HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Galna prisar på Blocket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Soeren
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:07:50  Show Profile Send Soeren a Private Message
Har just tittat på Blocket (i Skåne). Jag har nu hittat 3 annons på Jamo E-550 (en billig golvare till SEK 897:- på Siba). De annonceras t.ex. med en nypris 7000:- och säljas för 5000:- En annan vill ha 10.000:- Jag har ringt och ja det är rätt modell. Vad skal man säga om sådant ? Tycker ni det är OK att ljuga om nypris och 7 till 10 dubbla priset ? Det är sådant som får HiFi och Hemmabio intreserade att se ut som tjuvar....... Blocket vill inte utesluta annonserna...

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:14:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Alltid nån dum stackare som går på det. Sen är prissättningen ju fri

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:24:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Spontant tycker jag att det faller under köplagen när priserna skiljer så pass mycket mot "verkligheten".

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:53:21  Show Profile
Jag brukar anmäla sådana inlägg och har fått tack mail från blocket ett par gånger för att man hjälper till att avslöja bedragare.
Nån måtta får det väl vara på grisfasonerna.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:22:02  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Att de försöker sälja dem för 5000:- kan man ju inte säga mycket om, men att uppge ett felaktigt nypris på 7000:- är ju helt fel.

Nu är det ju inte säkert att säljaren riktigt vet att de gör fel, det kan ju vara en påse nötter som köpt högtalarna för 7000:- ur en vit skåpbil på en bensinstation/parkeringsplats...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2005/07/07 :  01:25:22  Show Profile Send kebarb a Private Message
Detta faller mig veterligen under Ocker, detta är
straffbart på samma sätt som häleri.

Ocker är när man säljer något för ett pris som
rimligen inte motsvarar det värde varan betingar.

Någon som är mera juridiskt bevandrad kanske kan
förklara. Men detta är givetvis inte helt lagligt.

/kebarb
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/07 :  02:19:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Att ange ett oriktigt pris är bedrägligt förfarande.
Det är svårt att tro att säljaren inte skulle vara medveten om detta då priser i nätets tidevarv är så lättkontrollerade.

Bravo
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:42:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Köplag SFS nr 1990:931
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,




33 § Utan hinder av 31 och 32 §§ får köparen åberopa att varan är
felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro
och heder.





Köparens skyldigheter

Prisets bestämmande

45 § Följer priset inte av avtalet, skall köparen betala vad som är
skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid
tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

46 § Skall priset beräknas efter antal, mått eller vikt, skall
varans mängd vid den tidpunkt då risken för varan går över på köparen läggas
till grund för beräkningen.

Om priset skall beräknas efter varans vikt, avräknas först
förpackningens vikt.

47 § Har köparen fått en räkning, är han bunden av det pris som
har angetts i räkningen. Detta gäller dock inte, om han inom skälig tid
meddelar säljaren att han inte godkänner priset, om ett lägre pris
följer av avtalet eller om det fordrade beloppet är oskäligt.





Brottsbalk SFS nr: 1962:700
9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller
underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för
den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri
till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller
ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller
på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk
informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process,
så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon
annan. Lag (1986:123).


5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig
av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till
att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till
vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker
till böter eller fängelse i högst två år.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:18:01  Show Profile Send mats31 a Private Message
Prisjakt.nu anger nu SIBAs pris till 792 SEK ... men det gör ju inte saken bättre.

/M
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/08 :  06:25:41  Show Profile Send Slupen a Private Message
Att begär ett hutlöst pris kan aldrig bli olagligt. Det skulle i princip innebära att alla kläder som säljs i sverige för tusenlappen som kostar 50kr i kina är olagligt vilket inte är praktiskt genomförbart.

Eftersom vi inte lever i en perfekt marknadsekonomi så finns det därför dessa "överpriser".

Att däremot uppge "i ond tro" felaktiga nypriser som är av "vesäntlig betydelse" kommer att vara en ogiltighets grund.

AVTL 3Kap, rättshandlingars ogiltighet

30 § Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits, framkallat
densamma genom svikligt förledande eller ock insett eller bort inse, att
den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd därtill av
annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde.

Har den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, svikligen uppgivit
eller förtegat omständigheter, som kunna antagas vara av betydelse för
rättshandlingen, skall han anses hava därigenom framkallat densamma,
såframt det ej visas, att det svikliga förfarandet icke inverkat å
rättshandlingen.

Andra stycker är tillämpbart och om man nu har köpt dessa högtalare så kan man begära jämkning, eller om det nu är aktuellt, hävning av köpet.

Då det gäller jämkning kan man begära det med kraft av generalklausulen i avtl.

36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om
villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll,
omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade
förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan
betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i
övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i
annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.

Köplagen är också tillämpbar, tänkte bara komplementtera med grundlagstiftningen som gäller alla avtal. Problemet med köplagen är att den är dispositiv vilket kan ställa till problem om man möter smarta bedragare på blocket.

