HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Läggs SACD ner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:43:23  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
sånt här gör ju att man blir lite rädd att köpa ny hårdvara för att spela de nya formaten, samt "mjukvara". man avvaktar ju hellre tills man ser att nåt format verkligen etablerar sig. det måste ju vara trist för "pamparna" också men det är ju dom som satt oss i denna situation. synd att de inte kunde enas om ett långsiktigt format.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/12 :  14:51:44  Show Profile Send Blue a Private Message
I dagsläget tycker jag det känns som att alla digitala format som inbegriper någon form av fysisk lagring på skivor kommer att försvinna så småningom. Kvar blir då "skivlösa" digitala format av olika slag som kommer att dominare, och vinylen som kommer leva kvar som ett alternativt specialformat för dom som uppskattar omslagen, proceduren och känslan.

Men det är bara vad jag tror, i dagsläget.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  14:53:01  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
till slut så kommer även filmer släppas på vinyl ;) det är den slutgiltliga vägen ...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/12 :  14:55:03  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
nej men ärligt talat. jag tror det kan vara en av anledningarna till att vinyl håller kvar sig som den gör, med allt tjafs om de nya formaten som konsumenterna inte känner nån säkerhet i. vinylmarknaden ser ju rätt fin ut nu. de finns gott om spelare, titlar .. och andra tillbehör...
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:00:33  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Dessutom bland nyutgivna titlar, så låter ju vinylutgåvorna mycket bättre är utgåvor på CD, p.g.a anvädningen av komprimering mm.


"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/07/12 15:01:53
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/12 :  20:35:43  Show Profile Send gcs a Private Message
matså skriver:
Död åt vinylen, att inte den ´kan försvinna från jorden. Rena 1800-talet. Fast vinylen är mer trygg än dom andra.

Vinyl är det enda som kommer att gå att spela även den dagen när alla civilisationer på jorden gått under. En vinyl går att spela av med ett kaktustagg - dock ej i stereo.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/13 :  02:57:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag har fått för mig att HD-DVD formatet är mycket närmare nuvarande DVD och CD, så att det är billigare att bygga en spelare som tar de gamla formaten än om man går på Blue-Ray spåret.
Blue-Ray har dock fördelen att det får plats med ca 50% mer än HD-DVD.

Är detta korrekt uppfattat, eller är det något som jag läst mellan raderna?

Tillverkarna verkar vara inställda på att blålaser skall göra sitt intåg under 2006, och då bör man nog ha ordentligt med spelare ute i butikerna till strax innan jul 2005. Dvs det börjar bli väldigt bråttom att komma överens.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/07/13 :  10:03:31  Show Profile Send matså a Private Message
gcs skriver:

"Vinyl är det enda som kommer att gå att spela även den dagen när alla civilisationer på jorden gått under. En vinyl går att spela av med ett kaktustagg - dock ej i stereo."

Det måste vi se till att det inte händer. Vinylen måste dö en hemsk död

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/13 :  10:08:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det måste vi se till att det inte händer. Vinylen måste dö en hemsk död


Rent användarmässigt hoppas jag också att vinylen försvinner eller endast finns kvar i liten skala för entusiaster och nostalgiker, men då måste ett ljudmässigt likvärdigt format komma, alternativt cd-ljudet förbättras betydligt om det är möjligt. Som exempel, Bruce Springsteens skiva "Tunnel of love" lät mycket bättre på vinyl än på cd.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/13 10:10:12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/13 :  11:20:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Mej spelar det ingen roll om vinylen försvinner bara jag kan spela av mina mina skivor som förekommer rikt som 78:or(80 rpm) - 33 1/3 - 45 - mono - stereo - SQ - QS & CD4. Men tyvärr ännu ingen 16 2/3 varvare.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/07/13 :  11:53:22  Show Profile Send mats31 a Private Message
Har ni sett det här då apropå SACD vs DVD-Audio och "överlevande" format?
Las ut idag på idg's hemsida.

http://www.idg.se/ArticlePages/200507/12/20050712142329_STU/20050712142329_STU.dbp.asp

(Klicka vidare på "urspungligt inlägg" för att läsa intressant chat kring detta.)


Se även:

http://it.slashdot.org/it/05/07/06/1740206.shtml

/M

Edited by - mats31 on 2005/07/13 12:13:44
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/07/13 :  12:01:07  Show Profile Send tommypeters a Private Message
silvervarg: Det är inte i huvudsak billigare spelare man pratar om, utan det att det är mycket mindre investeringar i fabrikerna som gör DVD att börja pressa HD-DVD jämfört med BluRay.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/07/13 :  12:04:50  Show Profile Send matså a Private Message
Matte76 skrev

"Rent användarmässigt hoppas jag också att vinylen försvinner eller endast finns kvar i liten skala för entusiaster och nostalgiker, men då måste ett ljudmässigt likvärdigt format komma, alternativt cd-ljudet förbättras betydligt om det är möjligt. Som exempel, Bruce Springsteens skiva "Tunnel of love" lät mycket bättre på vinyl än på cd."

