HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssnar ni innan ni köper en beg eller ny produkt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/07/08 :  15:26:30  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Hej,

En väldigt enkel fråga men ack så intressant enligt min åsikt:

– Lyssnar ni innan ni köper en begagnad eller ny produkt?

Det verkar vara en rätt intressant trend med att läsa, fråga via t ex Internet, tidningar och sedan bilda sig en uppfattning om ljudet från berörd produkt. Utan att lyssna och sen köpa.

Varför jag skriver detta är t ex diskussionerna nyligen om Aftonbladet, min egen tråd om var det bättre förr på begagnatmarknaden, Thor.

För min egen del då det gäller ovan ställda fråga är att jag till min egen förskräckelse köpt 90% utan att lyssnat på produkterna. Köper vi för mycket utan att lyssna? Jag hade en tråd tidigare om, hur ofta uppgraderar du ditt system. Majoriteten svarade (det vill säga minst 75%) efter 6mån till 2år. Det är rätt mycket svenska skattade kronor som vi köpare omsätter från vår personliga budget. Skulle t ex min stereo blivit biligare genom att lyssna och verkligen skaffa det jag har idag, direkt? Kanske, men det är JU så otroligt roligt att köpa och pilla på nya som begagnade prylar.

Tack för att ni läste denna tråd .

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/08 :  16:02:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Elektronik som jag köpt begagnat har jag inte lyssnat på.
Svårigheten är att man aldrig kan lyssna på en pryl isolerat, utan slutresultatet av en förhoppningsvis ihoptrimmad anläggning.
Å andra sidan går det att sälja igen, förhoppningsvis utan förlust, om man inte är nöjd.
Högtalare har större genomslag i ljudet och där har jag försökt att få möjlighet att lyssna, vilket avstyrt en affär mer än en gång.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/07/08 :  16:49:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressant tråd tobiasl!
Jag lyssnar nästan alltid innan köp, och de få gånger som jag inte gjort det så har jag alltid skaffat pålitlig info om produkten som jag vet att jag kan lita på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/07/08 :  17:16:48  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Väldigt få gånger har jag inte lyssnat på vad jag köpt. Har hänt när man beställt element från typ Ljudia eller HiFi-kit, då man inte haft möjlighet. Men då så har man kollat att det iaf inte är ett bottennapp, typ Peerless XLS har man köpt olyssnade.

Stereo Audio
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/08 :  17:22:07  Show Profile Send Nitram a Private Message
Försöker lyssna i förväg i största möjliga utsträckning... fast jag tycker inte att det ger så mycket att bara lyssna i affärerna, hemlån är onekligen det bästa... ibland kan det ju vara värt att chansa... jag menar om det är ett riktigt bra pris, så man i värsta fall kan sälja vidare utan jätteförlust... skulle aldrig (oops man ska kanske aldrig säga aldrig) köpa nytt olyssnat dock.

Köpte förvisso min Primare A30.1 olyssnat... men då hade jag en I20 före och hade hört mig för med ett flertal personer innan.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/07/08 :  17:23:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Försöker få hem och lyssna. Mina Harbeth hade jag till låns 1 vecka innan jag bestämde mig. Elektronik och kablage har jag köpt olyssnat men inte i blindo. Det jag går på då. Folk här på forumets rekomdentaioner plus att jag har en mycket kunnig hifi människa som jag litar på till 100. Sedan har jag naturligtvis själv en magkänsla för vad jag vill ha. Mitt senaste hifi köp var ett sådant, en pryl jag inte lyssnat på men som jag velat ha länge. När den dök upp handlade jag, och nöjd vart jag!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/07/08 :  17:29:33  Show Profile Send CC a Private Message
Jag köper faktiskt inte så mycket...
Å när jag gör det brukar jag ha känt till produkten under en längre tid och hört den under olika förutsättningar, eller, haft någon motsvarande hemma för test först!
Men visst finns det undantag...