Sen vilken praktiskt möjlighet du har att få några pengar tillbaka om man nu köpt högtalarna är en annan femma.

Jag har en stark känsla av att du står med skägget i brevlådan innan du drar ett sådant här fall till tingsrätten.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/08 :  08:28:09  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Att begär ett hutlöst pris kan aldrig bli olagligt. Det skulle i princip innebära att alla kläder som säljs i sverige för tusenlappen som kostar 50kr i kina är olagligt vilket inte är praktiskt genomförbart.


Skillnaden mot tveksamma privatförsäljningar är så stor att jag anser den jämförelsen irrelevant eller i varje fall rejält haltande. Tull+moms+frakt+omkostnader+annat tillkommer och i omkostnader+annat rymms en hel del som vi redan diskuterat i kabeltrådarna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/07/08 :  09:23:49  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag undrar hur mycket av lagstiftningen som visats ovan som gäller när det rör sig om köp mellan privatpersoner, köplagen kan man nog utgå ifrån inte gäller.

När det gäller att släpa det hela till tingsrätten har jag för mig att det finns en beloppsgräns på ett halvt basbelopp (19700kr), understiger tvisten den summan tas målet inte upp. Om någon lurar av dig 4000kr genom att sälja överprissatta högtalare till dig är det nog tyvärr kört.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/08 :  15:59:49  Show Profile Send Slupen a Private Message
Det är köplagen som reglerar köp mellan privatpersoner.

Avtalslagen gäller alla typer av köp.

Att ta det till tingsrätten är nog helt meningslöst percis som du säger MartinX. Fast om man är en ordentlig paragraf ryttare så finns nog möjligheten att betala hela kalset själv och ta upp det i tingsrätten.

Faktum är fortfarande att prissättningen är fri i en marknadsekonomi. Det enda man kan göra för att reglera hutlösa priser är motbud eller att inte ge accept. Håller däremot med om att jämförelsen kanske var lite haltande =)

Lite HIFI om dagen är bra för magen!

Edited by - Slupen on 2005/07/08 16:00:20
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/07/08 :  19:19:10  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag hade förväxlat köplagen med konsumentköplagen, det är som Slupen skrev. Här fanns fin info på konsumentverkets sida:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:24:50  Show Profile Send Saro a Private Message
jag såg en på blocket för ett tag sedan som försökte sälja baselement till nypris. dock så var hans "nypris" 8000 kr st.. villket i verkligenten inte alls stämde. De kostade 2500 kr st.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/09 :  17:21:05  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om brått har begåtts så finns så vitt jag vet ingen beloppsgräns för att ta upp ärendet i tingsrätten.
Allmänna åklagaren kommer dock troligen inte vilja driva småärenden, utan du får driva och betala själv. Förloraren i rättegången kommer dock troligen att tvingas stå för skäliga rättegångskostnader även för motparten.

För länge sedan när jag var på studiebesök i tingsrätten så togs bl.a. ett fall upp där person A hade stulit en uppsättning begagnade extraljus från person B´s bil. Även om det var länge sedan så föll beloppet klart under ett halvt basbelopp.
Jag har för mig att varken person A eller B hade några jurister med sig.
Målet tog ca 5 minuter att avgöra i domstol.

I fallet med högtalare med för högt angett nypris så är problemet mest bevisbördan.
Säljaren kommer givetvis hävda någon undanflykt, som t.ex. felskrivning på 700 och 7000 eller
okunskap eller liknande, så legala åtgärder innan fullbordat köp kommer nog att misslyckas.
De få personen som bråkar tillräckligt mycket kommer säljaren troligen att göra upp med i godo
och "bara" göra en skälig vinst. På det sättet blir det extremt svårt att komma åt den här typen av brott, dvs typen där varje enskild person luras på en mindre summa pengar.
Enda rimliga sättet att komma åt denna typ är genom grupptalan, men det förutsätter att alla drabbade samlar sig på något sätt. Konsumenter är generellt väldigt dåliga på att samla sig till grupptalan.
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/09 :  19:42:29  Show Profile Send Slupen a Private Message
Silvervarg:

Vem vann målet om extraljusen?


Konsumenter i Sverige är överhuvudtaget värdelösa på att hävda sin rätt mot försäljare. Banker och avgifter är ett typexempel.

Står det inget i avtalet om att det ska kosta att betala t.ex. en räkning så har de ingen rätt att ta ut avgift. Tar de en uttagsavgift så har du samma möjlighet att ta insättningsavgift.

Va elak och det blir gratis.. Funkar alltid för mig.

Gäller alla typer av avgifter och inte bara banker.

Ser däremot upp med statliga organisationer. De har ofta lagstadgat at t det kan ta avgifter. CSN är ett typexempel.

EDIT: Skrivihop.nu =)

Lite HIFI om dagen är bra för magen!