Självklart skall det vara så, er herre Matså är heller inte nöjd med cdljudet

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/07/13 :  12:06:33  Show Profile Send matså a Private Message
Nisse 83 skrev
"sånt här gör ju att man blir lite rädd att köpa ny hårdvara för att spela de nya formaten, samt "mjukvara". man avvaktar ju hellre tills man ser att nåt format verkligen etablerar sig. det måste ju vara trist för "pamparna" också men det är ju dom som satt oss i denna situation. synd att de inte kunde enas om ett långsiktigt format."

Håller med till 100%

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/13 :  12:31:29  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Jag har fått för mig att HD-DVD formatet är mycket närmare nuvarande DVD och CD, så att det är billigare att bygga en spelare som tar de gamla formaten än om man går på Blue-Ray spåret.
Blue-Ray har dock fördelen att det får plats med ca 50% mer än HD-DVD.

Tror inte det spelar nån roll på så vis vilket format det blir... lär krävas separata avläsare i spelaren hur som...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/13 :  12:56:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag ser att andra redan svarat på frågan om formaten.
Det är ju lite underligt att man enligt dåligt föredöme från Beta-Max/VHS-striden fortsätter att förstöra marknaden med två format.
Inte blir det mindre underligt av att man håller på att fippla med nya format redan innan (mellan?)formaten är etablerade.
Vad har inte dessa kostat?
Om nu dessa format försvinner och ersätts av nya likaledes stridande format måste ju marknaden vara stendöd och förtroendet hos konsumenterna noll.
Givetvis skulle det bästa, förmodligen även för branschen, för konsumenterna ha varit ETT nytt format kombinerandes ljud och bild.
En spelare för allt, vilket inte innebär att det skulle vara omöjligt att använda den som en stereospelare med mycket hög upplösning.

Känslan infinner sig att alla i branshen liksom konsumenterna för närvarande är förlorare.
Hur skall en handlare kunna leda en kund till ett vettigt köp i denna bröderna Marxfars?

Bravo
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/13 :  13:32:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Matte76: "Rent användarmässigt hoppas jag också att vinylen försvinner eller endast finns kvar i liten skala för entusiaster och nostalgiker".

I beg to differ! Den stora fördelen med vinyl i mitt tycke är omslagen och proceduren när man spelar skivorna. Känns bara så mycket mer omsorgsfullt och äkta! Ljudmässigt vet jag inte riktigt, finns ju dom som hävdar att vinylåtergivningen fortfarande är överlägsen, men där tycker jag nog att man kan säga att det finns både för- och nackdelar med de olika formaten, lite beroende på vad man är ute efter, och vilken klass av spelare man pratar om...

Bravo: "Det är ju lite underligt att man enligt dåligt föredöme från Beta-Max/VHS-striden fortsätter att förstöra marknaden med två format."

Fast den striden slutade väl ändå ganska lyckligt, med VHS som helt dominerande standard? Lustigare då med t.ex. Mini Disc vs. DCC-striden där väl Mini Discen iofs kan sägas ha gått ut som segrare, men ändå en ganska begränsad och kortlivad sådan...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/13 :  14:06:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
I beg to differ! Den stora fördelen med vinyl i mitt tycke är omslagen och proceduren när man spelar skivorna. Känns bara så mycket mer omsorgsfullt och äkta!


Blue: Man tycker olika.. Jag förstår din ståndpunkt och känner flera som delar den, själv tycker jag handhavandet med cd-skivor är bättre, lättare att byta skiva och ändra låt, tar mindre plats, inget knaster, osv osv.

Vad gäller omslag däremot håller jag med dig, de är oftast coolare på vinyl, tex Velvet Undergrounds omslag med bananen, eller Stones Sticky fingers med gylfen...men visst känns vinyl lite väl gammalt och borde kunna ersättas med något format med samma fina känsla och välljud men smidigare hantering??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/13 14:07:23
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/07/13 :  14:13:06  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Vi får väll snart vara glada om cd-formatet som sådant får vara
kvar nu när alla (läs vanligt folk inte hifinördarna!![;))
glada i hågen laddar ner alla dessa pling-plångformat från
nätet och "njuter" av det.....

