HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projektarbete: Stativhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:06:16  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Nu äntligen, efter många nätters läsande i väntan på registrering är det dags!

Som topic antyder har jag valt att konstruera ett par stativhögtalare som projektarbete när jag börjar 3an i höst. Jag har tidigare byggt en centerhögtalare och en subbas så jag är inte helt ny på området. Men sedan jag upptäckte detta forum har jag fått värdera om lite på den punkten...

Jag tänkte att jag börjar från början, med låda och element så fortsätter jag med filter och sånt efteråt. Lådorna hade jag tänkt bygga i MDF, ~22mm tjockt, ev en baffel i 30 mm körsbär som jag ska tigga till mig, farsan tänkte göra en skärbräda av den. Basreflex känns ganska självklart, nettovolym på ca 15 liter har jag räknat på, med yttermått (ung): 25*30*40cm (b, d, h). Jag hade tänkt mig en avstämning på 45-50Hz med nedanstående elementkonfiguration.

Föreslagen elementkonfiguration enligt följande: 6.5" bass/mid + 1" domediskant. Jag lär beställa Vifa-element + filterkomponenter hos http://www.audiocomponents.nl/. Det lutar åt XT18WO i basen (http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/XT18WO09-08a.htm) och PL27TG som diskant (http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/PL27TG35-06a.htm). Detta verkar vara några av de dyraste elementen i respektive storlekt från Vifa, så alla andra förslag från Vifa är välkomna! Priset på 4 element + frakt skulle bli ~2300kr. Men som sagt, jag beställer nog lite andra komponenter också, de hade 30% rabatt på allt från http://www.intertechnik.de/.

Detta var första delen, det jag önskar är lite reflektioner/kommentarer/tips som har att göra med lådan och elementen.

Tack på förhand

XizzeriA

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:19:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
varför det baselementet? detta är är 1000faldigt bättre samt billigare (P17WJ-00-08):





sen finns det nästan ingen annan diskant i rimliga prisklasser förutom D2905/970000






"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/07/19 20:21:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:36:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej och välkommen till forat!

Det bas/mellanregister du har är väldigt oroligt uppåt i frekvens. Jag tror du skall satsa på ett mer lättarbetat element. Haakans förslag är inte pjåkigt även om det finns minst lika bra, dvs bättre!

Diskanten är OK om än att spridningen är liiiite dålig. Inte jätte, men lite dålig. Dvs det finns bättre.

Men kul att du vill bygga högtalare! Det är lärorikt och skoj.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:40:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
engelholm...säg ett annat så där bra för 475:-

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:49:42  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Tack!

Jag har mailat lite med Rolph på Audio Components, är väl inte så konstigt att han framhåller det dyrare elementet när jag frågar om det. Han hävdade dock att mellanregistret var dess styrka, att det var väldigt "öppet". Jag å min sida resonerade väl så att frekvenskurvans oroligheter var att tas med en nypa salt och i stället se att känsligheten bibehölls hög, långt upp i registret. Men tji fick väl jag..

Först var jag väldigt intresserat av MG18WK, i 4Ohmsversionen såg allt tipptopp ut, ganska billig också. Typiskt nog finns den dock inte att få tag på om jag inte vill göra något massköp direkt från Tymphany verkar det som (gruppköp? ). 8Ohmsversionen finns att tillgå, men med en SPL på 86.5 dB, vilket känns lite väl lågt, eller? Jag sitter ju inte på någon High End stärkare, så det är ju alltid en fördel om högtalarna är lättdrivna, tror inte heller det låter så bra att dämpa diskanten 5-6 dB.

@Haakan: Visst ser frekvenskurvan fin ut på det elementet, jag har hört att det ska vara bra/poppis i DIY-kompositioner. Men hur får du det till att vara "1000faldigt bättre"? Motivering vore välkommen. SS är alltid trevliga, men jag har resonerat så att jag inte har råd helt enkelt, ditt tips kostar ju 1.5k på HifiKit, tror inte den är mkt billigare i Holland.

@EA: Du får också gärna bidra med tips, istället för att tala i mystiska gåtor ;)

Tycker en budget på ~2k för alla 4 element känns rätt humant. Från Holland innebär det att alla Vifa-element är aktuella utom vissa PL-varianter. Men som sagt, föreslå gärna en annan butik om ni inte håller med mig.

