HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel från elcentral o faser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:54:57  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Hej!
Ny medlem önskar lite råd!
Jag ska dra fram ny el från elcentral till vardagsrum.
Har tänkt skärmad kabel men 2,5 eller 4 mm2
En kabel för cd o försteg och en per slutsteg(ice-power 1000 asp).
Ska jag dra från samma fas eller inte?
Sen behöver 2 st subbar med hypex 4.0(alt ice-power)lite energi oxå.
Någon vänlig själ som har kunskaper på området?

MVH/Peter

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:59:58  Show Profile Send ART a Private Message
Det låter som ett jobb för en elektriker?

(EDIT: Vilka faser vad bör kopplas till beror ju lite på hur de är belastade av den befintliga elinstallation du har idag, bland annat. Plus att det krävs behörighet för eljobb, men det är alltså inte bara därför det är bra att dra hem en elektriker...)

Edited by - ART on 2005/08/08 23:15:52
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:23:11  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
En genomgång av vad som belastar vilken fas får han (elektrikern)
kolla.Kapacitet i huset finns iaf :)
Det är en bra elektriker med Martin L o Forsell hemma så han förstår
mina önskemål! Någon har sagt mig att det inte är bra att ta från olika faser(fel i timing mm),andra har sagt att det inte spelar någon roll.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:47:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du ska av säkerhetsskäl inte använda olika faser till delarna i anläggningen. Om det händer något så har du 400 V i potentialskillnad
mellan apparaterna och då kan det bli poff och skrot av hela anläggningen snabbt och lätt som en plätt.

Ljudmässigt vet jag inte då jag inte vill riskera anläggningen för att testa detta.

En sak som definitivt gett bäst ljudkvalitet i dom anläggningar som jag har testat detta är automatsäkringar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/08/08 23:50:48
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:06:44  Show Profile Send ART a Private Message
Håller inte med om detta med faserna. Kan inte se hur det skulle ge timingproblem (ingenting klockas från nätet, såvitt jag vet? Fasskillnad mellan strömpulserna i oreglerade nätaggregat borde inte ge några problem?)
Kan inte heller se hur det skulle elda saker särskilt mycket värre än lössläppt 230V (sönder är sönder är...), jordat var det väl som gällde? Samt jordfelsbrytare, kanske?

Men jag kan ju ha fel.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:36:40  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
skärmad kabel men 2,5 eller 4 mm2

2.5 bör nog räcka gott...
Ett alternativ är (om de e lagligt, Jorma?) att dra in ett eget elskåp (trefas kanske ) till musikrummet o från där dra korta installationskablar?
quote:
Ska jag dra från samma fas

Ja, det är nog under alla omständigheter bäst! Den fas som belastas minst är att föredra. Å det som Jorma skrev ska man nog inte förbise heller! Jorma har ju bakrund som elektriker så han har nog koll på den biten
quote:
Någon vänlig själ som har kunskaper på området?


Ja, Jorma...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/08/09 :  07:44:28  Show Profile Send ers a Private Message
Kolla upp hur stora mätarsäkringarna är. Risken finns att du behöver säkra upp där och då innebär det ett dyrare abonemang från ditt elbolag. Om du nu inte vill dela upp belastningen mellan de 3 faserna.

PS:

2,5m2 = 16A
4,0m2 = 20A

En undercentral som "CC" pratar om är ju ett alternativ, dock så bör den fällas in i väggen för att få en diskret och snygg installation.

Men om du vill köra allt på samma fas så tappar det ju liksom funktionen med en undercentral.



Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/08/09 07:56:16
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2005/08/09 :  08:14:17  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Tack för dom bra svaren jag fått!
Känns som jag vet vilken väg jag ska gå nu :)
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:32:35  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Borde man inte också ta den som belastas med minst "skräp" T.ex. kan jag tänka mig att vanliga glödlampor är väöldigt snälla, men olika motorer typ kylofrys kanske inte riktigt lämnar lika fin spänning efter sig?

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:53:47  Show Profile Send CC a Private Message
JE Jr, du satte ditt huvud på den berömda spiken!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:41:59  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Utan att veta undrar jag själv vad mina switchade icepower lämnar
tillbaka ut i nätet i form av störningar!Det var därför jag undrade om det var bra att använda fler faser!
Efter att ha läst Jormas inlägg(tack) så glömmer jag nog den ide'n.
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/08/09 :  18:38:23  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Om man skall vara riktigt noggrann så kanske inte heller den inkommande spänningen är riktigt sinusformad ;)

Men åandra sidan hur känsligt det är är en annan sak. För normala grejer som glödmlampor är det väl en sak, men om man är såå noga med audioutrustning kanske man kan ha det i åtanke.

*OBS! Jag vetinte HUR bra/dåligt sinusformen blir av detta*
På de ställen i Sverige(/utomlands) som har överföring med HVDC kanske det inte är riktig sinusform.
(Man gör om AC till DC vid vissa elöverföringar för att det blir mindre förluster) När man skall omvandla tillbaks till AC kan jag tänka mig att det blir inte 100%

En annan sak att ha i åtanke är kanske fasvinkeln (heter det så?), dvs. strömmen och spännningen inte kommer samtidigt, 90grader när spänning och ström ligger helt ur fas.

