HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 trådlindade motstånd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/06 :  17:47:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan man andvända trådlindade effektmotstånd i ett aleph bygge?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:38:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har aldrig hört att nån använder nåt annat än trådlindade

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:43:34  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
vilken typ av motstånd ska jag välja (helst från elfa)
jag har läst på diy audio forum att många andvänder mills motstånd 1%men det finns väl inte nån svensk återförsäljare

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:45:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nä, men de finns på partconnexion.com de är bra att ha att göra med. Det ligger i kanada.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:07:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
skall det vara icke induktiva eller vilkt trådlindade som helst?
När jag byggde aleph 5 köpte jag 10%(vicket pucko man är)dom var ju trådlindade
Jag vill ju 1%iga när jag har så väl matchade trissor.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:20:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det finns säkert 1%-iga induktansfria effektmotstånd att köpa om du letar ordentligt, men det lär nog kosta en vacker slant är jag rädd!

Jag brukar alltid köra med 10%-iga effektmotstånd och jag kan inte minnas en enda gång då toleransen orsakat problem.
Köper du många så får du rejäl mängdrabatt på Elfa och då kan du ju matcha motstånden, det lär räcka att matcha inom varje "bank" för sig så att säga.

5%-are finns det i alla fall på elfa, typ AC05, 5 W

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:31:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
mAtchningen i varje bank hur blir det i mitt fall 2st current source 2st gain ?
bara matchade 6 och 6 eller 12st, 6 gain 6 current.eller alla / kanal?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:57:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Är det alltså 24 mosfetar sammanlagt?
I så fall ska det (i alla fall enligt Nelson Pass´ resonemang kring matchningen av mosfetarna) räcka om du matchar fyra uppsättningar med sex motstånd i varje.
I verkligheten tror jag inte att du behöver matcha motstånden över huvud taget, men du skulle ju kunna kontrollmäta varje med nån sorts precisionsinstrument och sålla bort de som avviker mest.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/06 :  20:22:37  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
det är 24/kanal 12 constant current 12 gain devices

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/08/06 :  20:29:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, då ska du alltså matcha ihop fyra grupper om tolv i varje om jag fattat rätt.
Tydligen är det (åtminstone när det gäller mosfetarna) bara viktigt att de som sitter parallellt är lika, de som sitter vid gaintrissorna behöver inte matcha de som sitter vid konstantströmkällorna till exempel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/08/06 :  20:59:31  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Efter 10 kilkenny o 37cl long john börjar det klarnahttp://web.vip.hr/pcb-design.vip/zen-xa.html
12 gain device 12 current source/kanal

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/08/06 :  21:15:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, det är en balanserad koppling. 8 banker om 6 i varje då.
Och sen utgångsmotstånden... Jaja, du får i alla fall bra mängdrabatt!:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:13:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag gillar caddocks induktansfria i to-220 kasel, trevliga rackare:
kolla ex. ELFA 60-601-07 0,1ohm 30W -lite dyra men du är ju stammis på ELFA va?

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/08/07 00:14:19
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:46:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
hoktuna skrev:
quote:
Kan man andvända trådlindade effektmotstånd i ett aleph bygge?

Om man kan använda trådlindat eller ej bestäms av hur "ren" resistans som krävs av tillämpningen. Om man har ett switchat agg som snurrar på 500 kHz eller mer och man önskar en liten strömshunt så är det ganska olämpligt med ett trådlindat motstånd, impedansen blir alldeles för hög.

Som sourcemotstånd (är det väl i ditt fall) så är trådlindat i de flesta fall funktionellt OK. Ju bredbandigare steget desto känsligare blir detta motstånd. Fördelen med trådlindat eller andra typer som har stor massa är att de klarar transienter bättre. Caddockmotstånden är betydligt känsligare vad det gäller impulstålighet.

Det finns ju metalloxid som har lite andra egenskaper, dessvärre vet jag inte hur lämpliga de kan vara i en omotkopplad förstärkare, troligen funkar de också.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/08/07 16:54:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000