HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga till alla om trovärdighet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/07/07 :  14:07:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu så ska jag berätta en lite historia och jag undrar om ni tycker att det är okej att göra så här eller inte.
Personen i denna historia kan vi kalla för MrX.

MrX sitter med ett par golvhögtalare vid namn Å MrX skriver på forumet att de har lite för mycket bas, så han ska byta till en stativare istället och frågar om olika tips på tänkbara modeller. Samtidigt som MrX gör detta så mailar han en kille som vi kallar för MrF som har ett par golvhögtalare till salu som är modellen ÖVER MrX egna Å. MrX säger att så fort jag får sålt mina Å, så vill jag köpa dina. Nu så blir det så att MrF säljer sina högtalare till någon annan. Så MrX köper istället ett par vid namn Ä och de är så bra till en början, men sedan så skriver han på forumet att det är fel på det mesta ljudmässigt, så han säljer dem och köper ett par vid namn Ö. Och de är himmelskt bra, spöar de förra vid namn Ä på allt. Men sedan så är det fel även på dessa också, så då ska han sälja dem burkarna också. Och samtidigt som han ska göra det, så mailar han MrF igen. Som nu har ett par Ä till salu, och MrX säger till MrF att jag köper dina Ä så fort jag får sålt mina Ö.

Ja det var historien. Det som jag vill komma till med denna historia är att man skall vara ärlig och seriös i det man skriver på forumet, det sitter många nybörjare på området Hifi och läser det som skrivs här och tar intryck av det.
Så frågan är, är det fel eller rätt att göra så här.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/07 :  14:28:03  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det du skriver har nog hönt ett x antal ggr på allehanda forum , och det är svårt att komma ifrån, många är till en början väldigt lyriska med vad de köpt bara för att de inte vill visa att de köpt nått de inte är nöjda med. Sen när ljudet har satt sig så börjar de inse att detta är inte bra....

Själv så har ja väll en tendens till det hela men det har gått i olika tider.

Som ex. När först packade upp mina Phonar så tyckte ja de lät riktigt bra, men efter ett tag insåg jag att de lät förjävligt. Sen efter ca 200 timmar började det hända saker. I dags läget så finns det inte mycket man kan klaga på, och sen är det ju så att man oftast får det man betalar för....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/07/07 :  15:22:44  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Samtidigt som ett nytt topic på forumet "Z" dyker upp, har upphavaren till topic säkert god anledning att fråga eller ventilera sin åsikt om topic. Det innebär också att upphavaren har en viss förförstålse för topic som sedan blir aktuellt att använda sig av då andras åsikter ventileras, det är forumets styrka. En källa till kunskap, även om en viss selektivitet ibland är att nyttig.

Emellanåt ventileras en del åsikter som inte överrensstämmer helt med andra, också en naturlig följd av att ett visst antal "hypernördar", som min flickvän kallar det, med fasta åsikter möts över nätet, vilket leder till viss argumentering. Allt i sin ordning och god ton vidhålles oftast. Men sen händer något, någon blir emotsagd en gång för mycket för att denne kanske inte delar så många andras åsikter eller bara inte KAN RESPEKTERA ELLER FÖRSTÅ ATT DET MEST SUBJEKTIVA AV ALLA INTRESSEN, HIFI, LEDER TILL OLIKA UPPFATTNINGAR.

Sen kan du gömma dig bakom vilket prefix du vill för att dölja det.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/07 :  17:46:32  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Det du skriver har nog hönt ett x antal ggr på allehanda forum , och det är svårt att komma ifrån, många är till en början väldigt lyriska med vad de köpt bara för att de inte vill visa att de köpt nått de inte är nöjda med. Sen när ljudet har satt sig så börjar de inse att detta är inte bra....

Mycket bra skrivet av dig Snoop!
Vet inte hur många gånger man sett detta.. Jag kan förstå detta å andra sidan. Har man köpt en fin pryl (och säkert sparat ihop till denna en längre tid) så vill man självklart att just denna säg; cdspelare ska vara det bästa man hittills hört, vilket det allt för ofta inte är.. Lägg till eventuell inspelningstid för att försvåra det hela.
Och att med denna utgångspunkt sätta igång att analysera och ge med sig av sina lyssningsåsikter? Ja, komplett ointressant för den eventulla frågeställaren i många fall.
Personen som sitter hemma med sitt nyköp ser inget annat än stora hjärtan framför sig när blicken når sin nyvunna referens. Men men, den sååååå otroligt detaljerade och utsträckta diskant kanske nästa vecka/månad blir en plågoande utan dess like. Den förförande musikaliska spelstilen kanske i efterhand förvandlas till ett odynamiskt sömnpiller utan dess like. Ni förstår vad jag menar..
När sedan smekmånaden är slut och det inte var så roligt trotsallt, så skulle man säkert vilja ha en del osagt..

