HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg till Sonus Faber
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:56:32  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hejsan alla!

Nu kommer ännu en sån tradig fråga om val av slutsteg... Men eftersom vi alltid hjälper varandra så hoppas jag på hjälp!

Jag har ett par Sonus Faber Electra Amator II som jag driver med min Marantz SR-14. Jag behöver väl inte tillägga att den inte räcker till?

Hur som helst, nu har jag hittat lite slutsteg i "rätt" prisklass och jag behöver råd!

Dessa är de jag tittar på:

Mc Cormack DNA-1
Mc Cormack DNA-1 DeLuxe (kostar dock 4000 extra, är det värt det?)
Pass Aleph 3
Thule PA 250B
Jeff Rowland Model 1
Meridian 557 (får dock spara lite där)

Råd mottages tacksamt! (Ge gärna fler förslag)


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:25:31  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har ägt ett par SF EA II och de fungerade förträffligt med rör jag körde de med en Audio Research VT-100mk2 nu har jag ett par SF Cremona och har använt samma ARC men har just bytt till Rogue M-150 monoblock och det fungerar också väldigt bra så Sonus F gillar rör.
Mvh
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:37:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har ett Audio Research VS55 som nästan skänks bort...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:48:07  Show Profile Send Figge a Private Message
Titta och lyssna på Hegel, två alternativ H2A eller H4A, kraft så det räcker. Har själv testat ett H2A, den räcker att driva mina Revel M20.
Pris 18990:- resp. 41990:-.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:36:56  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag skulle nappa på ARC VS55. Har hört flera sonus med Audio research från VS55 till VM220 och tycker att det låter mycket bra tillsamans.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:07:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
En beg. GamuT utan tvekan D-100 eller ännu hellre D-200.

Bravo
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:38:23  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har en ARC VT-100 mk2 som ev.är till salu om någon är intresserad den har justa slutrör,handbok och orginalkartong i mycket gott skick.
Mvh
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/18 :  19:00:54  Show Profile Send StefanL a Private Message
Inge som kan ge lite tips på angivna modeller?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/05/18 :  19:21:40  Show Profile Send Mattias a Private Message

Själv skulle jag gärna lyssna till Aleph 3'an med EA2.
Vet att jag gillat vad sådana presterat men inte lyssnat till kombinationen.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2005/05/18 19:22:10
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/20 :  00:31:51  Show Profile Send FBK a Private Message
StefanL, varför inte Advantage?
Och vad är du ute efter ljudmässigt?
Liiiite olika karaktärer på de steg som du har i listan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:35:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Deluxe är lite bättre i diskanten, och det kommer säkert fram med AE.
Jag ägde DNA 0.5 en gång i tiden, och tog med den när jag provlyssnade på AE.
Det lät mycket bra. DNA-1 lär ha ännu bättre kontroll.
Däremot vill jag inte säga att det är det bästa slutsteget då jag inte har någon erfarenhet av dom andra. Men jag tyckte mycket om AE.
Jag är mycket avundsjuk.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2005/05/20 09:11:29
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/20 :  08:45:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
De Luxe av DNA-steget verkar vara värt pengarna. Titta på Stereophiles test. Mätningarna visar att De Luxe versionen har en tiondels dist mindre i De Luxe än icke De Luxe.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/05/20 :  09:21:08  Show Profile Send mats31 a Private Message
Pass Aleph 3 förstås (subjektiv kommentar ), eftersom jag har just kombinationen Pass Aleph3 och SF Electa Amator II).

Men allvarligt så låter Pass-steget oerhört rent och bra och du kommer väldigt långt med dom (siffermässigt) begränsade watten....

Finns under Säljes av undertecknad eftersom jag är på väg över till DIY-högralare.

/M
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/20 :  13:58:17  Show Profile Send StefanL a Private Message
FBK: Jag såg annonsen om A 300 och har läst recensioner om den, verkar också vara prisvärd. Den är också på tänkvärda listan.
För att klargöra: Jag behöver hålla mina burkar i schack, idag går inte det, basen är slapp och ganska tunn. Så gärna en lite mörkare stärkare (mina kablar är nog lite åt det ljusa hållet) som kan koppla grepp och basarna.

DeLuxe:n har jag hört både och om (såklart! inget får vara lätt..) Den är strömstark (100 amp tror jag,ska räcka), men hur blir det i toppen med den? Är den kall eller varm?

Aleph har jag alltid haft en förkärlek till, samma som Jeff Rowland, men räcker dom till när jag skruvar upp och börjar kräva ström?

Många frågor, men angenäma sådana

tacksam för all hjälp!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/20 :  14:31:43  Show Profile Send mayro a Private Message
varför inte bara LÅNA hem rowlanden och testa??? Sedan vet du...

Min 75 wattare drev audio artistrys paneler ensam ner till dom 40hz dom spelar med bravur.. Och med en sälsynt renhet i ljudet...

Den driver nu mina ribbons i topparna med kanonresultat. Och det är absolut ingen lätt last eller uppgift.. Anser den i stort sätt lika bra att driva som min tidigare Accuphase p360....

