HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity-klubben!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/14 :  23:13:01  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Skitkul tråd! Hur grym som helst! Äger själv ett par Ren 90 som jag är toknöjd med. Visst något lite djupare bas hade man kunnat önska men toppen och mellanregistret är grymt bra och till inga pengar alls, skulle tro att man får att par schyssta ren 90 för runt 12000kr idag och jämfört med allt annat för de pengarna så är det inget snack. Dock får man se upp, Ren 90 (och resten i IRS-serien) är effekttörstiga! Enligt ett rykte (vet ej om det stämmer) så dippar Ren 90 till 0.9ohm som lägst vilket mördar de flesta slutsteg på marknaden. Har provat en hel del till dem, Electrocompaniet, Advantage, Bladelius Grendel Classe CA-301 men har nu inhandlat ett Pass Labs X-350 som jag hoppas gör jobbet. Classen var trevlig men klarade inte att driva dem.

med advantage

med classe

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/14 :  23:15:16  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tycker att Ren 90 behöver lyftas fram ännu mer som kanske den mest prisvärda av "gamla" infinity, i alla fall i mitt tycke. Skulel hemskt gärna vilja provlyssna både Sigma, Epsilon och Beta i en bra setup.

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/14 :  23:22:16  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Förresten, kanske läge att flytta den här till märkestråden!

Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/15 :  00:01:58  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Sängen står väl felplacerad[;). Renaissance 90 är grymt bra högtalare. Har likadana, fast med Superspikes. Ljudar bäst med Krell eller liknande. Jag saknar inte bas, kanske ni har lite klent förstärkeri? Har inte Krell men det jag har fungerar bra.

Edited by - kempa74 on 2005/10/15 00:07:45
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/15 :  00:53:02  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hehe, bor man i en etta med flickvän blir det som det blir (dock 43kvm+ [snedtak])

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/15 :  00:53:53  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Får väl ta och köpa en "riktig" förstärkare någon dag, dock tillåter inte lägenheten tre fas...

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/15 :  08:23:11  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Tycker att Ren 90 behöver lyftas fram ännu mer som kanske den mest prisvärda av "gamla" infinity

Hur många "gamla" Infinity har du lyssnat på och hur drar du dom slutsatserna?

Och: Ren90 tillhör inte IRS-serien
IRS-serien består av: IRS, Beta, Gamma, Delta, Epsilon, Omega och Sigma.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2005/10/15 08:24:35
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:20:25  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena!

Jag äger ett par kappa 8.2. Det jag funderar över är: om jag skulle vilja uppgradera, är det "lönt" och ta steget till Renaissance 90, eller ska jag fjäska för banken och köpa Sigma? Jag vet att detta är en "bred" fråga. Kanske någon här som har lyssnat på både Kappa och "Rennan". Mina Vincent 991 ska väl klara driva skiten...?

(Är det någon som äger Renaissance 90/Sigma och bor i skåne får du/ni gärna pm:a)

Jag är jäkligt nöjd med mina kappa men ni vet hur det är
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/15 :  21:44:17  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tja, har lyssnat på en del. Menade mest att jag tycker att Ren 90 är en prisvärd högtalare, resten får stå för mig och det får du tolka som du vill. Att Ren 90 inte tillhör IRS är jag väl medveten om, men det har icke dessto mindre mycket gemensamt med dem.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/15 :  22:26:26  Show Profile Send mayro a Private Message

hujjjujuj vad dåligt humör muse va på då....
mmx2.. Muse är en snäll kille...Lovar.. tror han inte "såg" hur "argt" hans inlägg såg ut....

Tror du säger en sanning om FLERA Infinitymodeller ifrån förr bara.. Det var "rätt" bra grejor som tyvärr gillar större stärkare.

Men man minns ju då man "växte" upp att detta var vida känt. Tyvärr vid utförsäljandet av dom i butik då dom "la av" Så "glömde" man bort att upplysa köparna om detta lilla aber.. utan man prakade bara ut dom på folk som sedemera blev ofta MYCKET underförstärkta osv...

Och ett rykte kom igång. Och än idag så fort någon säger infinity så säger hjärnorna hos folk "kappa9" av nån underlig anledning...

Men även kappa9 lät med rätt grejor bra...

Men att classe INTE drev är förvånande

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/15 22:27:18
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:07:26  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
mmx_2: Klumpigt skrivet av mig. Det kan ju vara bra att man läser andras inlägg ordentligt innan man postar ett spydigt svar. Jag brukar liksom lobba för användning "Preview Reply"-knappen..hmm..
Sorry igen...

Idag är jag über-glad!
Mer om det senare...

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:17:52  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Muse: Lugnt, no hard feelings, blev lite paff bara, kändes lite som en käftsmäll.

Pac: Problemet med Classen är den lågohmiga lasten, det tycker den inte alls om. Faktum är att mycket få förstärkare klarar lågohmiga laster, Pass gör det definitivt och likaså det mesta Krell, levinson klarade det galant för men verkar i likhet med de flesta förstärkartillverkare valt att satsa på spääningsstarka steg. I sig inte konstigt eftersom få högtalare idag är under 3 ohms impedans.

