Author |
Topic |
CC
Member
3981 Posts |
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 23:31:12
|
Nåja, karln hade ju god smak att handla ett märke från Nord-Amerika i alla fall..
En "Uppenbarelse" kanske? Dagens tanke-nöt! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 23:54:06
|
Ja HELT lämnar man ju inte "spelsättet" om man säger så... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 00:01:55
|
OK..Hur menar du?
Hur låter det jämfört mot "Laggårds-väggarna"?!
Skicka mail, inte PM..Det är fullt där och jag kan inte radera!
Så ett mail kompis!! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 00:15:29
|
ska snart skriva lite om detta.. Men vill först få ställa upp allt lite mer ok... Men att detta låter väldigt trevlig står INGA tvivel om...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 22:41:43
|
Elaking, sånna som du är det total dissning på ,-)
Var länge inne på ett par Beta, men problemet med att laga en eventuell högtalare gjorde det svårare att köpa ett par, även om dom är grymma.
MvH Jawen, nu men 4 högtalarepar ( 3 Infinity )i vardagsrummet. |
|
|
Daniel san
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 23:33:56
|
Sitter och funderar på att införskaffa ett par Sigma. Det verkar finnas en del till salu för vettiga (!) pengar. Jag har en Accuphase E-406v som ska vara kraftig men räcker den? Måste man köra med för/slutsteg i Krellklassen? VÄr det någon som testat eller har koll? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 23:48:30
|
Beror nog på hur högt du vill kunna spela tror jag. Vanlig lyssningsnivå skulle väl gå rätt bra. Accuphase är ju rätt stabila att driva. Och mitt tidigare 200 w drev HELA mina 4,5 or... Inte disco då.. Men så man kunde spela rätt högt ändå... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 23:55:46
|
Har lyssnat på Sigma med kraftiga slutsteg från Classé, Meridian och Plinius. Överlägset bäst fungerade uppställningen med ett Krell KSA-250. Tror inte att 406:an och Sigma blir någon optimal kombination men osvuret är alltid bäst...
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 23:57:57
|
timbre.. OJ vad jag skulle vilja ha en fin KSA 250 |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 00:32:23
|
Ja, det är lätt att förstå... Just den här Krellen är genomgången och tweakad av Jim Aud så man hittar små gröna tuning devices lite här och var. Lite UFO-känsla över det hela...
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 01:06:45
|
Och Wadia också.. Ståfräs mitt i natten, tack Timbre! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Daniel san
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 19:10:46
|
"Tror inte att 406:an och Sigma blir någon optimal kombination men osvuret är alltid bäst..." Varför tror du inte det? Enligt en del artiklar jag läst är Krell och Accuphase relativt lika, utom kraften kanske, klangmässigt osv. Krell verkar passa de flesta men dom är ju lite dyra...både köpa och driva. Nu har jag ju dessutom en 406v som jag är nöjd med.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 19:44:01
|
Jag tror han menade för att driva FULLY ut.. Då krävs mera kraft ändå..
Men vanliga volymer lär du inte sakna just nåt tror jag.. Om man säger så här. Bor du i lägenhet så blir du nog vräkt före ditt accuphase ger upp...
Men att vrida ur 95-100 db kanske inte du gör. Men som sagt. Accuphase o infinity låter dom ggr jag hört dom väldigt fint. Och 200 w accuphase drev mina ref 4,5 ensam till fullt ok volymer utan problem.. Vanlig lyssning o vanlig hög volym lär du nog få...
Sen har du ju en option kvar genom att du kan senare biampa din 406 med ett steg till basarna. typ denon poa 6600.. Sen kan du skrattande spela på |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 14:24:01
|
quote: Posted - 2005/08/27 : 19:10:46 -------------------------------------------------------------------------------- "Tror inte att 406:an och Sigma blir någon optimal kombination men osvuret är alltid bäst..." Varför tror du inte det? Enligt en del artiklar jag läst är Krell och Accuphase relativt lika, utom kraften kanske, klangmässigt osv. Krell verkar passa de flesta men dom är ju lite dyra...både köpa och driva. Nu har jag ju dessutom en 406v som jag är nöjd med.
