Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 21:57:23
|
Då skall man minnas du driver HELA högtalaren med dessa steg... Dom är verkligen rätt bra dessa på att driva. Samt låter inte helt "of side" heller..
Grattis till numera bättre spelande basar... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 03:26:11
|
Om Kappa 9 kan man ha många åsikter men hittar man förstärkare som tar kontroll på de dubbla tolvtumsbasarna kan man nog vara ganska lugn även inför andra Infinitymodeller. Det gjorde Denonslutstegen. |
|
|
ea poe
Member
74 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 13:43:19
|
Muse,
Jag ser att du kom fram till samma slutsats som mig när det gäller förhållandet mellan drivning & ljudkvalitet på dina fina högtalare. Kul att de fick en ägare som kan få till det, jag kunde ej, därav försäljningen
Jag kan inte ens få mina Modulus satelliter att sjunga med min nuvarande receiver, men ngn gång i framtiden så ska de få byta plats med mina Kappa 5:or.
listening |
/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround) Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/ |
Edited by - ea poe on 2005/09/01 13:43:44 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 16:15:33
|
ea poe: Pangea drev, no problemos.. Men inte i närheten av POA-6600A!
Väntar med spänning på Kenwooden.. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 20:10:01
|
Tycker det är skitkul att folk hittar andra alternativ till drivningen ,-)
Ett baselement har också självklart mindre krav vad gäller förstärkarens "finlir", då den väsentliga uppgiften är att ha total kontroll på elementet, och att aldrig behöva bottnas.
Just Kappa 9,2i har en grym potens ( klarar riktigt höga db )om man matar den med mycket effekt, sen att den inte når upp till grym upplösning på mid/top får vara förlåtet, då den ändå spelar med bra upplösning.
Och priset är ynkla 12-15.000 kr för ett par i superskick, jämnför det med dagens ........
Spelade också på mina Ren 90's i går, och det är sagolikt vad mycket välljud man får för runt 15.000 kr, även om jag självklart saknar den ljupaste basen jämnfört med mina Sigma eller framförallt Revel Salon's.
Mvh Jawen |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/02 : 00:26:59
|
men jawen
Jag fick ingen stöd o hjälp då jag lärde mig dom få genvägarna som dessa får nu
Råden o tipsen har kostat multum att få ihop då det begav sig...Borde inte dessa smygtyper få erlägga en god middag ekller dyligt med gott dricka till osv.. Weekend kanske nånstants?
Så billigt som dom kommer undan nu... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/09/02 : 21:56:27
|
Mayro, med din glöd och kunnande och inte minst vänskap så borde jag vara "skyldig" dig ett par ÅR på Barbados, "all included"!
Jag hade aldrig kommit så långt "gratis" utan din hjälp och outtömmliga vänskap, vilken jag respekterar och vårdar ömt kompis.(hoppas jag)
Respect, Dude! |
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 21:23:02
|
Ha,ha,ha, dom får köpa oss en hörapparat när tiden kommer, kanske en "buttkicker" också när vi sanknar bas i arselet ,-) Bor vi inte för långt ifrån varann, så kanske vi kan bli "ännu" mer erfarna med provlyssningar hos varann, jag är en person som inte tror på kablar om man har bra högtalare, men jag är alltid öppen för att ändra mig.
Spelar också på "väldigt dyra grejer", men har inte låtit priset påverka mitt intryck eller mina öron's hörsel, ett idealljud är till för att finnas, och gud vad tråkigt om man hade nått ända fram.
Hög bra musik är som medicin som botar allt, den läker oss och ger oss kraft och livsglädje, vad får priset vara för att må bättre ?
MvH Jawen
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 22:02:18
|
Jawen. Du har väl ett rätt stort krellsteg till salu va? Tror jag såg nått sådant till salu med ett nick som ditt efter... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 00:10:03
|
Ja, du har inte sett fel.. ett Krell FPB-600 är till salu, men det är efter MITT öra jag väljer att sälja det. Min Önskan är att kunna behålla Revel Ultima Salon's och Infinty IRS Sigma, ihop med mitt Pass Lábs X-600.....sen om jag spelar på en mindre bra spelare spelar ingen roll ,-).
Jawen
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 16:05:49
|
Jaha, idag så kom mitt tilltänkta "topp-steg". Kenwood L-1000M..
30kg är tungt att få ur en tight kartong.. Mamma mia vilken bjässe!
Jag trodde att den skulle vara mkt plastigare, men det visar sig vara aluminium och plåt på hela steget. Och jag trodde att den skulle vara mkt mindre, efter att ha sett den på otaliga ställen på nätet. Men icke sa nicke, detta är ett slutsteg som inger respekt och pondus.
