HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi Vs. Hembio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:50:35  Show Profile Send Machine a Private Message
Hallå!

Jag har eventuellt börjat att tänka om när det gäller nästa investering.... Jag tänkte köpa en ny hembio receiver eftersom min Yamaha har defekt DTS avkodning, men då när man tittar runt på begagnatsidorna upptäcker man en hel del 2-kanal godis till bra priser. Då slog det mig att man kanske skulle satsa på ett schysst försteg och slutsteg istället och sedan försöka koppla in en billig receiver till stereo försteget på något sätt så man kan kolla på film då och då. Det känns lite kymigt att lägga 10k på en receiver när man ändå använder anläggningen till 90% till vanlig 2-kanal....
Idag kör jag med en Thule IA100 som är kopplad som ett rent slutsteg och Yamahan som 3 kanals steg samt försteg/processor.

Då jag inte är särskilt insatt i försteg/slutstegs biten så undrar jag följdaktligen om det finns några stereoförsteg med möjlighet att koppla in ett surround "försteg" i och sedan köra till slutstegen. Allstå man kopplar förbi stereoförsteget när man vill se en film.

Hur gör ni med era prioriteringar? De flesta har trots allt någon sorts hemmabio, men alla har inte råd med en riktigt schysst processor så lite tips borde folk på detta forum sitta inne med!

"Skit in - Skit ut"

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:38:23  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag kan berätta kortfattat hur jag gjort. förrut använde jag 1st 2 kanal uppsättning med försteg och slutsteg. sen hade jag en stärkare med processor och pre out som jag kopplade till slutsteget. för att göra en lång historia kort så sålde jag allt, köpte en primare SPA20 som jag nu kör allt igenom, och är grymmt nöjd. det är så otroligt skönt att slippa alla kablar, allt inkopplande och utkopplande hit och dit. men sen måste jag även säga att jag tror inte du kommer bli speciellt nöjd med en 5.1 stärkare för 10k.. jag personligen gick upp det dubbla, och först nu är jag nöjd. kan ju även berätta att jag kollar ca 1 film om dagen, resten blir musik. men ändå är detta det som funkar bäst för mig. både praktiskt, estetiskt, samt ljudmässigt.

sen kan jag även tipsa dig om att söka lite här på forumet, det finns massa såna här trådar om jag inte minns fel.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:39:13  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Om det inte är så noga så kan man ju t.om. bara ställa in potentiometern på försteget på en viss nivå och sen kalibrera nivån på de andra kanalerna efter detta då du tittar på film, så du kopplar alltså av-förstärkaren via 2-kanalsförsteget som vilken källa som helst.... Har själv kopplat på detta sätt i brist på bättre, 90% av investeringen i systemet ligger på 2-kanal.

Sen har ju en hel del försteg nuförtiden en bypass-funktion av något slag.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:55:19  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Den beste løsningen, etter min mening, om man har fokus på 2-kanals musikklytting og ikke vil betale altfor mye for en Home Theatre preamp, er å anskaffe et godt "slutsteg" pluss en god stereo preamp som brukes til stereo/musikk, og deretter kjøper man en OK Home Theatre preamp som man kobler til en av inngangene på stereo preamp'en.

Da får man full glede av stereo poweramp også til Home Theatre, stereo poweramp brukes da til å drive front-høyttalerne. Til senter/rear channel høyttalere kan man bruke en billig forsterkerløsning (om man ikke vil bruke så mye cash på Home Theatre), f.eks. et par små Vincent mono-blokker som leverer 5 W klasse A (pluss en til senterkanalen om man vil ha det).

Kjøp så en "dB-mätare", for eksempel en Radio Shack, og kalibrer volumet på surround preamp'en mellom kanalene til rett balansert nivå i lytteposisjon.

Koster kanskje litt mer, men så får man mye større glede av sin stereo poweramp også til Home Theatre.


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:05:40  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Montana - Vi talar om exakt samma sak. Själv sitter jag med Audionet PRE I G2 och Audionet AMP II G2 för 2-kanal, medan en Yamaha DSP-A2 tar hand om center- och surroundkanalerna.

Personligen tror jag att resultatet blir bättre med denna metod, ifall bio inte är så viktigt. Riktigt bra bioförsteg med lika bra 2-kanalsljud tenderar att kosta en del...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:13:54  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Det er en bra metode, RKL. Den beste løsningen er imidlertid non-compromise i alle kanaler, men for de fleste koster det mer enn det smaker. Et "vettigt" alternativ er det alternativ som du og jeg peker på, definitivt.


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:46:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
Som sagt, en "AV-out" som går förbi volymkontrollen i 2-kanalsriggen och direkt till slutsteget är det bästa. Men man kommer ändå inte ifrån att om man då ska använda sina tvåkanalshögtalare så får man lägga mer på center och sateliter än på frontarna.
Därav faller idén för mig...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/15 :  01:45:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Ett rätt så bra sätt att kolla på film, tycker jag, är att kolla och lyssna genom tvn. Annars blir man bara sjösjuk. ; )

Nä men ärligt, är man inte väldigt inne på att få biokänsla hemma, och på att kunna få det ofta, tycker jag nog det är rätt vettigt att lägga krutet på tvåkanal. Om man inte har cash för både och förstås.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/15 :  09:28:56  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
quote:
Men man kommer ändå inte ifrån att om man då ska använda sina tvåkanalshögtalare så får man lägga mer på center och sateliter än på frontarna.