Två topprodukter på var sitt håll garanterar ju inte att det uppstår synergi. De gånger jag har lyssnat på Infinity (RS-IIIA, Kappa 8, Kappa 9 och några IRS-modeller) med Accuphase har ljudet dragit åt det maffiga, voluminösa hållet. Mer volym än kontur om man säger så. Med ett Krell KSA-250 (eller kanske ännu hellre två...) börjar det HÄNDA saker... Sigmorna lyfter från golvet, basen slankas ned och den breda baffeln trollar bort sig själv - musik helt enkelt.
Jag skriver DETTA så att du inte hamnar i samma SITUATION som jag själv för sedan börjar slutstegsjakten och då kan det bli dyrt. |
Edited by - Timbre on 2005/08/28 17:57:15 |
|
|
Daniel san
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 17:19:06
|
Tack! Det är just därför jag frågar. Det kan vara svårt att på förhand veta vad som händer. Jag vill ju att Sigmorna skall komma till sin rätt och inte kännas strypta och vingklippta pga en alltför klen förstärkare. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 21:07:53
|
Men Timbre.
Med hans Accuphase på topparna o två denon poa 6600 bör det gå att spela rätt bra.
Jag drev ju mina ref 4.5 med en ensam accuphase p360 200w.. Och med dessa denonsteg i botten så lirade det så bra så man rent blev tårögd. Och ref 4,5 är inte ett dugg lättare last ju....
Så om man INTE förväntar sig ett diskotryck så lär han i alla fall få kanonljud vid VANLIGA volymer tror jag...
Denon o accuphasen spelar fint ihop... Fråga "per100" så får du / ni lite inputt på vad jag säger och tror...
Det lät så bra så han köpt upp snart ALLA saker jag hade då för att sätta ihop systemet igen. Fast hos honom... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2005/08/29 : 23:35:52
|
Daniel san:
Vet att inte 406:an klarar att driva Sigma bra, du får säkert ett okey-ljud upp till runt mellanhög lyssningsvolyme, men ljudbilden kommer inte att hänga ihop & blir något bra. Det blir avkall på db på olika frekvenser, för kraften räcker helt enkelt inte till.
Att Timbre tyckte det lät bäst med Krell 250 KSA, betyder inte att Krellen hade effekt nog, men det drev Sigmorna bättre en dom andra.
Jag själv börjar bli smått konfunderad av dom relativt många som inte förstår att det kostar att driva en riktigt bra högtalare, om man vill lyssna på högtalarens potensial.
Finns en grupp människor som Äger ett par Sonus Farber Extreme ( små stativare, men ca 45.000 kr beg ), och dom driver dom med Krell monoblock 350/450 mcx och t.o.m 750 mcx !!!!
Och här pratar vi IRS Sigma, som har en känslighet på 87 db, en långslagig IMG woofer, effekt-törstiga bandelement ( dessutom 3 st )..........
Klart som korvspad att vi behöver mycket effekt, för att både kontrollera högtalarens konrörelser & ändå ha kraft över för att få en totalkontrollerad & samspelt Emim/Emit !
Effekt med kvalit'e har alltid varit dyrt och om man köper en högtalare för ca 25-30.000 kr, så bör man nog räkna med att minst lägga samma på steget, och du inte köper en högtalare med en hög känslighet.
Folk lägger 7-15.000 kr på kablar, men spelar på en högtalare för 10.000 & en stärkare för 5.000 kr ??, är inte det helt fel sett att sätta ihop ett system på ?.
För min egen del, börjar jag med det som står för ljudet d.v.s högtalaren, sedan förstärkaren, sedan försteg/processor, sedan spelare och sist kablar.
Den ekonomiska uppdelningen för mig är runt 40% av inköpebelopp på högtalaren, 30% på steget, 12% på försteg och kanske 15% på spelaren....sen får kablar det jag får över d.v.s ca 3%.
