HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage Thor - Lyssningsintryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:19:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Läste i senaste Hifi Choice att Thor fick mycket fin kritik och vill härmed gärna ha forumets åsikter om denna förstärkare, vilken ljudkaraktär den har, vilken musik den passar till etc. Tackar på förhand!

Hälsn Mattias

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:39:47  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag kanske inte har lyssnat på denna under optimala förhållanden. Men för min smak är den lite för steril men med bra pondus. Jag anser dock att det absolut ej är en uppgradering från det Primare grejor du hade innan. En bra förstärkare men inget revolutionerande.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:40:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja jösses,

Om 20 st hifi-forum medlemmar säger till dig att Thor är en SUPER förstärkare går det in i ena örat och ut genom andra... Men om det står en fin review i en hifitidning ja då j-ar!!!! Då rinner snålvattnet till ordentligt!!

Förstår du inte då att det är rimligt att man tappar lusten och orken då Matte??

Varför be om råd när det vi säger i slutändan är prio 10 bakom Hifi & Musik, Hifi News, Hifi Choice etc etc!!

Nåja, tråden har en rubrik och en fråga som du till viss del redan fått svar på i en annan tråd väldigt nyligen dessutom!!! Jag vet för det var jag som tog upp ämnet och du som diskuterade det med mig.. Fast då var du förståss inte så sugen eftersom inte alla tidningar rosat den!!

En liten pik!! Snälla släpp dina fina tidningar någon gång och lyssna på visheten hos oss forumdeltagare istället i första hand!!

Ett Exempel!! Kappa 600 rosades till både höger och vänster i all press man kan tänka sig... Verkligeheten?? Skrikiga, vassa och jobbiga högtalare!! Gick på "kuppen" själv så jag kan säga att jag då lärde mig släppa tidningarna!!

Nåja, saxat ur tråden jag refererar till
quote:
Testa Advantage Thor ochså vetja!!

Tycker att deras elektronik passar förträffligt till Vienna!! Och där har du punch, kraft, pondus och UPPLÖSNING i kvadrat!!

Ett MÅSTE när du nu testar!! Advantage skall finnas i Malmö på Hifi Center!

Sesså!! Schas nu med dig bort och hämta hem en till låns!!

quote:
Kan nästan garantera att den spelar bort det mesta i den prisklassen med häst längder!!

Nåja, nån tusing hit och dit!!

Spelar ju ändå inte någon roll för dig ju!! If you catch my point!!

Och så finns de säkert prutmån där ochså!!

quote:
Huvudsaken är att du hittar rätt.

Ja jag kan vittna om att Advantage passar utmärkt till Vienna..

Utmärkt balans mellan värme, neutralitet, upplösning och dynamik!! Till Baby Grand kommer Thor vara riktigt godis!!

Nåja, du MÅSTE iallafall minst låna hem och testa det!! Vore ett formidabelt tjänstefel att inte låna hem och prova denna karamell nu när du har chansen!!!

Länken!! http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40820&whichpage=1

P.s Glöm inte det där med att låna hem!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:52:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om 20 st hifi-forum medlemmar säger till dig att Thor är en SUPER förstärkare går det in i ena örat och ut genom andra... Men om det står en fin review i en hifitidning ja då j-ar!!!! Då rinner snålvattnet till ordentligt!!

Varför be om råd när det vi säger i slutändan är prio 10 bakom Hifi & Musik, Hifi News, Hifi Choice etc etc!!

Mahler: Du har fått det om bakfoten, jag värderar alla åsikter lika oavsett om det är tidningar eller forumets medlemmar som förmedlar dem! Sen har Hifi Choice ofta vettiga åsikter om produkter, tycker JAG. Dina åsikter om Thor vet jag redan efter den förra tråden, jag är mer intresserad av andras åsikter om den (vilka inte framkom så mkt i den andra tråden)...

quote:
Fast då var du förståss inte så sugen eftersom inte alla tidningar rosat den

Ehh...jo. Har redan (efter bla dina rekommendationer) ringt och fått klartecken till att låna uppföljaren Bladelius Thor MKII av en butik i Malmö. Men Thor MKI finns till salu begagnat på Hifimagasinet, det är därför jag frågar om den.

quote:

Därför att det du säger inte stämmer. Har ingen prio 1 eller 10 eller 100.

quote:
Förstår du inte då att det är rimligt att man tappar lusten och orken då Matte

Nej. Man behöver varken läsa eller skriva, finns inget krav på det

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/07/07 08:54:40
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:53:17  Show Profile Send Mahler a Private Message
För att kommentera hinkens upplevelser håller jag inte med om att den är "steril" på något vis...

