Author |
Topic |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 12:59:31
|
Eftersom jag ej varit på forumet sedan i fredags, och tråden där FBK och Lomen hade "åsikter" om mina högtalarbyten har låsts, vill jag därför bara svara på vissa av deras "anklagelser". Är dock ej intresserad av en ny "käbbel-tråd"!!! Blir det så låser vi den...
Lomen skrev:
quote: Problemet är inte det att du byter högtalare stup i kvarten utan att man inte kan lita på det du skriver. Allt är så otroligt bra tills den dan du har sålt dina högtalare. När du hade dina Monitoraudio Gr20 till försäljning pga. enligt dig att dom var för stora och för mycket bas i ditt rum och istället skulle köpa mindre högtalare, så mailar du mig och vill köpa mina GR60, knappast mindre och defenetivt inte mindre bas då det är modellen över GR20.. Men jag sålde dom till en annan.
Sedan köpte du Dynaudio 3,4 som du sedan bytte mot Audiovector. Vad du skrev på forumet var att Av var bättre än Dynaudio på allt. I samma veva så hade jag mina dynaudio till salu och vem får jag ett mail ifrån då???? Där du skriver att du vill köpa mina Dynaudio bara du får sålt dina nuvarande högtalare (Audiovector) ,som du nyligen själv påstått var bättre än Dynaudio på allt
Lomen: Jag tyckte ett tag att mina Monitor Audio GR20 gav för mycket bas i mitt rum och var då inne på stativare, och att jag (efter detta) mailade dig om dina GR60 var för att jag var inne på två olika spår, antingen uppgradera till bättre golvare (kanske med bättre eller "mer" bas) med tanke på att vi hade planer på att flytta till större lägenhet, eller satsa på stativare (+sub senare) för att passa både det mindre rummet (som jag då inte visste hur länge vi skulle bo kvar i) och (med subben) även ett framtida större rum.
Att jag var inne på två helt olika spår och ej hade bestämt mig betyder väl inte att jag var oärlig?? Hade jag köpt dina GR60 hade jag givetvis gjort det först efter att ha bestämt spår till 100 %. Däremot kanske jag borde väntat med att skriva en tråd om rekommendationer av stativare tills jag bestämt mig, men det är ju som bekant lätt att vara efterklok (och för ivrig).
Lomen skrev vidare:
quote: Sedan köpte du Dynaudio 3,4 som du sedan bytte mot Audiovector. Vad du skrev på forumet var att Av var bättre än Dynaudio på allt. I samma veva så hade jag mina dynaudio till salu och vem får jag ett mail ifrån då???? Där du skriver att du vill köpa mina Dynaudio bara du får sålt dina nuvarande högtalare (Audiovector) ,som du nyligen själv påstått var bättre än Dynaudio på allt
Jag köpte Dynaudio S3.4 efter att jag bestämt att det är golvare jag skulle ha, efter att jag lyssnat på olika stativare+sub föredrog jag ljudet från golvare till min musiksmak. Sen visste jag ju att vi skulle flytta till större förr eller senare och att jag därmed kunde ha en stor golvare i ett mindre rum en kortare tid, jag tänkte att olika akustiska åtgärder kanske kunde minska basproblemen så länge.
Fick Dynaudio-högtalarna till ett otroligt bra pris (nya, via en inköpskontakt jag hade då). Misstaget jag gjorde var att jag visserligen hade lyssnat lite på dem på mässor, men då med riktiga high end-förstärkare med massor av kraft & watt. Min egna Primare I21 räckte ej på långa vägar, och då kom jag till ett vägskäl; antingen sälja den och lägga kanske 20.000 eller mer på en klart bättre och starkare förstärkare, eller att sälja Dynaudio och få igen i princip hela summan jag köpt dem för och köpa mer lättdrivna högtalare (det blev Audiovector Mi3 Avantgarde efter att ha hört dem i butik, tyvärr lånade jag bara hem Mi3 Signature eftersom det var den butiken hade hemma då).
