HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity-klubben!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2005/08/21 :  18:32:47  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Jag har Infinity A50 och är nöjd men nästa gång tror jag inte att det blir Infinity.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/08/22 :  07:56:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Usch på er, nu har jag ju blivit sugen på Infinity IRS med. Sigma eller något sådant halvöverkommligt. Fy på er. Jag sitter ju dessutom i Australien nu och har fått hifiågren jag inte kan påverka.
Undrar om ett Electrocompaniet AW120dmb pallar med toppen i en sigma till exempel? Sen kanske prova klass D i basen? Någon som kört klass d i basen har erfarenhet?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/22 :  10:14:48  Show Profile Send mayro a Private Message
nope.. men billiga kapabla Pa steg driver LÄTT.finns ju lite sådana utan fläktar ute då å då.... Samt beprövade saker som Denon POA 6600. Dom släpper 1100w i 1 ohm.. och rätt mycket ström... så sådana har jag drivit kappa9 med.. IOFS inte på "disco".. Men fullt tilläkligt för att bli vräkt ifrån ett hyreshus...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:12:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hur är impedansen i basen? Rimlig eller riktigt knepig?
Banden ska vara ganska knepiga om jag förstod det rätt?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:16:55  Show Profile Send mayro a Private Message
så är det nog. Men då man tar bort basarna så går det lättare ju...

Mina stora irs4,5 har jag lirat med gott resultat med en 75 w rowland.. Men klart att den 200 w accuphasen fungerade bättre...

Men SÅÅÅ mycket krävs inte om man har normal lyssningsnivå... Man får bara passa sig så man INTE pressar dom med för dåliga stärkare som klipper o dummar sig. Utan använder rejäla grejor med bra kvalitet.. Men detta finns det idag många av ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:50:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, och jag hoppas att min EC AW120dmb ska vara av sådan hög kvalitet. :) Om man sen hittar hyfsat billigt steg för basen så kan det ju gå ganska bra. :)
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:29:25  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Får oss som inte är så insatta kan inte någon (jag tittar på dig mayro :)) göra en liten lista på intressanta infinitymodeller att titta efter. Namn, år, cirkapris på begmarknaden, kort beskrivning kanske.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:58:57  Show Profile Send mayro a Private Message
tittar på MIG Hjälp....

Oj vad svårt....ärligt så tror jag man får fråga efter varje sak man undrar.. Infinity har som du ser här en rad med billiga modeller som har i stort inget med dom typ äldre topphögtalare dom gjort att göra alls..

En infinity idag är inget alls att jämföra med dessa stora äldre...DET kan man väl säga.. Samt att dessa äldre stora system INTE är att bara kasta in o tro det lirar.. Det är superproduker som man måste arbeta med.. Men som alla kanongrejor ger vid målet en upplevelse klart över medel.. För ditt vidkommande så kan du veta att just dessa äldre infinity o accuphase verkar vara rena dynamiten....

Men bättre fråga om du undrar över just nån modell. För jag har inte koll på SÅÅ många av dessa modeller. Men forumet totalt har massa erfarenhet som du här ser....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/08/23 :  17:17:32  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Okej, jag förstår.

Omformulerar lite då. Vad hade du ställt i mitt 3.5*4m rum tillsammans med min accuphase?
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/23 :  17:35:32  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Mina Reference 2.5 från 1979!
Dom är till salu för fjuttiga 7000:-

Hittar man en bättre högtalare för dom pengarna så ska jag käka 2 m EKK..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:16:45  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Ett par kappa90 som faktiskt åkte fram igår
Har stått och samlat damm i sängkammaren ett tag nu

Infinty favoriter annars vore ju IRS Sigma.....såg att de sålde ett par för 30.000

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

Edited by - balrog on 2005/08/23 18:20:24
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:40:36  Show Profile Send mayro a Private Message
skrattar lite här... Då jag blev medlem såg man inte ens någon som ens skrev ordet "infinity" knappt..

Det är faktiskt skoj att se dessa trotjänare kommer fram igen. Dom är ofta "missförstådda" pga fel stärkare osv spelat dom..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:50:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Vad hette den modellen du spelar på mayro??

Har glömt det..

