HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dagens magspark! Kina PMC!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/08 :  14:53:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Att tillverkas i Kina och att tillverkas i Kina och för den Kinesiska marknaden kan betyda rätt så dramatiskt skilda saker

Många företag i Kina som tillverkar produkter för annans räkning man ju lätt ta lärdom av konstruktionen och släppa näst intill identiska produkter men med billigare komponenter. Är det inte så förhållandet mellan DK och CAV är?

Men det betyder ju inte att det inte finns Kinatillverkad hifi som är avsedd för Kina och även marknadsförs utanför Kina t.ex. Sheng-Ya / Vincent inte är identiska (säger inte att de är identiska heller).

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/08 14:55:51
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:15:01  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Nja, CAV är ett stort kinesiskt företag som hållt på med HIFI ett bra tag. Deras förstärkare är inte kloner av någon ny dansk uppstickare.
Att det sitter billigare komponenter i grejerna tillverkade för den kinesiska marknaden kan vara möjligt. Men är det bekräftat?
För att den kinesiska hifin:n ska utvärderas på ett relevant och meningsfullt sätt ska den främst jämföras med västerländsk hifi i samma prisklass. Ett test av typ 10 kinesiska förstärkare och cd-spelare i prisklassen 5-10000 mot 10 västerländska märken köpta i väst för samma summa vore ytterst intressant.
Behöver jag nämna vilka jag tror skulle gå segrande?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:28:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
DK Design är väll ett amerikanst bolag !?

Och varför skulle en kinesisk cd spelare vara bättre bara för att dom har så mycket lägre kostnader att tillverka den ??
En europeisk tillverkad kan vara dyrare ja, men den kan vara bättre konstruerad, och därför låta bättre, även om den kanske tom har sämre komponenter..

Det har mer om vem som knåpat ihop en produkt än vad för komponenter som sitter i..

Bara för att man har likadana komponenter så blir det inte likadant resultat..

Så jag skulle inte alls säga att det måste vara så att en kinesisk spelare för 10000:- där, låter bättre än en för 10000:- från europa, men visst kan det vara så, men det har inte nått med att den kommer från kina att göra..
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:30:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
DK är väl ändå amerikanskt (jag lurades också av någon anledning av "DK" först, men det är någons initialer, inte DK som i Danmark)

Jag har egentligen ingen hum om hur det förehåller sig utan det var mest bara rabbel från senaste H&M där det stod om DK vs CAV-"fenomenet".

Edit: Martin hann först

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/08 15:36:59
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:33:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Den stora posten är väl att Kina-prylen har Kinesisk R&D mm som också den kostar mindre så att de kan prestera mer för varje krona på det stora hela, men det håller ju bara om de är helt inhemska. Kineserna är väl sedan bra på att efterapa väl beprövade konstruktioner

Vart var det jag läste om att västproducerade prylar ofta har en tillverkningskostnad som inte överstiger på 1/10 av marknadspriset, resterande del är R&D, marknadsföring osv. ... å vinst i olika led förstås.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/08 15:37:40
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:53:18  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
MartinH: Vad jag menade med ett sånt test var vad som ger mest ljud per krona rent generellt(som EuphoniC poängterar) västerländskt eller kinesiskt? ...och JO, låter de kinesiska prylarna bättre rent generellt per krona så HAR det att göra med att grejerna är just från Kina, där låga tillverkningskostnader bidrar mm. bidrar till att grejerna kan säljas till i våra ögon väldigt låga priser.
Jämförelsen vore som mest intressant mellan privatimporterade grejer vs grejer köpta av västerländska märken här, men det vore också kul att se hur de kinesiska märkena som säljs här står sig generellt i sina prisklasser.


DK Design amerikanskt? ja whatever, CAV har inte "apat efter" dem iaf.
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/08/08 :  16:00:15  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Och om det nu sitter likadana komponenter i de kinesiska "klonerna" som i de västerländska versionerna, varför skulle de kinesiska vara sämre? De tillverkas ju i samma fabriker och av samma personer. Känns inte särskilt troligt att tillverkarna gör de kinesiska grejerna medvetet sämre.