Livlig, detaljerad, dynamisk, stark och ytterst kontrollerad spelstil som passar all musik och de flesta högtalare bra..

En väsentlig uppgradering från Amplifixen i min mening!! Efter lång erfarenhet skulle jag dock inte para ihop Thor med högtalare med en ljusare presentation av musiken a la Audiovector eller Kappa 600.. Blir för mkt av det goda då.. Men till dina Vienna kan jag vittna att den kommer spela med sällsam glädje!! :)

Men det kommer du ju att uppleva själv när du lånar hem Thor! Hade i ditt läge satsat på en MK2! Lite mera kraft!!

Mvh
/D

/D.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/07/07 08:55:09
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:57:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Hade i ditt läge satsat på en MK2! Lite mera kraft

Mahler: Inte så mycket i wattsiffror, 165 watt jmf med 150 tidigare...strömstyrkan kanske är olika? Prisskillnaden är minst 7.000 mellan en ny MKII och en beggad MKI. Kanske kan jämföra dem bägge vid hemlån, vi får väl se.

quote:
Jag anser dock att det absolut ej är en uppgradering från det Primare grejor du hade innan

Hinken74: Är ej nödvändigtvis ute efter en ren uppgradering, Primare-grejorna var nämligen väldigt bra, utan snarare en ljudkaraktär som (enligt mig) bättre passar mina högtalare än just Primares.

Edited by - matte76 on 2005/07/07 09:00:03
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:19:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Låna hem och prova, Thor borde finnas för hemlån i Malmö. Lita på dina öron, råd från oss övriga på forumer är naturligtvis bra som referens, men det kan aldrig ersätta prov hemma på egen anäggning.
Låna gärna hem några konkurrenter, så du har något att jämföra med.
Som exempel så kan jag nämna att jag sjäv bytte förstärkeri i slutet av -04, och om jag skulle köpt förstärkare efter att ha lyssnat i butik så hade jag valt en annan än det slutligen blev. Det blev en del bärande och det tog tid, men det var värt det.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:21:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Leif: Tack, lyssna i butik och köpa efter de intryck man då får gör jag inte. Självklart ska jag lyssna hemma innan köp.

Edited by - matte76 on 2005/07/07 09:21:42
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:34:36  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Drivsteget i MK2 är bytt till bipolära trissor istället för FETar, så det skall bli tightare och bättre bas påstås det. FET ger väl mer "rör-likt" ljud om jag förstått saken rätt. Och viktigare; Det står Bladelius infräst istället för advantage och bara det är ju en fördel! Definitivt värt 7000 :-D
Lyckas du låna hem båda och jämföra är jag nyfiken på om du hör någon skillnad. Personligen har jag svårt att förlika mig med tanken på att Thor skulle vara bättre än Amplifix t.ex., drivförmåga på 40Ampere från amplifixen borde ju aldrig ens behövas..... men de som lyssnar säger annat, så jag får väl tro på det.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:44:47  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag har nu haft en ny Thor MkII hemma för inspelning och det första jag kan säga att det händer mycket de första 100 timmarna. När jag började lyssna så blev jag inte imponerad utan tyckte den lät aningen kantigt och lite hårt. Men efter de ca 100 timmarna (kanske mer) så har den ändrat karaktär totalt. Den spelar med kraft och pondus och håller mina något kraftkrävande högtalare i ett järngrepp. Basen är bråddjup och mycket bra kontrollerad. Mellanregistret kanske man kan önska sig lite mer av. Inte för att det är dåligt utan mer att det bara är. Visst alla nyanser i mellanregistret finns men kanske lite mer, hur skall jag förklara, känsla eller så. Hmmm det lät vagt. Men kanske kan jag sakna lite där. Diskanten är däremot riktigt bra. Kan ibland på ett fåtal skivor uppleva lite lyssningströtthet. Anna Thernheim´s skiva är lite påfrestande ibland har jag tyckt men med denna förstärkare så är det bara bra även om man ibland märker av tendenser till lyssningströtthet eller påträngande diskant.
Ljudbilden är väldigt bra och det släpper ibland långt utanför högtalarna.