När jag läser ovanstående så kommer jag tänka på en sak. Jag trodde aldrig att jag skulle skriva detta;
-F/E-test kanske inte är så dumt iaf?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/07 :  17:52:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man får ju vara glad så länge det bara är högtalare det gäller, det kunde ju vara sexualpartners eller något annat förödande...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:12:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Så frågan är, är det fel eller rätt att göra så här.

Man får väl ta det mesta med en nypa salt. Men om man adderar information från fler medlemmar, då det inte är ovanligt eller till missgagn att flera uttalar sig i sina uppfattningar, och summerar allas åsikter och upplevelser - så kan man filtrera fram vad som är positivt och hur högtalaren(som ex.) generellt uppfattas.

T.ex Thor-tråden. Några gillar, andra dissar, endel hävdar att det är högtalaren det beror på osv. Läs, chatta, bilda en uppfattning, se dig omkring.

Att fastna på ett furom eller en persons åsikter, behöver ju inte vara dåligt, men ger ett ganska selektivt perspektiv på saken. Men sen så är det ju ett forum. Vi får ta det goda med det onda.

Sen är ju tillit inte något dåligt heller.

M
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:56:05  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Har också sett detta på andra forum, och misstänker att det gäller även detta extremt ha-begär och presigefyllda forumet. Man ska lära sig av andras misstag, ge varandra tips och svara på frågor. INTE lura in andra på områden amn själv lurats in i.

Jag har nyligen köpt ett par Audiovector K3 super. De är nya på marknaden och folk har frågat vad jag tycker. Jag svarar då inte ASBRA! (som jag tycker), utan att jag är nöjd som den hifi-färsking jag är utan att jämföra med andra högtalare. När de sedan låter kass kommer ni få veta och om de går paj likaså.

DENNA info skulle jag vilja ha av er andra på forumet. Ärlighet helt enkelt. Priset styr mycket i denna branch, så det är viktigt och den som frågar är ute efter att njuta av musik, eller att grejorna skall matcha golvlampan, vilket många har problem med här.

F Ö vill jag bara säga att jag är mycket positiv till detta forum, så se inte detta som gnäll, utan en ödmjuk begäran.

Ha det bra.
/Calle

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/08 :  06:42:51  Show Profile Send Slupen a Private Message
Det här med trovärdighet är svårt.

Om man nu ska ge sin "ärliga" synpunkt som man i regel får efter några månaders lyssning av sina egna grejor så är det så mycket man måste ta hänsyn till.

Ta dvd spelaren jag köpte till päronen i julklapp. Den kostade 400kr plus frakt från net on net. Den fungerar klockrent och läser allt jag stoppat i den än så länge. Bilden är kanon "de har kass tv" och ljudet är tv ljud så den presterar väl sitt max.

Kort sagt är det ett av mina bästa köp någonsin (än så länge), men i större dvd sammanhang är spelaren totalt skräp. Var någonstans därimellan blir jag ärlig?

ps, fick med scart för det priset också och den tåls at se på.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!

Edited by - Slupen on 2005/07/08 06:45:19
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/08 :  08:13:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Om det verkligen har gått till exakt så som du påstår tycker jag inte att det är speciellt bra att göra så, men då jag inte känner till det verklighetsanknutna (?) fallet du menar så kan jag inte säga med säkerhet hur jag ställer mig...men på det teoretiska planet (dvs om du har 100 % rätt i att det verkligen har gått till så) är det inte helt ok tycker jag.

Men angående att man först hyllar en högtalare och sen delvis ändrar uppfattning ser jag inget fel i, man måste ju få ändra sig samtidigt som man kan upptäcka bristerna (eller fördelarna) efter lång tid, inget säger ju att man ser alla för- och nackdelar direkt. Om man däremot först tycker det är guld och gröna skogar och tycker det är världens bästa högtalare för att sen tycka högtalaren låter skit är det ju mycket märkligt. Brukar ju vara tvärtom pga inspelningen...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/08 08:21:52
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/07/08 :  13:30:18  Show Profile Send Lomen a Private Message
Du är rolig du Matte. Du verkar ju inte ens ha koll på vad du själv skriver och gör.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/08 :  13:37:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du är rolig du Matte. Du verkar ju inte ens ha koll på vad du själv skriver och gör

Lomen: Det tycker/tror du inte? Och det vet du så klart... Kan du specificera hur du menar? Jag förstår också liksom säkert flera andra att FBK uppenbarligen och med 99 % säkerhet menar mig (eftersom han uppenbarligen har mycket emot mig personligen, fast han aldrig träffat/pratat med mig utan baserar allt på hur han "tror" det ligger till) även om han vet att han inte kan skriva det.

