HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diy nissar i jönköping
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/12 :  14:33:26  Show Profile Send Hasse a Private Message
Finns det nån mer än jag som bor i Jönköping och pysslar med hifi och diy?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/12 :  15:26:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag bor på Råslätt så blir det ju lite svårt med DIY - då man inte har nån tillgång till nån verkstad- borde egentligen nyttja min balkong som verkstad

Edit: Lite grejer har jag dock skaffat...lödstation, hobbyborrmaskin "a la dremel" spänningsaggregat...å lite annat smått å gott...men mer prylar behövs för att nått skoj ska kunna bli gjort.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/12 16:07:22
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/08/12 :  16:37:04  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Jag bor i Gränna, ca 4 mil därifrån. Visst är jag n00b i sammanhanget, inga Dahlberg-band här på ett tag, men mina ambitioner är det inget fel på.

För tillfället är det ett par stativhögtalare av högre klass som ska byggas som projektarbete i skolan. Sen måste jag nog bygga en mätstation, typ Linnars Mätro-1, så jag kan verifiera kvaliteten!

XizzeriA
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/12 :  16:46:35  Show Profile Send ohmega a Private Message
OT - .....XizzeriA: jag har bott i gränna!! - inte fullt så långrandigt som man kan tro med tanke på alla polkagriskokerier

Projektarbete i skolan....jojo det låter nåt de...skolarbete KAN vara kul tydligen


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/08/12 :  16:50:01  Show Profile Send Parasite a Private Message
Bor i eksjö 6 mil från jönköping, dock mest intresserad av att läsa om än att bygga =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/12 :  18:59:31  Show Profile Send Hasse a Private Message
Själv bor jag i huskvarna. I sommar har jag pendlat mellan lägenheten och pappas garage för att få ihop mitt bygge. Det jag lyckats bygga ihop hittills är HFLS-1or och en hypex slutsteg.

XizzeriA: Det låter seriöst vad är det för grejjer?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/08/13 :  00:46:51  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Jag är alltid seriös i mina hobbies

Mitt projekt blir ett par basreflexlådor på ca 15 liter netto vardera. Dessa bestyckas (antagligen..) med varsitt 6.5" Monacor bas/mid + Seas H1149, delade aktivt med den Behringers populära Ultradrive. 6 laxar känns lite saftigt för ett skolprojekt, men för mig är det nog lite mer än så Tanken är väl att experimentera mig fram (ev. med mätutrustning, typ linnars Mätro-1) till "optimal" delning med Behringern. Trial and Error typ.

Separat byggtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41520

@ohmega: Intressant, "It's a small world.." Det är väl inte så pass att man vet vem du är, du kanske gått på Grennaskolan också? Ursäkta Gränna-OT i Jkpg-tråden, kanske får skapa en egen tråd senare

XizzeriA

Edited by - XizzeriA on 2005/08/13 01:01:30
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/13 :  09:28:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
XizzeriA: pluggade på ribbaskolan

sorry för ot


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/13 :  11:53:38  Show Profile Send Hasse a Private Message
Det tycker jag inte är ot. Det är ju fortfarande jkpg trakten vi pratar om. Det vore kul om man kunnde dra ihop ett litet gäng och lyssna på varandras grejer.
Kan tilllägga att även dom som inte bygger själv är välkommna med inlägg.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/13 :  12:11:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja...huskvarna är ju inte långt borta...bara att ta 1:ans busslinje så är man där!

Jag jobbar heltid fram tom oktober så det är helgerna "som gäller" för mig...det skulle verkligen vara trevligt med en liten träff.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/13 :  20:42:37  Show Profile Send Hasse a Private Message
Ja det vore kul. Jag jobbar och pluggar pckså på vardagarna men det skulle funka att ses nån kväll eller helg.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/13 :  23:33:41  Show Profile Send edison a Private Message
Känns nästan som hemma, har ju en syrra i Kaxholmen...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/14 :  00:25:13  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Bor i J-köping och pular (lyssnar mest faktiskt) med hifi. Så mycket DIY blir det inte, för lite tid jag pendlar (8+8=16 mil) till jobbet så där går en hel del fritid. Idéer har man ju men det brukar för det mesta rinna ut i sanden.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/08/14 :  00:40:03  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Det låter ju helkul med en DIY-träff. Själv har jag nog inte såt mkt att visa upp, annat än en (inte alltför välspelande?) centerhögtalare och subwoofer. Men det skulle kännas oerhört inspirerande att träffa andra, som kanske klättrat högre på stegen. DIY eller inte, HiFi är alltid intressant

@ohmega: När gick du på Ribba, vore kul med viss tids-/åldersuppfattning!

XizzeriA
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/14 :  02:21:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
krellmaster: Jag känner igen det där med idéerna

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/14 :  12:22:25  Show Profile Send Hasse a Private Message
Visst vore det kul att ha en hifi/diy träff. det gäller bara att hitta en tid och plats som passar. Vi skulle kunna träffas hos mig nån gång. Villka intresserade?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/14 :  12:28:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag!!

Edit: Jag kan dock bara på helgerna.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/14 12:29:53
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:39:59  Show Profile Send Hasse a Private Message
härlit!

Vi kanske ska lägga upp fler trådar om på andra forum om vi ska hitta mer folk.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/14 :  14:01:25  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ok..mm nu är jag ju bara medlem i just hififorum.nu med avsende på forum för hifi...några speciella forum i tankarna?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/14 :  14:13:08  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag tänkte på Faktiskt.se och diyforum men jag är välldigt sällan inne på dom sidorna.


Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/14 :  16:21:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag kanske får ta å registrera mig på nån av dessa forum nu i dagarna..det skulle ju va kul om vi kunde bli 7-8 st..kommer man upp i 10 st pers eller mer så blir det väl bara rörigt..

EDIT: nu har jag "reggat" mig som användare på diyforum.net

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/14 20:30:05
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/15 :  12:05:45  Show Profile Send Hasse a Private Message
Ja, det skulle vara skit kul om man kunnde få ihop så många. Men det är ju inte göteborg man bor i så man kanske inte ska förvänta sig för mycket.
Jag har lagt in 2 trådar en på Faktiskt under diy och en på diyforum under allmänt forum.

Är det fler i Jönköping takten som håller på med hifi o känner för att träffas nån gång och snacka liteskit och på lyssna åp andra byggen.



Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:14:55  Show Profile Send escape a Private Message
Jag hakar på
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:33:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kanon...en jönköpingsbo till!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:00:47  Show Profile Send Hasse a Private Message
fint

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:50:05  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jodå det kunde nog va kul att träffas å tjöta lite. Jag har ju trots allt byggt en subba som dock inte finns längre...samt ett par Voigt-horn en gång i forntiden.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000