HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är era synpunkter på Naim som musikåtergivare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:15:06  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har den senaste tiden fått chansen att lyssna på musik med lite olika Naim anläggningar. Jag har mina åsikter klara för mig men vad tycker ni om Naim.

Har en känsla av att det borde skilja sig ganska rejält...
Så vad tycker ni om Naim som märke/företeelse samt vad tycker ni om dess musikåtergivning? Speca gärna VAD ni lyssnade på också.

Tack på förhand!



Mvh Magnus Eriksson

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:24:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Min enda lyssning var i Västerås, då Carl Michael från Ljudtema demade från instegsmodeller och uppåt.
Naim har ett annat tänk än de flesta andra tillverkare. Min känlsa är att kör man NAIM, så kör man det på alla produkter.

Återgivningen har jag svårt att kommentera då det var första gången och en ganska cleant rum. Dock spelade det musik och det svängde. (Men jag antar att det inte var det du ville höra )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:33:18  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Ägde ett antal år Linn LP12 + Naim Nait / Naim NAC62-NAP90 som jag tyckte svängde mycket bra.
Naim är lite bökigt med sina DIN-kablar och dom där j-a högtalarkablarna, styva och med en böjradie på 1m.

/micke
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:01:32  Show Profile Send Peter J a Private Message
Värmer man högtalarkablarna lite så kan man linda dem runt fingret, ungefär.
Jag har haft naim i många år men nu i våras köpte jag Krell istället. Ljudkaraktären påminner om varandra fast man får mer effekt och en trevligare design med Krell. Ljudet är väldigt dynamiskt med en härlig timing oavsett modell men det blir bättre ju högre upp i hiarkin man kommer.
Högtalarna tycker jag är riktiga höjdare, roliga att lyssna på samt en väligt bra upplösning.
Jag provade för skojs skull nait3an ihop med Krell SACD och det var en riktigt trevlig kombination. Naiten är en riktigt bra förstärkare!

Jag hade Naim nait3 som spelade ihop med naim intro och sedan naim allae.
Nu använder jag naim allae ihop med Krell 400xi samt Krell SACD.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:18:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Vi väntar med stort intresse på dina åsikter om Naims ljud Manga X
Jag gillat utsendet på dagens Naim grejer och framförallt känslan i Skivsläden på CD-spelarnaden är porrig!Och jag ska framöver besöka en Naim butik för att få lite lyssningsintryck på detta märke, då det är intressant framför allt på CD-området för min del i framtiden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:34:50  Show Profile Send Manga X a Private Message
He he he he vill ni veta vad jag tycker...?

Ja som en hint kan jag visa er denna tråd om "Drömstereon" http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41260

Jag gillar Naim oerhört mycket!
Naim känns dynamiska och spelar musik på ett härligt medryckande vis. Vidare upplever jag dem neutrala i sin klangbild och välupplösta.
Inget register tillåts dominera utan allt känns tight och homogent.

Hoppar man över deras CD5i är deras cd-spelare klara referenser i deras respektive prisklass i mitt tycke!
Att deras "upplägg" försvårar för oss med svår "Uppgraditis" ser jag som ytterligare ett köpargument!

Jag har sedan några veckor nya referenser och drömmar!!!

Jag vill också rikta ett stort tack till Micke & Jörgen vid Mälardalens Ljudinredning i Västerås för att ni tog emot familjen Eriksson under två långa dagar!!!



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/07/18 22:19:02
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:40:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Naim har ett mkt musikaliskt ljud tycker jag, det är roligt att lyssna, men deras förstärkare är relativt effektsvaga så helst ska man nog ha relativt lättdrivan högtalare till Naim. Gillar dessutom designen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:42:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag använder mig av en nait2 "CD-version" ( har en linjeingång med lägre förförstärkning än de andra linjeingångarna - istället för MM - RIAA-steg). En trevlig sak som låter större än vad effektspecen ger anledning att förvänta sig...2*20 W.

Har lyssnat till en lite större naim/linn-anläggning som lätt kanon!

Tror det var en NAP90+NAC65NAC32 eller NAC42 tror jag föresten+IBL(högtalarmodell fr. naim) samt LP12:a med armageddon eller LINGO som motorstyrning till LP12:an.

Nja..jag är lite svag för naims äldre "shoebox-design" men samtidigt så hade det varit intressant att höra på vad en nait5i kan prestera. Jag tror att naim gjord rätt i att bygga med mer ytmonterade komponenter samt reducerade uppgraderingsmöjligheterna - i utbyte mot bättre "stand alone"-prestanda och lägre pris(?).

Mycket "stampa takten"-karaktär...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/18 22:32:25
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:51:46  Show Profile Send coldcut a Private Message
Jag har en Nac102/nap180, dvs det näst största stereoslutsteget innan de bytte till den senaste modellserien. Det är "bara" på 2x60 W, men känns som betydligt mer om man jämför andra likartade slutseteg med samma spec. Det enda jag möjligen kan sakna iblandär lite mer luftighet i toppen, troligen pga av den tajta återgivningen. Men i stort sett finns allt annat jag önskar från en anläggning i den prisklassen. ett tips om man vill ha mer effekt är att skaffa en extern strömförsörjning och ett extra slutsteg, förutsett att högtalarna har biwiring förståss. Såg nyligen ett nap180 för 4000 beg, vilket är löjligt billigt. Men för det mesta har jag inte upplevt ett behov av mer effekt.

