Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 12:54:55
|
Jag kontrar då med tillägget: Rak frekvensgång är inte intressant för det enskillda elementet utan för slutresultatet, högtalaren som helhet. Men för att nå dit måste man ju använda bra delar och komponenter och även om elementen är bångstyriga i sin frekvensgång så kan slutresultatet bli bra - om man vet vad man gör!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 16:25:13
|
EA, EXAKT! |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 16:50:25
|
givetvis kan man få fason på element som är katastrofala mätmässigt...men det krävs naturligtvis mer av konstruktören...å som första bygge ska man ju exvis undvika t&p element...
dvs göra det så enkelt som möjligt för sig själv så man slipper onödiga överraskningar som helt enkelt gör att det inte är nåt kul å bygga nånting annat...
en annan sak varför jag förespråkar 9700 som diskant är ju pga låg dist även vid höga ljudtryck...värt att tänkas på... |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 20:10:45
|
Haakan:
9700 verkar vara en utomordentlig diskant, jag har dock avfärdat den som för dyr. Mitt val blir nog istället Vifas D27TG-45-06 som jag tycker verkar gå högt (ända upp till 30kHz), med bibehållna off axis egenskaper. Priset är inkl. VAT ca 260 spänn per element i Holland! Det tycker jag är prisvärt!
Jag skrev faktiskt att det här inte är mitt första bygge, dock kanske det första "av rang". Jag är inte heelt borta, men jämfört med er har jag lååångt kvar.. Jag vill förstås inte misslyckas totalt, och göra något för svårt, eftersom detta är mitt projektarbete. Däremot vill jag gärna lära mig och utvecklas som DIYare, så försök gärna förklara, inget kul att göra en kopia tycker jag.
Jag vill fortfarande ha lite svar: SKA jag luta baffeln alt. en av sidoväggarna? Om innermåttet i en dimension skulle uppgå till 40 cm får jag det till att den första stående vågen ligger på 425Hz, men jag kanske är ute och cyklar? Min våglära är inte vad den var vid provet för 2 månader sen :p
Tycker PL18 ser bra ut, bortsett från en dip runt 1.2kHz, men den kanske går att leva med, eller att få bort med ett notchfilter? Jag hade nämligen tänkt fokusera mest på filtret i själva projektet, och förlägga det i en separat apparatlåda för att enkelt möjliggöra förändrigar och testa olika konfigurationer.
Finns det någon som sitter inne med en länk till någon pedagogisk sida som går igenom T/S-parametrarna? Har läst en del, men fortfarande säger mig Q-värdena ingenting, om jag inte simulerar med ett program vill säga.
|
XizzeriA
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 20:59:44
|
alltså luta om du känner för det, men du kommer absolut inte höra någon skillnad
edit: om du inte lutar baffeln, men det är icke att rekommendera |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
Edited by - Haakan on 2005/07/21 21:00:19 |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 21:11:50
|
Nu förstår jag inte säkert: Du menar att jag gärna får luta sidoväggen, men det lär inte göra någon skillnad? Men om jag lutar baffeln kommer jag höra skillnad, men inte till det bättre? Har jag förstått rätt då? |
XizzeriA
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 21:13:15
|
jepp |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 01:07:36
|
Krångla inte till lådan mer än nödvändigt. Bygg en rektangulär låda i 22mm MDF eller motsvarande. Blir tillräckligt stabilt. Om du vill så använd dubbla limmade plattor till baffeln men tänk på att göra hålet för bas/mellan-elementet i den inre baffeln större alt. kraftigt avfasat så elemtet kan "andas" bakåt inne i lådan Använd http://www.tolvan.com/edge/ och http://www.tolvan.com/xdir som hjälp att utforma baffeln och för att få fram avståndet mellan elementen med den tänkta delningen.
Lycka till |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
Edited by - Amatören on 2005/07/22 01:08:50 |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 01:32:35
|
Amatören/Haakan: Jag kör på standard rektangulär form, men ev. sätter jag ett "sluttande innergolv", för att slippa stående vågor mellan topp-botten där avståndet är som längst och ev. stående vågor får som lägst frekvens. Samtidigt kan jag passa på att fylla det lilla utrymmet med sand el. dyl. för att stabilisera och även lägga tyngdpunkten längre bak, elementen sitter ju där fram ;)
Jag har använt Edge lite, men Xdir förstod jag inte riktigt (ännu iaf), vore kul om någon ville förklara lite kort hur jag använder det.
