HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan ljudbilden bli FÖR bred?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/09 :  12:04:07  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Sitter och morgonlyssnar på en orgelskiva inspelad i en kyrka på nya CD-spelaren Consonance Droplet ihop med Lavardin och JMLab Mini Utopia + sub. Redan med förra CD-spelaren (CD-fix) lät det upplöst och bra, men nu är detaljerna och ljudbredden fantastisk... Eller är det inte FÖR brett? Kan Ljudbilden (rent tekniskt) göras för bred? Eller bli FÖR bred med viss utrustning?

Först tänkte jag att det kändes som det satt flera stycken och spelade orgel, eftersom ljudet hördes så brett och på så många ställen. Men sen kom jag på att en kyrkorgel har ju sina pipor på olika ställen i kyrkan, så det ska nog låta så här...?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/09 :  12:50:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Svårt att veta vad du menar, beskriva ljud är svårt.
Hursomhelst, kan det bero på högtalarnas placering,
invinkling, samt rumsakustiken, det är ju högst troligt.

Högtalarna ska såklart ha en god spridning också

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/09 :  14:54:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Kan Ljudbilden (rent tekniskt) göras för bred? Eller bli FÖR bred med viss utrustning?

Ljudbilden kan göras bred och ännu bredare t.o.m. så att den blir för bred. Nu har du lyssnat på orgelmusik och den ska ju vara bred. I bland kan det vara så att man lägger överbredd på rumsklangen och då kan det ibland bli för mycket. Det finns olika sätt att göra det här på och när man gör det så bör man ha så klart en bra lyssning men också ett stereoinstrument typ en goniometer med vars hjälp man kan läsa hur bred stereobilden är och hur stor andel motfaskomponenter som ingår. Det här är lite svårt att förklara utan att kunna visa på en goniometer men om du gillar ljudet då är det säkert bra.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/09 :  20:30:16  Show Profile Send mayro a Private Message
Dropplet har en fantastiskt fin ljudbredd. Så blir den lite onyanserad skulle jag gissa dina högisar står lite fel...

Men ljudbilden ÄR stor i din CD... Och så ska det vara.. Jag har spelat en sådan i mitt system och gillade den kanon just för detta ... bland annat...

Så den är nog enbart "rätt o trivsam" dim fina droplet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2005/07/09 :  20:46:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det man skall vara vaksam för är om den är mycket stor på alla inspelningar för då är det något som är tokigt. Ljudbildens storlek skall växla med den varierande storlek som olika inspelningar har.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/10 :  14:33:39  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Tack för synpunkterna! Naturligtvis är detta lite av ett "lyxproblem" och går lätt att åtgärda med högtalarna närmare varandra eller annorlunda vinklade...

Men jag blev så tagen av intrycket vid lyssningstillfället att jag kände lust att starta en tråd om frågan .

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/10 :  17:17:57  Show Profile Send gcs a Private Message
ulfsan du kan ju kolla hur det låter om du spelar något som är i mono för att kunna eliminera fasfel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000