OT: men vart tvyngen att ta upp detta med hur folk sätter ihop sina system, jag blir galen ,-)
MvH Jawen
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/29 : 23:49:31
|
Man kan ALDRIG få före stora slutsteg.. Bara för små högtalare...
Det är som med kläder o väfer.. Det finns inget dåligt väder. Endast för kassa kläder...
Kan du inte bara ta din stärkare med dig och provspela dom där du funderar på. Det skulle jag garanterat gjort... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 00:21:27
|
quote: JAWEN: "SF Extrema - små stativare"
Det måste ju vara veckans underdrift
|
"Pretty girls dont cry"
|
|
|
Daniel san
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 23:30:42
|
Tack Jawen! Jag förstår hur du menar med kraften. Vet också att det pratats om Watt och watt...Jag får väl krypa till korset och ta plånboken till en ny nivå om jag köper ett par Sigma. Jag tror dom flesta förstår problematiken med att passa ihop hifi med plånbok och antal burkar i ljudrummet. Två KSA-250 vore väl en härlig kombo med Sigma men...nja, stort och varmt blir det ialla fall. Oavsett om jag uppgraderar är jag tacksam för svaren. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 10:57:38
|
Denon POA-6600(A) fungerade mycket bra med mina RS-IIIA och Kappa 9 vilket inte NAD-208 gjorde. Märkligt hur det sämre alternativet kan få kultstatus och det bättre nästan falla i glömska. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 19:32:15
|
quote: Denon POA-6600(A) fungerade mycket bra med mina RS-IIIA och Kappa 9 vilket inte NAD-208 gjorde. Märkligt hur det sämre alternativet kan få kultstatus och det bättre nästan falla i glömska.
Där säger du något intresant Timbre. Ojojoj vad dessa gamla denonsteg driver fint. Men som sagt. Dom lämnar rätt imponerande 1100 w i 1 ohm. Och är otroligt stabila.
att ha sådana på botten som bas steg och just typ accuphase 406 på toppar kan fungera tror jag. INTE som två stora krell. Men tillräkligt för ägaren ska njuta många många timmar med musik....
Att sedan chansen är stor ägaren uppgradera finns nog framöver och når ännu högre..
Men redan entry level är nog rätt ok skulle jag gissa på... Som sagt
Jag körde mina infinity med klart lika uppsättning.. och det ljudet är svårslaget... klart det finn s bättre stärkare.. men till ljudnivåer fullt nog för vräkning så var det en ren njutning bara...
edit Fick just ett samtal ifrån en numera glatt spelande Denon - infinity kombo med ägare som kallas Muse....Han får berätta mer sedan om sin "resa" |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/08/31 21:34:24 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 21:42:48
|
Timbre och Mayro..
Var och hämtade två st POA-6600A i Mjölby(av alla ställen)! Slutstegen är sånär i mintcond förrutom 2 st små repor på locket(syns knappt)
Men när jag kommer hem och låter dom gå varma en stund så inser jag en del saker.
1. Basen gräver djupare, mer "stomp" i bas-trumman, precis det jag saknat innan.
2. Dom håller ihop ljudbilden på ett imponerande sätt! Jag har länge irriterat mig på att tex ett trumset låter som om dom är 4 meter breda och att virveltrumman jämt hörts mer åt vänster har retat gall-feber på mig! Virveln ska vara centrerad i mitten av ljudbilden. Och dessa POA-6600A fixar det med bravur! Äntligen!!
3. Dom är väldigt snygga tycker jag och även frugan!
4. Väldigt "laid back" ljud, med enorm pondus och kvalitet. Framför allt i bas-regionen.
MEN! Mina Pangea rör-monoblock kostade nya 80 000:- priset säger iofs inte allt, men jag saknar det där "extra" på röster och rumsinfo..
MEN!(2) Dom ska ju bara spela bas!
Förhoppningsvis så kommer mitt Kenwood L-1000M tills på fredag, DÅ blir det Röck ´n Röll, pöjkar! |
|
|
Topic |
|