HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka Högtalare ska man välja...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/11 :  18:27:39  Show Profile Send devil a Private Message
Har ett litet Dilemma vilka Högtalare ska man ha som nästa. Jag har ett par Sonus faber - grand piano home. Jag funderar på att köpa antingen ett par Beg Audio physic - Avanti 3, Sonus faber - Cremona eller Sonus faber - Cremona auditor snälla hjälp mig!!!

/Christian

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/11 :  18:41:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Varför vill du byta högtalare?
Vill du förändra eller förbättra ljudet (eller både och naturligtvis)?
Gillar du ljudet på dina högtalare, varför inte hålla dig till Sonus?
Audio Physic låter lite annorlunda, har du lyssnat på dom?
Är du säker på att du gillar det ljudet?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:08:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag sålde mina Grand Piano Home nyligen, så jag har hört dem en del. Så vad är det som du vill förbättra i ljudet, med bytet?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/12 :  10:38:11  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Håller med Björn-Ola, Audio Physic är nånting helt annat än dina andra alternativ. Sen har de också sidomonterade basar, som i min erfarenhet kräver lite annat av placering och rum än "traditionellt" placerade element.

Men Avanti III är en fantastisk högtalare, den var ett av mina främsta alternativ då jag bytte mina mycket kompetenta Dunlavy SC-IV i början på detta år.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/07/12 :  11:54:31  Show Profile Send sker a Private Message
Jag och min pappa är båda inne på vårt andra par Sonus Faber, han har gått från SF Grand Piano (första modellen) till Cremona (golv). Skillnaden är mycket stor mellan dessa två högtalare. En kontroll i basen som inte finns i GP:en och en diskant som är betydligt mer högupplöst, kan ta lite tid att vänja sig vid, tycket själv att den blev lite för detaljerad i början men det är en vane fråga. Innan valet föll på Cremona lyssnade vi en hel del på AP Avanti 3. Denna högtalare är annorlunda som Björn-Ola säger, en diskant som är betydligt mer detaljerad, vilket jag och min pappa tycket blev lite "för mycket" i längden. Avantin har heller inte samma mellanregister som Cremonan. "Soundet" är mer åt det lite kallare hållet, inte samma värme i röster som med SF. Om man tycker om SF-soundet så kan det vara lite svårt att gå över till AP, men Avanti 3 är en mycket bra högtalare så den är verkligen värd att prova. Smaken som vanligt.

Ps Cremona (stativ) kan nog bli ett lite för basfattigt alternativ till GP Home Ds
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2005/07/12 11:57:21
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/07/12 :  12:52:18  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Jag har lyssnat en del på både AP Avanti 3 och de Sonus Faber modeller du funderar på, (har jobbat hos Audionord, importören), och personligen gillar jag alla 3, men som Björn-Ola skrev, det beror på vad du har för smak och preferenser.

Min upplevelse är att om du gillar dina GP men vill ha lite mer precision, skall välja Auditor; om du vill ha en stativhögtalare, absolut Cremona om du vill ha en högre upplösning i mellanregistret i jämförelse med Auditor och GP, (djupbas och dynamik behöver jag knappast nämna blir bättre på Cremona).

Om du söker en mer ofärgad återgivning, (missförstå mig rätt, Sonus Faber är mycket musikalisk, men lite färgad),är Avanti 3 klockren. Rätt justerad har den en neutral klanglig balans och perspektiv och släpp som man kan döda för. Dynamiken är mycket bra, basen luftig, välupplöst och slagkraftig.

Något som är viktigt att ha med sig, är det val av förstärkare man gjort till sin tidigare högtalare; har du tidigare haft en högtalare med en något mörkare klangbalans, är det vanligt att man valt en förstärkare med en ljusare tonal balans för att kompensera klangen i högtalaren. När man då provar nya mer neutrala högtalare kan man lätt få intrycket att de är allt för ljusa i klangen.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Edited by - bjorn on 2005/07/12 12:53:39
Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:37:23  Show Profile Send devil a Private Message
Hej igen...

Jag kan ju erkänna att jag älskar ljudet i mina Sonus faber grand piano home, ljudet tycker jag är nästan helt perfekt men man vill ju byta till lite fetare grejor jag vill ha ett mer varmare mellanregister och djupare bas. När de gäller diskanten så vill jag ha en riktigt vass diskant det vill säga högupplöst. Och sen så vill jag ha en snyggare högtalare. Så nu när jag gillar ljudet så mycket i Sonus faber så tror jag att jag kommer att satsa på Cremona golvare, jag tycker om designen väldigt mycket på dom högtalarna. Men hur reagerar Cremona med min krell kav-400xi?!

/Christian
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:39:06  Show Profile Send Snoop a Private Message
Titta lite närmare på Phonar M100 eller deras golvare....

www.creative-audio.se eller www.phonar.de

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:42:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Lyssnade på Cremona hos HiFi Stället i Göteborg i Fredags, och det är en högtalare som har ett mycket bra mellanregister och även en riktigt bra topp, basen går till 32 Hz vilket jag tycker räcker fullt ut.
Provlyssning rekommenderas.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:50:07  Show Profile Send Snoop a Private Message
http://www.phonar.de/alpha2e/Credo.htm

Het konkurent till Cremona tror jag....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:53:04  Show Profile Send devil a Private Message
Snoop dom där högtalarna se ju fina ut men vet du hur dom låter?? Kanske vilket pris dom ligger på? /Christian
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:54:26  Show Profile Send Snoop a Private Message
Pris: 55000

Bor du i göteborg?

jag har inte hört dem själv, men jag vet personer som har lyssnat på dem och ja de sa att de lät riktigt bra.