Kanske dags att dra igång en ny tråd, vad passar bäst till Infinity? Krell och Pass passar fint i alla fall, Accuphase och Classe gör det definitivt inte.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:30:18  Show Profile Send mayro a Private Message
mayro menar du nog.... inte Pac...

Classe ska kunna driva svåra laster..Eller så skiljer din nyare ca301 mot den tidigare ca 300 i kapasitet för svåra laster.

jaja... Kul du i alla fall funnit ut VAD som lirar...

Angående nya tråd så borde kanske infinity få en egen liten hörna som ino har.. Infinity är ju större än ino här på forumet verkar det som...

fast jag får ju inte va me längre......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/17 :  09:21:10  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Yepp, mayro ska det vara! Var uppe tidigt igår och således trött på kvällskvisten.

Tror det är som du säger att CA-301:an skiljer sig mot tidigare CA-300 på den punkten. Vet att Timbre här på forumet har ju kört Infinity med dubbla CA400 så det kan mycket väl vara som du säger. Bladelius Grendel fungerade egentligen riktigt bra, men eftersom den jag provade var ett provex utan den nya fläkten så vässnades den alldeles för mycket! Bäst blev det biampat

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:39:04  Show Profile Send mayro a Private Message

Mitt råd till alla (tror jag) infinityspelande med lite för små billigare slutsteg är att just biampa så basen får en egen stärkare. Och resten en.. Då avlastar man dom båda rätt bra och vinner en hel del.. desutom så.. Då bassteget klipper så skadas INTE dom rätt känsliga ribbon diskanterna . Och mellanreg . Vilket är ren katasrof rent ut sagt.

Fast detta gäller ju även andra svårdrivna högtalare.. Självklart.

Men se till man har SAMMA stärkare i fabrikat o typ bara så man får homogen ljudåtergivning tonalt..

Det är med biamp lätt att få som ett "hål" i ljudet just tonalt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/17 :  21:52:49  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Mina Denon POA-6600A monoblock driver på basarna fint.
Undrar hur mkt pulver man behöver till topparna?
6 Emit och 6 Emim, vad tror ni?

Kanske 4 st POA-6600A?!

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/21 :  15:23:07  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Här e nåt för er galningar att sätta tänderna i:

http://cgi.ebay.de/INFINITY-IRS-BETA-G-Serie-HighEnd-Lautsprecher-System_W0QQitemZ7554207980QQcategoryZ23323QQrdZ1QQcmdZViewItem

Hade jag föreslagit ett sådant system här hemma så hade det varit
detsamma som omedelbar utflyttning

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/22 :  13:16:01  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Host, det var riktigt billigt..

Men Snoddas, dom Är ju möbler..

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  11:39:12  Show Profile Send mayro a Private Message

Snoddas..

Om du haft dom hemma. inkopplade samt väl injusterade och din fru fick höra dom. Ja då skulle din fru förstå dig samt strypa dig om du sa du skulle ta ut dom..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2005/10/30 :  18:36:43  Show Profile Send Jens1966 a Private Message
Kul att läsa om era Infinity...är själv en trogen beundrare av dessa skapelser...skall försöka få in någon bild på mina...
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/30 :  20:49:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
mmx_2:
Dock får man se upp, Ren 90 (och resten i IRS-serien) är effekttörstiga! Enligt ett rykte (vet ej om det stämmer) så dippar Ren 90 till 0.9ohm som lägst vilket mördar de flesta slutsteg på marknaden. Har provat en hel del till dem, Electrocompaniet, Advantage, Bladelius Grendel Classe CA-301 men har nu inhandlat ett Pass Labs X-350 som jag hoppas gör jobbet.
Finns det någon som har testat att driva Renaissance 90 med Ice-Power steg? De ska ju vara ganska bra på att dubbla effekten vid halvering av impedansen...

(edit: lite stavning och grammatik)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/11/01 16:37:07
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:02:00  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jens1966: Vi vill gärna se vad du har för fina burkar!
Välkommen ska jag skriva också!

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:06:58  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har gjort en otrolig upptäckt..
Jag har ju för böveln inte RSIIB, utan jag har RSIIA!!
Det står faktiskt bak på högtalaren, om man kollar..

Detta innebär att dom äldre, c:a 1980, och inte 1986 som jag trott innan.
Hur j-a coolt är inte det?!

Ni skulle se skicket på dessa högisar...

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:20:54  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Skillnaden?

Jag vet inte, men jag har mailat infinity-classics.de

Det jag vet är att mina är tillverkade i den klassiska fabriken i Canoga Park(CA), medans IIB tillverkades i Chalsworth(CA)..

Hade dom inte tillverkning i New York också?

Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2005/10/31 :  20:36:57  Show Profile Send Jens1966 a Private Message
Med risk för att blotta min bristande kompetens...hur laddar jag upp en bild? Hittar inga "attach" eller "browse" - knappar....
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000