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:36:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Borde man inte också ta den som belastas med minst "skräp" T.ex. kan jag tänka mig att vanliga glödlampor är väöldigt snälla, men olika motorer typ kylofrys kanske inte riktigt lämnar lika fin spänning efter sig?


Precis, om man kan avgöra vilken fas som är renast. Jag har rensat ut det mesta som kan störa på den fas som jag använder till anläggningen. Det är som du säger kyl/frys. Men det är också datorer, elektroniska dimmers, värmepumpar och en del annat.



quote:
ART:
Kan inte heller se hur det skulle elda saker särskilt mycket värre än lössläppt 230V (sönder är sönder är...), jordat var det väl som gällde? Samt jordfelsbrytare, kanske?


Det är mycket stor skillnad på enfas eller flerfas.
Enfasmatning ger normalt inte någon potentialskillnad mellan apparaterna.
Den är alltså 0 Volt.
Flerfas (2 eller 3) har alltid 400 Volt i potentialskillnad mellan faserna (och därmed också mellan apparaterna) och det krävs en hel del mer effekt innan säkringarna löser om det skulle bli något fel så att dessa 400 Volt kryper över mellan apparaterna genom signalkablarna.
Visst går det att lösa säkerheten med jordning och jorfelsbrytare, men det är en sak till som ökar riskerna med flerfasmatning och det är vid åsknedslag. Då hjälper inte jordning eller jordfelsbrytare. Man ökar risken för åskskador ju fler faser som är inblandade, då överspänning vid åsknedslag oftast tar sig in genom en fas. Med 2 faser i anläggningen nästan dubblar man risken och med 3 faser tredubblas den.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/08/09 19:44:37
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:51:23  Show Profile Send ART a Private Message
quote:

Det är mycket stor skillnad på enfas eller flerfas.
Enfasmatning ger normalt inte någon potentialskillnad mellan apparaterna.
Den är alltså 0 Volt.



Jo, jag vet det.

quote:

Flerfas (2 eller 3) har alltid 400 Volt i potentialskillnad mellan faserna (och därmed också mellan apparaterna) och det krävs en hel del mer effekt innan säkringarna löser om det skulle bli något fel så att dessa 400 Volt kryper över mellan apparaterna genom signalkablarna.


Även detta är känt. Missförstå mig inte nu, jag försöker inte ifrågasätta, jag vill lära mig.

Hur skulle ett fel som orsakar ovanstående se ut?
Samt om det uppstår ... är det verkligen sämre med en (eller flera) brunnen maskin än en med 230V på en signalkabelutgång (på grund av samma fel) som man inte känner till?

Edited by - ART on 2005/08/09 19:51:44
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:11:52  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Elektrikern har fått utbildning i avancerat åskskydd.
Har oxå tänkt gå igenom hur dom olika förbrukarna får sin el.
Vidare är tanken att se över jordningen.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:10:27  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Till er som kan:
Jag har ett hederligt el-skåp med keramik-proppar..I det skåpet så har jag 3 st "lediga" faser(utan proppar alltså). Ska jag ta för givet att dom är lediga eller måste jag megga dom också?

Hade tänkt dra en 2.5 tre-kardelig(mantlad)kabel till min rigg, men i och med att kabeln endast har tre kardeler så kan jag ju bara dra ett uttag..eller??
Jag måste ju ha minst 4 st audiofila uttag..

Eller ska jag köpa en fin nätlist till ett uttag?
Eller rent av köra en fast installation med nätlist och matarkabel?
Vilken matar-kabel anser ni vara bäst(Elfa-kvalitet)

HJÄLP!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2005/08/09 22:13:08
Go to Top of Page

baten
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/08/10 :  01:24:29  Show Profile Send baten a Private Message
Hej Peter! Är också ny medlem här på forumet, kan bara tala om hur jag gjorde(är elektriker).Drog in 2-faser till mitt lyssningsrum men för att få bort så mycket störningar som möjligt och få ren ström så gjorde jag följande åtgärder:Först 2 dedikerade 16A grupper.
1.köra kyl o frys,dimmers(tyristorer)på fasen utanför anläggningen.
2.Tvinnad fk dubbla längder 2.5kvadrat finns färdigt på kartong med fas jord nolla ihop.Blir mycket mindre störningar då.
3.Störskyddstrafos och filter på matningarna,Dels åskskydd sedan släpps inte så mycket skräp in i anläggningen, med filter och trafos så behandlar man både låg o högfrekventa problem.
4.Genom att lägga småsignal på en fas o slutsteg på andra så slipper man påverkan o variation i nätet på småsignalen, med sämre timing,musikalitet o dynamik som resultat.

Ja lite hur jag tacklade mitt problem med nätspänningen, det är ju igentligen omgjord växelström som vi sitter o lyssnar på från början så genom att vara noga med inkommande spänning kan man få en så mycket bättre musik(bild)upplevelse.

MVH

Tommy

Audio-bild o fil
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/10 :  01:28:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tommy, det ädr skall jag kopiera och ge till den elektriker som skall få koppla om mitt råttbo... =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2005/08/10 :  08:22:00  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Hej Tommy!
Här finns mer som måste undersökas o analyseras tydligen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/10 :  21:25:14  Show Profile Send mayro a Private Message


oj vad skoj att se SÅÅÅ många tala om detta.. Verkligen skoj....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000