Men som sagt så köper jag nog inte särskilt mycket apparater jämfört med många andra hifi-nördar, däremot så moddar jag desto mer! Finns alltid något litet som kan förändras till det bättre...

(Köpte faktiskt mina första egna högtalare som 15:åring i en On/Off butik där jag inte fick chansen att lyssna på dem först! Men de såg ju ut som "riktiga" högtalare skulle! Spridningslins för diskanten o en stor bas!
Dessa Jamo-lådor lade faktiskt grunden för mitt hifi-intresse eftersom jag inte kunde tro att Metallicas "Kill ém all" skulle låta SÅ illa! Då började jag leta efter skruvmejseln för att undersöka varför dessa (i mina ögon) fantastiska Jamo lät skit!)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:01:07  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag har aldrig fått läge på att få låna hem varken nytt eller begagnat(kanske beroende på min ålder, 23år). Har köpt kablar, cd-spelare, 2 försteg, sub, vinylspelare samt ett slutsteg olyssnat. Dessa har jag köpt olyssnat (och ibland osett) för att jag läst en del om dem, samt att priset varit så bra att o mjag inte varit nöjd så kan jag sälja dem med minimal förlust(vinst ibland).

Kan läggas till att vid 2/3 av mina köp så har jag lyssnat innan, och jag har lyssnat på alla högtalare jag köpt innan affär. De har helt enkelt för stor betydelse för ljudet för att köpa olyssnat.

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:13:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Även då jag nästan alltid rekommenderar attt lyssna/känna innan man köper grejerna, så lever jag inte som jag lär

När det gäller 927'orna så hade jag hört 926'orna och några olika utrustande med BE-diskanten. Här kollade jag med folk som jag vet har liknande uppfattning som jag.

Förstärkaren var ett kap, så det var bara att köpa. Olyssnat.

Men rekommendationen blir alltid att lyssna/känna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:26:16  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Ja, det som inte varit hemma på besök är chanslöst.
Det handlar om matchning med övriga komponenter i anläggningen, ett misstag kan stå sig dyrt!
När det gäller beg så kanske man kan chansa på något som man tror är ok, man kan ju sälja med en gång utan någon större förlust.
Jag ägnar dock en tanke åt ni som bor 20+ mil från närmaste anständiga butik.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:46:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ung. 50/50 i mitt fall. Även om jag kan komma åt att lyssna själv tycker jag andras åsikter också väger tungt. Fyra öron lyssnar bättre än två osv. Lägg till en rescention och några nätartiklar, så kan man bilda sig en uppfattning. Både personlig - och från utomstående. Kan jag inte lyssna själv blir det till att lita på folk och få en uppfattning den vägen.

M
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:50:10  Show Profile Send sampix a Private Message
Generellt sett så är hemlån att föredra före köp. En produkt kan agera på ett helt annat sätt i ens lugna vrå. Mycket praktiskt och även en trevlig säkerhet mot ett ev felköp. Detta förutsätter dock att man köper från någon av landets många trevliga hifi-handlare

De gånger jag handlat begagnat så blir det mer av en chansning,.. En par år gammal produkt är inte alltid lätt att provlyssna, mer än hos säljaren då vill säga. Man förlorar å andra sidan inte lika mycket pengar om man skulle bli missnöjd.
Här får man istället läsa sig fram till matnyttig information, och även se till att kolla upp vem som tycker vad Rekommendationer är oerhört nyttiga, OM de kommer från en källa med liknande preferenser som en själv.
Ställen som t ex www.audioreview.com gör sällan mycket kött på benen då rosningar och sågningar haglar om vartannat på samtliga produkter. Nåja, sågningarna kan vara intressanta att läsa då dessa oftast är mer nyanserade och kan ge en annan insikt på produktens egenskaper