Jag trodde i min enfald att Mi3 Avantgarde lät som Mi3 Signature, men bättre på allt då den är storebror. Diskanterna är dock ej samma. När högtalarna blivit inspelade (och till viss del innan dess också) lät de kanonbra till all musik, men i längden märkte jag att hårdrock och grunge (dvs tung musik) blev jobbig så fort volymen blev hög. Detta var ej fallet på Mi3 signature med en dome-diskant. Jag provade med lite "mjukare" förstärkare och cd-spelare samt ändrade kablar, men högtalarnas ljushet/vasshet fick jag ej bort till denna musiktypen, allt annat lät jättebra.
Då valde jag att åter sälja och köpa högtalare med mjukare diskant och varmare grundljud än AV, och efter att ha testat Vienna hemma föll jag för dem. Var inne på att åter köra på Dynaudio S3.4, eftersom jag hört de låta kanonbra med stark high end-förstärkare, men de gick bort då jag började fundera lite på att KANSKE köra med rörförstärkare och kraften i de flesta sådana räcker ej till Dynaudio. Lyssnade då på Vienna och föll som sagt för dem.
Så FBK och Lomen, vari ligger det ni kallar oärlighet? Jag kan hålla med om att jag gjort misstag och borde utvärderat och funderat längre innan köp och byten, men oärlig kan jag inte se att jag varit.
Lomen skrev sen:
quote: Så hur är det egentligen med trovärdigheten? Kommer du att skriva ner dina nuvarande Vinea Acustic också när du sålt dom? Eller tycker du verkligen att dom låter bra på riktigt?
Tänk på att det finns många nybörjare här på forumet som lätt blir villseledda av såna som dig. Håll dig till sanningen i fortsättningen och erkän om du har gjort ett mindre lyckat köp. Forumet är till för att hjälpa och ge råd inte att vilseleda andra till att köpa saker som man egentligen inte tycker om själv
Lomen: Jag har aldrig "skrivit ner" högtalare för egen vinnings skull. Och ja, jag tycker de låter bra vilket jag även tycker AV, MA och Dynaudio gör på olika sätt. Vad gäller nybörjare bör dessa tänka själv och inte gå efter vad 1 (förvirrad) person skriver utan prova själv i sin egna anläggning och rum. Har aldrig försökt vilseleda någon och "egentligen inte tycker om själv" som du skrev stämmer absolut inte. Jag tycker fortfarande MA är mycket bra och prisvärda, men jag hade hört så mycket bättre och ville därför uppgradera. AV (Avantgarde) tycker jag låter jättebra med all musik jag spelat dem med utom hård musik i längden. Tog ett tag innan jag märkte detta, de lät bra i början tyckte jag med hård musik också men jag ändrade uppfattning längre fram, får man inte det?
Dynaudio låter också bra till allt, mkt allround, men kräver enligt mig mycket kraft och dyyyr förstärkare. Hade jag hittat en sån hyfsat billigt begagnad hade jag kanske valt Dynaudio igen men det gjorde jag inte just då. Sen lyssnade jag på Vienna-modellen jag nu äger, som enligt mig låter minst lika bra som S3.4 och kräver mycket mindre av stärkaren. Ska också låta kanon med rörförstärare om jag skulle välja det framöver.
Lomen skrev sen:
quote: Tråden innehåller ju bara fakta vilket man inte kan säga om det som tråden handlar om
Lomen: Säger inte denna mening emot sig själv?? Hursomhelst: Jaså du, den innehåller bara fakta? Isåfall fakta med kraftiga modifikationer (se ovan)...