Farsan har några kinesiska golfklubbor från golf-fabrikerna där. Absolut noll skillnad på dem och de som säljs här, förutom att priset är några tusen procent högre här pga märket.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/08 :  16:59:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Intressant diskussion! Men personpåhoppen som presterades tidigare är inte riktigt vad vi vill ha här. Så, låt oss försöka reda i detta utan att vi tappar respekten.




Det finns riktigt seriös HiFi som tillverkas i Kina och sedan finns det sådant som är mindre seriöst som tillverkas där också. Att prata om "KinaHiFi" blir därför inte riktigt rättvisande vilket är synd för de seriösa tillverkarna.

Bysse, Du skriver "...de kinesiska "klonerna" som i de västerländska versionerna". Menar du att orginalet som klonats är en version

Jämförelsen som du vill göra "Jämförelsen vore som mest intressant mellan privatimporterade grejer vs grejer köpta av västerländska märken här" känns lite som att jämföra "äpplen och päron" för mig. Den produkten som köps här har ju betydligt mer support(man kan låna innan(om man bor i en stad där produkterna finns representerade), Garrantiåtgärder är enklare genomförbara, med mera...) än något som privatimporterats in i landet.

"Farsan har några kinesiska golfklubbor från golf-fabrikerna där. Absolut noll skillnad på dem och de som säljs här..." Intressant liknelse för exakt detta har jag några vänner som hävdar motsatsen, de har varit i Kina och kollat. Jag har ingen aning för jag golfar inte, men mina vänner som är inbitna golfare hävdar som sagt motsatsen.

Det finns mycket intressant i Kina och Kina är påväg att bli en "stormakt" även inom vår hobby. Personligen tror jag att vi lever i en brytningsperiod just nu och att vi framöver kommer att se mycket fin utrustning och komponenter som kommer att tillverkas och designas i Kina.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/08 :  17:10:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bysse80: Nu var väl den där reflektionen i H&M ang. DK gentemot CAV enbart specifikt för just den förstärkaren, den är i princip identisk ut under skalet.

Jag citerar H&M

Tillverkar man förstärkare åt andra är man väl inte dummare än att man släpper konstruktioner under eget namn. Samma tillverkare som skruvar ihop DK Design har under en kortare tid släppt en egen version av den här testade förstärkaren under namnet CAV A10. Den är inte identisk med DK Design VS1 men på ytan är de två väldigt likartade, förutom att A10an begåvats med en loudnessknapp!

...

Nåja det kan vara hur det vill med den saken, men tittar man inuti så är A10an identisk med DK Designs förstärkare sånär som på de stora kondingarna i nätdelen: De har olika ursprung men exakt samma värden.


CAV A10 kostar 16.895 kr och DK Design VS1 Reference MkII kostar 24,000 kr. Sedan vad Kinaimportpriset är vet jag inte.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/08/08 :  17:36:25  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Pac: ja det blev lite förvirrat där Lite hönan vs ägget över det hela

äpple vs päron håller jag däremot inte riktigt med om. Visst bör riskmoment och garantiproblem med privatimport räknas in i utvärderingen som helhet, men jag tycker inte det minskar relevansen i en frågeställning av typen "Hur presterar privatimporterad hifi vs inhemsk i samma prisklasser?"
Tror många skulle vara nyfikna av utgången på en sådan undersökning, särskilt med tanke på all denna diskussion.
Om nu riskmoment och garantier osv ändå skulle dra ner undersökningens validitet för mycket så går det ju att testa med importerad kina som säljs av svenska återförsäljare (som Akkelisaudio och Ihifi).

Golfklubborna ja Farsan är en rätt usel golfare så han märker väl inte av hur bra eller dåliga klubborna nu är, men rent kvalitetsmässigt så känns dem likvärdiga. Jag golfar inte själv, men vet att det pågår en debatt kring det här bland golfarna också.