edit: stavfel

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2005/07/08 18:50:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/07/08 :  19:27:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag brukar alltid lägga minst ett år av lyssnande på liknande produkter samt hemlån och besök på mässor innan köp. Dvs jag lägger mycket stor tid på att hitta det som jag vill ha och är av denna anledning alltid nöjd med mina val till anläggningen.MvhKristofer
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/07/08 :  19:51:28  Show Profile Send arcam a Private Message
Nästan alltid lyssnar jag innan köp, har hänt att
jag köpte innan lyssning men det är inget att
rekommendera.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/08 :  19:55:55  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har bara köpt begagnat och olyssnat med två undantag och det är en DAC 3 som jag fick möjlihet att testa hemma eftersom säljaren var från samma stad. Högtalarna lyssnade jag oxå på hos säljaren och det lät inge vidare med hans gamla NAD-receiver men jag chansade eftersom jag hade bättre kringutrustning och hade inte lust att åka från Tjockhult tomhänt.

Dom grejer jag har köpt är sånt jag ville ha när det var nytt men då hade jag inte råd så därför har jag bidat min tid och slått till när jag hittat dom begagnat. "Worth Waiting For" , typ. Lite kul oxå att chansa på grejor som man tror på.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/07/08 :  19:58:37  Show Profile Send Amund a Private Message
Lyssanar alltid innan köp. Speciellt på kablar då jag tycker det är väldigt lätt att kasta bort pengarna där.
Har inte butiken hemlån så är butiken utesluten! Just nu har tex en förstärkare hemma på lån och den kommer jag ha hemma i minst 2 veckor innan jag lämnar tillbaka den. Jag vill inte bli sittandes med nåt som låter bra och imponerande för att sedan upptäcka att den inte var så bra i långa loppet utan gjorde mig lyssningstrött, osv.

När man börjar spana på en eventuell uppgradering så dras ju självklart blickarna till bla det som andra rekomenderar, men mer vikt än så lägger jag inte i vad andra tycker.

Mina pengar mina öron.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:30:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har alltid lånat hem o sen bestämt mig. Köper jag olyssnat så är det en produkt jag redan "känner" sen får man hoppas på att det matchar rätt den här gången med.

Men dom saker jag har köpt olyssnat var ICE stegen , returgaranti
Högtalarna , returgaranti Så hade det inte funkat så hade det inte gjort så mycket.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:40:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag lyssnar nästan alltid före köp. Hemlån eller öppet köp eller att jag lånar av någon vän som har produkten jag är intresserad av.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/07/09 :  03:42:35  Show Profile Send filkingian a Private Message
Skulle bara tillägga att jag tyckte att tråden var bra och intressant, vi borde göra statistik på den!

mvh Martin

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/09 :  07:56:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ingen fel idé! En stapel eller formulär att kryssa i var gång man köpt något: Lyssnat före köp/Ej lyssnat före köp? Typ... Som en sån "dagens fråga" på större tidningar?

Vore faktiskt intressant att se lite Forumstatistik.
M
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/07/09 :  10:25:36  Show Profile Send filkingian a Private Message
På en del forum så har de "veckans fråga" med statistik!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/11 :  02:17:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lyssnar?
Självklart lyssnar jag, hur ska jag annars veta hur det låter?

Bravo
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/07/11 :  08:25:12  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Hej,

Tack för alla intressanta svar

Jag känner mig rätt utanför med mitt svar om att införskaffa mina ögonstenar osedda och olyssnade. Det som är nästan lika roligt som produkten är att göra en bra affär. En bra begagnadaffär, som någon kommenterade, går faktiskt om missnöje uppstår att åter sälja till likvärdigt inköpspris.

Statisk låter kul. Knappar med valmöjligheter i säljes/köpes annonsen? Eller bara en helt vanlig veckofråga? Typ "Vilken solfaktor har ditt slutsteg a) ACC b) Fläkt c) Persienner d) Oskyddad. Något mer serriöst, kanske .

Ber att få tillägga följande. Min hemort är en mindre stad i Blekinge. Här finns ytterst få hifibutiker med kapitalvaror över 4 kkr.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000