Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 22:48:37
|
Du är på rätt spår där Gromit.. Detta är RS1b du visar.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 22:54:26
|
Hoppas du skaffar sådana monster Tobbe. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 01:01:13
|
Jo, fast det är den nyare "större" modellen som hägrar mest... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 01:43:55
|
quote: Vet t.o.m en amerikanare som köpte Epsilon i staterna, han hade 2 år's garanti kvar när hans servobas-element gick sönder förra året. Infinity kunde inte ersätta det trasiga elementet & erbjöd honom till slut ett par nya MTS i stället
Ganska otroligt att ägarbytet gjorde så mycket , eller kanske Nudell tog ideérna/patent med sig ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 01:54:05
|
jawen..
JAG VET!! problemet är ju bara det att det inte finns för överkomliga pengar ens nåt som kommer i närheten av dessa infinitys mellanreg o totala ljud ju
Den ljudbilden dom spelar gör en helt jäkla sjuk ju...
Inget är ju ens i närheten av mina 4,5 i mellanreg.. klingningen i intrument är totalt överlägsen allt annat jag hört.(i mina öron då så klart). Hur ska jag bli nöjd utan att vinna på lotto..Nu tappade jag fart känner jag här.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 01:59:20
|
quote: Nu tappade jag fart känner jag här
Står bakom o knuffar på så mycket jag orkar , fungerar inte det då får jag kalla på Wolfgang så han kan "kickstarta" dig |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 02:14:47
|
fugerade.. tackar.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 16:50:04
|
Ahh, det är härligt med 6 st Emim, 6 st Emit och 4 st Watkins 10" i MINT CONDITION!
Det GÅR med lite tur att finna ögonstenar. Mina RSIIB ser ut att vara typ 5 år gamla..men dom är nog snarare 20 år gamla!
Jag ler varje dag..
Hoppas du hittar "tillbaka" till livet och verkligheten igen mayro! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 17:25:44
|
Får väl putta lite jag med , det var ju jag som förstörde din känsla .
Tycker precis som du Mayro, frågan är om det någonsin kommer nåt som är i närheten. Tyvärr tror jag Infinity var 5-10 år för tidiga med sina reference-högtalare, det jag menar är att tiden då Infinity byggde sina allra bästa högtalare, var en tid då inte tillräckligt många människor internationellt lade massa pengar på sin stereo.
Sista 5-6 åren har b.l.a försäljningen på dyrare högtalare 10 dubblats i världen, folk har börjat värderat sin stereo, och kan tänka sig lägga en klart större del av pengarna i stereo/hembio.
Och jag tror hade Infinity släppt sina sista IRS d.v.s Sigma/Epsilon i dag, hade folk inte rynkat så mycket på ögonbrynen för priser som 10.000 $, kontra 14.000 $, och Infinity hade då sålt massor av högtalare med en fortsatt utveckling av just IRS som följd.
Marknaden styr produktionen, och Infinity var för tidigt ute, det går inte att lägga miljoner's $$$ på utveckling om inte produkterna säljer.
Jag har någonstans läst, att när den lilla fabriken som tillverkade Emim & Emit lades ner 1999, så hade Infinity drivor av Emim &Emit, långt många fler än reservdel's policyn's %-antal.
För att inte dessa element skulle inbringa noll i pengar, så föddes id'en till yttligare en billigare IRS modell, modellen hette Omega & ett stort antal av dom sista tillverkade Emim & Emit skeppades till Danmark där dom satte ihop denna enklare IRS, som varken Arnie Nudell eller Cary Christey var inblandade i.
Problemet blev nog att man använde mer element än som var tänkt,d.v.s byggde fler par högtalare, just för att få tillbaka pengarna, så reservdels-saldot för Emim & Emit vart katastrofalt låg redan år 2000.
Vad gäller L-Emim så vet jag bara att det är ett väldigt komplex element, och kan tänka mig att den dyra tillverkningen inte lönade sig utan gick med brakförluster år efter år.
Tror nog inte Arnie fick ta med patentet som säkert ingick i affären, men sen är väl patentet bara skyddat i 10 år & den tiden är förbi. Sen har Arnie självklart utvecklat vidare på sina ide'er titta bara på hans band-element i Genesis 201 !!
http://www.genesisloudspeakers.com/prd_201td.html
Mayo.....Har du tittat på ??? ska låta åt Infinity hållet och är prisvärda
MvH John |
Edited by - JAWEN on 2005/09/29 00:03:32 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2005/09/28 : 00:32:08
|
Jahaja, här kommer då ett mycket blygsamt inlägg, som om det inte får er att tappa fart, åtminstone får er att landa på jorden igen.
Jag hade ett inlägg i trådens början om mitt synnerligen modesta klubbdeltagande, och jag vill härmed anmäla ett ytterligare i nästintill ankelnivå, liggande medlemskap.
Idag så har min dator ett par Infinity aktiva småburkar, som jag saknar modellbeteckning på, men dock är av förbluffande hög kvalité. Helt utan ironi så är det litet bygge som i utseende påminner om MartinLogans konstruktioner, jomensan, och i en basreflexkonstruktion spelar med ett 2" bredbandselement. Inget fusk alls och med stabila avtagbara frontskydd, riktigt fastskruvade element och allmänt gediget utseende. Jäkligt snygga små pjäser, om ni frågar mig.
