HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En lagad TA-VA777ES !!! =))
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/09/19 :  19:56:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kolla även att det finns spänning till opampen,man kan ju även tillföra signal till kretsarna o se var det tar stopp,dvs var det inte hörs något.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/19 :  20:42:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag är ganska säker att om Dac:en är OK..så är det I/V-steget som strular dvs. antingen OP:ampen 1/2 4580:n eller motståndet eller kondingen i steget...annars borde jag ha Sinusvågen ut från I/V-steget som jag har på den fungerande kanalen.

Då är frågan om man skall testa ytterligare t.ex. försöka plocka ut siganlen och göra ett separat I/V steg eller byta op-ampen och hoppas...var man nu får tag i en NJM4580?

eller ska man uppgradera bägge kanalerna till 2134..eller är det onödigt?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/09/19 :  21:14:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har du 2134 till hands tycker i alla fall jag att det är god ide att löda dit dem.Blir säkert mycket bättre!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/19 :  22:05:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Asch, det är ju DIL-kapslar..nåja ett par på elfa gör ju inte att man går i konken.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/20 :  21:04:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
sagt och gjort..dvs.köpt och bytt, men inte blev det bättre för det, dock bytte jag på både höger och vänster kanal, och det blev inte sämre heller dvs. vänster kanal spelar fortfarande så det är inte enbart OP:n....??

Känns tungt just nu...en OP:kan man byta på vinst och förlust, men en DAC....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/09/20 :  21:19:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Synd.kanske prova att korskoppla då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/20 :  21:20:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Bara en känsla jag får när jag läser igenom....
Hade ett ungefärligt problem med en annan cd,
visade sig efter en alltför djup analys av troliga fel,så var det bara ett eller två motstånd som hade dött.

Så innan du ger dig ännu djupare in i din troubleshooting,så får jag föreslå en mätning på ben 4 samt ben 8 på de bägge opamparna,för att se huruvida dem har samma värden eller inte...
Har dacarna mäts så att dem har rätt volt oxå?

Det var ett motstånd vid dacen och ett vid ena opanpen som small för mig,minns jag nu.

Det är väl värt ett försök...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/20 :  21:40:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
OP-amparnas matning är uppmätt och identisk. Men runt DAC:en är det inte mätat..får nog ta en stund i morrn till det...man gör ju en del för att slippa löda loss en 20-bens DAC..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/21 :  00:37:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Hmm...jag e på väg att löda av en 28-bens d/a
men det får nog vänta tills imorrn,så det blir nåt kvar av den...

Good luck,meddela eventuella resultat så fort du multimetrat lite.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/09/21 :  08:49:14  Show Profile Send Goffe a Private Message
Om ni ska löda av dac:en var försiktigt med värmen genom att kyla dace:en eller vänta en kort stund mellan varje ben. Risken finns att dac:en kan gå sönder.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/09/21 :  14:39:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmm,hur gör man då?Avlödningsfläta eller har bara lödit loss Ic med 8 ben,och den brukar ju sitta lite även när man använt flätan,men 28 ben..hur??Och sedan hur löder man dit den utan att det blir kortis mellan benen,kan vara bra att veta!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/21 :  16:03:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vara j*vligt försiktig!
Kanske en tennsug gör jobbet lättare oxå...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/09/25 :  12:22:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Fluss är bra då man skall löda bort saker. Skojar inte, man kan få hålmonterat att ramla ur när man lött bort sista benet om man använder fluss. Tycker kretsar tål det mesta i fråga om från och ditlödning om man bara har temperaturreglerad kolv kort har jag lyft en del banor på dock.

Hjelm
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/30 :  16:41:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Igår mättes det så det blödde varenda matning runt DAC:en kollades och jämfördes med parallellkanalen...ingen skillnad

Nu börjar desperationen komma, jag vill ytterst ogärna köpa en DAC (432+Moms på Elfa) bara för att upptäcka att det inte var den heller

Men jag har slut på uppslag vad som skulle kunna vara fel...kan jag har försökt mäta om det är något som drar ner OP-amputgången eller så men....

