HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Går i Kina-tankar... Och Tyskland med!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:49:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Efter mycket sökande både på forum och på nätet verkar det som att jag ska köpa Kines-hi fi framåt hösten!

Vet att många har erfarenhet av detta och skulle vilja ha lite synpunkter på mitt val av utrustning.

Som stärk hade jag tänkt mig en Jungson JA 88D. Snygg som bara den och kraftfull. Problemet som jag ser det är att den går fruktansvärt varm och att min stereomöbel inte har den bästa ventilationen... Något som gör att den tar skada och hur varm kan den bli?!

Sedan över till CD-spelare. Hade tänkt mig en spelare med rör i för att få ett mjukare och varmare ljud. Har tittat lite på Xindaks Muse 3 modell och en ser ruggigt trevlig ut. Har dock svårt att hitta vettig info om den på nätet. Finns andra bra alternativ för CD-spelare med rör och har någon provat?

Har mest kollat på NY-Sounds hemsida, men det finns ju andra firmor (med otroligt tröga hemsidor). Vill gärna ha en säker betalning och inte fibbla med mitt VISA-nummer i onödan. NY-Sound har ju extremt snabba leveranser vilket jag premierar.

Totalpris på ovan tänkta paket blir ca 15.000 sek med moms, tull och frakt. Rena fyndpriset med tanke på vad man får!

Nå, vill gärna ha synpunkter!

Kör med PMC GB1 och Straight Wire kabel samt Supra interconnect. Kan kanske bli ett gäng Xindak när jag ändå är igång...

EDIT:

Var inne på en Tysk hemsida och kikade runt lite. Går ju att få tag i väldigt bra grejer därifrån till mycket förmånliga priser! Bl.a så är Denons värstingar mycket billigare i Tyskland. Den jag fastnade för är något jag aldrig tidigare sett, nämligen SAC Icon MKII. En 2x80 watts integrerad som tydligen har utsetts till Stereoplays Readers Choice No 1. Någon som stött på märket tidigare och kan ge lite feedback? Tyskarna ger dessutom två års garanti och har betydligt billigare frakt än tex NY-Sound...

Titta gärna närmare på SAC;

http://www.hifi-edition.de/de/pro.php?id=7

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/07/27 20:39:41

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:57:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Att du inte köper cd och stärkare av samma märke när du ändå ska köpa både och? Blir mycket snyggare så ju!

I övrigt kanske man inte enbart ska gå på om prylarna "ser trevliga ut" (även om jag själv också är ganska så stilfokuserad...). Vore jag du skulle jag kollat efter sådant som recenserats med bra resultat i västpress och/eller rekommenderas av folk här på forumet.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/07/26 :  03:21:58  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Stereotimes.com har lite recensioner av Kina hifi, ta en titt där. Köp inget olyssnat, då är det bättre att handla begagnat. Många som handlat billig Kina hifi har sålt det ganska snabbt igen. Det var populärt med gruppköp på prisjakt.nu för ett tag sen, och mycket var i deras Säljes avdelning ganska snabbt efter ägaren svor det var det absolut bästa ljudet man kunde tänka sig i sin uppackningstråd......
Ta en titt där också, kanske får lite råd.

Jag har haft Xindak högtalarekablar, var inte nöjd alls. Fick någon konstig störning i systemet som försvann när jag rörde kabeln. Ljudet var inte så imponerande heller, om jag inte missminner mig helt.
Jag har en ShengYa S10 CD spelare också. Låter lite bättre än min Pioneer DVD spelare, men absolut ingen WOW upplevelse.
Man får vad man betalar, det är i allafall min erfarenhet. Andra kanske har bättre erfarenheter.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/26 :  08:50:04  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Opera Audio/Consonance har fina, välspelande grejer; speciellt känner jag till CD-spelarna. De är dock ganska dyra. En fördel är att märket finns att få tag i både i Danmark (Artsound) och Sverige (t ex Lyssna i Ystad). / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/26 :  11:26:33  Show Profile
quote:
Det var populärt med gruppköp på prisjakt.nu för ett tag sen

Det är det fortfarande kan jag lova! Tror minst 2 köp håller på just nu. Och i dagsläget finns mycket mer kunskap om produkterna och möjlighet finns att lyssna på det mesta i förhand hos någon som redan köpt.
I början av kinaköpen köptes det som sagt i blindo, men idag är det lite annorlunda då man kan höra det mesta på hemmaplan innan!