Och isåfall har han fel på flera av de punkter han skriver. Helt enkelt riktigt grova generaliseringar och diverse felaktigheter...jag har 100 % rent samvete för mina högtalarbyten, det är ju f.ö upp till mig om jag vill byta 100 ggr/år (vilket jag INTE vill ). Nu är det dock slut med högtalarbyte för låång tid framöver, har hittat hem och de "perfekta" högtalarna för mig.

Sen hoppas jag inte att någon på forumet är så naiv att man litar blint till det en enda person skriver om en högtalare utan att själv testa den och utvärdera med sina egna grejor. AV Mi3 Avantgarde tex tycker jag fortfarande totalt sett är en mycket fin högtalare, liksom Dynaudio Contour S3.4, även om jag sålde dem av olika skäl.

Och visst har jag haft funderingar på att övergå till stativare plus sub (pga att jag då hade ett ganska litet vardagsrum där högtalarna stod), men det stannade vid just funderingar då jag insåg att golvare trots allt passar min musiksmak bättre.

De som undrar vad som verkligen legat bakom mina byten och hur de egentligen gått till är mycket välkomna att PM:a mig.

Om du FBK mot förmodan inte menade mig kan du bortse från detta inlägg. Har heller ingen som helst lust till ytterliggare munhuggning med dig, vilket jag inte heller tror det övriga forumet har. Ska du munhuggas igen så ta det via PM. Eller njut av sommaren istället!

Trevlig helg till alla! Glöm ej Iron Maiden på Ullevi imorgon!!

MVH Mattias

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/07/08 14:03:58
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/08 :  14:04:04  Show Profile Send Snoop a Private Message
OT:
Hur orkar man ens diskutera detta, om nu matte vill byta högisar ofta så låt han göra det...

Det är ju hans problem om han förlorar pengar på det...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/08 :  14:06:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det är ju hans problem om han förlorar pengar på det

Snoop: Exakt. Jag jublar ju givetvis inte över att jag förlorat pengar på bytena, men å andra sidan har jag lärt mig mycket inom området och har nu hittat högtalare med för mig "rätt" karaktär.

Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/07/08 :  14:07:36  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Exact, hade jag den ekonomiska möjligheten att byta
till allt "nytt" man vill ha så visst!!
Det är väll halva nöjet med den här hobbyn, att drömma om nästa
uppgr. och hur o när det bytet ska gå till!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/07/08 :  16:19:34  Show Profile Send Lomen a Private Message
Matte ville att jag skulle specificera.

Problemet är inte det att du byter högtalare stup i kvarten utan att man inte kan lita på det du skriver. Allt är så otroligt bra tills den dan du har sålt dina högtalare. När du hade dina Monitoraudio Gr20 till försäljning pga. enligt dig att dom var för stora och för mycket bas i ditt rum och istället skulle köpa mindre högtalare, så mailar du mig och vill köpa mina GR60, knappast mindre och defenetivt inte mindre bas då det är modellen över GR20..
Men jag sålde dom till en annan.

Sedan köpte du Dynaudio 3,4 som du sedan bytte mot Audiovector. Vad du skrev på forumet var att Av var bättre än Dynaudio på allt. I samma veva så hade jag mina dynaudio till salu och vem får jag ett mail ifrån då???? Där du skriver att du vill köpa mina Dynaudio bara du får sålt dina nuvarande högtalare (Audiovector) ,som du nyligen själv påstått var bättre än Dynaudio på allt?????

Så hur är det egentligen med trovärdigheten? Kommer du att skriva ner dina nuvarande Vinea Acustic också när du sålt dom? Eller tycker du verkligen att dom låter bra på riktigt?

Tänk på att det finns många nybörjare här på forumet som lätt blir villseledda av såna som dig. Håll dig till sanningen i fortsättningen och erkän om du har gjort ett mindre lyckat köp. Forumet är till för att hjälpa och ge råd inte att vilseleda andra till att köpa saker som man egentligen inte tycker om själv.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/07/08 :  16:30:11  Show Profile Send FBK a Private Message
OjdåBlev det pinsamt nu, hifi Sverige är mindre än du tror.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/09 :  00:15:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nä, nu var ni tråkiga. Vi behöver inte skita varran på näsan bara för att vi skevar på åsikter? Vi lär ju oss snart att se förbi sånt här - rutinerade hifi-rävar, som vi?