Ljudet då?
Jo, mina Denon POA-6600A har fått en lättare uppgift nu då dom inte behöver spela hela registret. Vilket resulterar i att basarna spelar mkt tightare och mer bas. Men inte luddig "loudness-aktig" bas utan mer..hmm svårt att förklara. Nöjd iaf!
Topparna då?
Ja, om Jeff Rowland och Accuphase´s ingenjörer har varit med och tagit fram "L-series" låter jag vara osagt, men ljudmässigt så är det nog inte så stora skillnader..
Men en sak är klar, mina RSIIB spelar som aldrig förr!
Fortsättning följer! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 16:22:55
|
Muse: Kul |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
ml35
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 23:16:18
|
Hej Har följande anläggning, ren 80 som drivs av H/K:s signature 2.0 och 2.1, som cd kör jag hd7600:2. Är nöjd men saknar nog lite bas.... En fråga, då jag inte använder slutsteget som hemmabio utan kör 2 kanal, undrar jag om någon vet om det är möjligt att använda exempelvis bakkanalerna för att driva bas och framkanalerna för topp? Har läst i instruktionsbok och på H/K:s hemsida men inte hitta något, ja man måste ju exprimentera lite.... Är annars oerhört nöjd med mina ren 80, köpte de för bra pris i gbg och bytte då bort mina JBL XPL 160, så det blev lite skillnad i bas i allafall.. Men XPL:n gick inte att använda i ett normalt rum, koppar i köksskåpen, innerdörrar allt skakade och vibrerade... Så det gällde inte att dämpa rummet utan skruva fast allt eller plocka bort det.
Men som framtida uppgradering ligger nog ren 90 närmast och kanske något bra slutsteg.
Ja det var min anläggning //Jorge |
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 23:47:52
|
Fan vad kul MUse ,-)
ML35, du skriver avsaknaden av bas, men inte hur nöjd du vart med mid/top, alltid kul att höra possetiva skillnader också, kontra negativa ,-).
Självklart kan du tycka det är mindre bas med två 8:or, ren 90's har ju två 10:or och blir lite mer på den fronten.
Tror inte den modellen har "stereo" i 5 kanaler, men har den det kan du koppla basen till front, och diskant/mid till surround, och köra i "5 channel stereo mode" men glöm inte att ställa in surround-högtalarna på "small", så dom får hela effekten var att jobba på.
MvH Jawen |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 00:09:36
|
jag hörde Muse ljud i telefonen idag. och alla som ofta snackar med kompisar via tel "lär" sig lite hur det kan låta via tel. Om det låter hårt eller mjukt osv... och eftersom jag har telias highend abonemang så har jag två lurar som går spikrakt 20-20000hz så kan jag alltid höra kanonbra ju i stereotel.
jaja.. lite överdrivet kanske..
Men ärligt så kan jag säga så här. ojoj vad det lät redan i tel.. man hörde skillnad till det KLART bättre.(telfonbättre).
så att det har grejor hos Muse tvivlar jag INTE på.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
pdmlmember
Member
309 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 12:13:09
|
ml35
Jag kör med en liknandes uppsättning själv, HK sig 2.0 & 2.1 drivande mina Kappa 80 (som också har två 8or i basen). Det enda du behöver göra är att dela utsignalen från framkanalerna och koppla in de två extra kablarna till bakkanalsingångarna på slutsteget. Jag har igen erfarenhet av Ren 80 men med mina Kappa 80 så är problemet snarare att jag får för mycket bas om jag inte är försiktig med högtalarplaceringen. Bor du i skåne så skulle det vara intressant att byta erfarenheter.
Paulus |
|
|
ml35
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 14:22:55
|
Hej Tyvärr eller tyvärr, jag är ju nöjd ändå men bor 60 mil norr om skåne ;) Ok så du splittar helt enkelt utsignalen, hur gör du det? Sedan är det inga problem att köra då. Har nu kollat i instruktionsboken och ren 80 heter naturligtvis Renaissance 80. Så det sitter en enkel 8", basen är väldigt bra men som gämförelse mot XPL 160 (JBL) så blir det lite tamt.... Men trivs mycket bättre med detta och behöver som sagt inte bulta fast allt.. //Jorge |
|
|
pdmlmember
Member
309 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 14:29:04
|
ml35
Just nu så splittar jag inte signalen eftersom jag använder slutsteget till hemmabio. Däremot är planen att jag ska skaffa ett mindre hk steg till bak kanalerna så jag kan biampa min kappa 80 när det att dags att uppgradera.
