Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 23:01:46
|
- Beat
Det är just vad det har det!
/Rolle |
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 01:37:01
|
Spånar lite löst på en magnetostatbas med ett push-pull neodymium-magnetsystem. Ca:1/2m2 stort .
Varför Låter som ett spännande projekt |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 10:15:55
|
Detta är det bästa elementet jag stött på.
Inte perfekt i alla avseenden men har kvaliteter som inga andra är i närheten av.
Bredbandaren som jag demonstrerade för Linnar var en 4-tummare från Fostex, med rejält seriemotstånd och öppen montering låter det förträffligt.
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 15:39:50
|
MatsT: QUAD esl63, i suppose?
Vad har seriemotståndet för funktion i öppen baffel med fostex, hur stort är "rejält" och framförallt: vore det en bra idé att testa på NSB också? |
Militant cyklist. |
|
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 17:13:43
|
Illy,
Sätt inget motstånd i serie med NSB elementen(49 cent) Q värdet är redan tillräckligt högt! peakar då förskräckligt vid ung 100 Hz!
Björn |
Gignos |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 21:12:09
|
MatsT:' "Detta är det bästa elementet jag stött på."
Måste hålla med! Som enskilt element måste detta vara det bästa som finns. Dessutom ett bredbandselement som reducerar Herr Doppler till ett minimum pga att den stora membranytan rör sig väldigt lite även vid låga frekvenser. "elementet" har också tidsfördröjande komponenter kopplat på sådant sätt att den stora mebranytan simulerar en lite prick (nåja, allt är relativt i vår värld).
Det enda som kanske saknas är väl den allra djupaste basen.
Om något slår Quad'en (eller andra bra konstruerade elektrostater) så kan det bara vara en magnetostat.
Fostex'en som MatsT spelad för mig var en stor överaskning. Det måste vara ett av de bästa elementen i sitt slag.
|
Edited by - linnar on 2005/07/09 21:18:03 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 22:31:34
|
Quad ESL-63, ESL-988 och ESL-989 har alla elementet jag syftade på. Det finns i några olika utföranden och färger men ljudet är mycket lika i alla varianterna. I Quads ESL sitter de parvis men kan även användas ensamma och även då ge punktformig strålning!
Djupbasen (under 35Hz ungefär) saknas men det är väl inte så illa att prestera punktformighet och faslinjäritet från så pass låga frekvenser upp till vad örat förmår höra. Dessutom är membranen "lättare än luft" och följer enkelt även mycket knepiga signaler. Med "lättare än luft" menar man att det enda motståndet från elementets rörelse som "motorn" i detsamma känner av är luftmotståndet.
Jag har använt 10 ohm i serie med Fostex-elementet och då hamnar Q på ungefär 0.7 samtidigt som man får lite diskantlyft pga induktansen i spolen. Kanske inget som jag skulle rekommendera i normalfallet men det låter väldigt bra kopplat på det viset när de spelar öppet.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 00:29:53
|
Sant! Inte dåligt pinkat av en ca 30 år gammal plastfolie!
|
Edited by - linnar on 2005/07/10 00:30:09 |
|
|
megajocke
Member
95 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 15:56:04
|
Har ni sett Rod Elliotts sida om "dopplerdistortion"? http://sound.westhost.com/doppler.htm
Han påstår att hans mätningar visar att dopplerdistortionen inte finns eller i alla fall är försumbar jämfört med andra frekvensmodulerande fenomen.
PS. Att humlor inte skulle kunna flyga är en förvrängning av sanningen. Jag har hört att det man kom fram till var att humlor är aerodynamiskt instabila, på samma sätt som JAS, F16 eller något annat modernt jaktflygplan. Och de kan ju flyga ändå, bara det att det krävs snabba korrigeringar för att man inte ska störta. DS. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 00:13:08
|
megajocke: Det där med Doppler går inte bevisa bort. Den existerar! Men i vilken utsträckning kan man bevisa. Använder man ett bredbandselement från ca 100hz är jag övertygad om att Doppler inte kan höras.
Det där med humlan stämmer nog inte. Det var så att Humlans vikt kontra vingytan och vingarnas slag/sekund kunde inte ge erfoderlig lyftkraft. Numer vet man att humlan återanvänder vingslagen. Dvs även när den slår uppåt skapas åxå lyftkraft och därmed kan den flyga. Humlan själv vet däremot inget om våra åsikter så den skiter nog i vilket...
EDIT: Det där med inbyggd instabilitet är säkert sant för annars hade ju du inte sagt det, men jag har aldrig hört den grejen förut. Men jag tror alldeles bestämt att Humlan skiter i det åxå....
|
Edited by - linnar on 2005/07/11 00:17:39 |
|
|
megajocke
Member
95 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 01:32:38
|
Jo humlan verkar ju vara ganska obekymrad i vilket fall som helst :) |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/07/12 : 09:36:12
|
Linnar: "Jag tycker inte att bredband inte funkar. Det fungerar för de som tycker om det resulterande ljudet. Det blir som med rör, det borde vara sämre med rör men det låter ju så himla gött!"
Mysigt, varmt, trevligt eller andra synonym på "färgat-men-låter-himla-gött" tycker jag inte stämmer på Jx92s'orna. För mig låter de detaljerat, ärligt och balanserat. Det som slog mig första gången jag hörde dem (var i en TL) var det djup i ljudbilden de levererade, det gav en härlig närv och närvarokänsla. Inbillar mig att det har mycket men deras förmåga att återge lågnivådetaljer.
MatsT: Elektrostater är mycket trevliga, nackdelarna (enligt mig, och jag har bara hört ett fåtal) är att de är fasligt riktade i diskanten (Martin Logans böjda panel undantaget), är pyssliga att integrera med en sub och är stora. Ska man köra dem fullregister blir de enorma och riktar ännu mer... Elektrostat-TL hybrid med aktiva filter har gäckat mitt DIY sinne under många år. I slutändan var det dock problemet med att få tag i komponenter och dess storlek som fick mig att ge upp idén. Men som sagt, allt är en komprimiss, och kan man leva med elektrostaternas nackdelar så är de himla bra.
/Jesper
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/12 : 13:01:20
|
Jesper_Nilsson: Musikljud är som mat, alla tycker inte lika. Så här ser jag det med bredbandare: Fördelen är att man slipper delningsfilter och övergångar mellan elementen. Som med allt annat är vissa mer känsliga för just dessa fenomen. Då är en bra bredbandare ett bra alternativ. Det finns också andra typer av element som är bredbandare, Manger ex.vis. låter också väldigt bra. Man kan rada upp en hel rad med bredbandsfördelar. Bredbandselement har mer doppler än de som är uppdelade på fler register. Men även de andra elementen har doppler i varierande grad. Frågan till vad som hörs och vad som kan mätas är en anna femma.
Jag säger det igen: Jordan's grejer inger respekt!
EDIT: Man kan gämföra doppler med olika nätkablars ljudkvalité. Har man så känslig hörsel att man kan höra skillnad på kablarna då borde doppler vara en grym pina för samma person
|
Edited by - linnar on 2005/07/12 13:16:42 |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2005/07/12 : 17:51:54
|
Dessa skulle jag i alla fall vilja höra nån gång.
|
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Topic |
|