Sånt HÄR skadar trovärdighet om något. Typ;
- Sa han sådär bara för att han inte diggar den snubben, eller var det för att han verkligen inte diggar den högtalaren???

Ta oss i kragen.

M
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/07/09 :  01:56:41  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Nä, nu var ni tråkiga. Vi behöver inte skita varran på näsan bara för att vi skevar på åsikter? Vi lär ju oss snart att se förbi sånt här - rutinerade hifi-rävar, som vi?

Kan bara hålla med! Förstod inte vitsen med denna tråden från
första början

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/07/09 :  02:21:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Nä, nu var ni tråkiga
quote:
Ta oss i kragen.

Tråkiga När jag startade denna tråd, så vad det för att kolla hur det står till med ärligheten och trovärdigheten på forumet, och jag trodde i min enfald att det skulle droppa in fler åsikter än vad det gjort, då jag tycker att detta är ett viktigt ämne. Du skrev "Man får väl ta det mesta med en nypa salt" Visst ska man inte tolka det som skrivs på forumet som fan tolkar bibeln. Men någon trovärdighet måste det ju finnas också, annars så är det ju rena sandlådan. Jag tycker inte att det är okej att villseleda på forumet för egen vinning skull eller att sitta och skiva smörja som man bara efter någon vecka har helt andra åsikter om. Det verkar som om denna fråga är för allvarlig för detta forum.
"""Det är ju bara ett forum, där kan man skriva precis vad som helst, skit samma"""
För min del så är forumet ett verktyg att ge hjälp och råd och att få det. Och att få ny vänner och kontakter som man delar denna hobby med.
Sedan att vi TYCKER och har olika åsikter om olika produkter är en helt annan sak!!!
quote:
(eftersom han uppenbarligen har mycket emot mig personligen, fast han aldrig träffat/pratat med mig utan baserar allt på hur han "tror" det ligger till) även om han vet att han inte kan skriva det.
Matte76! Jag har inget personligt mot dig!
Det som jag inte tycker om, är det som Lomen beskriver i sitt inlägg. Och det är inte grova generaliseringar och diverse felaktigheter... Försök bara att vara ärlig i fortsättningen

Edited by - FBK on 2005/07/09 02:29:31
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/07/09 :  07:58:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Makalöst att inte moderatorerna har låst den här tråden, mer uppenbart personpåhopp är svårt att finna. Lås den.
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:06:07  Show Profile Send Lomen a Private Message
Vadå personpåhopp. Fbk namngav ingen person eller skrev inte ens vilka högtalare det handlde om. Jag själv skrev bara på Mattes begäran. Han bad mig att specificera vad jag menade.

Tycker ni andra att det är okej att bara skriva saker för egen vinning eller, tex. att skriva ner en högtalare för att själv kunna köpa den billigare på begagnatmarknaden eller att skriva upp en annan som man egentligen inte gillar för att sedan kunna sälja den dyrt????? Jag tar defenitivt inte en sån person på allvar i fortsättningen oavsätt vilka högtalare, cd, förstärkare han skulle skriva en recention på.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:15:38  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Claes_Ireland: Håller med. Trådstartaren borde skämmas (eftersom personangrepp inte är tillåtna) och tråden borde låsas och tas bort snarast . /Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/07/09 :  12:30:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp, ulfsan, trådskaparen borde verkligen skämmas, riktigt fult.
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/07/09 :  13:10:31  Show Profile Send Lomen a Private Message
Vad är egentligen fulast, det tråden handlar om eller skapandet av tråden? Tråden innehåller ju bara fakta vilket man inte kan säga om det som tråden handlar om.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/07/09 :  13:26:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Lomen, det tråden handlar om är ju uppenbart något som en DEL av två i en "konflikt" ser. Han skapar en tråd, om det förkastliga beteendet hos en person. Nämner inte personen, men det är uppenbart för alla som spenderar mer än fem minuter i veckan här vem det syftas på. Han ställs till doms, han blir uthängd, påhoppad. Är det respektfullt tycker du? Du anser att den angripne inte varit respektfull i hans beteende, och att det är förkastligt, sen beter du dig respektlöst själv, inser du inte att du tar all heder av DIG själv och ingen annan? Makalöst.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/09 :  13:26:45  Show Profile Send Haakan a Private Message
det är iofs sant det lomen säger...men jag tror inte att just matte menar nåt med det han skriver...utan det som skrivs i början är mest nyhetens behag...men sen 4-5mån senare har ju magin lagt sig..

eller vad säger du matte?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000