Author |
Topic |
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/08/08 : 20:58:55
|
Jag har påbörjat mätningar av mina band. Det verkar som om jag inte får till mätningarna, jag har ett bra ljudkort en BehringerECM8000 och en tillhörande mikförstärkare. Enligt konstens alla regler har jag kalibrerat (Linnars Manual, Cordon Negros hemsida och Buttermans manual). Der verkar som om mätningarna faller under 1000Hz och över 15kHz. Jag tänkte att det kanske var banden(se Blå graf) som faller, men jag testade att mäta mina LinnKan högtalare (Rosa)också. Samma "mönster" uppvisas. Jag har provar med närfältsmätningar och farfield, och de visar samma mönster. Jag hat även provat att köra in testsignalen genom mikförstärkaren till ljudkorter, och det visar en fin rak frekvenskurva:-(
Testrummet är ett normalt rum, men jag har även provat lite olika placeringar, alltid med denna typ av graf.
Har ngn en aning om vad det kan var för fel? Finns det ngn som har gjort mätningar med SW? Kan ni då visa kurvan (utan smooth och ihopklistringar av portar osv)
|
/filip
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/08 : 21:36:19
|
Nu har jag aldrig använt speaker-workshop men principerna är väl dom samma.
Så här ser mina diskanter ut om jag mäter på 70 cm avstånd on-axis med micken mitt för bandets höjdledscentrum.
Misstänker att du har start och stopptider på fel ställe i impulsvaret. Då kan man få lite lustiga resultat.
Lite information om mätuppställning och hur diskanterna ser ut skulle också vara bra att ha. Den ojämna frekvensgången känner jag inte igen. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/08/08 : 23:40:29
|
Fimax: Det verkar vara något annat än högtalarna som kurvorna kommer ifrån med tanke på att dom följer varandra.
Hur är ljudkortet inställt? Vad för slutsteg används? Var kopplas mickeförstärkaren in i ljudkortet?
Kan du visa en skiss på hur det är kopplat?
Gör ett test, tag bort all kalibrering och mät igen! Kan vara ett kalibreringsfel.
|
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 11:53:46
|
quote: Hur är ljudkortet inställt?
Inställt? Kan man ställa in ljudkortet?
quote: Vad för slutsteg används?
En vanlig yamahaförstärkare, 2x30W.
quote: Var kopplas mickeförstärkaren in i ljudkortet?
Ludkortet har RCA ingångar. Två in och två ut. Kopplar in den i en av ingångarna. (Mickförstärkaren är en Behringer MIC100)
Kan du visa en skiss på hur det är kopplat? Har provat med både Wallins Jig (som är kass (pga) och "direkt".
Jag kör inte in högtalarsignalen in i ljudkorter, utan låter i referensensignalen ut gå direkt tillbaks in i kortet.
Vad som stör mig lite är att insignalen från micken blir betydligt lägre än referensen Även då mickstärkaren är på högsta känsligheten. Ljudvolymen kan man ju inte ha så jättehög (kör redan med öronproppar) |
/filip
|
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 13:18:36
|
Mikförstärkare på högta nivå och öronproppar?? Låter inte rimligt, kontrollera nivåerna, risken är överhängande att den uppmätta signalen klipper.
/Jesper |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 23:35:24
|
FIMAX:
Gå till min hemsida och kolla hur ljudkortet skall vara inställt vid mätning. Kolla också hur det hela skall kopplas.
Tror jag lagt in bilder om detta, skall kolla.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 23:39:02
|
Så, nu skall vi se: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38207&SearchTerms=mätro-1
Läs igenom länken ovan. Kolla också på min hemsida hur man ställer in ljudkortet för mätning. Kom ihåg bara att du måste använda nivåkontrollerna på ljudkortet för att reglera nivån. Om du inte gör detta kommer ljudkortet ofelbart att gå sönder!
Kolla också nedanstående länk. Det är en kille som använder endast kablar för mätning. Läs nogrant igenom hans sida. http://paginas.terra.com.br/educacao/claudionegro/english/
Tyvärr är inlärningströskeln hög för Speaker Workshop om man gör på eget sätt. Det är därför jag tagit fram en bygg och mätmanual. Då är det genast enklare.
|
Edited by - linnar on 2005/08/10 23:45:58 |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 12:25:55
|
Tack för hjälpen allihopa!
Efter omkalibrering, expimerende och donande fick jag till det bättre, men risken finns att man "exprimenterar" bort riktiga fel. Man vet ju inte hur den "riktiga" kurvan ska se ut. För att elliminera osäkerheten gav jag upp och nu låter jag mäta upp bandet hos proffs.
Sedan kan jag använda dessa resultat för att "kalibrera in" mätningarna hemma.
Jag återkommer med resultat.
Dahlberg, är din kurva "smoothad" ?
|
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 15:26:33
|
Mätningen är utförd på 70cm avstånd och 110cm (mitt på bandet) ovanför golvet on-axis. Ingen "smoothing" är använd.
Diskanten sitter monterad på magnetostatbasen och har alltså bra baffelstöd åt ett håll men betydligt mindre på andra sidan.