Edited by - Slupen on 2005/07/09 19:44:25
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/07/09 :  22:03:26  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
För länge sedan när jag var på studiebesök i tingsrätten så togs bl.a. ett fall upp där person A hade stulit en uppsättning begagnade extraljus från person B´s bil. Även om det var länge sedan så föll beloppet klart under ett halvt basbelopp.


Jag tror skillnaden mellan detta och högtalarbluffen är att stöld är ett solklart brott, även om man bara snor något av lågt värde. När det gäller högtalarbluffen har du ju frivilligt betalat och först i efterhand kommer på att det var för dyrt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/11 :  01:59:29  Show Profile Send silvervarg a Private Message
I målet om extraljusen så förlorade tjuven målet, men jag har för mig att straffet var ganska milda böter.

MatrinX, att sälja något med angivet oskäligt högt nypris är också ett solklart brott.
Ett problem är att köparen nog känner sig väldigt dum efter ett sådant köp, och att då gå till rättsväsendet är att tydligt tala om för andra hur korkad man har varit.
Det är nog inte så stor andel av de lurade som gör det.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:05:41  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
MatrinX, att sälja något med angivet oskäligt högt nypris är också ett solklart brott.



Nej det tycker jag inte att det är, tänk om säljaren verkligen betalat 7000kr? Dessutom kan högtalarna ha varit dyrare innan och sedan gått ner i pris. Här var dom mer än dubbelt så dyra som på SIBA:
http://www.hifi-import.dk/default.asp?id=1389&action=produkt

Man måste få fram en massa fakta för att bevisa att säljaren verkligen haft för avsikt att bedra någon på pengar, därav inte ett solkart fall.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/07/12 :  09:01:17  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lite OT: Tittade runt på SIBAs hemsida och hittade, bland alla Jamo och Proson-högtalare, Energy Veritas 2.4 för drygt 40k paret. Visste att SIBA sålde dessa men kan ändå inte undgås att fascineras. Hur fan kan SIBA sälja dessa högtalare?? Hur många kan de ha sålt, när det inte går att provlyssna och deras försäljare knappast kan kallas för kunniga inom hifi? Och, framför allt, VARFÖR i hela friden vill SIBA sälja dem??

De har säkert sålt ett par ohörda p.g.a. att Hifi&Musik någon gång kallat dem världens bästa högtalare. Men om inte det hade hänt, hur många hade de sålt då?
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/12 :  17:53:06  Show Profile Send Slupen a Private Message
jag skulle gissa att de har de i sortimentet eftersom det blir såkallad

BUDGET HIGHEND enl HM.

Är helt enkelt i linje med deras produktsortiment och den norska general agenten vill säkert ha fler distributörer än elgiganten.

Tror knappast att de har utrustning dock för att få de att låta mysigt

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:45:17  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote Slupen
"Tror knappast att de har utrustning dock för att få de att låta mysigt"

Jag har sett att El-Giganten demar sina Energy-Veritas med elektronik från Vincent

Quote svanbo
"deras försäljare knappast kan kallas för kunniga inom hifi? (SIBA)."

Kan upplysa er om att personen som kommer att starta HIFI-KLUBBEN i Karlstad kommer från SIBA, så bara för att folk jobbar på div "skräpbutiker" så betyder det inte att folk inte har en hobby brevid sitt jobb där de kanske är mycket kunniga.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/07/13 :  09:05:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
snare2: Visst finns det säkert undantag, alltså att det finns hifi-intresserade kunniga människor på SIBA/Elgiganten. Men min gissning är ändå att den genomsnittlige SIBA-försäljaren är 21 år, har jobbat i ett halvår, är jätteintresserad av prylar såsom mobiltelefoner, widescreen-tv, projektorer m.m. men inte bryr sig särskilt mycket om hifi, bara det är bra tryck när man kollar på film. Fördomsfullt? Javisst, men min gissning är inte helt ogrundad.

Jag har själv t.ex. frågat på elgiganten om de inte har någon tvåkanalsförstärkare, när jag stod och tittade på alla multikanalsreciecers från sony. Svaret blev då att det nästan inte görs några tvåkanalsgrejer längre, att det i princip är en död marknad men att man kan få lika bra ljud från en multikanalsvariant... tror hela detta forum är ett bevis på motsatsen.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/13 :  21:30:15  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jo SVANBO, håller med dig.Många gånger är det nog som du säger, jag menar bara att det kan finns vissa "guldkorn" i dessa butiker också.

Mvh
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:25:45  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det mesta är nog iofs redan sagt i den här tråden angående ocker och oskäliga priser, men jag kan ändå inte låta bli att göra en liten reflektion i ämnet, som nog visar hur omöjligt det är att komma till rätta med problem av den här arten i en "perfekt" marknadsekonomi.

Efter det att staten själv använt sig av räntenivåer på hundratals procent, för inte allt för länge sedan och efter avregleringen av tandvårdsavgifterna för några år sedan, lär det bara finnas mikroskopiska möjligheter att hävda ocker och oskäliga priser i något sammanhang.

/Rolle
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000