HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kolla på dessa högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/16 :  22:05:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har tidigare nämnt namnet Klein+Hummel. Nu har jag tittat närmare på deras hemsida och jag såg att dom är tämligen generösa med att redovisa olika mätdata på ett för mig förtroendegivande sett.
http://www.klein-hummel.com/e/html/studio/studio_index_e.htm

Gå in och kolla lite noga så får ni själva se. Jag skulle själv kunna vara intresserad av deras O 500C och O 900. Notera att dom också redovisar group delay....vem gör sånt? Kanske inte så snygga men dom låter säkert väldigt bra.
http://www.klein-hummel.de/html/studio/studio_index_g.htm

Kolla in högst upp på sidan, högtalaren som heter OX. Den var studiostandard i mitten av 60-talet åtminstonne i Tyskland och i SR:s musikstudios.

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/07/16 :  22:57:32  Show Profile Send jonasz a Private Message
De verkar riktigt bra, vad är det för pris på kombon du tittat på? O 900 ser ut att innehålla XXLS 12?

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:50:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mkt seriöst, lite lätt genelec influerat, jag vet inte vem som tar efter vem, båda förefaller unika så när som på utseende, tack gcs, jag verkar inte vara ensam i pro-träsket här :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:03:21  Show Profile Send jonny99 a Private Message
0 500 C verkar ju vara en fantastisk mannick, den är den enda "digitala" produktionshögtalaren med FIR filter som jag hört talas om. Det hade varit roligt att höra på en sån nån gång.

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:29:02  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
I tiden då Dunlavy ännu existerade fick man som ägare alla mätningar för precis det högtalarparet man köpt. Det var frågan om mycket omfattande data.

Har inte hört att någon tillverkare skulle syssla med sånt nuförtiden....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:33:22  Show Profile Send gcs a Private Message
martinsson skriver:
Mkt seriöst, lite lätt genelec influerat, jag vet inte vem som tar efter vem

Det är möjligt att Genelec började med det som dom kallar för DCW och är patenterat. Har inte också JBL:s LSR serie något av det från Genelec. Jag botaniserade vidare på Klein+Hummel:s hemsida och hittade flera pdf-filer med gammalt broschyrmaterial från those early days som t.ex. Telewatt som var ett som vi då tyckte var en våldamt bra integrerad stereoförstärkare. Jag ska tala med min broder som faktiskt har en sådan i sin källare och jag tänker mig att ta hem den till mig och lyssna. Man kan ju undra om man upplever den som lika bra idag som vi tyckte då på 60-talet.

Edited by - gcs on 2005/07/18 12:34:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000