Tidsfönstret är satt strax innan startförloppet och strax innan första reflexen.
Mätningen skall vara tillförlitlig ned till ca: 450hz enligt programmet. Resultaten uppifrån: Utan både filter och dämpled.
Med filter, inget dämpled. 2/ordn 32,2uf / 4,7mH
Med både filter och dämpled. Samma filter plus ett förbikopplat seriemotstånd 3,1ohm/ 1uf Att dippen vid 2800hz inte har synts lika tydligt/alls tidigare får jag skylla på dom andra mätsystemens dåliga repeterbarhet eller någon annan egenskap som dom programmen saknar. Jag har inte använt någon "smoothing" vid mätningarna jag har utfört tidigare utan jag har kört 10-20 repetitioner och sedan tagit genomsnittet på det för att få ett tillförlitligare resultat. Med clio,n så får jag identiska mätningar vid varje tillfälle så även om jag skulle göra på samma på samma sätt med den så skulle inte det här resultatet ändra sig. Jag äger tre olika mikrofoner och har testat alla. Den jag nu använder skall vara så gott som rak i frekvensgången.
Jag länkar till skärmdumpen för att den inte skall bli så stor i tråden 900kb (bitmapp).
www.dahlbergaudiodesign.se/images/neoribbonclio.bmp
Edit: Jag har även tillverkat band där bärfilmen bestod av "Kapton". Den filmen är 4-5 my tjockare än den som nu används och mätmässigt så visar det sig som en något jämnare frekvensgång i området mellan 4-10khz. Dom banden låter då i stället inte riktigt lika bra och det är anledningen till att dom gick bort (trots mätningen).
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/08/15 16:17:01 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 21:50:43
|
Dahlberg: Intressant beskrivning!
Fimax: Alla mätprogram visar inte resultatet på samma sätt. En del smooth'ar automatiskt medan andra visar precis allt, som Speaker Workshop. Med Speaker Workshop kan man också repetera mätningen ett fritt valt antal gånger för att störningar och tillfälliga mätfel räknas bort. Speaker Workshop gör omräkningen automatiskt men det tar betyyydligt längre tid att mäta så.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 11:49:47
|
Har mätt på det nyinhängda bandet som blev lite mindre sträckt än det förra. Frekvengången är inte helt identisk men avvikelserna är ändå rätt små. Den gula kurvan visar 45 gr off-axis uppförandet och den röda naturligtvis on-axis.
Den här bilden är också 900kb stor så.....
www.dahlbergaudiodesign.se/images/neoribbonclioon-off.bmp
Att det skiljer mellan olika band är inte särskilt konstigt och om man använder annan folie eller korrugering så kan det dra iväg.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 21:04:28
|
Den nya mätkurvan visar att bandet har en BBC-dip. Väldigt många högtalare som anses låta bra har en sådan eller en antydan till en svacka.
Dahlberg: Du har inte funderat på att bygga in en spänningsjustering för banden?
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 21:29:40
|
Har också uppmärksammat "BBC-dippen" och, jo jag är böjd att hålla med angående hur det låter .
Jag kommer inte att bygga in någon justering för bandsträckningen men om man är intresserad av en sådan lösning så är det enklaste att använda samma typ av infästning för banden som Bernt använder.
Då kan det iofs vara bra om bandstöden är flyttbara också. För att den tillplattade ytan på bandet som blir vid monteringen skall kunna följa med vid eventuell sträckning. Om man har tre stöd så kan naturligtvis det i mitten vara fast. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 06:07:54
|
Just ja, det finns ju stöd att ta hänsyn till åxå. Då blir det aningen mer komplicerat. Skulle annars vara intressant att höra vad det blir för skillnad mellan olika spända band.
|
Edited by - linnar on 2005/08/17 06:08:14 |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 21:18:36
|
resultatet av mätningen hos "proffsen". Osmoothad kurva! Ser väl inte süü illa ut?
|
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 21:39:42
|
Är det mätt med svep eller Ser väl rätt så skapligt ut iofs. Är det med banden som hade lite för kraftig folie eller har du fått tag i någon annan tunnare variant
PS. Kan du inte slänga in en bild på hur dom ser ut, det vore spännande . |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:05:14
|
Vet inte hur de mätte. Ja det var med den tjocka folien (om den nu är tjock). Ska till sverige om ett par veckor, ska köpa COOP:en och prova med den. Ska även prova att sträcka banden olika mycket, med UFO-folien osv.
Det viktiga är att jag nu har en kurva som jag kan kalibrera in mina egna mätningar med. Sedan börjar det roliga att testa och dona.
I nuvarande stadiet publiceras inga bilder, de ser för-a ut. Fula plankor, infästningssystem som limmats osv.. vill göra det snyggt innan bilder kommer.
Var lite kul i butiken där jag gjorde mätningarna. När jag lämande in diskanten ska hade jag tejpat för öppningarna med packtejp. Han tittade konstigt när jag berättade att jag ville ha de uppmätta. "--ööö, men jag ser inget element??" Jag: Bort med tejpen. " ööö-men vad är det där? Kommer det överhuvudtaget ngt ljud från dem där?" När jag hämtade dem var det ett annat ljud. "intressant, ser ju inte dåligt ut, var har du köpt banden? vadååå gjort själv? VA, vanlig matfolie, men det är ju räfflor? Krrugeringsmaskin? Coool? Imponerande, sen började han svamla om Martin Logan... |
/filip
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:10:12
|
Jo för katten, släng in lite bilder!
