HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filterfråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/11/01 :  15:38:00  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag hittade en intressant högtalar-ritning på Kai Starks hemsida, på ett par MTM golvare. Har koll på det mesta utom just filter-delen, och Kai's mail verkar inte funka. Så jag får fråga den kunniga folket här på forumet istället

Nedan är filtret till basarna, allt ser bra UTOM motståndet R1011. Det kan väl inte vara meningen att det ska sitta där? (Det måste väl vara det simulerade motståndet på spolen L1011?)


Fel bild innan!! ... nu är det rättat!

Edited by - Neville on 2006/11/01 17:27:09

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:00:41  Show Profile Send marens a Private Message
Förutom att du länkat till en bild på diskantfiltret så är svaret: Ja!

I lsp-cad så ritas DC-resistansen för spolar ut som ett seriellt motstånd.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:30:43  Show Profile Send El_D a Private Message
Är det denna konstruktion som avses? http://www.kaiaudio.com/diy2001/kaiopen.html
I så fall tycker jag att 2ohm låter som väldigt hög resistans på en 1.5mh spole...
Dessutom borde väl övriga spolar oxå ha resistansen angiven i så fall...
Jag säger inte att jag har rätt, men jag tror att det ska vara ett motstånd där.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:48:51  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, juste. Det kanske bara är i avancerat-delen av programet som spolarnas resistanser ritas ut.

Jag har för mig att Kai Stark gjorde någon lösning med ett seriemotstånd. Varför vet jag inte.

Jag skulle inte använt det där filtret, det ser konstigt ut på många sätt. Det går nog att få till betydligt bättre själv.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/11/01 :  17:49:24  Show Profile Send Neville a Private Message
EL D: Ja, det är rätt länk.

Marens: Vad är det du tycker ser konstigt ut på filtret?

Jag tänker iaf. testa filtret, låter det skit får jag bygga ett själv
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/01 :  20:48:57  Show Profile Send marens a Private Message
Dels så verkar spolen på 1.5mH lite väl stor. En motsvarande spole för bara ett element skulle bli 3mH. Det verkar mycket då det brukar vara lagom med runt 1.2-2.2mH i en sådan tvåvägare. Sedan verkar det konstigt att filtret elektriskt är av 4:e ordningen. Jag har byggt med precis samma element och landade på en dämpad 12dB/oktav samt 18dB/oktav för diskanten. Sedan är det detta med seriemotståndet på 2ohm. Det blir en väldig dämpning av ett 2ohms motstånd i serie med två parallellkopplade 8-ohms element. Väldigt höga förluster på upp till säkert 3-4dB bara pga motståndet. Det elektriska q-värdet hos elementet borde höjas ordentligt.

En annan sak som spär på min skepsism är de mätningar som gjorts med diskanten rättvänd resp. inverterat. Det borde inte se ut som det gör om elementen summerar fint.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/11/02 :  09:48:30  Show Profile Send Neville a Private Message
Ja, motståndet i serie blir jag inte klok på. Varför skulle man vilja ta ner känsligheten på basarna?

Hur stor låda använde du till ditt 2-vägs projekt? Och hur ser ditt filter ut, vore kul å jämföra det med Kai's.
Vad kör du med för mätutrustning, om du använder någon dvs.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/11/02 :  13:46:50  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
En annan sak som spär på min skepsism är de mätningar som gjorts med diskanten rättvänd resp. inverterat. Det borde inte se ut som det gör om elementen summerar fint.


Jag håller med Marens, något är det som inte stämmer.
Jag tror mig även veta vad. Jag använder mig också av Lsplab och där finns ett problem, jag får inte fasen att stämma vid mätning mellan de olika elementen. Verifieringen av mätningen samt simuleringen stämmer aldrig. Jag har dock hittat ett trix för detta och då får jag det att stämma nästan perfekt. Men det irriterar mig att det inte funkar som det ska Det har något med Windows kösystem att göra, fick jag till svar. Men jag vet inte hur man löser problemet.

