HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-"Singular" (eller: 'är vi tokiga?')
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/26 :  23:25:25  Show Profile Send edison a Private Message
Besök av hifi-intresserad kompis.
En sväng på stan i solskenet, sen hem och spela HiFi.

Kom att prata om detta med stereo och hur det funkar, samt lite kring det med att separera höger/vänster kanal...och från 'ingenstans' kom det en halvgalen idé:
Kan man på egen hand och utan att bygga nåt 'testa' den där grejen som nån firma kommit med, att ha 'en' högtalare och ändå spela stereo?
Njaae, det kan man knappast efterlikna bara sådär, men nåt finns väl att göra...vad händer om man ställer ett par halvsmå högtalare tätt ihop och försöker skilja ljudflödet från respektive kanal om så bara lite???
Hur galet kan det bli - och kan det överhuvudtaget låta 'bra'...?

Sagt och gjort.
Fram med en 'hylla' att sätta som en liten 'vägg' emellan högtalarna samt ett duntäcke att lägga över för åtminstone viss absortion och så sätter vi oss framför denna aningen oestetiska uppställningen och lyssnar - vad händer, och vad händer när vi sen tar bort mellanväggen men har kvar högtalarna ihop?
Och vad tycks om ljudet från dem när vi slutligt ställer tillbaka dem i normala stereouppställningen?

Så här kom det att se ut, lådorna tätt ihop och duntäcket (+ en ullpläd) mellan dem, ca 1 meter ut från och med baffelplanet.


Uppställningen från sidan inkl. en av 2 nyfikna Hifinissar.För att 'överhöra' så lite som möjligt mellan kanalerna satte vi stolen så 'nära som möjligt' utan att behöva få täcket i knät...


Ja, vad säger man?

Det blev en riktigt bred stereo, och mkt klar(are) ljudbild än 'vanliga' uppstället.Kanske också lite mkt bas, men beror nog på var i rummet paret stod placerat mer än på att dom stod ihop.
Vi lyssnade på "The Wall Live", Dire Straits "On every road", lite kyrkorgel samt några popplattor med inslag av akustiska gitarrer.Bred ljudbild och en mkt tydlig sådan upplevdes av både undertecknad och kompisen.Instrument kom att spela långt utanför respektive högtalare och soloröster hamnade prick i mitten tex.
Det blev också mer transparent ljud, mer ljud från högtalarna än från rummet skulle det kunna beskrivas som.
Klart 'roligare än vanligt' var det iaf!!!

Har nån provat detta, eller liknande påfund?
Vad tycktes, och framför allt - varför tror du då det lät som det gjorde?
Jag har inga teorier direkt om varför vi kunde få så bra ljudbild som vi fick, men skulle vara kul om någon har synpunkter/kunskaper i saken som skulle kunna förklara vad det är som händer i ett sånt här uppställ...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/07/26 23:58:10

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:01:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fiffigt...måste testa det nångång..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:06:45  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Ett annat sätt är ju att ta på sig ett par schyssta lurar, typ HD650.

Känns väl inte så frapperande att kanalseparationen blir tydligare när man just separerar kanalerna så tydligt. Tvivlar dock inte på att det som ni säger ger en skön effekt!

Synd att WAFen blir lidande dock..

XizzeriA
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:33:05  Show Profile Send edison a Private Message
Javisst är lurar ett sätt att skilja kanalerna åt, till 100% dessutom!

Men lurar har andra egeskaper som gör att jag inte gillar så mkt att lyssna så, fast dom är ju bra att ha ändå.

WAF är inget man kan tänka på när man enbart experimenterar(?), möjligen om man får för sej att behålla nån idé som en kvinna inte skulle kunna stå ut med...själv är jag utan W så...skoja lite kan man ju iaf göra.

Detta var hur som helst kul, och jag tycker det blev mer 'roligspelande' än jag väntat mej, även om det givetvis kunde förväntas att just separationen skulle bli bra på detta sättet.Jag tänkte dock att nåt skulle bli galet också och ställa till det, men får nog säga det blev eg inget som upplevdes sämre än vanliga uppställningen...ljudmässigt alltså.
Att ha det så här till vardags är inte att räkna med, WAF eller ej.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:58:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, det ser ju helt sinnessjukt ut. Kul experiment!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/27 :  01:07:49  Show Profile Send linnar a Private Message

En liknande effekt kan man få med högtaler som har stora bafflar eller dipoler.
Stora bafflar ger ett riktat ljud pga baffelstorleken medan dipoler släcker ut ljud
i sidled och på så vis ger ett riktat ljud. Riktat ljud fungerar så att var och ett
av örat uppfattar mer av "sin" högtalare så att närvarokänslan ökar och man kan peka
ut var de olika instrumenten befinner sig.

En känd högtalare som utvecklat idén är Quad ESL63. Den har både riktat ljud och är
en dipol.
Det finns även en inspelningsteknik där man försöker uppnå samma effekt, "konsthuvudstereo".


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/27 :  01:21:17  Show Profile Send edison a Private Message
En sak som kom upp i snacket innan detta 'tokslag' blev påtänkt var Kimbers jätte'baffel' som placerats mellan två mikrofoner och hängs upp i taket i konsertsalen för att få nån form av separation vid inspelningen (vet inte exakt hur tankarna går där men nåt i den stilen iaf)

Kompisen kom då på att fråga om jag hört "Singular"-högtalaren, vilket jag inte har...och så kom detta uppslag fram att prova...ävem om deras koncept är rätt annorlunda, med diverse elektronik mm samt ingen direkt mellanvägg heller.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/27 :  01:28:44  Show Profile Send linnar a Private Message

Kul med "galna" idéer!

Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2005/07/27 :  02:14:56  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Det där har faktiskt provats för ett antal år sedan. Läste i en gammal hifitidning ( för just ett antal år sedan så jag kommer inte ihåg vilken ) om en jeppe demade en liknande lösning under en mässa. Den bestod i 2 högtalare, en bamsig skärm och att man skulle sitta i rad ( typ "kö" ) framför skärmen. Det hela bildade ett T. Om det var någon elektronik inblandad kommer jag inte ihåg.

Har förresten en Singular hemma. Dock använder jag den mest till hemmabion.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/27 :  07:54:47  Show Profile Send Guru a Private Message
Var det inte high Fidelity som skrev om den mackapären ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000