Hmm, jaha då var det dags för slutstegs-byte inom kort då!
Det blir 2 st monoblock till basarna samt ett stereosteg till panelerna.

Detta kommer bli skoj!

Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/24 :  00:21:48  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Uffe2, Jag erbjuder dig att komma och provlyssna ett par "gamla" hederliga Infinity IRS Sigma ( m.m ), drivna av "bra/bättre" slutsteg.

Det gamla Infinity-soundet är minst sagt mäktigt, vad gäller dagens högtalares upplösning och definition, så spelar rätt många upp en cd med bra egenskaper, men sen kommer vi till det viktiga....helheten och basåtergivning, där slår Infinity IRS ( samt många äldre Infinity )nästan alla på fingrarna ( vad gäller prisklassen ), sen att spela med "helheten" i låga & höga volymer, ja, då blir det inte många kvar ;-)

Om du bor i Stockholmstrakten har du världens chans att höra på "once in a lifetime grejer"

Hör av dig

NOTE: Vad jag vet så Demades Infinity IRS Sigma för första gången på Hifi-mässan i USA 1996 med 4 stycken Mark levinson-steg, försäljningen började 1997 och slutade 2002-08-23 i Göteborg.
! Dementera det gärna då jag äger det "vad jag vet" sista sålda paret.

Mvh Jawen
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:30:32  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Håller med dig JAWEN..

Den luftighet, tonala riktigheten och transparens som jag har i mina 6 Emim(mellanregister) har jag faktiskt inte hört på andra högtalare, möjligtvis "Ulfs" Audio Artistary "Beethoven".
Men det är en viss prisskillnad..

Mina Reference IIB kostade nya $2700 c:a 30 000:- alltså.
Det får man ju mycket högtalare för idag!
Skillnaden är att dom kostade det för c:a 25 år sen!

Orginalet för IRS-serien från 1980 kostade nätta $90 000!!

Så att jämföra dagens Infinity med dessa "Old Timers" går inte.

Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:57:53  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag tackar för inbjudan Jawen men jag bor tyvärr i Lund.

Som jag ser det är min nästa uppgradering antingen någon form av baslösning till mina hfls eller en helt ny högtalare. När det blir aktuellt ska jag helt klart försöka lyssna på äldre infinity.

edit: Okej jag ljög lite. Jag _måste_ köpa ny CD först men jag drar mig för det eftersom det inte går att köpa 15 år gammal high end för bra pengar som med förstärkare men det är helt för OT för denna tråd.

Edited by - uffe2 on 2005/08/24 15:00:11
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/25 :  00:42:28  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Hej folk, hade en person här i kväll som köpte mitt försteg, men det jag ville berätta var att han hade med sig sin cd-spelare ( en Primere ? ), fyyyyyy fasen vad den lät illa.

Satt och led 7-8 låtar på hög volyme, men fick till slut ur mig...Vänta lite! vi testar hur det låter om vi låter min Harman/Kardon AVR 8500 fungera som dac.

Sagt och gjort så skifftade jag, och vilken sanslös skillnad ???, dac:en i min hembio-reciver formeligen mosade hans Primere ??, går knappt med ord att förklara hur illa Primere'n framställde allt, instrumenten såsades ihop, det vart dist-ljud från en säckpipa, röster blev utsmetade/distade och rent jobbiga att lyssna på, örat ville vika sig innåt av obehag på lyssningsvolymer som ändå var lägre än jag brukar lyssna.

Min fråga blir.....hur kan en dac i en hembio-reciver låta så mycket bättre än i en "halvseriös" CD-SPELARE ???
H/K stora uppgift är ju att lämna 5 X 110 watt, ha massor med ingångar/utgångar, samt en radiodel !!!!!!
Kan inte tänka mig att H/K lagt ut några stora pengar på att sätta dit en bra dac !.

För att prata lite infinity ,-), så fick han börja med att lyssna på mina Revel Salon's, sen övergick jag till Infinity IRS Sigma, och till slut mina renoverade Infinity Column II.

Salon's har jag bara ett ord för.....BRUTALA !, sen Sigma som spelar såååå stort med en sagolik upplösning, & en tight bas, och allra sist mina Column II från 1975, länge sen jag spelade på dom , men grymt vad dom låter bra.