Angående CAV och dk design så har jag fortfarande svårt att tro att A10:an är en klon av dk:n, men jag kan ju ha fel så klart
Vad jag defenitivt vet är att CAV gör åtskilligt med hifi-produkter som är helt "egna". Nog om det


EDIT: (stavfel osv) CAV A10 kan man importera från Lettland (!) för lite drygt 8000 kr. Den bör vara betydligt billigare i Kina

Edited by - Bysse80 on 2005/08/08 17:42:30
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/08 :  17:42:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tack bysse, då förstår jag mer vad du menar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:08:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Det verkar vara en het potatis detta! Vad har man nu dragit igång?!

Om jag inte har helt fel så tillverkas inte PMC i Kina från början utan de tillverkas i England (står iaf Made in the U.K på mina GB1). Alltså är det inte fråga om någon Kinesisk tillverkning och sedan snabb re-branding när högtalaren väl når Europa (som fallet har varit med en del Sheng-Ya och Vincentprylar om jag förstått det hela rätt).

Har även mailat PMC och frågoat om dessa kopior är sanktionerade av dem, eller om det är rena underlaget till stämning. Ser fram emot att höra ifrån dom angående deras reaktion.

Att generalisera och säga att produkt A är bättre än produkt B bara för att den kommer från ett visst land är, vad jag anser, rätt felvisande. Det är med öronen vi ska avgöra om en produkt är bra eller inte.

Att sedan handlare har en bestämd åsikt om privatimport förstår jag - de vill ju sälja sina egna produkter. Ett förslag då kanske är att börja importera dessa märken själv till ett något högre pris än vad en provatperson skulle få hem dem för. Sedan erbjuda den service och support som en bra hi-fi handlare skall ge. Se bara på Lyssna i Ystad som har börjat plocka hem mycket intressanta Kinasaker! Utmärkta priser, fantastisk service och sedvanlig garanti och support på produkten om något skulle hända. Det kallar jag att anpassa versamheten efter rådande trend. Att inte hänga med i trenderna och anpassa sitt utbud efter efterfrågan behöver jag knappast gå in på vad det innebär på lång sikt...

Sedan efterlyser jag, liksom många andra här, ett test av Kina mot Väst vad gäller pris och prestanda. Se bara på vad Opera har presterat i Engelsk hi-fi press och till priser som är duktigt höga - de har rivit ner toppbetyg av testarna! Har för mig att Operas CD 120 ligger på runt 1500 pund och listpriset hos Kina handlaren är runt 3-500 dollar - räkna kan ni göra själva, det krävs inget mattesnille för att inse hur dyr spelaren är i England och sätt det sedan i paritet med det "svenska" priset så har du en veritabel budgetbomb till spelare. Bara ett exempel och listan kan göras lång.

Enda nackdelen jag ser med Kinaimporten är avsaknaden av garantier och support. Jag skulle gladeligen betala en extra peng för att få det på min Kina-hifi, så ni handlare som är skeptiska kanske borde ta och lyfta lite på skygglapparna och bredda erat sortiment?

Konkurrens är bara bra och det är extra bra i hi-fi industrin tycker jag. Kineserna har satt en ny ribba för vad man kan göra med en given summa pengar - så är det bara.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:50:05  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Att sedan handlare har en bestämd åsikt om privatimport förstår jag - de vill ju sälja sina egna produkter. Ett förslag då kanske är att börja importera dessa märken själv till ett något högre pris än vad en provatperson skulle få hem dem för. Sedan erbjuda den service och support som en bra hi-fi handlare skall ge. Se bara på Lyssna i Ystad som har börjat plocka hem mycket intressanta Kinasaker!


Kan bara hålla med.........
Sitter själv på Kinasaker rätt igenom (förutom högtalare och en del
kablar, cdspelaren är också kines men handlad på hemmaplan) och tycker det bästa med det hela är prisanpassningen som vissa handlare börjat med.