FBK skrev:
quote: Jag har inget personligt mot dig! Det som jag inte tycker om, är det som Lomen beskriver i sitt inlägg. Och det är inte grova generaliseringar och diverse felaktigheter... Försök bara att vara ärlig i fortsättningen
FBK: Har inget emot dig personligen heller, har ju aldrig pratat med dig/träffat dig, men innan du vet 100 % vad som hänt och vad som ligger bakom det som hänt bör du vara försiktig att uttala dig så som du gjort om mig och mina byten. Och jo, det är visst generaliseringar och felaktigheter du gjort dig skyldig till (se vad jag skrivit ovan). Du har helt enkelt haft för lite kött på benen för att kunna skriva det du skrivit. Jag har varit helt ärlig i allt jag skrivit och kommer fortsätta vara det också. Däremot kommer jag dröja att skriva mina intryck om mina grejor tills jag är 100 % säker och hunnit utvärdera dem under lång tid. Där har jag absolut brustit, i min entusiasm över nya grejor har jag haft lite för bråttom att skriva om dem. Men alla gör vi misstag här i livet...
MVH Mattias |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/10 13:15:32 |
|
GH
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 13:35:48
|
Förut tittade jag mycket på "Skilda världar" och "Tre kronor". Nu tittar jag på Hifi-forum istället. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 13:40:10
|
quote: Förut tittade jag mycket på "Skilda världar" och "Tre kronor". Nu tittar jag på Hifi-forum istället.
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 13:56:10
|
quote: Förut tittade jag mycket på "Skilda världar" och "Tre kronor". Nu tittar jag på Hifi-forum istället
GH, det var ett bra val! Betydligt bättre såpa-kvalitet och mer verklighetsanknutet, en riktig "reality-såpa"! Dock kände jag att det var nödvändigt att reda ut hur saker och ting verkligen gått till, utan fler onödiga och mer eller mindre korrekta spekulationer... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/10 13:58:37 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 14:23:18
|
Du har Pm matte76! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 14:24:14
|
Som jag skrivit tidigare ser jag det inte som oärligt av Matte att delge sina intryck av sina prylar. Vem här inne gör inte det? Och sen ställer jag mig frågande till att man ifrågasätter om Matte är "trovärdig"? Varför är inte Matte trovärdig när var och varannan skriver saker i stil med "den här cd-spelaren sopade mattan med den där spelare när jag lyssnade i HiFi-butiken..." utan att någon reagerar. Så vari ligger skillnaden?
Fö. tycker jag att man överhuvudtaget inte ska lägga för stor vikt på hur andra uppfattar olika prylar då det ändå handlar om subjektiva intryck från en, för läsaren, oftast okänd apparatkedja och rum.
Mvh |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 15:07:58
|
quote: Fö. tycker jag att man överhuvudtaget inte ska lägga för stor vikt på hur andra uppfattar olika prylar då det ändå handlar om subjektiva intryck från en, för läsaren, oftast okänd apparatkedja och rum
Baltazar: Håller med dig! |
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 03:42:10
|
Glad att se att det här gick åt rätt håll, jag bugar återigen för Matte som trots råsop efter råsop behåller lugnet. Ska buga åt FBK med, som också drar åt rätt håll efter att har irrat runt lite han med. :) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 06:42:09
|
Japp, det verkar som att FBK och jag ska reda ut våra meningsskiljaktigheter via PM nu i veckan. Han skrev i PM till mig (från lånedator) att han skulle PM:a mig igen denna vecka så vi reder ut det den vägen istället. Lomen är välkommen att göra samma sak.
Sen vill jag betona att den enda högtalaren jag någonsin ägt som inte är köpt ny av butik är Monitor Audio GR20, den köpte jag av Ledzepp här på forumet. Alla andra har jag köpt nya (visserligen med bra rabatter), så "skriva ner värdet för att sen köpa begagnat" har jag alltså inte gjort, det var bara felaktiga spekulationer av FBK/Lomen.
Claes_Ireland: Tackar och bugar! |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/11 06:49:03 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 07:16:15
|
quote: Japp, det verkar som att FBK och jag ska reda ut våra meningsskiljaktigheter via PM nu i veckan.
Då så, nu låser vi tråden. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|
|
|