HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite akustik igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/14 :  12:46:08  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Första reflexen, vad gör den egentligen? är det den som gör att det låter som ljudet kommer rakt från högtalaren (trots korrekt placering)

Orsaken till att jag undrar är nämligen att jag äntligen har lyckats få tag i en bokhylla som står där hemma nu. och den är placerad till vänster om anläggningen och högtalaren som står närmast har helt försvunnit ur ljudbilden. För är det som i min frågeställning Så skall andra sidan åtgärdas snarast. Så får jag fixa till basen lite senare.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:55:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den lägre diskanten(beroende på delnings frekvens) o mellan reg sprider ljudet mer än den högsta diskanten. Det gör att ljudet studsar i golvet , vägg o tak innan det kommer till våra öron (förutom direktljudet). För att få bort dessa elaka ljud så diffuserar man eller dämpar så många av dessa punkter man kan o vill.

Dämpning fungerar bra i högre frekvenser men blir inte lika effektivt i dom lägre. Men en diffusor som ska jobba i mellan reg blir relativt djup beroende på frekevns , iaf 20 cm. Det beror givetvis på högtalarna o även rummet med.

En bolhylla med lite lagom djup som man ställer böcker lite sporadiskt hjälper till en del o i ditt fall så blev det ju lyckat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/14 :  20:37:00  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Om jag har förstått dig rätt nu så kan det vara så att det är reflexen som såg till att det verkade som om ljudet kom från högtalaren, trots korrekt placering. (detta gäller endast vissa toner)

Nog vart det lyckat alltid. blev precis ställd när jag märkte hur stor förändringen blev vid första lyssningen.
Så det blev till att hänga upp tjockare gardiner tidigare idag för att se om de gjorde någon nytta. (de dämpade lite, men inte tillräckligt)
Problemet med den andra väggen är att där står en del av hörnsoffan. (precis vid reflexen) Så jag får fundera på hur jag skall lösa det.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/14 :  20:50:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ungefär så

Tar man inte bort reflexen så når det ljudet våra öron aningens efter det direkta ljudet från högtalarna. Rummet spelar med o man uppfattar inte inspelnings rumsakustik.

Tar man bort förstareflexen så hör man enbart/mer av det direkta ljudet o man omsluts av högtalarna på ett helt annats o dom börjar försvinna akustiskt.

Nu när du har fått blodad tand så hittar du säkert nån bra lösning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/15 :  20:34:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
johan_björklund

quote:
Nu när du har fått blodad tand så hittar du säkert nån bra lösning


Det gör jag. problemet är väl att det kommer att ta en sjuh-es tid. Tog mig nästan ett år att hitta en bokhylla jag vart nöjd med. (petig, jo....) Sen är det lite annat akustiskt som skall fixas i rummet.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/15 :  21:30:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har startat en tråd under bildreportage som visar mina egenhändigt byggda dissusorer o bilder kommer hur det ser ut när jag var färdig. Kan säga att jag är riktigt nöjd med det visuella

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/16 :  21:56:14  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
tittade lite i den tråden, och det var snyggt må jag säga.
Problemet för mig är att jag bor i en etta, och vill liksom ha en viss stil på det hela + att det skall gå att leva i lägenheten också.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:17:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett par draperier döljer allt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/17 :  09:15:28  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Nog gör de det alltid. problemet är att det står en soffa precis där första reflexen är.

Reflexen studsar där jag har min högerarm.
Och jag är speciellt sugen på att köpa en ny soffa, Och ommöblering är uteslutet eftersom anläggningen står på det bästa stället redan.


In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:14:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
man stöter alltid på problem tyvärr. En liten justering påverkar var den hamnar ganska mycket. Får man sen upp en diffusor så blir slut resultatet för det mesta bättre än med perfekt placering men utan diffusor. Sen har du reflexen i taket med. Jag håller på just nu med att sänka mina platter i taket något. Blir kanske bättre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:30:24  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Jo, jag märkte det tidigare idag, när jag bytte ut mitt vardagsrums bord mot ett mindre. Vet inte riktigt vad sin hände men efter att jag hade bytt till det mindre bordet så märkte jag att soffan sjöng med. Och det hade jag inte hört innan, så det blir nog till att göra "kaffeved" av soffan och införskaffa en tyngre. Men diskanten och mellanregistret vart iaf bättre med ett litet bord.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:46:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sjungande soffor var nått jag lärde mig om för ett par veckor sedan. Minst sagt chockerande hur mycket det kan påverka. Är nu mer sofflös , vid lyssningsposition

Vad som antagligen har hänt dig var att det större bordet bromase upp just dom frekevnser som fick soffan att sjunga med. Mindre bord ger mindre reflexer som sabbar ljudet.

Kör så det ryker nu ut med soffan bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:19:44  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Det är dock bra om bordet är tillräckligt stort för att skärma av golvreflexen, men jag antar att du har koll på det.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:24:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det där med bord kan vara ett aber. Trial and error brukar det bästa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/18 :  01:01:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Inte så bra om första reflexen kommer på bordet

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:16:32  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
johan_björklund: Det du säger låter faktiskt rimligt. (Har en del kvar att lära om akustik) och jo det kommer att bli kaffeved av den.

bom: Jag har rätt hyffsad koll på golvreflexen. ligger nämligen en tjock matta framför högtalarna.

Euphonic: det var nog det den gjorde med det gamla bordet. det var no en av orsakerna som gjorde att det lät *censur* när du var på besök.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000