XizzeriA
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:54:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag baserar det på frekvenskurvan på det elementet du ville använda, med tanke på hur kurvan ser ut så skulle jag inte alls använda det faktiskt...e

den basen jag rekommenderade kostar 475:- å diskanten 1100:- (eller var det 1000:-) hos hifimicke, nån annan diskant har jag faktiskt svårt att rekommendera tyvärr...

engelholm vad säger du? vad finns det för bra billiga diskanter?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:47:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EA: Du får också gärna bidra med tips, istället för att tala i mystiska gåtor ;)
Tanken är att du skall få dig tankeställare och ställa ännu bättre frågor!

Om Haakans prisberäkning stämmer är det nog ett mycket gott val. P17 är ett bra Vifaelement och i synnerhet för en 500-ing! Diskanter är svårt som faan. 9700 är enastående och en av mina personliga favoriter.

Så länge du håller dig från Ring Radiatorerna bara så...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:34:03  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Visst finns det många andra tillverkare, men när man har en budget känns Vifa ganska lockande då de verkar ha väldigt gott rykte etc. Jag ska kolla vad Audio Components tar för SS-diskanterna, men jag tror inte jag har råd, Vifas PL-diskanter har rätt fina kurvor också åtminstone <20kHz.

P17 är säkert ett bra element, men det handlar väl inte bara om frekvenssvar? Handlar väl lite om "ljudkvalitet" också, och där säger ju inte kurvorna lika mkt. Parametrarna verkar dock helt ok. Kanske skulle man kolla på en PL i basen också annars. PL18WO09-04 ser väldigt bra ut. Skickade mail till Tymphany om MGn också, de skulle se vad de kunde göra!

En fråga: Vad är intressantast: SPL mätt med 1 W input, eller 2.83 Volt? Stärkaren skapar väl en spänning, som ger upphov till en ström och en effekt tas ut i högtalaren? Tymphany redovisar mäter iaf @ 2.83 V vilket gör att impedansen spelar en stor roll när de redovisar SPL.

Som försvar för Vifa mot SS's fina kurvor vill jag påpeka att SS-elementen är inspelade innan mätning, något som inte tillämpas på Peerless- eller Vifa-element! Vet dock inte hur mkt det spelar in.

Tack för att ni tar er tid och hjälper mig!

PS. Finns det något sätt at få kontakt med den där "Hifi-Micke"? Han nämns ofta i DIY-sammanhang, men en sökning på elgooG ger nada. DS.

XizzeriA
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/20 :  08:15:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Pm:ade hans E-post

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  08:54:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
...en det handlar väl inte bara om frekvenssvar? Handlar väl lite om "ljudkvalitet" också, och där säger ju inte kurvorna lika mkt.
Om inte frekvenskurvorna är raka, linjära och fina har elementet inbyggda fel vilket kan återfinnas i membra, upphängning eller i själva motorsystemet. Med ett rakt frekvensvar är det lätt att justa linjäriteten till hur man vill ha det - utgår man från ickelinjära element är det svårare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/20 :  09:18:13  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
quote:
Pm:ade hans E-post


Och hans e-postadress är?

XizzeriA
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/20 :  09:49:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
Är inte så pigg på att posta den på öppet forum men du fick den väl? Eller skickade jag fel?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/20 :  16:42:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
xizzeria...det där elementet är inte direkt nåt lågbudget bara för att det "bara" kostar 475:- pl18 som du nämner tycker jag inget vidare om (iofs har jag bara haft 8ohms versionen)

bara så du vet, ljudkvalitet = en så rak frekvenskurva som möjligt...väljer du ett element med så rak kurva som möjligt slipper du en massa huvudvärk när det kommer till filterkonstruktion...


men ska inte skrämma dom nya på forumet med mina åsikter...men vad jag menar är att du inte kommer få nånting bättre än det jag föreslagit med din budget...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/07/20 :  18:15:01  Show Profile Send megajocke a Private Message
quote:
bara så du vet, ljudkvalitet = en så rak frekvenskurva som möjligt...väljer du ett element med så rak kurva som möjligt slipper du en massa huvudvärk när det kommer till filterkonstruktion...


