HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstiga RCA utgångar på äldre CD??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/07/15 :  16:18:36  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Jag har en gammal Onkyo Integra Dx-7500 från början av 90talet.

Den är fullsmockad med bra och en del onödiga finesser, men något jag inte förstår mig riktigt på är de tre par RCA utgångar som finns:
"direct"
"fixed"
"Variable"

Jag kör på Direct nu, men vad är de andra bra till? Använder man Variable kan man styra utnivån med volymen för hörlursuttaget, men vard är det bra till, och vad är fixed??

Den är förresten rigtigt gediget byggd, kanske man kan modifiera denna något för att bli lite bättre?

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/07/15 :  16:33:45  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag skulle gissa att:

"fixed" är någon form av modifierad signal, kanske har spelaren något filter som man kan använda om man går ut vi denna eller så.

"direkt" (ger förmodligen bästa ljud) och låter som att det är den renaste minst modifierade signalen.

"variabel" är för att du ska kunna köra signalen direkt till ett slutsteg och på så sätt skippa försteget. Då styr du alltså volymen med hörlursvolymkontrollen.


Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/07/16 :  02:18:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
"fixed" betyder nog snarare "fast" som i fast nivå..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/07/16 02:19:14
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/16 :  08:54:01  Show Profile Send zahnn a Private Message
"fixed" skulle ju kunna vara till inspelning, så att man kan spela in på band och få "rätt" volym alltid...

Vet att en kompis gamla Denon hade "fixed" och "variable" där "fixed" var just en fast nivå och "variable" kunda man ändra med fjärrkontrollen...

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2005/07/16 08:56:20
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/07/16 :  13:43:14  Show Profile Send JE Jr a Private Message
tack för svaren, men jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad på direct och fixed, menar ni att fixed kompenserar för olika nivå på inspelningarna på skivorna?? Ex. mina Midnight Oilskivor är det mycket lägre nivå på än de övriga, hm måste ut o testa om den kompenserar!

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/17 :  08:22:03  Show Profile Send zahnn a Private Message
Menade inte riktigt att den kompenserar för nivån, isåfall är där en inbyggd kompressor/limiter, och det tror jag inte... Menade att det blir samma relativa nivå så att man inte råkar ändra under tiden man spelar in...

Det är inte så att det finns tonkontroller? Isåfall så påverkar de nog "fixed" men inte "direkt".

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/07/18 :  02:22:30  Show Profile Send drkim a Private Message
Du kanske kan få svar genom att läsa servicemanualen, som finns att ladda ner gratis från: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/3561/Onkyo_DX-7500.html

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/07/18 02:23:03
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:42:56  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Tackar, tackar!

I den manualen hittar man bl.a. det här schemat (något avkapat här) Men jag är ju nybörjare, så jag fattar inte riktigt vad den där "servo Feedback" skall göra. Någon annan som gör det?


Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000