HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket OS använder ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/18 :  01:11:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nä dos finns i XP men det är mest ett stöd för oss som kan knappa in lite växlar.

Jag har pulat lite med linux och har bara positiva sker att säga men kompabilitets problem gjorde att jag övergav det för XP men jag vet att det har blivit mycket bättre så har linux en bra bit kvar till ett problemfritt användarsnitt och funktion.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  01:21:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det är inte dos. Det är en kommandoprompt (jag envisas)
.
Vad du ser när du startar "kommandotolken" i XP har bara delar av utseendet och namnet på kommandona (de flesta, några har försvunnit och några har tillkommit) gemensamt med gamla MS-DOS. Under "ytan" så har de inget gemensamt.

Det är bara om du startar 2000/XP i textbaserat felsökningsläge (vad det nu kallas på svenska) som du verkligen är ute och rotar i operativsystemet, men man upptäcker rätt snart om man gör det att det har väldigt lite gemensamt med MS-DOS.






Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/07/18 :  02:59:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Angående användarvänlighet anser jag f.ö. att man borde skilja på att något är användarvänligt och att det är nybörjarvänligt. Jag uppfattar Windows som nybörjarvänligt men i längden inte särskilt användarvänligt. Och tvärtom för t.ex. Linux.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/18 :  03:07:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Nej, det är inte dos. Det är en kommandoprompt


Stämmer nog ganska bra tro jag , jag har upplevt samma sak när jag skulle "kickstarta" en Xp dator. Blev ganska förbannat pga av det för jag var tvungen att formatera. Man heller inget "starta datorn i Dos" längre. Men hur kärnan är uppbyggd har jag inte en susning om , ingen spärr på 640 K iaf


quote:
Angående användarvänlighet anser jag f.ö. att man borde skilja på att något är användarvänligt och att det är nybörjarvänligt. Jag uppfattar Windows som nybörjarvänligt men i längden inte särskilt användarvänligt. Och tvärtom för t.ex. Linux


kunde inte ha sagt det bättre själv. Äldre versioner av Win ger användaren lite mer options om man vet hur man ska göra. Första gången jag instalerade Suse så fick jag nog mina första gråa hår. men sen rullade maskinen som smäck. Både som webbserver o som spelserver. tror inte jag hade några bekymmer alls faktiskt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/07/18 03:09:35
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:55:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har en 10GB oalokerad partition på min HD och en gäng skivor med komplett suselinux 9.2, vad säger ni, vågar man ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:11:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det i samma dator som du normalt använder ?? Jag provade nångång men hade strul med boot ordningen win/linux

Partition Magic stödjer Linux så du kan lätt fixa grunderna där.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:20:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det måste blivit ngt fel under installationen, det gick inte att installera från dvd efter att man bootat från boot-cd, utan jag fick installera från en iso på hdd

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:57:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur är Fedora(fd redhat) jämfört med mandrake, håller på att tanka ned dvd-iso:n, den e typ dubbelt så stor som mandrake iaf...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2005/07/18 :  14:57:41  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Sitter på en Windows XP stationär dator samt en bärbar Powerbook med OS X.... Linux, Solaris, BSD etc använder jag endast på servrar... vem fasiken vill sitta i en skrivbordsmiljö som ser ut som någon katten släpat hem.... huva.

Varje gång jag testat att köra *nix som skrivbordsystem har det alltid slutat med att jag blivit galen och avinstallerat skiten. Det är alldeles för mycket pul med skrivbordmiljöerna i *nix för att man som användare ska orka hålla på om man inte tycker att just pillandet är det roliga.

mayday Fedora, Mandriva, same shit different namn Egentligen är det ju ingen större skillnad på dessa distar. Det är i stort sett samma program som följer med med enda skillnaden att det är olika loggor i Gnome/KDE. Lite förenklat visserligen... men typ.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Edited by - yahriel on 2005/07/18 15:03:15
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/07/18 :  15:15:48  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
OS X!!!!!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/18 :  16:13:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ska testa att installera fedora istället eftersom min dvd-rw inte tycks kommit med under installationen, och jag har inte en susning om hur man lägger till hårdvara i linux.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/07/18 :  16:25:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
vem fasiken vill sitta i en skrivbordsmiljö som ser ut som någon katten släpat hem....