Magiskt mellanregister tydligen....

http://www.creative-audio.se/aterforsalj.htm

Du kanske kan åka till någon av dessa butiker och lyssna...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/12 15:58:46
Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:09:22  Show Profile Send devil a Private Message
Det är den prisklassen jag letar efter så det ser låvande ut ska ta mig till gbg och lyssna på dessa.. Tack för tipset snoop!! /Christian
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/12 :  16:11:48  Show Profile Send Snoop a Private Message
Själv har jag Cremona som min absoluta favorit, men jag har inte lyssnat på dessa credo så ja ska inte säga något innan jag gjort det....

Cremona har det bästa ljudet jag någonsin lyssnat på...


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/12 :  17:00:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hörde Björn Wiman dema Cremona ihop med Krell KAV-400ix på Hifipunkten i Skövde och det lät bra. Tror knappast att det skulle bli problem med den kombinationen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/12 :  23:36:10  Show Profile Send devil a Private Message
Jag har bra kontakt med ljudcenter i halmstad så jag ska ta och låna hem ett par cremona om dom har några hemma, för högtalare som e snyggare än cremona finns de inte många av. tack så länge! /Christian
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/13 :  00:45:21  Show Profile Send Blue a Private Message
SF och Krell ska vara en mycket lyckad kombination, det har man hört från många håll! Inte lyssnat själv på denna kombination, men jag kan tänka mig att Krellens styrka, kontroll och pondus på ett utmärkt sätt kompletterar SF:s lite mjuka, "romantiska" natur. Att dom båda dessutom är påtagligt snygga att se på skadar ju inte.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/07/13 :  05:45:25  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har lyssnat på Krell 400ix och Sonus Faber Cremona och det var en väldigt VÄLDIGT trevligt kombination av kraft,pondus och ett underbart mellanregister..Behöver knappast tillägga att Cremona är den högtalare förutom B&W Nautilus 802 som jag måste äga i mit liv!KÖP!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/13 :  07:31:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du skulle även kunna ta dig till Hifi Consult i Alingsås och lyssna på Vienna Acoustics, de mycket snygga Beethoven Concert Grand har de hemma, kanske fler modeller? Kostar runt 38.000. Hörde av en på forumet att de jämförts med SF Cremona i USA av en hifi-tidning och den tidningen ansåg Viennan var bättre trots ett betydligt lägre pris...prisvärdhet maximum om det stämmer! Provlyssna kan du ju alltid göra för att bilda dig en egen uppfattning..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/13 08:09:08
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/13 :  08:21:38  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Har även själv hört kombinationen Krell & SF, vilket lät mycket bra.

Skulle även vilja höja en röst för Montana, i detta fall antagligen EPS. Finns visst inte någon svensk agent, själv importerade jag mina (till Finland) från Norge. Pris / kvalitetsförhållandet är i mitt tycke sällsynt bra. Kriterier för mitt val var då: fullregistersljud, mycket hög upplösning, koherens och "transparens" (referensen var ett par Dunlavy SC-IV). Lyssnade på ett antal alternativ här i Finland, men efter en provlyssning på Montana EPS i Norge var valet klart för min del. EPS har dock ett ljud som kanske är närmare Avanti III än Sonus Faber Cremona.

Bara som ett alternativ....;))

www.montanaloudspeakers.com
www.highend.no

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Edited by - RKL on 2005/07/13 11:16:10
Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/13 :  10:15:51  Show Profile Send devil a Private Message
Jag uppskattar alla alternativ för jag e ute efter en högtalare som jag ska leva med länge.. /Christian
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/13 :  10:25:24  Show Profile Send Snoop a Private Message
Magnepan MG-3.6 62000kr

Chario Constellation Ursa Major 49900kr

Mirage OM-5 44800kr

Bc Acoustique ACT A3 39900kr

Där har du kanske något att hänga i julgranen...

Förresten kan du tänka dig begagnat?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/13 10:25:57
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/13 :  10:30:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Devil har ett PM där jag rekommenderar Engelholm Audio - Quadro. Funkar ypperligt med Krell och/eller Audio Research.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/13 :  11:19:52  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Det är ju självklart att det i din prisklass finns en mängd bra alternativ.

Om du söker ett som kan uppgraderas i framtiden och som fått verkligt bra bemötande runtom i världen är Gradient Revolution Active säkert ett starkt kort. Dipolbasar, aktiv drift (delningsfiltret utvecklat i samarbete med GamuT), kan läggas till hur många basenheter som helst. Mycket positivt test i senaste Absolute Sound. Vet inte vad de kostar i Sverige, i Finland ligger priset (inkl. aktivt filter) kring 5000€.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/07/16 :  04:01:22  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej igen,

Jag kan bara intyga att kombinationen Cremona och Krell KAV-400xi fungerar klockrent tillsammans...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/16 :  13:01:00  Show Profile Send devil a Private Message
Hejsan..

Jag vill ge alla som har lagt ner tid på att hjälpa mig att hitta nya högtalare ett STORT TACK!!! jag har bestämmt mig för ett par Cremona!

/Christian G
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000