Materialet lär bli 22mm MDF, ja, ev. mer till baffeln. Som tidigare nämnts kanske jag kan få tag på 30mm körsbär som skulle räcka till två bafflar, det lär hålla! :D Annars kanske jag fixar ett par stag helt enkelt. Fast jag undrar lite över ihopsättningen av lådan, ska man skruva och limma, eller räcker det med lim bara rentav?
Fick tag på programmet Unibox nyss också, mkt välgjort måste jag säga. Känns bra att ha både det och WinISD att simulera med, så man kan jämföra lite. I Unibox fick PL18 väldigt bra resultat tycker jag, så fördel PL18 som sagt..
En enkel fråga bara: "Air Gap Height", vad är det? Trodde först det var synonymt med X-max men det verkar inte stämma. |
XizzeriA
|
Edited by - XizzeriA on 2005/07/22 01:34:57 |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 12:17:05
|
quote: Fast jag undrar lite över ihopsättningen av lådan, ska man skruva och limma, eller räcker det med lim bara rentav?
Ett bra trälim räcker utmärkt. Slipa av limytorna med grovt sandpapper så fäster det bättre.
quote: ...men Xdir förstod jag inte riktigt (ännu iaf), vore kul om någon ville förklara lite kort hur jag använder det.
Finns lite om Xdir i denna tråd mitt på sidan: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=32545&whichpage=13 |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 12:31:48
|
en limfog är starkare än träet i sig så limma ja..det räcker |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 12:38:28
|
Fan, nu surfade jag runt på lite Monacorelement, simulerade i Unibox, o vips så vart jag sugen på två st SPH-165KE 8 ohm. Någon som har bra tips på återförsäljare? Utrikes som inrikes?
Edit: Är tanken med Xdir just att anpassa baffelns utformning efter rummets akustik? |
XizzeriA
|
Edited by - XizzeriA on 2005/07/22 12:42:57 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 15:29:17
|
XizzeriA
Jag skickade ett PM till dig. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 15:33:47
|
Är det SPH-165KEP du menar? Hittar inte SPH-165KE på Monacors hemsida. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 20:05:46
|
EA: Nja, det är nog så att han menar SPH165 KE. Finns även i den versionen du hittade SPH165KEP. Skillnaden lite yxigt sammanfattat är att KEP-versionen har "fasplugg".
Skulle jag välja hade jag nog gått på SPH165KEP eftersom den kanse är lite "enklare" att få stadig ner till 35HZ i en, säg, 27L basreflexlåda. Det är också fullt möjligt att dela KEP ända upp till 5kHz utan större huvudvärk, medans jag ställer mig tveksam till att gör den delningen med KE-modelen. Den (KE)har dessutom två dippar, en vid ca 1.5kHz och en annan vid 3kHz. Inga större problem egentligen, men man bör vara uppmärksam på detta.
Ljudmässig skillnad vet jag ej eftersom jag endast lyssnat på SPH165KEP.
Prismässigt är det marginellt, KE ligger på 760 sek/st, och KEP på 815 sek/st. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 23:34:23
|
Det är SPH-165KEP som är under luppen, efter att ha avfärdat KE-versionen. Enligt Unibox verkar det gå att pressa ned f3 till under 45Hz i en 15 liters basreflexlåda, samtidigt som faspluggen ska möjliggöra spel ända upp mot 7kHz. Detta gör också att jag kan experimentera mer med delningsfrekvenser/-brantheter vilket känns intressant ur ett projektarbetes perspektiv! |
XizzeriA
|
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/24 : 01:47:44
|
Om jag var tvungen att välja mellan ett par nya D27TG-45-06, och ett par ganska hårt beggade 9300 för ung. samma pris. Vilket skulle ni rekommendera? När jag säger "ganska hårt beggade" menar jag att de tagit en del stryk estetiskt och är väl inspelade, men jag förutsätter att funktionen är "intakt".
