 :  23:07:22  Show Profile Send svejk a Private Message
Ascent tja dessa är en femma dyrare såvida du inte har ena HotRod !

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12030


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/08/11 :  16:18:02  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Tyvärr saknar jag Hotrod-delar.

Lutar mest åt B&W:arna just nu. Ska bara ner på stan idag/imorgon och lyssna på SF GP, får se vad jag tycker om dom då.

Hade gött
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/11 :  21:36:14  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Som folk har sagt så är kanske inte JmLab det bästa valet om du vill ha mindre ljust ljud. Förmodligen är inte heller Audiovector det bästa valet.

B&W 804 kanske skulle kunna passa. I mina öron är de ganska varma och gosiga, men kanske inte helt korrekta. Jag anser att de är ganska hissade i midbasen, vilket gör att gitarrer låter fetare än vad de gör med många andra högtalare (kan ju vara positivt i och för sig). Med tanke på din musiksmak så kanske du ska ha en rappare högtalare också.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/11 :  22:58:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Gurkan, har inte Sampix tipsat om Dynaudio? Om du inte vill ha skrikigt ljud så är Dynaudio ett tips, kolla tex upp deras nya serie Focus.
Golvarna på bilden, skulle kosta runt 25.000kr om jag har läst rätt, kan vara något!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:03:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker det är en DEL generaliseringar här. Ljushet/mörkhet, har MYCKET att göra med vilken elektronik man parar ihop det med.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:20:03  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Huvudet på spiken Zalve!

Funkar ju med ett delningsfilter eller en bättre EQ också.
Mina "nya" Infinity lät inte alls så roligt med nuvarande elektronik utan att vissa frekvenser fick skäras och vissa hissas etc. Det är inte mkt som behövs.

Bara att kunna höja tex 150Hz gör ju röster och instrument mkt varmare, och mer "in face"..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/12 :  08:08:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Tycker det är en DEL generaliseringar här. Ljushet/mörkhet, har MYCKET att göra med vilken elektronik man parar ihop det med


Detta stämmer naturligtvis, men vissa högtalare har en grundkaraktär åt ena eller andra hållet, Audiovector och JMLab åt det ljusa tex och Dynaudio åt det mörka/varma. Parar man däremot tex JMLab med varm elektronik typ Lavardin kan det låta bra och inte skrikigt ändå.

På samma sätt kan man para Dynaudio med tex Rotel så det inte blir för gosigt och inbäddat ljud. Det bästa är kanske om både högtalare och kringutrustning är neutrala?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/12 :  09:56:11  Show Profile Send pewe a Private Message
En bra sak med Audiovector är att de enkelt ändrar karaktär beroende vilken elektronik man parar ihop de med. Väldigt stor skillnad faktiskt och med lite tålamod kan man få precis den ljudkaraktär man vill ha. Enligt mina erfarenheter kräver de ordentligt med förstärkarkraft för att komma till sin rätt (även om de på pappret är lättdrivna).

Jag kan dock inte skriva under på beskrivningen om att Audiovector skulle vara ljusa. Rätt placerade, i ett rum med bra akustik o ganska mycket dämpning, låter ex.vis Audiovector Mi3 Signature definitivt inte ljust. Just Signaturen är i mitt tycke den bästa Mi3 modellen, ligger en bra bit före Super. Och Avantgardens diskant kan bli påträngande i långa loppet tycker jag.

Du kan också försöka hitta en M3 modell från den förra serien till ett bra pris och sedan uppgradera den till en Mi3 modell. Kan verkligen löna sig.

Tänk efter före innan du slår till och jäkta inte! Det är trots allt du som skall bestämma vad som låter bäst.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/12 :  10:13:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Matte76: "Det bästa är kanske om både högtalare och kringutrustning är neutrala?"

Sugen på ett medlemskap i LTS?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/12 :  10:47:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Sugen på ett medlemskap i LTS


Varför inte? Nej, men ärligt talat vill man ju att det ska låta som det var tänkt från början, det är ju det "high fidelity" handlar om. Men vägen dit, tja den är nog snårig...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000