Hej,

Nu förstod jag inte riktigt. Alltså mera på center och satelliter än på 2-kanals högtalarna? Varför?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Edited by - RKL on 2005/07/15 09:29:21
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/15 :  10:26:26  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har det precis som RKL och MONTANA och det fungerar jättebra. Hemmabio köres via en gammal (men bra!) Yamaha DSPA-1 och den driver direkt Center, Surr och Sub. Sedan via pre-out från frontkanalerna är en Lavardin-förstärkare inkopplad. Intrimmning har gjorts så att ljudet blir korrekt runtom då volymkontrollen på Lavardinen står på kl 12.

Då man kör 2-kanal sätter man inte ens på Yamahan, utan Lavardinen driver bara de två fronthögtalarna (av högre kvalitet än center och surr, som är lite billigare).

(Finns tidigare trådar om detta!!)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/15 :  11:07:51  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Nu förstod jag inte riktigt. Alltså mera på center och satelliter än på 2-kanals högtalarna? Varför?


Jag kan jämföra med mig själv, frontarna kostar runt 30´. Den kostnaden har jag redan lagt och behöver altså högtalare som är klangmatchade till dem. Centern kostar runt 12´, sateliter behöver man kanske inte riktigt samma serie, men ganska nära. Så låt säga 12´ där också för ett par, altså 24´ för att kunna utnytja systemet till max med alla EX/ES-tillägg. Totalt 36´ än så länge och då har jag inte räknat in LFE-kanalen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/07/15 :  11:19:38  Show Profile Send Machine a Private Message
Hej, och tack för tipsen.

-> ulfsan -> Att det fanns trådar om detta om man sökt förstår jag, men jag har problem med sökfunktionen. Jag får bara felmeddelanden om jag söker i arkivet. Jag har startat en tråd om det i Off topic. Appropå ditt tips, är det ingen risk för att man kör sönder något? Klarar en vanlig ingång de utnivåer som en pre out utgång skickar?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/15 :  11:52:36  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Bubben - Ok, klart. Men då har du rätt hög prioritet på bioljudet, medan t.ex. min egen utgångspunkt var klart prioriterat 2-kanalsljud.

För min del är frontarnas pris ca. 8000€, medan centern ligger strax under 1000€ och satelliterna på 500€. Subwoofern är en billig Chorus, köpt begagnad, då frontarnas basåtergivning är stämd för neutralitet (=rätt stram) och inte direkt passar till film. Filmljudet är ok men inte fantastiskt. Hade en ännu mindre center tidigare, men den hängde helt enkelt inte med frontarna.

Machine - i vanliga fall skall det inte vara något problem. Ingången borde ju klara 10V och mera utan strul ifall det är ett bra försteg.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/15 :  14:20:10  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Machine: Pre-out från Yamahan är kopplad till en vanlig ingång på Lavardinen och det fungerar utan problem. Utsignalen varierar ju i styrka beroende på hur mkt man vrider på volymen på Yamahan, men gränsvärdena för (min=0 och) max ligger tydligen väl inom vad som accepteras och klaras av försteget i Lavardinen (och även andra vanliga förstärkare vad jag förstått). Min tidigare integrerad förstärkare Amplifix var ju ännu bättre (på just detta) i och med att man via speciell knapptryckning passerade försteget och nådde slutsteget direkt. Då slapp man tänka på att ställa volymen på kl 12, som nu... (men det är faktiskt ett mindre problem).

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/15 :  14:22:23  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Men då har du rätt hög prioritet på bioljudet, medan t.ex. min egen utgångspunkt var klart prioriterat 2-kanalsljud.


Jo, samma för mig, men jag vill ändå ha det så matchat som möjligt om jag ska använda frontarna. Jag är också väldigt kräsen...oftast till nackdel.
Som det lutar åt nu så kommer jag att bygga upp två system i samma rum. En häftig tvåkanals-rigg, och en liten diskret lifestyle-hemmabio bredvid tvåkanalshögtalarna. Jag har altså betydligt lägre krav på hemmabion, men om man blandar in frontarna så drar priset iväg eftersom jag tycker det måste matchas ljudmässigt (och estetiskt). Man kan ju leta efter en billigare modell av center och satelit som matchas bra, men det är nog väldigt tidsödande...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/07/15 :  15:05:59  Show Profile Send pewe a Private Message
Har själv varit i samma tankar men sansade mig och beslöt att enbart satsa på en 2-kanals anläggning i högre kvalitet. Till det kopplar jag en DVD. Förvånansvärt bra filmupplevelser blir det....