Ingen som har några kommentarer, "allmänt", Monacor vs. Vifa? Svårt (omöjligt?) att hitta detaljerade datablad för Monacorelementen verkar det som, T/S-parametrar finns att tillgå, men mätningar inkl. off axis-egenskaper verkar hart när omöjligt att hitta. |
XizzeriA
|
Edited by - XizzeriA on 2005/07/24 01:49:18 |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 17:33:30
|
Finns det någon snäll själ på detta forum som kan förklara för mig vad det är för skillnad mellan diskanter med och utan "ferro fluid". Är det stor skillnad? Monacor har nämligen en ny, "fin" diskant, DT-400, som saknar detta otyg och som verkar någorlunda överkomlig.
Tror ni ett par 9300 spelar skjortan av ett par "bra" Vifa-diskanter? Ska försöka fixa lite skisser på högtalarna snart, men det är mkt annat att stå i också..
PS. Länkar till utländska som inländska handlare med några av ovanstående produkter i sitt sortiment är alltid välkomna. DS. |
XizzeriA
|
Edited by - XizzeriA on 2005/07/25 17:34:36 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 17:36:35
|
9700
tyvärr har jag ingen aning om monacor elemeten, men 9300 funkar väl hyfsat iaf |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 17:42:17
|
quote: 9700
Det får väl bli en senare uppgradering isf!
Jag läste förresten någonstans om Seas-diskanter som kallades NoFerro550, -600 och uppåt. Några tyska sajter kallade dem så, ingen som vet vilka Seas-modeller som är utan detta (som är vad?!)som verkar dåligt? |
XizzeriA
|
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 20:11:48
|
Hittade vilka modeller det var, verkar som om tyskarna döpt om ett antal diskanter till NoFerro###
Just NoFerro 550 (H1149) kan därför vara rejält intressant, har mkt fina kurvor enl. Seas själva.
Men ingen som vet hur ferro-fluid påverkar ljudet, eller har några åsikter i diskantvalet? Bortsett från Haakan a.k.a. Mr SS 9700 då... =D |
XizzeriA
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 20:13:23
|
XizzeriA: Jag vill inte påstå nåt om ifall ferrofluid generellt är bra eller dåligt, finns 'antagligen' bra element både med och utan. Vad det är kan jag ju berätta: Det är en tunn olja som används i talspolegapet för att dels avleda värme (=kyla ner) så elementet (ja, talspolen) kan tåla högre effekt, dels sänker oljan resonansfrekvensen. Exakt vad som kan bli sämre är jag inte säker på, kanske oljan 'tar' lite av transientförmågan(???)
(förresten...varför kallar du ferrofluiden för 'otyg' om du inte vet vad det är...?) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/07/25 20:15:21 |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 20:30:33
|
Anledningarna är några, men vaga..
Bl a läste jag på något forum om att "dessa" element inte använde sig av ferrofluid och detta var förstås positivt.
Sen att Seas utomlands kallar en serie element för NoFerro### säger ju en del; Att det förstås är dåligt att använda sig av detta.
Som 3e anledning åberopar jag SS's produktinfo ang. sina olika d2905-diskanter, där det stod att läsa att den billigaste modellen 9300 använde sig av ferrofluid, medan ingen av de dyrare diskanterna gör detta.
Kan även tillägga en ytterligare anledning. Monacor har nyligen lanserat ovan nämnda diskant, DT-400, vilket är det första (hittils ända) element som läggs under avdelningen "High-Tech Tweeters" på deras hemsida. Gissa vad? Jo, det påpekas att detta element inte behöver detta kylmedel.
Så ur min synvinkel är ferrofluid=otyg. |
XizzeriA
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/07/25 : 23:33:44
|
Skall man utnyttja en diskant till det yttersta och höga db är det primära kan det vara bra med ferrofluid.
Är man instresserad av highend är ferrofluid en bromskloss (bokstavligen).
Ferrofluid används oftast som ett försäljningsargument mer än som kylmedel.
För PA är det annorlunda, där kan ferrofluid göra nytta.
|
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 01:08:17
|
Tack linnar för klargörelsen.
Nu börjar det klarna! Det lutar åt Monacor SPH-165KEP + Seas H1149 (NoFerro550). Dessa element kan man få i dubbel uppsättning från en tysk site (BMM electronics) för ca 2'200 SEK inkl. frakt och avgifter. Dock blir det nog lite ytterligare smått o gott innan "carten" är full. Ev. ska det till filterkomponenter också, men jag är väldigt sugen som sagt på en Ultradrive ist. Fast det känns lite saftigt med 2.5-3k för ett delningsfilter.. |
XizzeriA
|
|
|
Topic |
|