Men nu till samma fråga som Matte delvis ställer; Låter MkII så mycket bättre än MkI? Det är mycket pengar mellan en beg MkI och en ny MKII.

Jag vill även passa på att tacka HiFi Consult och Sladd för lånet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:50:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det låtit riktigt bra så har det varit ihop med högtalare med lite "mjukare" karaktär.
System Audio SA2K exempelvis. Mums.
Eller varför inte Vienna Acoustics som nämnts ovan.
Eller QRS. Förmodligen är elektroniken framlyssnad med QRS-högtalare bl.a.
JM-Lab verkar däremot behöva elektronik med mycket inbyggd värme i ljudet för att bli lyssningsbara.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:59:06  Show Profile Send Per100 a Private Message
Om man gillar Thor mk1 kan ett bättre alternativ vara
att köpa p1/A300 begagnat för runt 14000 - 16000sek.
Ville en gång låna hem Thor för att se om den var en uppgradering
från dåvarande kombo p1/a300 men fick rådet att det inte var lönt utan
att isåfall Grendel var en uppgradering samt behålla P1.

Edited by - Per100 on 2005/07/07 09:59:59
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:07:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är möjligt att mellanregistret sammantaget är bättre i mark I, jag skulle väldigt gärna vilja jämföra och skall nog göra så vid ett tillfälle. Kanske är det i slutändan tycke och smak som avgör och inte bättre eller sämre.

För övrigt se:
Thor och Freja, asarna dundra!

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/07/07 11:49:42
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:07:57  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
drivförmåga på 40Ampere från amplifixen borde ju aldrig ens behövas

Till Vienna Strauss behövs det kan jag säga.. Ampflixen säckade ihop fullständigt i jfr med lite större doningar!!

Däremot skulle de va spännande att höra (för skojs skull) hur en Thor MK2 med bipolära trissor skulle klara av Strauss..

Får väl styra inom Hifi Consult någon dag o lyssna lite!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:08:24  Show Profile Send Snoop a Private Message
Som sagt låna hem och testa om möjlighet finns, enda sättet att veta om den passar ihop med dina vienna....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:08:42  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Olika konstruktörer har ju olika ideologi kring sina konstruktioner, vilket naturligtvis genomsyrar produkterna och går att känna igen i ljudet. Mina erfarenheter av Bladelius via Amplifix/CD-fix är att de direkt imponerar med ett mkt kraftfullt ljud; kraftig, tung bas och markerad diskant. Instrumenten i ljudbilden är tydligt separerade och allt verkar bra...., men man blir lyssningstrött ganska fort. Apparaterna är tunga med stora trafos mm och drar mkt ström (även i stand-by) och de måste alltid vara på för annars har man en lång uppvärmningstid (flera timmar) innan ljudet låter bra...

Om man då jämför med Lavardin (som du ju blivit förtjust i) är det stor skillnad. Här finns en bättre klang i ljudet. Även mellanregistret är prioriterat och instrument och röster låter "som de ska", väl placerade både i sidled och djupled i ljudbilden. Ljudbilden är bredare än Amplifixens. Ljudet blir vilsammare utan att leda till lyssningströtthet. Förstärkaren drar väldigt lite ström och kräver ingen längre uppvärmningstid. (Men man kan ändå ha den på hela tiden, eftersom den drar så lite....)

