HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudioacoustics: Kräver de Krell?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/07/22 :  13:26:01  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Har blivit tillfrågad om jag är intresserad av ett par riktiga godingar till dynaudioacoustics. C4 heter modellen, 2x10", esotar mellan och diskant, snygga, biampade... Klart jag ställer upp!

Problemet är att jag knappt vet om jag vågar. Det är inte helt gratis med högtalarna, och om jag sedan bara blir tvungen ha värsta krellstegen för att få styrsel på dem (och sån't har jag inte råd till) blir ju detta mitt sämsta köp någonsin. ...En halfärdig anläggning High-end som gick på grund... -Vilken misär. Det är en bit att åka, så om jag sticker och lyssnar och inte köper, då tänker jag på hur mycket skivor jag kunnat handla istället.

Så, vad tror ni? Dynaudio är ju kända för att vara tröga, men är de också svåra laster med knepiga impedanser och fasvridningar?

Finns det någon som har erfarenhet av dynaudioacoustics här på forumet?

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/22 :  13:27:34  Show Profile Send Haakan a Private Message
nad 208 borde göra susen om du har tunn plånbok...mer effekt/krona är svårhittat

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/22 :  13:58:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag sitter ju med Contour S3.4 och till dem så skulle jag inte rekomendera mindre är mina nuvarande 2*185 McCormack watt. C4 här något helt annat, men ett Rotel 1090 som ska vara ett riktigt "fynd" för 25.000kr skulle nog klara uppgiften gallant med dessa misstänker jag. Så visst finns det andra allterativ än Krell, annars så är det bara att söka på Hifimagasinet där dyker det upp riktigt bra grejer då och då.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/22 :  14:16:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Min kommentar är:
Alla högtalare låter bättre med bättre elektronik. Mer effekt, lägre dist, bättre "sound", mer muskler - alla högtalare kvitterar den behandlingen på samma sätt: med bättre ljud!

Varför DynAudio behöver så stora förstärkare har jag inte förstått. Dom har inte överdrivet låg impedans, knepiga fasvinklar, låg känslighet, eller något liknanade.

Nån som vet?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/22 :  14:20:54  Show Profile Send Snoop a Private Message
I princip alla högisar låter mer eller mindre skärp med för dålig elektronik. Så som EA skriver är det juh, ju bättre elektronik du har desto bättre låter det....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/22 :  14:39:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Varför DynAudio behöver så stora förstärkare har jag inte förstått. Dom har inte överdrivet låg impedans, knepiga fasvinklar, låg känslighet, eller något liknanade.

Nån som vet?
Jag kan bara hänvisa till mina 3.4or. Och de låter inte bra med klenare och sämre grejer så är det bara. Framför allt bas och släpp blir dåligt när man inte matar dem rätt. Har testat Amplifix, Primare A30.2, Advantage A300 och nu McCormack DNA-1 Deluxe.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/22 :  17:07:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Låter som ett regelrätt konstruktionsfel om en högtalare KRÄVER mycket effekt för att låta bra.

Som sagt alla högtalare låter väl bättre med mer effekt, men är det inte en brist hos en högtalare att den skall kräva detta för att prestera bra ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/22 :  17:20:26  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det behöver ju inte kosta skjortan för att få mycket kraft.
Kan ju rekommendera denons monoblock poa 6600a som leverar 260watt i 8ohm och ska vad de säger vara 1ohm stabila vilket inte är vanligt med billigare steg. kan kosta mellan 4500-7000kr cirka beroende på skick. Biampa dessa med ett denon poa 3000 så har du rejält med kraft. Det tyckte jag iallafall när jag hade denna kombination. en kombination av förstärkari som kostar mindre än 20". drev då vid tillfället mina magnepan högtalare som slukar förstärkare.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/22 :  17:22:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Låter som ett regelrätt konstruktionsfel om en högtalare KRÄVER mycket effekt för att låta bra.
Ja, då finns det gott om högtalare på marknaden som har regelrätta konstruktionsfel... En av de mest kända är väll B&W N802

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/07/22 :  17:43:35  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Ibland misstänker jag att Dynaudio bara fått rykte om sig att vara extra svårdrivna. Pratade på telefon med en dynaudioägare. Han körde med en yamaha och tyckete det gick hur bra som helst!

Ibland misstänker jag att det är någon bortglömd modell som varit extra knepig, någon superhögtalare som nästan var omöjlig att driva.

Ibland misstänker jag att det handlar om en kedja av små steg som gett detta rykte.
1) Mycket effekt av högsta kvalitet i alla lägen kan inte vara fel, förståss.
2) Om en högtalare tål 1000W så varför skulle man ha ett steg på 200?
3) kW-steg är extrema.
4) Felaktig slutsats: Högtalaren måste ha ett extremt kW-steg.

Nej, det kanske räcker med ett bra 200W, man bara tappar typ 7dB headroom. Högtalaren kan inte ge allt den är byggd för, men så är det ju med de flesta bilar också. (Bara en liten OT jämförelse.) Förresten så är det ju nästan hopplöst att speca vad en högtalare faktiskt tål.

