HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/13 :  18:33:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Skall uppgradera min förstärkare inom en snar framtid och vill gärna ha tips på vad jag ska kika lite närmare på.

Har ett par PMC GB1, Denon DCD1550AR, Supra signal och Straight Wire högtalarkabel.
VIll gärna ha en liten större dos värme än vad jag har idag och gärna mindre "essig" diskant. Basen bör vara välutsräckt och snabb då jag främst lyssnar på rock/metal. Förstärkaren jag använder idag är en gammal Denon PMA 525 och den gör ju ingen glad precis...

Vill alltså ha en snabb och fyllig bas, lite varmare ljud samt en mindre hetsig diskant. Vad leta efter? Jag prioriterar gärna egenskaper som att det låter bra redan på måttlig volym och dessutom ska det vara mycket "stampa takten" feeling om ni förstår?

Prisklass mellan 10-15k nytt och begat.

Har tittat runt lite och det jag hittat hittills är Naim Nait5i, Primare I21, Primare 30.1, SAT Amplifix och Opera Reference 8.8.
Någon som lyssnat på dessa och kan uttala sig om det kan vara något att satsa på?

CD'n kommer uppgraderas senare.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/13 :  19:00:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
bryston 4b-st eller vad det heter för 20, rotel 1090...se distmätning på grannforum...

eller varför inte 1080 då klarar du din budget

annars kanske 2 nad 208or bryggade...hujja då har du effekt så det räcker

om du gillar naim kanske du skulle slå ett öga på ett linn 2250 slutsteg?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/07/13 19:01:36
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/13 :  19:07:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Att gå in på separata för-slutsteg har jag tänkt på, men ska man ha nån stor skillnad mot integrerat drar det iväg rätt mycket i pris tycker jag.

Rotel har jag sneglat lite på, men har läst att de kan låta rätt kallt och hårt med "fel" kringutrustning?

Såg att det fanns ett par Denon POA 4400 till salu med tillhörande försteg. Något att satsa på, eller är ljudet lika gammalt som designen? Hur pass står sig de feta grejerna från 80-talet mot dagens försätrkare?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/13 :  19:35:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
dom riktigt feta grejerna står sig rätt bra skulle jag tro...

vill du ha integrerat kan jag rekommendera AVI S21 MI Laboratory Series Integrated

http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated%20Amp.html

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/13 :  20:05:45  Show Profile Send OcA a Private Message
AVI har jag lyssnat på med mina högtalare och det lät mäkta bra! Lite mycket deg bara... Ligger väl norr om 20k om jag minns rätt, men bra låter det!

Kan ju kanske vara värt att spana in lite 80-tals high-end också!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/13 :  20:06:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
jao det e ju nästan gratis

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/07/13 :  20:22:20  Show Profile Send Piggen a Private Message
Amplifixen kan rekomendras. Den bör du kunna hitta beggad runt 7-8 tusen...får du en slant över också :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/13 :  20:27:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Amplifixen är ju ruggigt snygg också så frugan lär bli glad... Hon lär knappast uppskatta 80-tals high-end med träskivor och trehundra rattar!

Hur är det med rör då? Något att satsa på eller blir det för gosigt? Vill inte ofra rytmen i musiken. Den erfarenhet jag har av rör (Dynaco, Luxman) är att det låter vackert, men det är ingen fart alls i musiken.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/07/13 :  22:28:38  Show Profile Send Piggen a Private Message
quote:
Amplifixen är ju ruggigt snygg också så frugan lär bli glad


En faktor som kan vara väl så viktig Silvervarianten är svårslagen!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/13 :  22:43:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Jo, Wife Acceptance Factor är alltid viktigt! "Ny kyl och frys eller ny stärkare till stereon, älskling?"
Var tvungen att sälja mina 801F när jag och tjejen flyttade ihop för hon tyckte de var så attans fula (vilket de kanske är också..), men PMC fick godkänt. "Söta" var dom visst.

http://www.prisjakt.nu/marknad/index.php?pid=12462&username=nirre

Kanske vore något? Har haft en A20MkII innan och den var jag mycket nöjd med! 30.1 borde vara snäppet bättre på alla punkter. Dessutom är väl Primare något varma och mörka i klangen jämfört med en helt neutral stärk?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/07/14 :  09:51:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kan hitta en hel del beggagnade Naim produkter som kan vara intressanta, inte nån essighet i sikte där inte, och kommer nog fungera riktigt bra med din PMC..

Tex en Naim NAC112/NAP150 för 13900:- ( 21900:- ) ??

/Martin
Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/07/14 :  10:04:42  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Vet inte om man får göra så här ? men ett tips är ett tips, på en kritiker rosad uppsättning av förstärkeri :)
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41233 mer info. www.lcaudio.dk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/07/16 :  17:50:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Primare A30.1 är en mycket förträfflig förstärkare som jag tycker borde ingå bland valen när du lyssnar på olika passande förstärkare.MvhKristofer
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/17 :  00:04:09  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag vill också slå ett slag för Primare A30.1 Har haft min nu i ett halvår och har inget ont att säga om denna förstärkare. Den har ett ruskigt klipp i ljudet med fast, snärtig bas, mysigt mellanregister och en mycket trevligt diskant med mycket detaljer utan att bli vass. Fått väldigt mycket bra rescensioner genom åren också om man bryr sig om sånt.

Mitt råd blir att försöka låna hem ett exemplar och testa hemma med dina övriga komponenter. Allra bäst blir ljudet om du använder de balanserade ingångarna.

Lycka till med köpet!

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:54:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Får kanske ta och titta närmare på 30.1!

Har någon av er provat Fynbörsens XTZ klass A stärkare? Är ju rena prisbomben om prestandan är så bra som de påstår?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:59:06  Show Profile Send vincent a Private Message
Har själv ett par PMC Gb1 och kör dom med en Korsun v6i. Låter helt kanon. Hade en lite effekt svagare klass A stärkare på 2ggr 50watt klass A men sålde den och köpte en Korsun på 2 ggr 150 watt, det var precis vad dom behövde. Finns inte någon vasshet överhuvudtaget och basen har den järn koll på. Så leta uppen en Korsun du blir inte besviken..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:01:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Har du köpt en sån Vincent

Då är det dax du snart inbjuder mig igen ju.......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:29:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Har hört mycket blandat om Korsun. Vissa säger att det låter riktigt sunkigt om den, andra är lyriska. Största problemet som jag ser det verkar vara att Korsun låter ganska ljust och slankt enligt vad jag läst på nätet. Passar inte alls mitt ljudideal, men man ska kanske lyssna själv innan man säger för mycket!

Det brukar komma ett par Korsun begade lite då och då tycker jag. Se till att hitta en i närområdet (Malmö) som har en så man kan lyssna!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:52:35  Show Profile Send mayro a Private Message


"vincent" bor ju inte långt ifrån.. Så fråga om ett besök hos han..Han bor i sölvesborg.... Samtidigt kan du titta förbi en sväng hos mig.. Så gör vi sällskap o våldgästar "vincent"....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  20:17:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok! Flickvännens föräldrar bor i Sölvesborg, så det finns nog tillfälle att titta förbi någon gång om det är ok med Vincent vill säga?


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:22:02  Show Profile Send vincent a Private Message
Alla är välkommna!!! Att den skulle vara slank i ljudet stämmer inte alls tycker jag, tvärt om.
Det är bara komma hit och lyssna, ring gärna först så jag kan förbereda "regeringen".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000