Fråga dig själv om du verkligen vill ha ljud från 5 kanaler. Är detta en prioritet för dig skall du naturligtvis satsa på det men som sagt själva filmupplevelsen kan bli riktigt, riktigt bra med enbart 2 kanaler.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/07/15 :  16:58:41  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Om man skall ha någon nytta av en center-högtalare så måste den matcha frontarna både kvalitets- och klangmässigt. Dessutom måste den placeras rätt, både i förhållande till bilden och i förhållande till de övriga högtalarna.

I mitt fall gjorde centern mer skada än nytta redan innan uppgraderingen av fronthögtalare, trots att den var i samma serie (B&W LCR 600 till B&W 603). Jag retade mig framförallt på att talet tycktes komma från centerhögtalaren istället för från personen på bild, så jag sålde den.

Det där var kanske en justeringsfråga som hade kunnat lösas, men jag var även sugen på att byta upp mig på 2-kanalssidan, så det var en bra början på uppgraderingen att göra sig av med centern.

Jag har behållit sub+bakhögtalarna. De är inte ivägen, och de försämrar inte ljudet ialla fall, men om jag vetat vad jag vet idag när jag skaffade surroundanläggningen så hade jag istället följt pewe's råd.

Klicka gärna på länken i min signatur nedan för bilder och mera kommentarer om hur man kan integrera Hifi och Hembio


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/15 :  17:14:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har haft hemmabio, men åtegått till stereo. Jag är fullt nöjd med att ha ljudet genom stereon när jag ser på film. Och pengarna för påhängsprocessor, surrounder mm gick till att göra stereo-ljudet än bättre.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/07/15 :  20:53:58  Show Profile Send Merry a Private Message
Hej Machine.
Jag kör med för o slutsteg och har ända tills nu varit skeptisk med fler kanaler än 2. jag har nu fått till ljudet runt om så det är till full belåtenhet för mig och jag måste ärligt talat säga att det känns lite livlöst att gå från en dvd-audio i femkanal till en 2 kanals upplevelse
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:35:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Först och främst tycker jag att prioriteringen är viktig, att kraftsamla på musiklyssningen. De flesta som är musikintresserade tenderar att lyssna mer på musik än att titta på tv. Det går mycket väl att ha billiga tilläggslösningar enligt exempel ovan och var nöjd med filmtittandet. Det går t.o.m. att enbart köra den vanliga stereoanläggningen som ljudförstärkare till filmtittandet med behållning då ljudet på anläggningen normalt är skyhögt bättre än tvn.

Bravo
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/07/17 :  12:59:43  Show Profile Send Machine a Private Message
Tack för all input. Jag har bestämt mig för att gå på linjen bättre 2 kanal och ok surround anläggning så nu har jag beställt ett slutsteg (2 kanals förstås). Sen blir det ett shysst försteg och sist men inte minst en ny receiver, dock inte i 10k klassen som jag tänkt tidigare....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  15:31:34  Show Profile Send mayro a Private Message


2 kanals med hög nivå behöver inte flera kanaler....... Och då behöver man inte fundera. Slipper en massa sladdar osv. Och bäst av allt. Man kan ge järnet på det viktigaste. DVS musiken....

Så skulle JAG sattsat i alla fall...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:11:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
2 kanals med hög nivå behöver inte flera kanaler




Vem var det som satt här en gång med ett konstigt flin

När jag hade 5.1 hemma så var det via påhängs steg så det påverkade inte 2 kanals lyssningen alls. På så vis får man ut det bästa av 2 världar.

Mycket sladdar jo visst men det får man vid 5.1 ändå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:09:25  Show Profile Send mayro a Private Message


JAG SATT MED EN BUNT O NJÖT!!!!!!!!!
Klart häftigaste bioljud JAG hört...


Men frågan gäller inte ett bygge med talon för 35000 dollar som frontare.. JBL såsom bakkanaler.. O en bitig canton sub via power slutsteg osv..

Utan ett klart mindre system. Men budget klart under också.. Och där ägaren använder 2 kanal mest....

Då har jag hellre 2 BRA kanaler. O sen som du har Johan. Eller hade.. försteg o slutsteg till frontarna o sätta mina kr dit...

Ja du vet nog hur ´jag menar...Sen för bio kompletera med sub.. För just subben gör massor av totalen vid filmljud...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:52:00  Show Profile Send crion a Private Message
3 klangmatchade frontar med korrekt placering > 2 klangmatchade frontar med korrekt placering ;-)

Men givetvis smakar det så kostar det. Och liksom många har sagt. En dålig center förstör mer i musik än den tillför.

En dålig center i film "kan" ibland tillföra tydligare tal om man har frontar som inte riktigt pallar actionpacked soundtrack med diverse explosioner etc. Men skär den högt givetvis å LFE går ned i frontarna eller sub..

Jag själv är dock dålig på att kompromissa, centern skall ha lika bra försteg/förstärkare/delningsfilter/element som frontarna. Det är en upplevelse att möta en riktig ljudvägg utan hål i bas, mellanregister eller diskant...

Edited by - crion on 2005/07/18 17:58:04
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/07/19 :  16:13:09  Show Profile Send Merry a Private Message
Det är en upplevelse att möta en riktig ljudvägg utan hål i bas, mellanregister eller diskant...

--------------------------------------------------------------------------------

japp!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000