Men å andra sidan så har ju många kritiska personer kämpat och hållit på och bytt förstärkare till sina dynaudio. De har ju inte gått på placebo HELA tiden, tänker jag. Tack för input, ni som har dynaudio och alla andra!

Kanske jag ska åka iväg på vinst och förlust. Bara för att få göra något vansinnig!


När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2005/07/22 :  18:26:35  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Det finns också lite billigare Krell "monster-förstärkare"..

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1054420000kr: 200W/8Ohm & 400W/4Ohm

Vet inte hur detta passar med dynaudio.. Har själv en motsvarande Krell 300il med Tannoy dimension 10 och absolut älskar ljudet av kombinationen:)


edit. De verkar inte vara så tröga - kolla länket:
http://www.dynaudiousa.com/products/confidence/c4/c4spec.htm
Sensitivity (2.83 V/1 m): 90 dB
Recommended Amp. Power: Listening distance:
3 m: 30 watts (4 ohm)
5 m: 80 watts (4 ohm)
7 m: 160 watts (4 ohm)

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2005/07/22 18:29:59
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/22 :  18:59:32  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Titta efter en beggad Citation 22 den driver det mesta och kan fås för en spottstyver i dessa dar. Det är bara att strunta i om många tycker den inte är fin nog, den låter utmärkt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/22 :  19:27:45  Show Profile Send David A a Private Message
Dynaudio är ingen knepig last, utan oftast tvärtom faktiskt! Men mycket effekt är aldrig fel, om man nu ska spela lite högt. Rotel 1090 är faktiskt en mycket bra stärkare för sina pengar. Jag kör en sådan nu och har haft FPB-300 och KSA 300s tidigare, så effekt finns det gott om. Om man sen vill ha Krellens lite överdrivna pondus i basen är en annan femma. Det har låtit bra hemma hos mig iallafall, med undantag för KAV-250.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/22 :  21:10:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Själv har jag 4,8Kw att tillgå (inom kort 7,2kW)...(ja FTC), och visst är man nöjd : )

Men förlåt min klumpighet, det är inte så att jag ser DA som en felkonstruerad högtalare, men det finns en risk i att hävda att en högtalare KRÄVER (japp kräver, "inte mår bra av", "blir bättre med", utan KRÄVER) hört från flertalet återförsäljare, detta låter inte bra i mina öron, en högtalare skall inte kräva mer effekt än konstruktionen och ändamålet den är lämpad för, för då är det FEL.

Vad man hör och hur det verkligen är behöver inte överenstämma, men har man hört en "lögn" för många gånger tenderar den att bli sanning, något att ge akt på i en branch som ofta liknar modeindustrin (någon med högt anseende säger att det är bra och så helt ur det blå så ÄR det bra).

Är det då verkligen så att DA kräver mkt effekt, eller är detta enbart hörsägen och/eller efterlängtad upplevelse ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2005/07/22 :  23:46:38  Show Profile Send lbstr a Private Message
Instämmer i resonemanget att kraftfull kvalitetselektronik alltid är av godo så läng vi talar om högtalare med låg eller normal känslighet.
Har själv en McCormack/Dynaudio kombination.
Att kraftfull elektronik i "Krellklass" skulle vara ett krav är jag dock mer tveksam till. Det är ingen nackdel, men att påstå att det är ett krav är att ta i.
Har hört ett par C4'or med en integrerad McIntosh. Lät inte illa, om man säger så.... Sanslös upplösning.
Ett eventuellt behov av kraftfull elektronik är nog mer relaterat till lyssningspreferenser och musiksmak än högtalarfabrikatet.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/22 :  23:51:54  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är det då verkligen så att DA kräver mkt effekt, eller är detta enbart hörsägen och/eller efterlängtad upplevelse
quote:
Ibland misstänker jag att Dynaudio bara fått rykte om sig att vara extra svårdrivna.

Herregud..... Ja ni gör som ni vill

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/07/23 :  01:00:07  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
FBK- Jag vill bara veta.
Vad är det som gör Dynaudio mer svårdrivna än andra högtalare?
Alla högtalare låter givetvis bättre med mer effekt om man spelar högt, men vad är det med Dynaudio som gör dom så tungdrivna? Har pratat med Anders på Hi-Fi Stället och även mailat Dynaudio, och dom är precis lika frågande.
/Jonas

Edited by - Jonas Nilsson on 2005/07/23 01:17:47
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/23 :  10:51:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har pratat med Anders på Hi-Fi Stället och även mailat Dynaudio, och dom är precis lika frågande.
Säkerligen att du har gjort det......Sist jag pratade med Anders och vi diskuterade tänkta slutsteg, så sade han att något som är kraftigt och rappt i spelstilen funkar bäst till mina 3.4orna.Och det stämmer bra med mina erfarenheter, då basen blir för slö och bummlig med för klena grejer + att ljudet inte vill släppa ordentligt. Så eftersom jag har dessa erfarenheter, så rekomenderar jag inget annat, sedan om det finns personer på detta forum som du Jonassom inte tror på det jag skriver. Det gör mig ingenting, du får gärna tro vad du vill Sedan vad det beror på att så är fallet, kunde du ju ha frågat om när du kontaktade DynaudioDu kunde ju också ha frågat varför 1.4 har en känslighet på 85db