Har själv sagt nej till min 9-åriga son att köpa MP3-spelare,
nej en bärbar vinylspelare får det bli!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/13 :  14:17:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Har själv sagt nej till min 9-åriga son att köpa MP3-spelare,
nej en bärbar vinylspelare får det bli



- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/13 :  14:40:58  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Utviklingen går alltid videre, nye formater vil komme og gå. Et alternativt format som har kommet langt i utviklingen, er SACD. Svært mange produsenter har SACD-spillere i sine produktlinjer og det er solgt en meget stor mengde SACD-spillere world-wide, derav det etter hvert ganske store utlavlget av SACD-titler.

For "hard core audiophiles" vil det alltid være et marked for nye og bedre formater. Noen kommer og noen går, jeg tror vi må venne oss til at utviklingen innen digitale medier går bare raskere og raskere.

Men akkurat i dag er det først og fremst SACD som gjelder - i praksis. I teorien kan utviklingen gå i mange retninger (BlueRay og andre formater som er nevnt i denne tråden), men inget annet alternativt digital format har befestet sin posisjon like mye som SACD.

Om man har mulighet til det, hvorfor ikke bare nyte av SACD når det nå er så pass utbredt som det er? OK, kommer det noe bedre med bedre utvalg av titler, så får man vurdere dette når den tid kommer, men per i dag: Red Book CD og SACD dominerer. Pluss at vinyl is "still going strong".

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/13 :  15:05:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte SACD kommer hålla i längden utan de nya formaten kommer ta över rätt snabbt. Anledningen är helt enkelt att Bluray/HD-DVD INTE är "audiofilformat" utan först och främst för bild; bra ljud får man "på köpet".

Tanken är ju inte att skapa ett nytt medium för ljud utan att ersätta DVDn, DVD-skivorna har helt enkelt inte har tillräcklig kapacitet för att klara HDTV; med tanke på hur snabbt HDTV utvecklingen gått (särskilt i USA) så finns det redan nu en efterfrågan på dessa nya format så för en gångs skull är nog utvecklingen i alla fall delvis konsumentdriven.

Problem med SACD/DVD-A är ju att inga "vanliga" konsumenter köpt spelare, men eftersom "alla" så småningom kommer ha spelare som stödjer bluray/HD-DVD (Vilket format som nu vinner) så lär skivbolagen vara mer intresserade av att producera musik för dessa.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/13 :  16:43:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Helt rätt poängterat av f95toli att inga ”vanliga” konsumenter köpt SACD/DVD-A, av det enkla skälet att de inte känner till det. Skulle de mot förmodan känna till att de finns så hittar du ändå inga skivor i vanliga butiker. Skulle någon skiva finnas så är de uppblandade och dolda bland vanliga cd-skivor.
Så kan man ju inte bedriva en lansering, dessutom blir vanligt folk förvirrade av flera olika format, dessutom med en osäker framtid.

Tvärtom Blue så fanns det många förlorare när Beta-Max försvann, nämligen de som köpt spelarna. Dessutom lär det formatet ha varit de bättre av dem.
Det besynnerliga är att SACD/DVD-A alls finns då ytterligare format står för dörren som då troligen kommer att klara både ljud och bild med högre kvalitet.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/13 :  20:14:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här påminner mig om hur det var innan flertalet av er var födda.... i stereoskivans barndom. Då var det så att skivhandlarna hade ett speciellt fack för enbart stereoskivor. Det här höll man på med tills dom mono/stereokompatibla skivorna började att bli allmänna. Jag saknar också speciella fack för DVD-A skivor men SACD är ju numera oftast av hybridtyp. En annan sak som jag funderar över är. Alla 1/2":s masterband för 4-kanal från det tidiga 70-talet.... varför släpper man inte dessa som SACD. Jag tror inte att SACD kommer att läggas ner så länge som det inte finns någon bättre inspelningsteknik på studio sidan. HD-DVD/BlueRay är till för bild och stora mängder av data, alltså knappast för ljud. Skivbolagen är inte helt intresserade av att släppa skivor som kan lagra en högre kvalitet än deras original.... dessutom ska det finnas ett kopieringsskydd som är oknäckbart.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/13 :  20:52:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tycker att gcs m.fl. åskådliggör dilemmat ypperligt med olika tänkvärda utvecklingsmöjligheter, men hur kvalificerade dessa än är så är det ändå gissningar, ingen vet, och bolagens satsningar visar inte på något självförtroende annat än att vinna en standard för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt. Att flera olika format på gång samtidigt inte fungerar verkar man ha glömt, flera är nämda som de fyrkanaliga experimenten på 70-t., diverse digital apparatur mm.
Ändå var dessa på något sätt konkretare än dagens icke befintliga standarder och och tillvaro i skymundan, samtidigt som de flesta talar om nästa format!?

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/07/13 21:40:03
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000