Ljudmässigt är det kanske inte mycket att skriva hem om, men vad fanken, jag använder dem till det nödvändigaste vid datoranvändningen, och ibland får de stå och föra oväsen via någon internetradiostation när jag står och lagar mat alt. sysslar med disk och städövningar. Funkar alldeles utmärkt.
Hårdare medlem än så är jag inte i Infinityklubben. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2005/09/28 : 05:44:32
|
Jawen, vad kostar ett par sådana genesis 201? Det ser dyrt ut. :) |
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 00:13:35
|
45.000 $ ungefär som är ca 350.000 kr, men dom skulle säkert kosta runt 500.000 kr om det fanns en Svensk återförsäljare , även om det också självklart finns en liten beg marknad på dom också.
Någon gång, någon stans, ska mina 201:or stå där glänsande i rummet
Mvh Jawen |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 00:29:29
|
jag svek igen infinityklubben...Det blev annat. Tack vara jawens inlägg.. Jag skrämdes till förståndighet....Så det blev en fullrange.. men ej infinity... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 01:20:17
|
OJ, Mayro, då är du alltså numera endast "observatör" hos Infinityklubben, men med bibehållen rätt att skriva, vi e väl ett snällt gäng ;-)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 16:44:44
|
quote: Har faktist aldrig lyssnat på Epsilon, vet att det är en potent högtalare men låter mitt förnuft avgöra.
L-Emim är "omöjlig" att ersätta om den går sönder, finns inga att få tag på. Servobasen är också omöjlig att ersätta om det händer nå't. SCU:n !!! Vet jag ingen i Sverige som kan testa/mäta upp, så att den man köper har rätt värden & är i skick som den är tänkt att användas.
Neeeee var förnuftig Mayro, köp en du kan använda vidare fast det händer något.
Vet t.o.m en amerikanare som köpte Epsilon i staterna, han hade 2 år's garanti kvar när hans servobas-element gick sönder förra året. Infinity kunde inte ersätta det trasiga elementet & erbjöd honom till slut ett par nya MTS i stället !!!
Jag har funderat urmycke på detta du skrev här Jawen... Verkligen trågigt fenomen att ett märke helt glömmer sina kunder som harman gjort.. Just senare modeller verkar ju även vara svårare att finna delar till....
Men en fråga. Någon som vet om senare modeller haft rena tillverkningsfel?? För jag såg nån tråd på annat forum. vart minns jag ej. Där tog man upp att filter varit strul med också på senare modeller...
Och jawen här har noterat att epsilon dras med problem om dom går sönder... Tackar för varningen. Detta stoppade mig från att faktiskt köpa just epsilon såsom val.. Tänk o få dyliga problem efter inköp....
Andra äldre modeller kan man ju finna delar till... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 19:23:17
|
Mkt snack om de gamla "dinosaurierna". ;-) Är inte de nya modellerna inte intressanta nog, elle rär det ingen som äger ett par Kappa eller Beta? |
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 03:30:15
|
quote: är det ingen som äger ett par Kappa eller Beta?
Jag gör. Hade Beta 50 innan men har nu ett par Kappa 600! Har dock hållt mig undan i denna tråden med tanke på att dom bara snackar om det gammla gardet av Infinityhögtalare.
Annars vill jag gärna vara med i klubben! |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 14:52:11
|
The Leafs: Nuvarande Infinity och gamla Infinity har inte mkt gemesamt. Med Arnie Nudell i spetsen tog Infinity fram dom klassiska Emit och Emim-elementen.
Sen så använde man ju också Watkins-basar..
Men jag ska ärligt förtälja att jag inte vet ett dugg om moderna Infinity, men en sak är klar, dom är ju billigare idag. Mina kostade $2700(1981), och skulle man ovandla det idag så skulle dom nog ha legat runt 100 000:- Och då var mina RSIIB instegsmodeller..
IRS kostade $90 000(1979)!! |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 14:55:32
|
Snoddas: Du är hjärtligt välkommen till vår klubb! Oavsett modell så är man lika välkommen.
Här handlar det om att vi spelar Infinity.
Men om ni tycker att det bara snackas om gamla gardet så vore det ju trevligt om ni med nyare modeller kunde dra igång lite diskutioner också.
//Micke |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 06:38:55
|
Min fru´s, syster´s, mans, far äger dessa "Quantum Reference Standard".
Jag säger bara vilken dynamik!!!
Själv äger jag ett par Kappa 600
|
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 10:20:36
|
Oj oj oj oj oj oj.... Nu börjar vi snacka Infinity! Är dom i orginalskick också?
Fy f-n vad avis jag vart, hälsa din...ehh ja.. |
|
|
pdmlmember
Member
309 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 15:10:25
|
Muse,
Vad är det jag ser på hifimagasinet? Ska du börja om helt? Framförallt ska du verkligen sälja dina infinity? |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 20:54:39
|
quote: Oj oj oj oj oj oj.... Nu börjar vi snacka Infinity! Är dom i orginalskick också?
Fy f-n vad avis jag vart, hälsa din...ehh ja..
Kappa 600 är i originalskick... hmmmm?? Ähh jag fattar... Quantum Reference Standard är i original. Tror att han har bytt gunmmilisterna till elementen, men det är allt.
mvh Benke
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/13 : 21:35:58
|
benekm: Dom är inte till salu va? |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 12:43:59
|
quote: benekm: Dom är inte till salu va?
Jag vet inte. Vi träffas inte så ofta, men skall försöka att fråga när vi ses.
//Benke |
|
|
Topic |
|