Så då måste ju SEAS Excel magnesiumkoner vara jättedåliga??!! Nä, kanske inte. Men visst, det där VIFA-elementet ser rätt oroligt ut över 2kHz, men delar man under det så låter det säkert bra. Fast delningsfrekvens under 2kHz ställer ganska stora krav på diskanten så det blir nog lättare med ett annat baselement. Å andra sidan så är det ju inte heller säkert att elementet är bäst bara för att det är dyrast. Träfiber höjer väl "cool-faktorn" så att man kan ta ut ett högre pris för ett element som kanske inte är så bra... kanske :)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/20 :  19:20:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
pratar du med mig eller trådskaparen?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/07/20 :  20:13:09  Show Profile Send jonasz a Private Message
Haakan: Att spikrak frekvensgång är A och O när det gäller bra ljudkvalitet är ju bara nys, det finns ju 100 fler parametrar att ta hänsyn till. Frekvenssvar är bara en. Om du kollar SS frekvenskurva på ditt eget mellanregisterelement 8545 så är ju den lååångt ifrån rak och vågigheterna i impedansgången antyder en hel del uppbrytningar och resonanser i membran och upphängning. Trots det så antar jag att du tycker att dina högtalare är bland det bästa du hört??

Tror aldrig man kan se på ett datablad med frekvenssvar och impedansgång hur ett element låter utan att veta betydligt mer om det, t ex konstruktion av motor och dyligt. Det där eleganta frekvenssvaret på Vifan (P17) kommer att se helt annorlunda ut när du sätter den i en baffel, beroende på form och storlek.

Polypropylenmembran är i mitt tycke det absolut sämsta material man kan ha i en högtalarkon. Tycker att "hårda" membran spelar mycket renare, klarare och distorsionfriare än mjuka dylika.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/20 :  20:26:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
jonasz det finns en anledning att 8545an i min talare endast spelar 400-1900hz...även att morello (skaparen) bytte i sina talare till ino b67...

nåja givetvis finns det fler parametrar att beakta än frekvenssvaret...dock är ju det elementet känt "välljudande", men istället för att dividera om det så kanske du har några bättre alternativ i samma prisklass?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  21:24:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rak frekvensgång är viktigt och en grund för välljud.
Till rak frekvensgång hör öven frekvenssvaret off axis och i alla andra riktningar.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:08:20  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
@Kmj: Jo, jag fick hans e-mail. My bad.. Tack

Jag är lite splittrad angående elementvalet, visst verkar P17 vara ett smart val, men jag tror iaf PL18 levererar mer välljud, väljer man dessutom 4Ohms-versionen matchas känsligheten bättre med diskanten. Någon som vet vad "NRSC" (konmaterial, PL18) är för material?

Edit: Finns det någon som kan ge några riktlinjer om parametrar på ett passande element till min tillämpning? Q-värden, Vas?

Ang. delningsfiltrer (som jag tar itu med senare) är jag lite inne på en Behringer Ultradrive, den borde ju fixa det mesta.. Delningsfrekvens lär ju bli någonstans 2-2.5kHz iaf, beroende på val av baselement. (Är ganska säker på diskanten.)

Har en viktig fråga om utformningen på lådan: Hur långt ska man gå för att slippa stående vågor, ska jag luta baffeln? Dessutom, är 15 liter en "lagom" lådvolym tror ni? Jag hade tänkt sätta röret på framsidan, för att kunna ställa högtalarna närmare väggen, har ganska litet rum och vill vara flexibel.

Tack för all respons so far!

PS. Har konstaterat att SS är för dyrt för min plånbok! DS.


XizzeriA

Edited by - XizzeriA on 2005/07/21 00:15:34
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:15:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
välj 8ohms pl18 isf så kan du använda hfls-1ans lådvolym samt avstämning...

hfls-1 har iaf låtit riktigt bra 1ggn å det var hemma hos mickeY, dock ganska dämpat rum men det finns hopp för välljud iaf

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:19:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
XizzeriA:

En framåtriktad port kan vara bra...men det finns risk för att blåsljud från basreflexröret blir hörbart...i alla fall vad jag hört enligt andra......en möjlighet är ju att montera porten på sidan...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:26:03  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
ohmega:
Sant, bara inte röret blir för långt, måste ju ligga runt max 15 cm isf, eftersom ytterbredden är planerad till 25 cm. Lite kul dock att kunna experimentera, om man vill ha portarna på in mot mitten, eller från mitten.

