HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bumlig bas i HFLS-1:or, hur löser jag det ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/19 :  08:19:19  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Har nu haft mina HFLS-1:or i bruk sedan våren och är mycket nöjd me dem. Dock så börjar jag tycka att basen är lite för bumlig dvs lite för mycket helt enkelt. Det passar till en del musik men inte all.

Jag använde Biltemas dämpull i mina och har dubbla lager på alla sidor inuti. Om jag tar ut hälften dvs bara ett lager borde inte basen bli mer kontrollerad då ? Eller hur skall jag enklast lösa detta ?


Tacksam för förslag snarast eftersom jag tänkte ge mig på detta ikväll.


Mvh Anders

Mvh Anders

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/19 :  08:31:41  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag uppfattade mina som bumliga de första månaderna men det försvann efter ett tag. Men om du nu ska rycka ut lite så kan jag peka lite på Stefan och Valutronic, de har en blandning av fårull/syntesull för 50:-/påsen (från monacor).
http://www.valutronic.se/index2.html

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/07/19 :  08:33:55  Show Profile Send ayayay a Private Message
Hur nära väggen står de

Mina blev bumliga när det står för nära väggen (inte så konstigt)
Flytar man ut dem ca 50-70cm från väggen så blir basen mycket stramare enligt mig. Ett annat tips är att lägga "kuddar" mellan stativ och högtalarna. Finns att köpa eller göra själv av något gummiliknande-material.

Mvh
Joakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:35:32  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Snabba svar det gillar jag.


ayayay -> De står ca 60cm från väggen och jag har en massa mellan högtalare och stativ kommer inte på vad den heter bara. Sådan som man hade förr till att sätta plancher på väggen utan att göra hål.

Kmj -> Hade inte tänkt att byta ullen utan har sett att fler än jag har använt Biltemas ull och fått det att lira bra. Men tack för tipset.


Är det någon annan som kan har använt Biltemas ull som kan upplysa mig om hur ni har gjort ?

Mvh Anders


Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/07/19 10:43:16
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:40:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur stort är ditt rum? Vilka dimensioner?

Kan du testa att sätta igen porten med en strumpa eller liknanade? Hur låter det då, tycker du?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:46:36  Show Profile Send ers a Private Message
EngelholmAudio -> Det är ungeför 4x8m men där stereon står och högtalarna är det ungefär 4x4m. Om jag sätter igen basreflexen så försvinner ju all djupbas, har inte tänkt på om bumligheten försvinner eller inte utan jag får återkomma med det ikväll när jag har testat.

Mvh Anders

Mvh Anders
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:58:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Njäe all djupbas försvinner inte. Däremot dämpas basen ju djupare i frekvens man når.

Har du dimensioner på 4, 4 och 8 har du med stor sannorlikhet ett problem med att samma stående våg ("samma" map samma frekvens) bildas. 340/8 är t.ex. 42 hz vilket garanterat är bumligt om utklingningstiden är lång.

Har du möjlighet vore det lärorikt att spela frekvenser från 20 till 100Hz för att utreda om det är nån frekvens som dånar mer än nån annan. Min gissning är att du har dån vid ca 42 hz resp 84 hz.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:01:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
4x4!? är det dessutom betongväggar så är det riktigt problematiskt...resonansfrekvensen mellan fram å bakvägg är samma som mellan höger å vänstervägg då...då kan du råka ut för en rejäl peak på 340/(2*4)=42,5 Hz

edit: EA hann före

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/19 11:02:01
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:13:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
edit: EA hann före
Engelholm - Lucky Luke - Audio


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:45:59  Show Profile Send ohmega a Private Message

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:53:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har samma dimensioner på mitt rum. Det blir en enrom peak vid 41-43 Hz.
Inte så skoj. Men jag har aldrig upplevt att mina hfls-1 är slöa i basen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:02:01  Show Profile Send ers a Private Message
Lucky Luke -> Jag testar ikväll med testskivan för hemmabion och kör 200 - 10Hz testet och återkommer då. Kör givetvis utan subben då.

Men jag undrar fortfarande om dämpullen kan ha med det hela att göra eller rättare sagt hur mycket har ni andra i era HFLS-1:or ???


Mvh Anders

Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/07/19 13:03:08
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:10:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Förutom att "ullen" dämpar ljudet i lådorna...så påverkar det på så vis att lådans volym "känns" annorlunda..jag är ingen expert på det här precis...men jag har för mig att lägga i lite dämpull i en låda är som att öka lådvolymen en aning...och att det i sin tur påverkar högtalarens avstämning...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/19 13:11:14
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:14:43  Show Profile Send ers a Private Message
ohmega -> Jo så långt är jag med att man "lurar" elementen att tro att lådan är större och på så sätt ändra karaktären på ljudet. Man får väl ut mera bas och liknande ur den oxå ?