Inte jag iaf, men jag förstår inte egentligen på vilket sätt det skulle hindra mig från att använda Linux.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2005/07/18 :  20:31:18  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ayn Dåliga användargränssnitt försvårar användningen av datorer skulle jag vilja påstå, du kanske inte håller med? Men som jag skrev, i servermiljö är det ju mindre viktigt.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/07/18 :  20:38:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
Dåliga användargränssnitt försvårar absolut användningen av datorer! Men jag får som sagt inte ihop det med min erfarenhet av t.ex. Linux Hänvisar till vad jag skrev om användarvänlighet/nybörjarvänlighet ovan!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/18 :  20:50:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Beror nog mkt på vad man ska ha burken till, som enkel surf-burk verkar linux vara simplast och stabilast. En sak som retar mig med microsoft är att om du har linux på burken o installerar xp så ska du inte tro att du får dual boot, xp "gömmer" linuxet. Men har du xp o installerar linux så får du en liten lista med boot alternativ bl a windows...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/19 :  00:14:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
f95toli jag kan bara hålla med då jag kom på mig själv att jag hade svarat fel strax innan John Blund kom till mig.

Till er alla som vill testa Linux gör detta på en separat HD så slipper du en massa krångel och framförallt slipper du att bli förbannad om det inte går som du vill.

/Anders

Numera en hänsynslös eoJUED:are med allt vad det medför.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/19 :  00:24:02  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Har kört en del Linux förr om åren, mest Slackware i olika versioner, men just nu har jag bara Windows XP. Tänkte dock bättra mig under semestern och lägga in Slackware 10.1 på en egen disk denna gång......om det nu blir av

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/07/19 :  02:26:04  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det är XP för mig både på jobbet och hemma. Alla stabilitetsproblem som Windows anklagas förr ligger på användaren. Jag har kört XP sen det kom ut och aldrig haft ett virus eller blivit hackad. Jag kör med den inbyggda firewallen, inget AV program. Uppdaterar när det kommer ut nya uppdateringar. Fungerar hur bra som helst.

Ang stabiliteten, det är helt och hållet upp till användaren. Vet man begränsningarna i Windows får man aldrig några problem. I allafall får jag inga problem på varken datorn där hemma eller de 80 vi har på jobbet som jag är ansvarig för.

Mac kommer inte vara fria från virus eller attacker länge till. När det kommer fler Mac på nätet kommer det virus till dem också. Det är lite naivt att tro att bara för man kör Mac slipper man alla bekymmer. Virus kommer snart, var så säker!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

hexen
Member

72 Posts

Posted - 2005/07/19 :  08:11:04  Show Profile Send hexen a Private Message
Jag kör med XP hemma och i bärbara men på jobbet har jag W-2000.

Power is nothing whithout control
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/07/19 :  16:29:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det verkar mycket sannolikt som du skriver LarsTokyo när det gäller att det än så länge inte finns några kända virus till Mac.Titta bara på Linux numera finns det ju virus även till Linux.Så det torde endast vara en tidsfråga beträffande Macvirus MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/07/19 16:30:37
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/07/19 :  18:10:48  Show Profile Send Ayn a Private Message
Finns dock väldigt få virus till Linux, och de har svårt att hitta fotfäste då det är standard i Linux att köra som användare som inte har rättigheter att ändra i systeminställningar och dylikt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:38:28  Show Profile Send JonasV a Private Message
Hatar "Windoze [NoResponse]", minns när man kunde prova QNX (RTOS) komplett med Browser på en 1,44Mb Diskett.
Älskar OS/2 2.1 (Antikverad) och har bränt Mandrake 10.1 DVD-ISO:
Frågan är dock vad som passar bäst för mitt HTPC-bygge med M-Audio Delta 1010LT?
I Över fem år har jag drömt om Datorn som ett Äkta Media-Nav och inte bara som en kul Mediaspelare!
Om man skaffar X-Card + TV-kort + 24/96 Multikanals ljudkort mm.
Måste det bli möjligt tycker jag; OS är problemet däför att Linux verkar bara ha rudimentärt stöd för M-audios kort.
I WinXp[lode] har både MSI GeForce GF6600GT & M-Audio Delta 1010LT (10ch 24/96kHz i/o & Bas-management on driverlevel) stöd och med 1GB RAM och P4 Prescott 3,2GHz klarar man nog WM9 HDTV.

Någon som kan rekommendera en lösning för en min "framtids" HTPC#11?
Har idag:
VL-SYS: L.I.S 2 Premium grön (VFD display).
NEC 16x DVD-DL brännare.
1/4 Floppy 7-1 cardreader.
Hitatchi 120GB HD
Topower 520Watt Auto nätagg.
Hyndai Q17+ (DVI) TFT-skärm.
Hercules Digifire 7.1 ljudkort.
Terratec 1200 DTV-S kort.

Kommer imorgon:
Lian-Li PCV1000 Midichassi.
M-Audio Delta 1010LT.

Kommer nästa månad:
P4 3,2GHz.
2x512MB RAM PC3200.
MSI Neo2 865PE-V
Maxtor Diamondmax 10, 300GB HD.

Tack på förhand Jonas viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000