Någon som har en lösning på problemet, får gärna skicka ett PM till mig.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/11/02 :  20:31:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag är ingen expert på filter trots att jag gjort några. Jag har funderat men blir inte klok vare sig på värden i filtret eller motståndet. Det kan knappast vara spolens inre R, vilken borde ligga på ett värde en tiopotens lägre. Och som du själv skriver, varför ta ner känsligheten på basarna? Det måste vara ett kraftigt motstånd dessutom.
Vad är det för impedans på elementen?

Nej, jag kapitulerar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/11/03 :  09:47:03  Show Profile Send Neville a Private Message
Basarna ligger på 5,8 ohm på papperet, men ska spela in dom och mäta upp själv vid tillfälle.

Det lutar åt att bygga ett eget filter, men ska jag nog låna låd-designen, den gillar jag. Dom jag ska bygga ska dock bli mattsvarta med galler, och med 15kg sand i botten. Gallret för katternas klor och sanden för "vältskydd", stabilitet och väl-ljud
Min far vägde MDF:en till en högtalare, den vägde 23kg. så slutvikten kommer nog sluta på närmare 45kg *mys*

Edited by - Neville on 2006/11/03 09:47:49
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/03 :  10:51:29  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Hur stor låda använde du till ditt 2-vägs projekt? Och hur ser ditt filter ut, vore kul å jämföra det med Kai's.
Vad kör du med för mätutrustning, om du använder någon dvs.
Det blir nog ett långt svar som antagligen inte ger så mycket. Vill bara säga att jag inte missat frågorna iaf.

Idag använder jag speakerworkshop till mätningar och huvudprogram för simulering. Filtret kommer jag inte ihåg riktigt hur det såg ut på komponentvärdesnivå, men det delade strax under 3kHz akustiskt ca 4:e ordningen (lite flackare för basen för att få elementen att spela i fas). Det var en av mina första seriösa projekt och jag utgick ifrån John Kreskovskys tvåvägare med samma element. När jag mätte på högtalarna upptäckte jag en del fel som kan bero på bland annat att min låda såg lite annorlunda ut och att jag inte hade samma tillverkningsbatch för elementen så jag justerade filtret en hel del.

Lådan jag använde har jag för mig var på ca. 15 liter avstämd till 50Hz.

Jag kan iofs försöka ta reda på hur schemat såg ut exakt och komponentvärdena men jag vet ärligt talat inte om det är till så stor hjälp iom att du kommer ha en helt annorlunda låda och dubbla basar. Det blir en del skillnader pga det.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/11/07 :  21:08:44  Show Profile Send Neville a Private Message
Hur tyckte du basen lät med 15 liters låda? Skulle den prestera bättre med 20 liter och lägre stämmning tro?

Använder också Speakerworkshop (och Mätro-1), men är inte så bra på filter-byggar-biten än. Det var därför jag tänkte köra lite halvfabrikat, men det sket sig.

Jag hittade filtret på audiodiycentral.com, så du behöver inte leta.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/07 :  23:39:40  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag hittade filtret på audiodiycentral.com, så du behöver inte leta.
Verkligen? Hittade du mitt filter där? Jag kollade lite på sidan men hittade inget. edit: aha, det var JohnK den gamle räven.

Svårt att spekulera i om den funkar i 20 liter och lägre avstämning. Det gör den säkert, tänk bara på att man pushar resonansens q-värde när man gör så (gör lådan stor och avstämningen låg). Till slut får man en resonant topp med lång grupplöptid. När det inträffar är lite olika beroende på element, men 20 liter borde funka till den basen tycker jag.

Edited by - marens on 2006/11/07 23:41:27
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/11/08 :  21:24:50  Show Profile Send Neville a Private Message
Hehe, det var nog inte ditt filter nä... *snurrig*

Jag får helt enkelt ta och prova, och återkomma med mätningar och lyssningsintryck.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000