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/07/23 :  11:50:45  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Lika trevlig som vanligt FBK
Det var Anders som sa att Dynaudio hade ett rykte om sig att vara mer tungdrivna än dom egentligen är. Sist jag var där lyssnade på Myryad ihop med Dynaudio. Känsligheten säger ju bara hur mycket effekt man behöver för att nå en viss decibel. Ju högre man vill spela desto mer effekt. Dynaudio brukar vara riktigt snälla impedansmässigt och har inte några elaka fasvridningar, vilket gör dom till en snäll last för förstärkarna.

Citerar mig själv.
quote:
Alla högtalare låter givetvis bättre med mer effekt om man spelar högt


Tycker dock fortfarande att Dynaudio har oförtjänt dåligt "rykte" att kräva "monsterförstärkare".
Att du sedan FBK, ifrågasätter och förlöjligar att jag överhuvudtaget har varit i kontakt med Dynaudio eller Anders är riktigt lågt.......
/Jonas
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/07/23 :  12:24:26  Show Profile Send Leif B a Private Message
Lågt !?? Då har du inte hört talas om Glocalnet. Det är lågt.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/07/23 :  20:32:16  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Vi får väl höja oss då..!

Delade meningar, men det verkar väl som om ingen påstår de vara extremt svåra laster, oftast bara ganska trögdrivna. (T.ex FBK's S3.4 med 86dB enligt dynaudio.com. Jag skulle nog inte heller vilja ha mindre än 200w till dessa.)

Det känns som om jag skulle våga åka...

En ny fråga i samma tråd: Vilken är dynaudios stora styrka/nackdel anser ni?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/23 :  21:05:43  Show Profile Send FBK a Private Message
För att inte få Barfotalasses tråd att spåra ur och klargöra så vill jag säga detta.
quote:
Lika trevlig som vanligt FBK
Jepp, jag är mycket trevlig mot DEM som är trevliga mot MIG. Så jag är inte allmänt otrevlig!
quote:
Det var Anders som sa att Dynaudio hade ett rykte om sig att vara mer tungdrivna än dom egentligen är. Sist jag var där lyssnade på Myryad ihop med Dynaudio. Känsligheten säger ju bara hur mycket effekt man behöver för att nå en viss decibel. Ju högre man vill spela desto mer effekt. Dynaudio brukar vara riktigt snälla impedansmässigt och har inte några elaka fasvridningar, vilket gör dom till en snäll last för förstärkarna.
Jag förstår vad du menar, och du har inte fel i det. Men samtidigt så är de lite mer trögdrivna än många andra högtalare, och i och med det så behöver de mer effekt. Och basen på Dynaudio blir inte ren i karaktären förrän man går upp lite i effekt och kvalite på grejerna. Och visst är det en nackdel, dvs blir dyrare att driva än en högtalare som är lättdriven.
Sedan så upplever jag att Dynaudio högtalare inte riktigt släpper i ljudet om man inte matar med ganska kraftiga grejer, men det är min åsikt som andra kanske inte delar alls.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/23 :  22:46:42  Show Profile Send thli a Private Message
Kan man vända på saken och säga att Dynaudio låter bäst om man spelar ganska högt?? Får intrycket att högtalarna bara "släpper" vid lite högre ljudstyrkor,stämmer detta??

//Thomas
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/07/24 :  18:59:48  Show Profile Send Apinator a Private Message
Thli: Nej, kan inte påstå det och anser faktiskt inte att Dynaudio är sådär jäkla krävande faktiskt, jag sitter själv med ett par S1.4 och kör en MF A3.2 stärkare till dessa vilket funkar perfekt!
Har dock hört dessa demas med Mcintosh elektronik i prisklassen 150000 kr+ vilket de svarade upp väl emot faktiskt!
Har dessutom hört S3.4 med Rotels minsta integrerade vilket den faktiskt fixade förvånansvärt väl!
Det som hände där var att kontrollen i basregisret inte var absolut fast och att mellanregistret hårdnade lite grann vid högre volym!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2005/07/24 :  21:06:37  Show Profile Send lbstr a Private Message
thli: De Dynaudio jag hört fungerar utmärkt även vid låga volymer.
barfotalasse: Styrkan hos C4'orna ligger i de övre registren vid jämförelse med mina Contour 3.3'or.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/25 :  08:27:32  Show Profile Send thli a Private Message
Alpinator,Ibstr:

Ok, då funkar det bra på lägre volym. Men då fattar jag ännu mindre varför så många tycker att det behövs flera hundra watt, jag har bara 2x30W i min Accuphase men den driver allt jag har testat med lätthet borde kanske testa ett par Dynaudio för skojs skull.

//Thomas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000