Mvh Anders
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:24:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mer dämpmaterial i lådan påverkar luftens fjärdrande egenskaper (komplians) men även dämpande, dvs både kapacitivt och induktivt (om inte ullen sitter fast ordentligt). Ändrar man ena, andra eller båda egenskaperna så stäms hela basreflexlådan om. Bättre eller sämre beror på vad man utgår ifrån. Däremot blir det inte speciellt mycket mindre bas. Inte om man relaterar det till ex ett rums resonanser där alla dimensioner är multipler av varandra.

Rätta mig om jag har fel.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:28:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
mmm...nja kanske...fast det intressant är väl avstämningsfrekvensen...och OM det har uppstått nån obra kombination mellan rummets resonansfrekvens å högtalarens avstämningsfrevens...kanske...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:32:57  Show Profile Send Kmj a Private Message


håll till gogo

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:43:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Avstämningsfrekvensen är inte så intressant i detta avseendet. Den säger mer att man skall spela musik med ljud över den frekvensen...annars beter sig systemet mycket dåligt.

Med dämpmaterial, ull eller liknanade ändrar man avstämningen, kurvans lutning, impulssvar, mm. Jag är ändå rätt säker på att bumlig bas ligger nån annan stans än i detta område.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:55:01  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Jag skulle nog med 99% sannolikhet våga påstå att den bumliga basen beror på (som EA och ohmega redan sagt) stående vågor i ditt rum. Prova att placera högtalarna längs kortväggen eller i ett annat rum innan du börjar ändra på själva högtalaren.

/Jesper

Edited by - Jesper_Nilsson on 2005/07/19 13:56:27
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/19 :  14:21:00  Show Profile Send ers a Private Message
Oj, vilken respons man får, känner mig hedrad !!

Skall testa att ytterligare flytta ut högtalarna från väggen samt placering men det finns ju något som heter "WAF" oxå som tyvärr bestämmer mycket över anläggningens placering/utseende =)

Kmj -> Tack för bilden, kan direkt säga att jag har mera dämpull i mina än dig.


Skall som sagt testa elle dessa saker innan jag öppnar högtalarna igen.

Tack för alla tips gossar !!!

Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/07/19 14:22:20
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:47:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
mitt rum var lika stort som ditt då jag hade hfls-1 (inte fyrkantigt men nästan) och jag hade en nästan 15db peak på exakt 40hz...mycket otrevligt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/19 :  16:53:39  Show Profile Send ers a Private Message




Så här ser det ut i vårt vardagsrum. Placeringen är som sagt svår att ändra.

Dock så blev jag av med en del "bumlighet" med sockar i basreflexporten. Men det som skulle behövas är att högtalarna skall flyttas ut från väggen ännu mera gärna över 100cm för att bli av med så mycket oönskade ljud som möjligt.

Finns det lösningar på problemet ? Har sett att en del har stora ljudfångare bakom högtalarna, kan det vara något för mig ??

Mvh Anders

PS:Den högra högtalaren har mest oljud tack vare att den står såpass nära hörnet i rummet. Subben i hörnet har raggsockor i alla dess 3 portar baktill.

PS2: Verkade som om det fanns 2st peakar eller det lät så iaf och det stämmer som ni sa att den ena och största är runt 35-45Hz.

Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/07/19 17:08:55
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/19 :  17:56:57  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Ditt vardagsrum verkar likna mitt allt för mycket. Jag har ofantliga problem med rumsresonanser. Det störtsa problemet är inte att resonanserna ger ett ökat spl vid en viss frekvens utan att de har lång reverberingstid (tar lång tid att klinga av). I mitt rum resulterar det i en slö och bunlig bas. Stoppar du igen basportarna spelar högtalarna inte lika lågt och triggar inte igång resonanserna lika lätt. Flyttar du ut dem från väggen hamnar de längre från den stående vågens tryck maximum och exiterar den på så vis mindre, det är en bättre lösning men inte så estetiskt.
Det finns lösningar på problemet.
1. Möblera om, inte säkert att det hjälper dock.
2. Prova diverse bass-traps eller andra rums-akustik förbättrande produkter. Du hittar säkert en massa om du söker.
3. Digital korregering. Frekvenskompensering (Ultra-curve och liknade) kan nog hjälpa en del men bäst är något som ger sig på tidsplanet och koncentrerar sig på att korta reverberingstiden för resonansen. Det sista gjorde underverk i mitt rum, tyvärr finns inte just den produkten på marknaden. Vet inte hur Tact funkar dock.

/Jesper
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:37:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Basabsorbenter från Svanå. V4 heter den har jag för mig!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:48:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tubetraps med rejäl diameter.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  09:29:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det har jag ju två stycken liggandes hemma!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000