Bara att haka på nästa köp OcA

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/26 :  17:10:25  Show Profile Send OcA a Private Message
På vilket sätt är det bättre att köpa begat och olyssnat för 10-15.000 än att importera själv? Förstår inte riktigt logiken där

Givetvis ska man gå på mer än utseende och jag har läst på en del om Jungson JA 88D, den verkar vettig till mina ändamål och syften. Tyvärr finns det inte alltför mycket information, så det bästa är trots allt att fråga runt. Vad jag var mest intresserad av var om någon faktiskt hade klämt på en eller hört den? Givetvis kan man köpa grejer i samma stil, men jag prioriterar hellre bra ljud än snygg stereo!

Att köpa olyssnat är alltid en risk, men jag har köpt olyssnat för och har faktiskt aldrig blivit missnöjd tack vare att jag läst på innan.

Ingen som har mer rekommendationer än Opera? Ska faktiskt låna hem lite Opera av Olle på Lyssna någon helg och utvärdera. Är rätt sugen på en Reference 150 stärk och en CD 120!

Detta med Kina verkar vara en riktig vattendelare. Antingen gillar man Kina Hi-Fi eller så spottar man galla på den. Folk verkar ju gilla det när det står "rätt" märke på grejerna iaf...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/26 :  17:23:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Att köpa olyssnat kan sluta i att man byter igen... Så MartinM's råd att söka kontakt med ägare av sådana apparater som du funderar på att köpa och se om du kan få komma över och lyssna samt känna/klämma lite är ingen dum idé alls.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/26 :  17:30:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Absolut Pac! Tyvärr verkar det inte finnas gott om några Jungson JA 88D här i Svedala... Har dock inte läst en enda dålig recension av den. Kontentan verkar vara ett kontrollerat ljud med mycket kraft och detaljer samtidigt som det är mjukt och lättlyssnat - precis vad jag är ute efter!

Ska dock låna hem Operan först och se vad jag gillar den. Blir ungefär 1500-2000:- mer än för en Jungson, men med garanti osv... Är ju värt en hel del det också! Har hört att vissa Kinagrejer har packat ihop efter ett tag och då står man där med skägget i brevlådan!

Är det någon i Malmös närhet som sitter på lite Kinesgrejer så vill jag gärna komma i kontakt med dig/er!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/07/26 :  17:35:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Att köpa olyssnat kan sluta i att man byter igen...


Gör de? Hmm..jag har DIY:at och Kina grejer av bra klass rakt igenom. Har inte bytt något och då det är bytar dax är det inte mer ovanligt än vilken bytes historia som helst.

Vad gäller kinaimport så är det bra läsa många trådar om det, läsa kommentarer om grejerna då kan man bilda sig en bra uppfattnig och dra egna slutsatser. Vet man sedan vilken typ av ljud man föredrar så fungerar det att gå på de grejer som verkar hålla den linjen. Sen är det bara handla det man tror på, det är ju inga enorma skillnader normalt sett.



En jäkla bra förstärkare är Zell ZD200, leta på hårdvarusidan! CD finns bla hos Akkelisaudio i Göteborg.

quote:
Detta med Kina verkar vara en riktig vattendelare. Antingen gillar man Kina Hi-Fi eller så spottar man galla på den. Folk verkar ju gilla det när det står "rätt" märke på grejerna iaf...


Så är det tyvärr, och har någon dålig erfarenhet av en grej så är automatiskt allt därifrån skit...en del har inte ens någon erfarenhet av detta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/07/26 17:43:38
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/26 :  18:03:15  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Är det någon i Malmös närhet som sitter på lite Kinesgrejer så vill jag gärna komma i kontakt med dig/er!

Kolla denna tråd

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41603

och prova att PM:a calle_jr /Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/07/26 18:06:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/26 :  18:24:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Mange, det spelar ju ingen roll om det är begagnatköp eller import, jag tycker iaf att det är enklare att få en uppfattning om hur grejorna låter om man lyssnar till dem...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/26 :  19:36:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Att lyssna på sakerna i förväg förutsätter att man kan låna hem och prova i sitt eget rum med egen utrustning. Detta är kanske inte alltid möjligt och då får man våga gambla lite...

Det är givetvis alltid bäst att prova först, men skulle det vara helt uppåt väggarna gräsligt med en Jungson så kan man faktiskt skicka tillbaka den till NY-Sound och få pengarna tillbaka. Dock får man stå för returfrakten själv och då tappar man runt 2000:-!

Det är en djungel därute, men ibland får man helt enkelt gå på magkänsla och tester. Har gjort det förr med Primare, Denon, B&W och PMC och det har aldrig blivit sämre än väntat. Tycker testare och "allmänheten" att Kinagrejerna är riktigt bra så litar jag på dem, precis som jag litat på dem när jag gjort mina andra inköp från mer välrenomerade kedjor i Sverige.