När vi sen pratade om ljudet kontra pengar, så kom vi fram till att från 6.000 kr som Column i dag betingar, till ca 30.000 kr som Sigma i dag betingar,är det självklart ett snäpp upp men skillnaden mellan 6 och 30 tusen är stor och frågan är om det är värt det ?.

Sigman har en otrolig dynamik och spelar större än någon högtalare jag hört, så svaret blir: har du råd att köpa Sigma plus drivning så absolut !.

Till sist pris-skillnaden mellan Sigma & Revel som är ca 80.000 kr är det värt det ???, för mig som höglyssnare är svaret självklart Jaaaa, Revele'n har knappt gränser vad gäller ljudtryck och bas, och för mig som hög-lyssnare finns då inga allternativ.
Men är man en lyssnare runt 85-105 db, så finns inte en bättre högtalare för pengar upp till 150.000 kr bara du driver dom med "rätt " grejer.

I morgon bär det iväg för att hämta mina Infinity Ren 90's, så undrar vad jag ska spela på i helgen måntro ??

Infinity från förr i tiden och snabba impulser ger många högtalare som tyvärr står och samlar damm :-(

Mvh Jawen

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/25 :  01:08:16  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har alltid haft en "felkänsla" inför primares grejor... Hörde lite prylar ifrån dom för några år sedan och anser det inte va nåt jag skulle leva med direkt...

Men många gillar dom ju. Men jag tycker mig ändå "se" en viss lutning åt att man får "systemanpassa" primare rätt hårt...menar med kablar.. cd..för att inte säga högtalare..

Fast dom har ju haft bladdan där som lärare...

Hans grjor är långt ifrån vad jag personligen gillar..Men det är ju igen en smaksak...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/25 :  22:35:47  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Jag hade jag en demo här förra året för 5 personer från HiFi-forum, och då hade en av dom med sig en Primere 30 ( tror jag den hette ), maskinen kostade 30.000 kr men även den spelade konstigt nog knappt hörbart bättre än när jag körde med min 2.500 kr-spelare & genom dacen från H/K 8500 ??.

Jag menar om en spelare kostar 30.000 kr, så bör man väl kräva att den har en dac i det övre skiktet eller ?

Men jag tror delvis som du mayro, dom måste nog matchas noga med andra komponenter & med stort tålamod, men jag tror märket är överreklamerat.

Hämtade förövrigt mina nyköpta ren 90's i dag, hade missat att det var ljus ek bara, jag trodde jag köpt svarta.

Har haft ren 90's förut, men dom här känndes klart tyngre än mina förra ?, fick ta i rejält när jag bar in dom.

Men dom var i super-skick, och jag uppskattar sååå när äldre grejer är skötta.
Föresten vet någon här hur siffrorna på högtalaren talar om när den är byggd ?

MvH Jawen
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/25 :  22:43:47  Show Profile Send mayro a Private Message
pyttsan.. Ren 90.. lättviktsgrejor... Jag hämtade mina nya xxxx idag o dom vägde in på 100 kg ST...... Och det var ju st som sagt...iofs inklusiva kartongerna...

Även dessa i mint condition... Perfekt för att va exakt... Så nu står monstren o brummar in sig lite i värmen efter allt skitregnande.

Säger inte vad eftersom jag ska visa nåt kort sen då jag torkat upp lite o ja kan fota... Resan regnade helt bort...Så där gick inte fota...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/25 :  22:56:37  Show Profile Send CC a Private Message
mayro, vad har du nu på g? Ett par Epsilon eller?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/25 :  22:59:39  Show Profile Send CC a Private Message
Nä, de e för nya.. Ett par IRS Beta kanske?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/25 :  23:04:58  Show Profile Send CC a Private Message

Frequency range: 15 Hz - 45 kHz
Inte bara läckra till utseendet...

De borde matcha mina gamla Respons ganska hyggligt. Hehe

E re sådana, mayro?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/25 :  23:07:22  Show Profile Send mayro a Private Message
Nej

Jag har "bara" skaffat mig "sålängehögisar".... och sviker infinitygänget ett tag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/25 :  23:08:53  Show Profile Send CC a Private Message
Va!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000