Haakan:
Vill inte låte tjurig, men jag vill inte bygga en HFLS-1. Vill liksom försöka använda mina egna idéer i första hand, även om det kanske blir sämre i slutändan :S Även om min högtalare är i samma segment som HFLS-1 vill jag inte medvetet kopiera denna!

Söker dock fortfarande svar på min fråga om stående vågor och lådkonstruktion. Blir det mkt bättre om man lutar en av väggarna? Kanske skulle sätta en invändig, lutande skiva som uppstagning samt i syfte att motverka stående vågor?

Hittade en till diskant som var lite billigare, http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/d27tg-35-06c.htm, ganska bra off axis också, åtminstone <20kHz.

XizzeriA
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:30:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag vet inte vad du menar men du skulle tom kunna använda samma element som hfls-1 och ändå inte komma i närheten av "samma ljud" det skulle vara en helt annorlunda talare...byter du diskant är du dessutom ännu längre från det...

ang konstruktion behöver du inte luta några väggar... kabinettet är litet nog iaf...

jag vet inte riktigt varför du frågar om råd eftersom du redan bestämt vilka element du vill använda?


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:37:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Blir det mkt bättre om man lutar en av väggarna? Kanske skulle sätta en invändig, lutande skiva som uppstagning samt i syfte att motverka stående vågor?


Om det blir MYCKET bättre vet jag inte men i allefall bättre...ett annat sätt är ju att välja rätt förhållande...på lådans innermått.

1:1,1:1,39 skall visst vara kanon.

Detta kan räknas ut på följande sätt:

sidaA: ( Volym/(1,1*1,39) )^(1/3)
sidaB: 1,1*( Volym/(1,1*1,39) )^(1/3)
sidaC: 1,39* ( Volym/(1,1*1,39) )^(1/3)

Fast dämpning i lådan är också viktigt för att undvika resonansljud.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:42:39  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
quote:
jag vet inte riktigt varför du frågar om råd eftersom du redan bestämt vilka element du vill använda?


Där måste jag tyvärr misstycka, jag har INTE bestämt mig.. Visst, jag är lite skeptisk mot din P17, men jag har fortfarnade en remiss hos tymphany ang. ett MG18 4Ohms element. Jag vill inte påstå att jag är tydlig i mitt resonemang, snarare tvärtom. Och för det vill jag be om ursäkt isf.

Ang. val av diskantelement uppfattar jag frekvenskurvan som mer synonym med "bra diskantåtergivning", än i basfallet. Därför intresserar mig D27TG väldigt mkt, tycker den ser väldigt bra ut!

Gjorde också några snabba simulationer i WinISD och där fick faktiskt P17 en väldigt fin kurva, gick djupast av de element jag kollat på hittills (stavning?). Men jag lutar fortfarande åt PL18.

XizzeriA
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/07/21 :  01:39:28  Show Profile Send Amatören a Private Message
XizzeriA,
skjuter lite försiktigt in (jag är ju bara Amatör) en åsikt:
De element du valt påminner om mina Focal vad gäller uppbrytningar, ojämnt frekvenssvar och oroliga impedanskurvor. Mina element mäter "fördjävligt" (rena katastrofen, faktiskt) men trots ett f.n. ihopplockat filter av enklare sort så spelar de (i mina öron) med ett fantastiskt medryckande, öppet och detaljerat ljud.
Klar stampa takten faktor, man vill bara mata skivor hela tiden
Med ovan vill jag säga, bygg med de element du valt ut, kan bli riktigt bra men bered dig på mycket filterarbete.

JonasZ skrev bl.a.:
quote:
Haakan: Att spikrak frekvensgång är A och O när det gäller bra ljudkvalitet är ju bara nys, det finns ju 100 fler parametrar att ta hänsyn till...

Tror jag håller med JonasZ där, Focal (JM-Lab) är väl ett bevis på detta.
Men som sagt, detta är bara en Amatörs åsikter.

Lycka till!
(Edit stavfel)

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2005/07/21 12:44:09
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000