HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cdmod.från harmony d. blir bra!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:30:12  Show Profile Send pak a Private Message
är inne på att modda min marantz cd17.
blir det stora skillnader tro,så att det är värt pengarna?
eller är det bäst att byta helt?
tänkte på klocka,nätdel,analogdel mm.
är det nån som har modifierat hos H.D?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2005/08/12 11:40:48

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:38:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vet ej vad det kostar dig, men jag garanterar att den låter bet. bättre efter modd! Cd17 är ju en dröm att modda... Kanske skulle du ta en del i taget? Nätdel först, sen klockan osv. Se vad som händer?

M
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:52:41  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej pak

Jag moddade klocka, nät- och analogdel på min Sony 30 ES hos Harmony och jag är mkt nöjd med resultatet. Kostar ca 3-4 kkr att ta denna modd. Om det blir inköp av en separat DAC så komer jag nog att låta Harmony modda digitaldelen och lite annat för att få en ren transport.
Kan bara rekommendera en modd, du lär inte bli missnöjd.

Linkan

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:53:27  Show Profile Send pak a Private Message
kostar 4200 att låta dom göra allt.
jag är sugen må jag säga.
men det blir väl allt då skulle jag tro.det vet dom väl bäst där antar jag,om vad som behövs.
det är ju en ki,men det spelar väl ingen roll-det kan ju inte skilja så otroligt mycket.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:55:29  Show Profile Send pak a Private Message
linkan.blev det stor skillnad eller?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2005/08/04 :  12:59:44  Show Profile Send linkan a Private Message
pak

Jag tycker att det blev en annan spelare efter denna modd, ljudbild blev tydligare och bredare. Framförallt så känns det som att det ett lugnare, men fylligare och luftigare ljud.
Har jämfört denna mot Snuttens CD 17 Signature? (snutten får väl rätta mig om jag har fel) och det var spännande eftersom Marantzen går djupare i basen men saknar det ordentligta trycket där. Sonyn var lite mer utsträckt i diskanten och hade klart mer mellanbas som ger ett bra stöd för mellanregistret. Lite djupare och bredare ljudbild hos Sonyn.
En stor skillnad var om jag kommer ihåg rätt att det är ett klarare ljud från Sonyn, Marantzen lät lite "grå" om jag får uttrycka mig så.
Om jag får gissa så tror jag att dessa saker förändras med en modd men det är ju bara vad jag tror.

Linkan

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/04 :  13:30:58  Show Profile Send pak a Private Message
får nog skicka iväg den då.jag tror minsann att jag packar ner den med detsamma.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/08/04 :  22:33:29  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Har fått min CD-Fix (reparerad och) moddad av Mattias på HarmonyDesign. Gick väldigt bra och smärtfritt med utmärkt resultat. Kostade 3000:- att få separat strömförsörjning (inkl nätfilter) till analogdelen samt utbyte av alla stora lytar plus bättre rca-kontakter (originalkontakterna hade släppt i lödningen). Ljudet belv mörkare, lugnare och allmänt lite bättre....

Men ett gott arbete kan inte helt trolla med de grundförutsättningar som finns i spelaren (transport, digitaldel o s v)... så jag sålde spelaren till fördel för en Opera Consonance Droplet. Jag blev till slut nöjd och även han som köpte min moddade CD-Fix belv nöjd.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/04 :  22:59:59  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Köpte en HD moddad Pioneer PDS 802 en gång i tiden (10 år sen)därför att den var moddad och den va kanon. Moddade den ytterligare en gång (97) på HD (klocka och nätdel) och efter det kunde den tampas med betydligt dyrare spelare. Den tjänstgör faktiskt fortfarande.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/05 :  00:33:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Hänger på hyllningarna min TEAC transport vart betydligt bättre efter byta av klockan, digitalt utgångsteg samt tillsnyggning av strömförsörjning. Mycket bra att ha med att göra, seriös.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/05 :  10:22:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Instämmer med svejk.Mattias är helt klart mycket bra att ha och göra med och min bror modifierade sin spelare där vilket gav ett klart lyft. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/08/05 :  12:39:30  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag har flera gånger funderat i samma banor. Nu har jag en Primare D20. Någon som vet om den är bra att modda? Jag är ganska nöjd med ljudet som det är nu.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/05 :  13:04:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Filikoster, jag skulle anta att den är ypperlig för detta ändamål. Jag hade en D20 tidigare och en del av anledningen till att jag köpte den var att den var en mycket stabilt byggd spelare, så med största sannolikhet skulle det bli mycket bra. MvhKristofer
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:10:16  Show Profile Send pak a Private Message
jag pratade med mattias igår,och han sa att han kunde styra ljudet TILL EN VISS DEL efter kundens önskemål.så jag skickade iväg spelaren idag,med lite ömskemål på en lapp.
ska bli spännande att få den tillbaka om ca en vecka-kommer att vänta ijäl mig misstänker jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/05 :  19:52:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Innan någon har blindtestat skillnaden mellan en moddad och en omoddad apparat, så vägrar jag tro att ett byte av några komponenter kan göra någon som helst skillnad på ljudet.