-
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/18 :  14:07:52  Show Profile Send Blue a Private Message
I engelska tidningar skrivs det ju mycket om "the Naim sound". Vad det nu är... Det ska ju handla mycket om "timing", den där känslan av rytmik i återgivningen. Någonting man antingen inte bryr sig så värst mycket om, eller något som man värderar högre än alla andra hifi-parametrar... Enligt en del recensenter gör sig Naim som allra bästa med rock, pop, och ja... "modern" musik överhuvudtaget. Sedan tror jag det var i Hifi News som jag läste att "tricket" med Naim-soundet är ett lätt framträdande mellanregister. Men jag vet inte riktigt...

När det gäller Naim och effekt ska man nog inte tolka specarna så bokstavligt. Själv har jag bara lyssnat på den lilla Nait 5 med lite olika högtalare, men den "känns" onekligen kraftigare än sina 50 W.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/07/18 :  22:13:03  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag har varit hifi/musik freek sedan tidigt 70-tal och har hört mycket roliga anläggningar av olika fabrikat och i olika prisklasser men jag fastnade helt för Naim när jag första gången (cirkus 1994) hörde Naim CD3 med "lilla" Nait3 spelandes på ett par Monitor Audio 202. Helt såld på en gång!
Sedan dess har jag hållt mig till Naim förutom högtalarna där jag tycker att det finns andra passande burkar med avsevärt bättre valuta för pengarna men som fortfarande matchar mycket bra.
Generellt sett tycker jag att Naim har ett väldigt engagerande ljud men utan att drabbas av det jag kallar "imponatorljud" dvs ljud som gör att man först tappar hakan men sedan snabbt tröttnar på.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/18 :  23:09:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ägde Naim i 20 år, mycket musikaliska fast om de är sista ordet kan väl diskuteras, allt beror på smak och tycke.
Men bra helt klart!

Bravo
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/18 :  23:38:11  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag tycker Naim är väldigt roliga att lyssna på. Det låter inte jätteupplöst, men roligt.
Jag hittade dock ett litet minus i återgivningen. Men jag blev väldigt fundersam när jag såg följande rad postas:
quote:
Sedan tror jag det var i Hifi News som jag läste att "tricket" med Naim-soundet är ett lätt framträdande mellanregister.

Jag skulle vilja påstå att "tricket" mer är ett lätt återhållet nedre mellanregister. Det blommar liksom aldrig ut och blir "köttigt". På gott och ont.
Jag tror det är därför som det ofta upplevs som just dynamiskt, basfast, klar diskant och engagerande. Eftersom det inte finns något som svullnar ut i karaktären. Detta tycker jag också gör att ex. manliga sångare inte får den rätta kroppen...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/20 :  10:56:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förr om åren hade Naim ett mer karaktäristiskt ljud. Man prioriterade dynamik och tajming men struntade totalt i att skapa en trovärdig ljudbild.
Det gjorde att man fick lika många förespråkare som belackare, beroende på vilken musiktyp man gillade.
Själv minns jag en butik i Jönköping på 90-talet som sålde Naim och Linn.
Man hävdade att högtalare var det minst viktiga i anläggningen. När jag var där för att titta på högtalare försökte dom övertyga mig om att det var en ny skivspelare jag behövde egentligen. Högtalare placerade dom dikt vägg. Det blev bäst timing på det viset och ljudet skulle komma bättre ut i rummet.
Jag satt där och lyssnade på en totalt platt ljudbild där jag tydligt kunde peka ut var högtalarna stod någonstans när jag blundade. Men svängde gjorde det.
Men jag skakade på huvudet och gick därifrån. En sådan inställning hos vissa butiker bidrog säkert till att Naim och Linn hamnade lite i vanrykte i vissa läger.
När Balance i Jönköping fick in en Naim-anläggning i inbyte passade jag på att lyssna lite, och vi tyckte nog alla att det lät trevligt.
Beskrivningen av Naim-ljudet skulle vara lite hårt, platt ljudbild, medryckande.
Numera lär Naim ha förbättrat sådant som dom tidigare nedprioriterat och ha ett betydligt mindre kontroversiellt ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/20 :  14:29:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
Björn-Ola
quote:
Själv minns jag en butik i Jönköping på 90-talet som sålde Naim och Linn.


Det måste he varit "Euphonia" du tänker på.....ursäkta ot

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/20 14:29:51
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/07/20 :  17:37:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har inte Naim-stärkarna(-grejerna) rak frekvensgång 20-20kHz? Hur många dB slår det på? 3-4? 8-9?
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/20 :  19:12:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
-3dB till +3db...altså 6dB. Samma som de flesta tillverkare, och samma som väl ska vara en fördubbling av den uppfattade ljudnivån?
Eller menar du att alla komponenter skulle låta likadant bara de har en exakt rak frekvensgång?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/20 :  20:43:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Lite mätexempel på NAIT2:

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/660/index5.html

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000