HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 GodaNyheter.nu?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:53:34  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hej i sommarvärmen!

För ett tag sedan övervägde jag att helt enkelt sluta följa nyheterna då det mest leder till frustation över saker & ting jag har noll kontroll över och kan påverka lika lite.

Det gick inte pga Nicke Nyfiken som finns i mig.


Då fick jag en idé.

Varför inte försöka skapa en motpol till "there is no news like bad news"?

Dagens "goda nyheter" ser man bara i veckotidningar som är 99% fokuserade på kändisar. Eller veckotidningar som Allers som förutom kändisfokus mycket handlar om kvinnor som överlevt bröstcancer eller våldsamma makar. Inget fel i det men jag tänker på större ting så som:

* Läkare utan gränser - vad bidrar de med egentligen?

* En skolklass i Sjöbo vinner EM i entreprenörskap.

* Sverige ger väldigt mycket bidgar till Laos, hur mycket betyder det för allmänheten, individen?

* Ozonlagret börjar nu växa tillbaka () så det är lungt på den fronten men hur gick det till och varför är det ingen stor nyhet?

* Bill Gates skänker, i princip, hela sin förmögenhet (~400.000.000.000SEK) gå till välgörentet med fokus Afrika. Många sjukhus & skolor är redan byggda.. men ingen rapporterar om det!

* Det görs en massa men ingen skriver om vad det innebär.

Jag skulle bli lite gladare, mer positiv om jag läste att Gates miljarder har hjälpt 1.000.000 goa ungar i Afrika än om att "Ungdomar i storråk på båt i skärgården i natt" (Expressen 10/7 - vem fan bryr sig?)..

Eller?

Verkar det vara en bra idé?


Lite struligt att hitta kapital att marknadsföra sig dock (förutom givna kostnader).. eftersom allmänheten föredrar dåliga nyheter.

Edited by - m_persson79 on 2005/07/14 21:55:46

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:56:48  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jag har kollat runt en del och det finns dylika sidor men de jag funnit har varit tämligen oattraktiva.


Det ska vara något iform av aftonbladet.se med bilder & snygga rubriker.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/15 :  20:29:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Nemas intresse på 24h, dåligt intresse m andra ord?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/16 :  10:35:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nejdå, jag har diskuterat detta med ett par vänner för många år sedan.

Jag följer sällan nyheterna, de rapporterar bara om eländes elände hela tiden, så illa som det ser ut i nyheterna är det inte. Gå ett varv runt kvarteret och se själv. Jag köper aldrig nyhetstidningar. Vill jag läsa något finns det på nätet.

Idén är jättebra. Ett par kompisar hade som sagt liknande planer på 80-talet. Det har funnits vanliga tryckta tidningar med goda nyheter men de har tyvärr inte gått ihop och därför försvunnit med tiden. Internet är säkert ett bättre forum för detta så nu kanske är rätt tid för en sådan sak. Reklamfinansiering kunde ju vara av den typen där man betalar per klick, den sortens banner tror jag är mycket lätta att sälja.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/16 :  10:57:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser förresten att det finns. Tror det är samma som jag sett i tryck tidigare:

http://www.godanyheter.se

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/16 :  12:08:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nyheter idag är ju väldigt koncentrerade på död,våld,sex mm mm mm som inte gör någon lycklig. En bieffekt av det är att dessa nyheter triggar andra potentiella mördare, sinnesjuka, våltäcktsmän mm mm att begå sina destruktiva handlingar. Det blir en självförsörjande nyhetsfabrik. Skriv tillräckligt mycket hemskheter och hemskheterna växer och får kraft.
När skall dagstidningarna börja ta ansvar för allt elende de ställer till med???
Som tidigare sagts i tråden så behövs mycket mer positiva nyheter. Man skulle införa en lag som säger att minst 90% av nyheterna måste vara positiva och ingiva hopp och förtroende för framtiden. Men det är väl kanske lite väl utopiskt tänkande.
http://www.godanyheter.se/ är väl ett bra alternativ.
Tack för tipset.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/17 :  22:42:39  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Kopierar respons från faktiskt.

quote:
Tack för uppmuntran.


Idén i sig är hyfsat ogenomtänkt. Har dock varit i kontakt med en polare som driver ett it-bolag (java & sånt ) , han ska så snart han har tid se över kostnaden kring att bygga upp en sida som ser tillfredställande proffsig ut + uppdatering per dag*.

Har även fått intervjutid med i journalist med IT-expertis.

Vi får se vart det leder.

I semestertider lär det dröja.


PS. Tack vare Bernt via HF.nu så har jag fått veta att Gbg har ett lokalt godanyheter(.se), och godanyheter.nu driver pingstkyrkan.

.nu var ju tanken eftersom jag ser daglig uppdatering som ett krav.

.com & .net finns iaf inte... nåja, det är mycket senare problem.

* Kostnad helt okänd i dagsläget.



Circlomannen:
Kanske eldar dessa destruktiva nyheter för andra dylika psykopater*, tufft område som jag inte vågar ge mig in på.

Hoppas du hajar vad jag menar. PM:a annars, tråden vill jag helst ska handla om godanyheter men jag är fullt förstående med det du menar. Dom borde ta ansvar, men nyheterna säljer. Nu med "media-internet" - ett klick på en artikel på ex. aftonbladet.se så är det enkelt för tidningarna att kolla vad vi läser och inte läser.

* emotionellt störda IMHO, som jag tycker lite synd om.


Vad hade ni velat läsa vid morgonkaffet?


Edited by - m_persson79 on 2005/07/17 22:56:03
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/07/20 :  01:02:05  Show Profile Send JonasV a Private Message
Skyr också "Dagens Problem" på TV och Längtar efter Nyheter om Vardagshjältar som "Bruce Almighty" vilken låter frustrationen gå till handling!
Det finns kanske inte mycket Portaler för glädjande nyheter men mina Bookmarks växer och växer...
Strategin för dom stora portalerna verka gå ut på Bredda istället för att fördjuppa sig.
Önskar att Portalerna var nischer istället; så att man hittar vad man letar efter, även personliga sidor...

När man söker efter rörtång skall man inte behöva hamna i en Avledningsmanöver mot någon XXX-loop el. dyl.
Sökportalerna är "reklam-motorer" (dom på Websidorna funkar inte ens?) och dom godaste nyheterna får man av vänner som Er, Humorsidor samt Enthusiastsidor och FAN-Zines...

God fortsättning Jonas V.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000