Hur som haver blir det inte aktuellt förän senare i höst och givetvis är ni de första som får veta vad det blir och hur det går!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:07:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
PAC: Bara en fråga, har du ändrat din mening i det citat jag tog och satt in att köpa olyssnat "kan" sluta i byter igen...annars måste jag vart i sömnen då jag läste först att köpa olyssnat slutar i att man byter igen.

Annars är väl rådet att köpa lyssnat bra, men det är ju långt ifrån möjligt för alla. Om man bara kunde köpa grejer man lyssnat till skulle detta bli en otroligt smal hobby. Sunt förnuft och helst nogranna undersökningar och funderande är väl det viktigast vad man än köper. Man ska inte försöka krångla till detta för mycket. Tycker att ibland verkar det som att Hifi ska krånglas till och produkter ska förskönas.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/07/27 00:09:43
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:40:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Tyvärr verkar det inte finnas gott om några Jungson JA 88D här i Svedala..


Jag har ett Jungson JA-99C slutsteg, är väl ganska lik JA 88D i
slutstegsdelen, har även ett JA-2 försteg. Hade även en Jungson sacd,
men den är utbytt.

Gedigna saker, finns i Skåne, om du vill komma och provlyssna.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/07/27 :  02:38:53  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
OcA; jag menade att det är bättre köpa begagnat som är lyssnat på, än köpa olyssnat nytt från Kina.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/27 :  07:48:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
PAC: Bara en fråga, har du ändrat din mening i det citat jag tog och satt in att köpa olyssnat "kan" sluta i byter igen...annars måste jag vart i sömnen då jag läste först att köpa olyssnat slutar i att man byter igen.



Nej, jag har inte lagt till "kan". Det var med från början.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/07/27 :  21:16:53  Show Profile Send DIESEL a Private Message
OcA , tänk på att det blir dubbla fraktavgifter som du förlorar. Du kan inte räkna med att få första fraktkostnaden tillbaka.

Då blir det 4000 kr för att få prova lite ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/27 :  21:38:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Är medveten om det med frakten. Rätt surt om det visar sig vara helt fel. Snackade med NY-Sound idag och JA 88D verkar inte vara rätt pryl för mig. Ska tydligen vara rätt gosig och slö i ljudet - inte min kopp te. Lägger den på hyllan och fokuserar mer på Tyskland just nu. Frakten är billigare, garantin gäller.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/07/27 :  22:53:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
OcA: Ang. Jungson undersökte jag den lite då jag bytte lite grejer. Fick samma svar från Kinahandlarna att den inte var så där jättebra. 2 av dem rekommenderade den förstärkare jag köpte och enligt ena av dem var det den kanske bästa förstärkaren från Kina (bla bästa produkt på en kinamässa), iaf en av de bästa oavsett pris.

Nu när den är hemma kan jag konstatera att med jämförelsen mot mitt tidigare förstärkeri så är den vär 5ggr sina pengar. Vet folk på detta forum och andra som också handlat den efter mig som ansett den väldigt kompetent mot div. olika märkes/kända grejer från väst. Man kommer inte behöva känna att förstärkaren är för dålig även om du uppgraderar en bra bit.

Kolla här:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34356



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/07/27 22:54:19
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/27 :  23:17:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Mycket intressant läsning! Ett riktigt monster till stärkare. Ligger på runt 1000 dollar från NY-Sound om jag minns rätt? Ska absolut kolla in den närmare!

Effekt kan man aldrig få nog av som någon vis man sa...

Dock inte så hög WAF (Wife Acceptance Factor) på den...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/07/28 :  00:06:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Dock inte så hög WAF (Wife Acceptance Factor) på den...

Tycker det är en av de förstärkare som ser bäst och enklast ut.

Den har ju skorstenskylflänsar , är ju populärt att kopiera dem nu på dyra grejer


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  16:01:33  Show Profile Send mayro a Private Message
OCA

Vill enbart trycka LITE på att RÖR är INGEN garanti för sk MJUKARE ljud på något sätt i världen. Förr var det ett sk "begrepp" av karaktärer ifrån rörprylar kontra transistor...

Men idag är detta "begrepp" enligt mina erfarenheter INTE ens ett begrepp som borde finnas kvar..

RÖR är ingen slags garanti.. Utan endast numera en FORM av ljudförmedlare...Som kan låta fruktansvärt hårt. osv....

Men detta är enbart MIN erfarenhet jag fått mit serverat vid lyssnade på lite olika cd med rör osv...

Annars så är consonansen 2,2 samt droplett en klart trevlig erfarenhet för mig då jag fick höra den .. Även Luar var en som kan saker.... Fråga Per100 så kan du nog få erfarenheter av han. Han bor i lundtrakterna...

Lycka till o berätta gärna dina erfarenheter då du testat dig fram...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000