Eller ska man testa och korskoppla DAC-utgångarna, dvs. lyfta ben 14 på Dacarna och koppla över till "hela" kanalen?

Jag är ytterst tacksam för ytterligare idéer och uppslag, någon som kanske ser nåt på schemat som inte jag ser...(inte alls osannolikt)

http://bildarkiv.hififorum.nu/magils/777_sch.JPG

eller kan det vara DF1704 innan, jag är tveksam eftersom den matar två DAC:ar varav den ena fungerar...


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/09/30 :  16:47:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Eller ska man testa och korskoppla DAC-utgångarna, dvs. lyfta ben 14 på Dacarna och koppla över till "hela" kanalen?

Var det jag närmast tänkte på,då vet du ju om opamparna funkar i båda kanalerna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/09/30 :  22:19:49  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
quote:
Eller ska man testa och korskoppla DAC-utgångarna, dvs. lyfta ben 14 på Dacarna och koppla över till "hela" kanalen?



Var det jag närmast tänkte på,då vet du ju om opamparna funkar i båda kanalerna.


Jag håller med! Testa korskoppla innan du gör nåt annat för att verifiera att båda kanalernas utgångssteg fungerar.

//air
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/02 :  23:21:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu är jag bara less på det här, har testat korskoppling....med följden att ingenting fungerar längre....och detta trots att jag kontrollmätt med multimetern två gånger för att inte skapa kortis...ändå rasslade det i reläerna och inget ljud...

Och när jag skulle återställa, så lyckades jag förstås bryta ett ben på ena DAC:en iofs. på den misstänkta, men ändå...

Har dock lött bort kopplingarna, och kontrollmätt, men samma resultat, nu rasslar det i reläerna på ett sätt som det inte borde göra...(skyddsfunktioner) men jag har ingen aning om vad som skall återställas...

Det finns inte nog med "humörgubbar" för att beskriva hur j-la korkat man känner sig...

Nu ska jag sova (hoppas jag) på detta, så får vi se om det är Sony-verkstan nästa..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/03 :  15:33:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nån som har bra tips på serviceställe för sån här apparat? Gärna nån där man kan beskriva problemen och så att nån förstår, vad man gjort och inte....

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/04 :  18:55:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu tänkte jag att så mycket jag inte gjort, så pån igen och rucka lite på alla anslutningar etc.

Alla spänningar verkar OK, och så rullade den igång igen

dvs. jag är tillbaka till utgångläget...ena kanalen fungerar inte, men det känns alla fall bättre än inget funkar...

edit: Så enkelt var det inte. Men det ska ju inte vara -2,87V ut på ben 7 vid tomgång? (det är det på ingen annan kanal alla fall)..

Är det OP:n som rykt tro?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/10/14 23:08:51
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:13:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Är det OP:n som rykt tro?

Är det matningsspänning till OP:n som det ska?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:15:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Japp, +15,24/-15,23 !

Eftersom det är minus ut på ben 7 och det är in på nästa OP (i samma kapsel) så matas det en utsignal på +2,87 V i småsignaldelen, det kan ju vara därför skyddskretsarna slår till.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:22:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
det kan ju vara därför skyddskretsarna slår till

Ja,det kan det vara,har det blivit så nu på ben 7 eller har det varit hela tiden?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:45:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Såvitt jag kunnat mäta så är detta det egenproducerade felet. Förut mätte jag bara med skåpet och ej voltmeter, så helt 100 är jag inte.

Men tidigare så slog aldrig skyddskretarna ifrån heller...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/10/15 :  00:09:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kan ju vara värt att byta då,man vet ju alldrig...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/06 :  19:50:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har nu bytt OP:n och nu är den som tidigare

Jag har också bestämt att investera i en DAC (elfa) och så fort de fått skinkorna ur vagnen och skickar hem lilla 20-beningen så ska den på plats..här..



Om nu inte det fungerar heller... ja då vete tusan....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000