P |
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 17:53:58
|
Flyttar mitt första inlägg här på forumet till rätt ställe på inrådan av Mayro. Jag har idag ett par Infinity Reference Standard IIIB som jag driver med Yamaha M2 slutsteg + Yamaha C50 försteg. Vardagsrummet där prylarna står är ca 60 m2 och takhöjden är ungefär 3,5 meter i snitt. Dvs ett rätt så stort rum. Nu till problemet, jag får i på tok för lite bas i rummet. Kan det vara slutsteget som är för klent? Ger iofs 2*250 W. IRS3B ska ju ha mellan 50-200 W enligt manualen så större steg är kanske ingen lösning? Är rummet för stort för dessa högtalare? Spelar ibland så M2 är nära klippning och volymen blir då rätt hög, men jag saknar en del i basen. En aktiv subwoofer skulle förmodligen bättra på det en hel del, jag har läst en hel del om en Sub, SuperCube® Reference Subwoofer. http://www.definitivetech.com/loudspeakers/subwoofers/subwoofers.html Är det någon som har erfarenhet av denna lågbasen? och skulle den kunna passa i mitt system?
MVH Fredrik
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 18:01:44
|
Hej hej. Ditt steg driver nog väl så bra. Jag spelar just nu Mirage M1 med samma typ av steg. Dom är rätt trista att driva även dom . Och har 83 DB en watt. Så om yamaha inte skulle orka så borde det inte gå här heller.
RS 3B går nog bara till en 30 Hz har jag för mig. Samt är ej biwiringsbara tyvärr.
Sub med sluten låda rekomenderar jag dig absolut inte. Infinity bör ha dipolbasar som tillskott om du inte skall förstöra basen. Så anser jag . Muse har provat med sub av hög klass och fick det inte att fungera helt bra.
60 kvadrat ÄR rätt stort för dina högtalare tror jag också. Men med stöd i botten av två st dipolbasar drivna av ett till kraftfullt steg bör lösa dina problem ÄVEN i 60 kvadrat.
En sak till. AKTA DIG för att spela vid klippgränsen. Bränner du diskanten har du ev problem...och dom ryker kanonlägg vid klippande steg... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 18:10:31
|
Mayro Det konstiga är också att det är betydligt mer bas i rummen intill vardagsrummet där högtalana står? Ursäkta en okunnig nybörjare, men dipolbasar, vad är det? Kan du ge några exempel på tillverkare av dessa. Är det svårt att hitta något begagnat?
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 19:10:23
|
jaha Har du kollat att allt är rätt fas osv? så du inte av misstag satt en kabel omkastad till högisarna? Eller fasat steget eller nåt fel...
Men troligen har du "bas släckning" beroede på plasering samt rummets inverkan.
"Knoppen" är kunnig på dyliga problem.
Men är möbleringen inte möjlig att ändra så tror jag du grejar det med två dipolbasar och ett extra steg till dessa.. Då kan du ha dom lågt delade samt på lite annan plats bredvid dina högtalare. På så sätt övervinner man utsläkningen enkelt OM man som sagt inte kan flytta runt lite. Fast för att prova så brukar man i alla fall bära runt som första grej Med lite tur brukar det ordna sig.
Och varför dipolbas är för infinitys basar knappt går att få att spela bra ihop med lådbasar. Om man ska ha "finbas" vill säga... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 19:13:48
|
dipolbasar är basar man kan bygga själv. 4 tolvor i en öppen låda enkelt förklarat...
Ska äta här. Kanske kommer det någon under tiden som förklarar mer om dipolbasar.. Sänd Pm till "per G Jeppson". eller "U1". eller "vemsom"
dom kan direkt visa dig vad det är. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 19:53:06
|
Tror inte jag har kopplat fel men ska ändå kolla så att det är rätt. Jag har ingen möjlighet att göra några större omplaceringar av högtalarna (har för lite väggar i rummet då planlösningen är ganska öppen mellan vardagsrum/matplats/kök), provar i helgen om mindre förflyttningar gör nån skillnad. Har iofs 3 st 15" audax element liggandes hemma, de kanske kunde vara användbara till dipolbasar? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 20:03:39
|
Sådant vet jag inget om. Sänd Pm till dom jag skrev med fråga...Men jag tror iofs att dom skulle mer sitta i lådor. Med låg delning. Fast det KAN ju fungera. Så prova kostar ju knappt nåt alls.
På DIY delen får man svar omgående om man söker hjälp med bygge.. Alla är så förbaskat hjälpsamma. Så ställ frågan där så har du svar om troligen allt om dina 15"are och hur lådan ska se ut osv..
Men detta med "öppna planlösningar" är ett gissel ibland. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|