Dahlberg: jag skärgranskade hans mätning här ovan. Jag gjorde en egen smooth på kurvan och kom fram till att den liknar din mätning som du lagt in i ditt första inlägg här ovan.
Fimax: Vad för slags mätutrustning använde "proffsen"? Hur stort var rummet som mätningen gjordes i? Hur långt från bandet placerades miken? På viken höjd placerades miken? Vad är det för streck längst ner?
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:28:32
|
Misstänker att dom har använt ett sinussvep för att göra mätningen och det är ju också en variant. Ställer lite andra krav på hur man gör iofs. Strecket längst ner är inte en impedansmätning i alla fall. Är nog mest bara ett streck, tror jag
Hade varit sanslöst kul att få vara med när grejerna packades upp
Tejp för öppningarna som vindskydd under transport var ett riktigt bra tips, det tackar jag för . |
Edited by - Dahlberg on 2005/08/18 23:28:57 |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:50:25
|
quote: Vad för slags mätutrustning använde "proffsen"? Hur stort var rummet som mätningen gjordes i? Hur långt från bandet placerades miken? På viken höjd placerades miken? Vad är det för streck längst ner?
Rummet var inte speciellt stort, de gjorde det på lagret, med prylar runt om..?? Lite konstigt.. men jag hoppas de visste vad gjorde.. enda jag såg var en Behringer mic och en dator med en blå bild (gammal utan windows) och plotter. Miken var placerad ca 80-100cm från banden i mitten. Strecket, ingen aning?
JAg körde in kurvan med SPL och jämförde den med min i SW, den tjocka rosa är "proffsens", smoothad med 1/3octav (som CLIO vad jag läst) och den tunna röda min. Ligger inte såå långt ifrån varandra (också i Dahlberg riktning). Nu är det bara att försöka att trimma in kalibreringen.
Bilden från SW http://bildarkiv.hififorum.nu/Filip/min_och_butik.jpg |
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:26:14
|
Det tar sig i alla fall
Vet inte om jag har varit oklar men jag vill ändå säga att dom mätningar jag har presenterat inte är "smoothade". Jag har använt det av rummets dimensioner bestämmda tidsfönstret och mätningarna skall enligt "Clio" vara tillförlitliga ned till mellan 300-500hz beroende på vilken mätning det är frågan om. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 11:12:15
|
Dahlberg: Helt riktigt. När man använder tidsfönstret ser kurvorna smoothade ut.
Fimax: Skräpet du har i de nedre registret är reflexer från rummet. Under 1khz har proffsen en resonans, antagligen från rummet. Sedan stämmer kurvorna bra överens upp till ca 10khz. Från 10khz ökar diskanten i din mätning. Jag tror att "proffs"mätningen är mer rätt här. Jag gissar att du mätt lite närmare än "proffsen" eller så har du ett slutsteg som höjer diskanten. Kan vara andra effekter också som inställningen av SW mm.
Märkligt att "proffs" använder DOS-baserade Clio.
Jag säger som Dahlberg "det tar sig".
|
Edited by - linnar on 2005/08/19 11:16:03 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 11:51:13
|
Grafen som Fimax presenterat kommer inte från "Clio", som för övrigt åker åttor runt vilket pc-ljudkortsbaserat mätsystem som helst 7/24. Oavsett om det är dos-baserat eller inte. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 21:23:58
|
"och en dator med en blå bild (gammal utan windows)" Detta fick mig att tro det var Clio. Jag hadde väl fel då.
"som för övrigt åker åttor runt vilket pc-ljudkortsbaserat mätsystem som helst" Njaa...undra jag det...
Clio och SW kan mäta samma saker och rätt inställt skall kurvorna bli lika (naturligvis). Jag vet inte vad som går mäta mer med Clio men med SW kan man mäta nästan allt och lite till. Svagheten hos SW är vattenfallsmätning och det röriga upplägget. Clio är mer "koppla in och kör" (tror jag). Jag bygge mina uppgifter av folk ute på internet runt om i världen som jag mailväxlat med medan jag utvecklade Mätro.
Bäst att sluta här då jag inte vill dra igång en sådan debatt i denna tråd.
PS SW med jig kostar unde tusingen, med bara kablar under hundringen. Clio kostar som en semestersea till Medelhavet. DS |
Edited by - linnar on 2005/08/19 21:30:43 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/20 : 00:04:09
|
quote: Bäst att sluta här då jag inte vill dra igång en sådan debatt i denna tråd
Låter som en bra ide Jag totar ihop ett PM i stället, jag tror nog att vi är rätt så överens om dom för och nackdelar som finns.
Hade väl iofs kunnat slänga in en sån här i det förra inlägget. Det hade varit på sin plats . |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/08/20 : 07:24:48
|
Det här var en mycket intressant tråd! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|