Även vad gäller Primare har Bladelius varit med i konstruktionen, har jag förstått... Så om du är tveksam till "Primareljudet" skulle jag bli mkt förvånad om Thor-ljudet är rätt väg att gå för dig....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:16:21  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Matte: jag lyssnade på Thor ihop med Jm Lab Cobalt...:(
Skulle aldrig byta ut min rörförstärkare (jolida jd502b) mot en Thor: ihop med JM Lab var det en riktig besvikelse, speciellt mellanregistret. Men som sagt, den passar säkert bra ihop med andra högtalare...

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:26:33  Show Profile Send lindome a Private Message

Har hört att MK 2 inte direkt är bättre än MK 1.
Andra komponenter i 2:an, men jag hade satsat på en beggad 1:a!

Lycka till!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:49:34  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Se så olika kommentarer som du får. Dock är det några som är inne på samma linje som jag försökte beskriva. Men man måste avgöra själv.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:52:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Thor kräver pyssel men väl ihoparbetat låter den inte tröttande, ofta visar den på svagheterna i de andra komponenterna som hur högtalarna är placerade osv.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/07/07 11:57:38
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:56:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tackar så mycket för era åsikter om Thor. Ska försöka låna hem MKI och MKII eller någon av dem.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:20:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Några försiktiga kommentarer i kanten:

Mk2 tycker vi är en bätte förstärkare rätt av. Med något litet undantag i den översta diskanten fast väger man in helheten är det ingen tvekan.

Amplifix och CDfix är produkter från en "mellanprisprodukt" som hette SAT. Det finns inte någon skruv gemensamt mellan Thor och Amplifix t ex.

Jämförelsen med Primare tycker vi går bort direkt. Det är två helt olika produkter. Att utifrån ett konsultuppdrag skapa en ny produkt som skall hålla ett visst ljudideal, "Primare-ljudet", med en mycket specad budget är hundra ljusår ifrån att skapa ett eget märke utifrån egna ljudvärderingar och önskningar konstruktionsmässigt. (för att inte tala om alla tusentals timmar man kan konsultera "gratis" åt sig själv.... )

Med detta vill jag inte ha sagt att det är något fel på Primare eller dess ljudkaraktär, vi säljer dessa produkter själva.

Håller förövrigt med flera i denna tråd; låna hem och prova själv.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/07/07 :  17:52:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Thor är på inget sätt en fantastisk förstärkare, inte "bättre" än någon annan. Prova så får du se!

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:15:35  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
HiFi consult: Gillar inte när jag läser sådantdär.. Har velat ha en styck Thor i ungefär ett år, och en Freja sedan den kom ut. Men Amplifixen spelar FAKTISKT exakt likadant som Thor, 40 ampere räcker, det gör det.... jajamensan. Och gjord av samma snubbe med samma ljudideal, låter lika dant då, sådeså. Och en CD är digital och därför behöver jag inte byta den heller. Näpp, absolut inte.....Behövs inte mer ström till mina Dynor.....och upplösning finns med perfekt digitalt ljud... *ber sambon ta hand om kreditkortet ett tag*

Är det bara jag som snöar in på att man vill ha något utan någon egentlig anledning (har inte ens hört dem spela, bara tittat på dem)? Har faktiskt bara fått för mig att jag vill ha. Riktigt jobbigt och en vacker dag kommer väl sambon att skrika högt när man kommer hem med 2 nya små leksaker :-D Utan att ha hört något annat och blir förhoppnisnvis jättenöjd. Men det är riktigt jobbigt faktiskt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/08 :  00:36:11  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag blev positivt överraskad av Thor MkI.
Den spelade härligt och alert med mycket fina anslag i instrument bl.a.
Mycket bättre än väntat. Den spelades med en Primare CD21 just då.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/08 :  17:41:01  Show Profile Send sella a Private Message
det är så svårt och säga hur en för stärkare låter, jag tycker den låter bra överlag, bra punch i mellean basen, men jag uppfatade lysnings tröthet, kan vara mina kablar eller högtalare som inte passar ihop,men den är nog den snyggaste försärkare jag sett
synd att dom inte har lite billigare försteg i samma stil

dynamik!!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000