Lånade hem en Opera cd-spelare från Lyssna i Ystad och hade planer på att beställa en från Kina. Visade sig att det inte var lönt!
Från Coem i Kina kostade spelaren drygt 9000Sek. tullad och klar.
Lyssna i Ystad sålde den för 10000Sek och då har man klart garantier och servicen också. Man kan fråga sig hur länge vissa norska handlare överlever när dom tar 17000Nkr för samma spelare som min!
Betalar gladeligen 10% mer i Sverige, med allt vad det innebär, än tar det från Kina. Dock är jag inte intresserad att betala 50-70% mer för detta.

Har även för mig att några danska importörer har justerat vissa av sina priser efterhand...........

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:58:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan inte annat än hålla med Snoddas på alla punkter. Jag betalar också gärna 10-15% mer på priset för att få garanti och support på maskinen. Lyssna har ruggigt bra priser på dessa Kinaprylar!

Detta med privatimport av hi-fi är ungefär som privatimport av bilar var för några år sedan. Alla bilhandlare ratade privatimporten och skapade härliga rykten om att allt privatimporterat var skit och pest (sedan sålde de egna importerade bilar som var minst lika bra som de "svenska"). Liknande paraleller går att dra i dagens läge med Kina vs Väst tycker jag...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/08 :  20:17:39  Show Profile
10% extra är helt acceptabel, men inte 100% ... eller 200%
Om prisbilden låg så skulle jag köpa allt mitt kineseri på hemmaplan.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:22:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
MartinH: Jag blir inte personligen upprörd över det du ideligen skriver om Kinesisk Hifi, men däremot förtjänar väl de seriösa, de bra produkterna från Kina att uppmärksammas och inte dras in under ett och samma fack allt som kommer från Kina är kopior och nästintill dynga. Det finns väldigt mycke bra, kineserna är inte här själva och kan berätta om deras hifi så vi som vet bättre om denna kan lägga ett och annat gott ord. Tycker handlare på hemmaplan borde acceptera detta, inte snackar du dynga runt Bladelius, Krell mfl ideligen.

Att utprova en anläggning och få bästa möjliga produkt i vart och ett system är som du förstår omöjligt. Finns inga möjligheter att utprova allt och veta vad som passar mig bäst. Många kan inte ens utprova några få produkter, där är denna marknad ett utmärkt köpställe.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:33:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Många kloka åsikter i denna tråd. Vi har PMC "made in England" i butiken och det är kanske bäst att nämna att högtalaren har lägre marginal för oss än många andra produkter

Likaså bör man inte vara alltför rigid som handlare utan ta in det som visar sig hålla måttet både kvalitets- och prestandamässigt. Vi har Cayin och Aurum Cantus med flera på plats och det har visat sig fungera. Jag tycker nog mycket av hyllningskören nästan uteslutande höjer prisfaktorn till främsta faktor alla kategorier...

Är det billigt är det bra.
Är det billigt och nästan lika bra är det bra nog.
Är det billigt och inte lika bra är det bra i alla fall eftersom det är så billigt.........

Följande text vill jag nog definitivt bestrida:

Euphonic:
"Vart var det jag läste om att västproducerade prylar ofta har en tillverkningskostnad som inte överstiger på 1/10 av marknadspriset, resterande del är R&D, marknadsföring osv. ... å vinst i olika led förstås."

Inget som jag har inblick i från första led är i närheten av denna siffra. Vilka västproducerade prylar säljer du Euphonic som har dessa elefantmarginaler?

När det gäller Norge så är det en helt annan marknad, utanför EU och med exra skatt (tror i alla fall att de har kvar den)på lyxartiklar som bilar, båtar, hifi mm.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:05:00  Show Profile Send labrat a Private Message
Hi Fi Consult: Tycker själv förhållandet mellan tillverkning och slutpris är intressant, oavsett om det är hifi-rpylar eller bilar. Du som har insyn i vissa produkers tillverkning kanske också kan bidraga med ungefärliga materialkostnader? Det vore väldigt intressant att veta vad t ex Bladelius Beowolf har för material/framställningskostnader exklusive arbetet med framtagningen av produkten, bara rå produktframsällningskostnad per styck/par (dvs komponenter och montage av dessa).