Så jag skulle testa.. Troligen kommer den spela underbart... Du bor ju så nära som jag förstått så be om att få låna hem och prova....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/20 :  14:58:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Advantage A300 och McCormack DNA-1 Deluxe har jag jämfört hemma. Klangligt så är de ganska likvärdiga, skillnaderna är att min McCormack går en liten aning djupare i basen och har en liten aning mer punch i basen. Uppåt i registren så är Advantagen en aning ljusare och samtidigt mjukare.....men den lutar fortfarande lite åt det mörka, bara att McCormacken är mörkare. Mitt val blev McCormack till mina högtalare som behöver extra kraft i botten och djupet för att låta som jag vill ha det, men med andra högtalare kunde jag lika väl ha valt Advantage.Båda märkena har massor av pulver, så det lär du inte lida brist på, utan frågan är mer om vilken karaktär du föredrar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/20 :  18:45:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eftersom jag ersatte min DNA 0.5 deluxe med A300 så kan jag nämna att det var först när A300 drevs med en balanserad signal som A300 lät bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:54:41  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hepp! Jag ska köra obalanserat.
Jag vill ha lite mörkare förstärkare, då den idag tenderar åt det ljusa.

mayro: Jag bor i Landskrona, ett par mil från uppsala Men dom kanske inte är omöjliga? Annars kan jag få låna din mayro


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  00:14:50  Show Profile Send mayro a Private Message
det är ju enbart ett stenkast ju...titta hit o lyssna på rowlanden... Tror du kommer gilla den...

Men var kom uppsala ifrån

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:51:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
DNA-1 Deluxe såklart! Deluxen är helt klart värt de extra tusingarna, har haft både DNA-05 samt DNA-1, deluxe bägge två.
Kraft, pondus, styrka är nyckelorden för McCormackarna. 05an har en lite ljusare karaktär, mera lättflytande. 1an har som sagt en grym kraft, toppen är på ngt sätt detaljerad utan att vara hård eller ljus, snarare mörk utan avkall på detaljer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/21 :  13:02:05  Show Profile Send StefanL a Private Message
Oj, fel! Men HiFi Consult ligger en bit från Landskrona.. (Alingsås?)


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  13:14:13  Show Profile Send mayro a Private Message
njaa.

sååå längt är det väl inte??? och för att avgöra sedan är det ju ovärderlig resa ju.....Ska man leva ett tag med grejorna så....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/05/21 :  15:09:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Bor du i Landskrona? Då ligger ju Alingsås relativt nära, se det som en dagsutflykt. När jag köpte mina McCormack drive o DAC bokade jag en dag med hificonsult. Grejjerna som skulle jämföras stod riggade och klara sedan ett dygn, uppvärmt o klart mao. Trevligt bemötande, fika och lyssning i lugn och ro gjorde att jag kom hem med grejjer jag viste att jag ville ha. Dessutom var/är Hificonsult så nära man kan komma en liten hifimässa, massor av godis för den som vill lyssna titta och känna.
Ska jag nämna att jag bor i Norrköping, tror det är längre, det tar inte så lång tid med bil ändå.
Ring och boka vetja!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/05/21 :  15:28:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lite konkreta intryck då.
Aleph3 är väl minstingen i Alephserien, har hört den, låter mycket organiskt och bra men den är faktiskt lite klen.
Hade vi talat om Aleph 0 skulle det varit annorlunda, 3an är för klen för att inte "flyta" ut i basregistret, dynamiken blir även lidande. A3 vill ha en lättdriven högtalare för att komma till sin rätt. Mellanregistret är A3ans trumfkort.
Thule då? Det jag hört av thule är att de faktiskt är riktigt ljusa, väldigt exakta men lite sterila i klangen.
Jeff Rowland har jag bara hört en gång kan därför inte påstå ngt om dom annat att det lät mycket bra.
Törs inte heller utala mig om Meridian men har läst att de ska vara extremt bra på kontroll i basområdet, välnyanserade, lite slanka men rappa och snabba.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:46:48  Show Profile Send StefanL a Private Message
Adagio: Tack! Precis sånt vill jag höra!
Det är just det jag är lite rädd för med Aleph 3:an (det är mellanmodellen), att den inte riktigt klarar av när jag skruvar upp mina Amator och dom börjar kräva effekt. Jeff Rowland har lite mer strömstyrka och lite mera watt och dela ut.
Det jag lyssnar mest på är Dire Straits, Eagles, mycket akustiskt och en hel del metal.
Som det är idag så när jag lyssnar på One med Metallica är basen där men alldeles för fluffigt. Man kan ana vilka djupbasresurser Amatorn besitter, men min Marantz klarar inte av att leverera när jag vrider upp lite.
Inte sagt att Marantz:en är dålig på något sätt, den är mycket trevlig att lyssna på.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:48:54  Show Profile Send Snoop a Private Message
Lyssnade idag på sonus faber golvare för runt 70.000 och det drevs med aery elektronik och det lät riktigt riktigt bra.

Sen är väll inte marantz så där jätte jätte bra på just basen.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/05/21 19:51:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000