HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utsläckning av 80 hz:(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/10 :  13:19:56  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Denna frekvens existerar ej vid lyssningspositionen men utmed väggar o om jag ställer mig upp vid lyssningspos så dånar det som attan

Detta irriterar mig grymmt mycket!

Reflektioner o tidsfel pga studsande ljud örstår jag,men inte detta utsläckningsproblem.

Tampas man med problemet på samma sätt som bummlig bas eller vad gör man??

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2005/08/10 13:21:45

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:27:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är samma sak som bumlig bas ja, ljudvågorna reflekteras inne i rummet och där energin där den är som minst i ljudvågen just vid lyssningsposition dämpar ljudet vilket ger en dipp i rumsresponsen.

Man åtgärdar det på samma sätt, genom att basabsorbera rummet, primärt hörnen eftersom trycket är som mest där.

Har du möjlighet kan du också (rent av först) justera lyssningspositionen, en liten förflyttning på en dm eller två kan förändra ljudet radikalt.

Om du mätar upp en frekvenskruva för rummet så ser du vart dina peaks ligger och dämpar dem, dämpar du dessa kommer du att även till viss del jämna ut dippen men också samtidigt göra dippen mindre påtagliga.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:38:43  Show Profile Send hjort a Private Message
Tänk på att om du bara tar bort peakarna i basen kan det bli ännu värre eftersom hela basregistret då blir för lågt mot mellanregistret.
Då är risken stor att du får ett tunt och kallt ljud.

Det du behöver är utjämning, ingen helmholtz.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/08/10 :  17:02:41  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för svaren!
Om man dämpar denna peak i hörnen(80hz) så blir dippen mindre eller????
Prövat o flyttat lite på mig själv men denna dipp kvarstår
Hjort:uppnår man utjämning med absorbenter(läs 2 st 20cm stenullsskivor)på bakvägg placerade i hörninen med 5 cm luftspalt till väggen??


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:52:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Dippen blir inte mindre men peakarna runt om blir lägre så du upplever inte dippen som lika djup. Om du flyttar högtalarna något så kan du justera dippen (och peaks).

Bakväggen bör du ungvika att absorbera men det funkar som du säger i hörnen. Ställer du skivorna 45 grader över hörnet får du peakabsorbtion över ett vidare frekvensregister. Du bör kanske göra detsamma framtill också. Frågan är om du kommer så långt med som ~80hz, du har förmodligen eventuellt kanske peaks strax under och över 80hz.

Luftspalten fyller ingen annan funktion än att spara material, om man säger att du fyller hela så absorberar den mera, men eftersom energin är låg i sinusvågens minima så omvandlat mindre eller inget till värme i isoleringen. Luftspalt kan man ha för att optimera för en viss frekvens och då kan man ta en luftspalt som är 1/4 av ljudvågens längd.

Du kan även skära trianglar av isoleringen, stapla dem på golvet och bygga en kil sen spänna något tyg över "kilen".

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/11 12:53:44
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/08/11 :  15:38:52  Show Profile Send hjort a Private Message
Om du sätter runda basabsorbenter tillräckligt breda med rokwool i hörnen jämnas frekvensgången ut så att dippen kommer upp och peakarna går ner lite grann.

Beroende på hur mycket bas ditt system kan leverera kan det behövas många absorbenter, typ i varenda hörn.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/12 :  02:07:15  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Prövat o flyttat lite på mig själv men denna dipp kvarstår

Pröva samtidigt att flytta på dina burkar åsso, kan vara mycket effektivt...

Det finns ett program på nätet du kan testa med, Cara Quick,
http://www.cara.de/ENU/index.html
Där kan du testa med lite lika placeringar å få lite humm om olika akustiska fenomen i ditt rum. Man ska vällan inte tolka resultaten som fan läser bibeln, men lite intressant är det...

Sedan kan jag inte hålla med hjort om att Helmholtz inte skulle fungera. Jag har hört effekten utav Svanå:s Helmholtz basabsorbenter å blivit överbevisad utav den välgörande effekten i både tajt o kraftfull basåtergivning som de medfört...
Jag har själv byggt Helholtz med gott resultat hemma...
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Testa med lite fasta frekvenser från 20 å uppåt o lyssna efter förstärkningar i basen, DÄR ska du sätta in resurserna! Då "jämnar" du till dipparna i farten åsso :-)

http://binkster.net/extras.shtml
På den sidan kan du ladda ner en testskiva som du bränner själv. De fasta basfrekvenserna där är ganska användbara..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000