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/08/08 22:05:38
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:57:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
mangew: Jag snackar inte dynga om kinahifi dagligen, men det tror jag nog du inte ens menade, och jag tycker inte all kinatilverkad hifi är dynga heller...

Och tar handlare i sverige in märken som är från kina och erbjuder sina kunder sedvanlig service så har man eliminerat de risker med privatimport som är just det jag är emot när det gäller denna typ av verksamhet..

Vissa märken är intressanta och presterar bra, men andra märken presterar ungefär vad man betalar för, inte mer...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:12:19  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag har visst koll på t ex Beowulfs tillverkningskostnad om än inte i detalj. De monoblockens tillverkningskostnad är lika långt ifrån 10% av slutpriset som Volvo 340-serien är epitetet "Volvos bästa genom åren"...

Våra QRS Venus kabinett byggs av en snickare som vill ha 6 heldagar i ett mycket väl utrustat snickeri. Lägg till topp, montering, delningsfiltertillverkning, lack, elementkostnaden, råmaterial för låda och topp...

När det gäller bilar har marginalerna krympt dels pga av att tillverkningen överstiger efterfrågan och dels för att internet jämnar ut och sänker priserna generellt. Idag har de flesta säljföretag 15 - 20 % marginal och generalagenten typiskt 5 - 10% (enligt Teknikens värld, julinumret). En bil för 200 kostar alltså bilföretaget 150 att köpa in och generalagenten pröjsar ca 145 (inkl moms för enkelhetens skull). Tar vi av momsen i sista änden så tar fabriken inkl frakt till säljställena ca 115-120. Tror inte de gör en jättevinst och tillverkningskostnaden för en bil ligger snarare på knappt hälften.
I sista änden har fri handel och internet med vidhängande direktimport sänkt priserna med minst 15%, kanske mer i dyrare segment. Man får dock fortfarande mindre om man säljer en tyskimporterad BMW än om den gått "rätt" väg. jag sålde för 4 veckor sedan min svenssålda så jag vet

Datorer har en larvig marginal, plasma likaså. Vet inte vilken produkt som kunde klara 10%. Möjligtvis en platt bokhylla på IKEA.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:23:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Datorer är inte helt rätt där Hi Fi Consult. Säljer själv datorer och vi har absolut inte mer än 10 % på de stationära maskinerna. Bärbara har vi dock mellan 10 - 25 % på, beroende på priskalss. Det som datafirmor tjänar på generellt är mjukvara, externa tillbehör och service + försäkring. Själva maskinen som sådan brukar inte generea några jättepengar. Kanske inte relevant i sammanhanget, men bara för att förtydliga lite. Gissar att ni i Hi-Fi svängen drar in en hel del kulor på kablar, spikes, fötter, tweaks m.m och försäkring + service?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/09 :  07:47:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
MartinH: du skriver "
quote:

Och tar handlare i sverige in märken som är från kina och erbjuder sina kunder sedvanlig service så har man eliminerat de risker med privatimport som är just det jag är emot när det gäller denna typ av verksamhet..


Vilka ÄR riskerna? Vad jag vet har det funnits fel på en del saker som kommit, speciellt i stora gruppköp har vissa produkter varit defekta vid ankomst en del med tydliga transportskador andra möjliga fel från fabrik...egentligen inget konstigt med detta med de volymer som köpts så är det nog inte större felprocent än vad som lämnar svenska butiker där det utan tvekan emellanåt lämnar defekta varor ut till kunder.