M.V.H. Trådförstöraren

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/08/05 :  19:57:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Ulf!

Vilken läcker spelare! Kan du inte berätta mer om den? Tror inte att det är så många här som är bekanta med den. Hur låter den och vad kostar den? Var kan man köpa en sån?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:19:12  Show Profile Send pak a Private Message
?
det där förstår jag inte.
ingen skillnad?
så då kan alltså jag löda in lite av varje i mina apparater utan att det blir nån skillnad då,konstigt.
undrar varför folk moddar grejer då.
men bara JAG hör skillnad-eller rättare sagt upplever en skillnad hellst till det bättre så är då jag nöjd-vad andra tycker är inte så intressant-om mina grejer alltså.det är vad dom tycker om sina som är intressant i denna fråga.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:25:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skojar bara.
Jag har flera apparater hemma som är moddade av Harmony Design.
Bl.a. Behringer Ultracurve där hela analogdelen i princip ersattes.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:31:21  Show Profile Send pak a Private Message
började undra nu alltså.
det lär alldeles för dumt för att vara på allvar.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:39:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ingen tråd är ju komplett utan att någon skeptiker kommer och ifrågasätter allting.

Ultrcurven var ju intressant att modda eftersom det är en digital EQ som inte är så väldigt påkostad och några bättre alternativ finns inte i rimliga prisklasser.
Eftersom det var mycket luft i lådan så installerades en helt ny analogdel med nätdel och allting. Den digitala recievern byttes ut mot en modernare variant som är mindre jitterkänslig.
5000:- kostade kalaset, och jag tyckte den var värd det.
Totalt har Ultracurven kostat mig 9000:-
Den ligger väl ljudkvalitetsmässigt någonstans i den prisklassen, jag har inte direkt jämfört md motsvarande cd-spelare i samma prisklass, men mot Bladelius Freja för 24000:- stod den sig slätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/08/05 :  22:07:18  Show Profile Send ulfsan a Private Message
OT:
pick-me-up: Kör en sökning på Droplet så får du upp flera trådar; bl a en i "Hårdvara, recensioner" med länkar vidare osv, osv...

Men faktum är att denna spelare är fantastisk, vilket vi är ett antal personer här i Skåne som upptäckt. I Sverige säljs den bl a av Lyssna HiFi i Ystad, men min kommer från ArtSound i Danmark.... Här är en av länkarna med mer uppgifter: http://www.6moons.com/audioreviews/droplet/cdp5.html
Den kostar (senaste uppgifter jag har) 18.000:- i intro.pris på Lyssna.

Ursäkta OT, men ville bara lämna svar på fråga.../ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/11 :  11:45:47  Show Profile Send pak a Private Message
nu vet jag till viss del hur bra det blir:)
den kom tillbaks nyss så jag har just kopplat upp och lyssnat till ett par låtar,men till kallt slutsteg-måste vara varmt hellst.
cdn får stå på repeat i dag så får jag lyssna lite mer i kväll.
men som mitt första intryck så blev jag då minsann inte besviken.
det var en skillnad som är svår att sätta ord på.större luftigare lugnare TYDLIGARE-det mesta har klivigt upp en bit tror jag.Å vad jag väntar på att höra den när steget är varmt och spelaren fått gå en stund.
klockan var för bra för att behöva bytas föresten.den verkade vara svåröverlistad,men han har tydligen lyckats bra ändå.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/12 :  11:36:16  Show Profile Send pak a Private Message
nu har jag lyssnat lite mera och kan bara konstatera:varför har jag inte gjort detta tidigare!
det är en helt annan cdspelare ju.ljudet breder ut sig åt alla håll,och det är mycket luftigare.för att inte tala om tydligheten och fokus i ljudet.det blev mycket bättre djup i ljudbilden också,bådr bakåt och framåt.q-sound på tex.roger waters amused to death är helt ruggigt nu.jag som tyckte att den lät bra före...det blev o-vant att lyssna nu:)
så till dom som också funderat på att modda så kan jag bara rekommendera detta.
nu blir det förmodligen DYRT om man skulle få för sig att uppgradera.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/08/12 :  11:47:36  Show Profile Send ZAC a Private Message
Vad gjordes på spelaren?
Byte av klocka och mer...

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/12 :  11:57:41  Show Profile Send pak a Private Message
analogdelen har fått nya spänningsmatningar,bättre opampar i analogdelen.
En del elyter och några ytade motstånd har bytts och systemet för analog
spänningsmatning, förutom nya regulatorer, har ändrats.

Nätfilter har monterats. Nätbrunnen bytt till en jordad.
klocka behövde inte bytas.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000