De gånger det ankommit defekta varor vet jag iaf att i många, vet ej med säkerhet alla fall, att det löst sig på plats så alla blivit nöjda. Det är ersättning ekonomiskt eller utbytes och ersättningsprylar som skickats från Kina till kund. Tror inte det finns speciellt många missnöjda kunder med defekta prylar. Jag har själv fått en superbra service, hade vissa problem med en produkt som vi kommit fram til inte var relaterade til produkten men säljaren i Kina tog sig tid, undersökte med fabrikanterna på plats och gjorde grundlig felsökning innan vi kom överrens vad som nog var felet, fick erbjudande om köpa en kompletteringsprodukt till kraftigt rabatterat pris vilket säljaren egentligen inte alls hade anledning att ge. Sån service har jag inte fått i någon svensk butik ännu...

Sen vet jag ingen ännu som direkt blivit blåst ekonomiskt, fanns väl något fall från speciellt en firma men hur det egenligen var med ersättningen där är väl delade meningar om. Det är väl i stort sett ingen som inte fått de saker de beställt och betalat för.

Så MartinH vad är riskerna egentligen? Att man ej blir nöjd kanske du säger...säkert, om man förväntar sig guld och gröna skogar gratis kanske man blir missnöjd. Som tur är riskerar man knappast att göra stora ekonomiska förluster på detta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/09 :  07:57:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
HiFi Consult
quote:
Euphonic:
"Vart var det jag läste om att västproducerade prylar ofta har en tillverkningskostnad som inte överstiger på 1/10 av marknadspriset, resterande del är R&D, marknadsföring osv. ... å vinst i olika led förstås."

Inget som jag har inblick i från första led är i närheten av denna siffra. Vilka västproducerade prylar säljer du Euphonic som har dessa elefantmarginaler?


Kollade upp vart jag läste det och det var Robert Harley som skrev det, nu var det inte uppräknat några märken utan det var enligt honom en typisk av priset andel tillverkningskostnad på en typisk hifi-relaterad produkt. Nu vet jag inte vilken insikt Robert Harley har i tillverkning av hifi men han borde ha en hyfsad hum om detta pga kontakt med tillverkare i och med arbete hos Stereophile sen ska nog också tilläggas att det påståendet var ingalunda färskt utan daterat 1993

Jag backar dock inte på något sätt upp det påståendet. Det jag vet dock är att vissa produkter (i det här enskilda fallet västproducerat elektronik) har bra mycket större än de marginaler du nämner, t.om. större för ÅF än de sammanlagda marginaler du nämner för distributör och ÅF även om det inte hör till vanligheten.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/09 08:00:48
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:48:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mangew: Nej det kan nog så vara att vänder man sig till rätt leverantör i Kina så kan man få vettig service om det nu strular, men man har ju ändå problemen med frakter till och från kina, vilket kostar, tull och moms som kan tillkomma fram och tillbaka...

Service är problem, och händer nått ska detta bekostas av köparen ( frakt då, och ev andra kostnader )...

Och det är väll nog så att vissa förväntar sig att produkterna skall vara "guld & gröna skogar " , för vissa här hyllar ju all kina hifi till skyarna !!
Och av egen erfarenhet så vet jag hur svårt det ibalnd kan vara att bli nöjd..

Och även om det inte kanske är så stora investeringar, så kan 5000:- vara mycket pengar för vissa, och det skulle ju vara trist att få nått som inte passar, för andrahandsvärdet är ju inte så kul på en sådan apparat, eller hur ??

Jag bara säger att du som köpare har betydligt större tryggheter i köp i butik, visst du kan få betala mer, men det gör du av en anledning..

Vill man köpa grisen i säcken, så finns det andra vägar att gå, men jag tycker att alla aspekter och åsikter är värdefulla för en köpare, dina som mina...

/Martin
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:45:08  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Hejsan

Hade tänkt hålla mig lite passiv i den här tråden då den varit lite infekterad stundtals samtidigt som jag inte varit så aktiv på forumet tidigare, men jag måste lägga in lite kommentarer då jag hållt i två stora gruppköp (+1500 kg/300000 kr sammanlagt) + att jag köpt till mig själv och andra några gånger utöver dessa.

quote:
Mangew: Nej det kan nog så vara att vänder man sig till rätt leverantör i Kina så kan man få vettig service om det nu strular, men man har ju ändå problemen med frakter till och från kina, vilket kostar, tull och moms som kan tillkomma fram och tillbaka...


Det är precis som Martin säger att det är viktigt att man vänder sig till "rätt" butik, men kinaimporten har pågått så pass länge nu att man har ganska bra koll på vilka som sköter sig och vilka som är mindre bra.

quote:
Service är problem, och händer nått ska detta bekostas av köparen ( frakt då, och ev andra kostnader )...


Angående att fraktkostnader tillkommer så har Coem gjort så att han gratis har skickat nya delar som t.ex. transporter till cd-spelare. Trots att det nästan garanterat är vid frakten dessa har gått sönder.
I andra fall, där det varit mer elektroniska fel, så har man fått lämna in produkten till valfri svensk serviceplats och sedan har Coem skickat delar dit vid behov och sedan betalat avgifterna alt. kompenserat med andra produkter/kraftigt reducerat pris.


Henrik's lista över Kinesiska butiker:

COEM Audio. www.coemaudio.com - Rätt dåliga på engelska, men när man etablerat kontakt så svarar dom varje dag tis-fre. Leveransen sker, om produkten finns hemma, oftast inom 7 dagar hem till dörren. Fraktpris $4-$9/kg beroende på totalvikt.
Garanti: Som jag nämnt ovan, vad jag vet så har allt löst sig på något sätt hittils.

ORNEC www.ornec.com - Nystartad butik i England. Dock sänds varorna direkt från Kina, så tull och moms tillkommer på priserna vad jag vet. Väldigt få har testat denna butik ännu, så garantiärenden m.m. har jag dålig koll på.

NYSound www.nysound.com - Har inte handlat härifrån själv, men sägs ha snabba leveranser, bra priser och är bra på engelska. Fraktpriserna är angivna för varje produkt. T.ex. kostar ett par högtalare på 30kg/st strax under $10/kg men kan bli lägre om man beställer mer på en gång.

TIM Audio www.timauido.com - Tim har inte mitt fulla förtroende. Han har bl.a. "tappat intresset" för ett gruppköp som var över 500000 kronorsvallen som sedan gick till Coem istället. Ett par högtalare har sett lite halvdana ut m.m. Men många har handlat därifrån och varit nöjda. Har vissa produkter som inte Coem har.
Fraktpris: Är inte säker här, men mer än Coem. Jag tippar på $8-$13/kg

Cattylink - NEJ! Dessa har det varit strul med och jag tror faktiskt att ett norskt gruppköp har gått åt skogen därifrån.

quote:
Och även om det inte kanske är så stora investeringar, så kan 5000:- vara mycket pengar för vissa, och det skulle ju vara trist att få nått som inte passar, för andrahandsvärdet är ju inte så kul på en sådan apparat, eller hur ??


Jag är den första att erkänna att jag köpt ett par produkter jag inte varit 100% nöjd med, till priset jo, men inte oavsett pris. MEN, jag har aldrig sålt något med förlust. Det är kraftigt sug efter dessa produkter även på den svenska beg.marknaden och man får lätt ut lite extra som betalning för "mödan" att importera själv.

Som avslutning ska jag berätta att jag numera har gått över till "andra sidan"
Jag är sedan någon månad agent för Guangzhou COMPACT audio technology i Sverige. http://www.sendsound.cn/en/products/index.htm
Detta har kommit som ett naturligt steg efter mina gruppköp och den insikt jag fått i den kinesiska marknaden. Jag ska undvika att göra reklam för högtalarna här, men jag ville bara berätta det eftersom jag inte lagt till någon signatur om agenturen ännu.

Mvh

Edited by - HenrikN on 2005/08/09 14:20:45
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000