Author |
Topic |
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:51:27
|
"Notera att jag använder ordet "skrikare" för kupoldiskanter. Det kommer från en radannons som återgivits här på forumet. Tyckte "skrikare" låter så himla mysigt för kupoldiskanter eller "dometweeter" som det hetter förr..." gaaaaah!
Jag har alltid varit förtjust i stora magneter och enorm slaglängd. Det ser så häftigt ut på något sätt.
I övrigt vore väl det perfekta elementet ett som har ett bra frekvenssvar i hela registret med låg dist och bra spridning. Det skall kunna spela lågt i en relativt liten låda samt kunna pumpa mängder med luft för att skapa ett verkligt ljudtryck. Priset bör också vara satt med oss konsumenter i åtanke. Någon som har något förslag? |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 15:03:58
|
Kanadensiska Newform Research, som jag vill ha så mycket. Diskantband på över en meter. Kan spela vad som helst vid vilken nivå som helst och låta bra. Nån dag..
till dess tycker jag att Seas Excel W22 som sitter här hemma e bra. Jag tycker INTE att deras superdiskant är bra. Efter 50 timmar är den fortfarande för skrikig... |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
Edited by - Beat on 2005/07/05 15:04:25 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 15:39:49
|
Håller med Linnar: "Skrikare" är ett passande namn på de flesta domediskanter.
10-tummaren PHL M-2525-8 som Jan Nielsen hade som mellanregister i sina byggen var fantastisk också. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 20:55:38
|
Låg dist utan uppbrytningar.. Jordans aluminimumembran är mycket tunt och tillåts böjsvänga vid höga frekvenser. Övergången från normal konrörelse till böjsvängning är avvägt så att andelen aktiv konarea noga överenstämmer med luftens aukustiska impedans (för given frekvens). I högsta diskanten är bara själva dustcapen aktiv. Man får inga uppbryningar (böjsvängningen är iof en uppbryning, men en kontrollerad sådan) men man har häller inget tjockt dämpat membran som slukar mikrodetaljer. I princip fungerar alla bredbandare i någon mån på detta vis, men herr Ted Jordan kan nog kvala in som en av dem som jobbat längs med tekniken. Själv lyfter jag hatten för Ted, enligt mina öron fungerar det ypperligt. Jordan gjorde förut 6,5" och 8" (jx125/150) kunde spela upp emot 10k utan tendenser till fula uppbryningar. Tyvärr tillverkas de inte längre efterssom Scan-Speak som tillverkade dem ansåg att de var för kompicerade att tillverka i små serier. De har en välding speciell upphängning.
/Jesper |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 21:33:32
|
Låter som spännande element, Jesper!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 21:44:40
|
Drömelementet vete katten, men jag har definitivt ett favvisellement när det gäller diskanter. Kanske sett lite i ålderns romantiska skimmer, men ändå.
Fostex horndiskant T-925 A. Jag ägde ett par på det bisarra åttiotalet. I brist på bättre beskrivning kan jag bara säga; luft. Visserligen delad > 7000 Hz men makalöst vad den var oansträngd och lätt. Jag vet att klyschorna haglar tätt, men vad fan, det var sant. Som när kärestan blåser en lätt mot öronsnibben, rysning, upphetsning och välbehag. Vägde väl 2 Kg/st. Prismässigt låg de sisådär 1000 sek/st då har jag för mig.
Idag kan jag tänka mig det fyrdubbla för ett par nya, om någon vill sälja dem. Dock gissning från min sida.
Trist bild bara.
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/t925arev.pdf |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
bappe
Member
60 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 22:04:26
|
Hej alla!
Jag kunde inte motstå frestelsen, här kommer det som är så nära mina drömmar som möjligt. De kommer alla från samma "tillverkare", herr Sano i Saitama utanför Tokyo. Jag kommer själv att vara lycklig ägare till ett 16cm element som mest liknar det med gjuten korg men utan dammskydd och med modifierd spolstomme och spider.
http://fullrangedriver.com/tiki-browse_image.php?galleryId=2&sort_mode=created_asc&desp=19&offset=0&imageId=47
MVH, Anders |
Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken....... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 22:27:30
|
jonasz: Tack för tipset, jag har noterat detta.
Nä, det är inte aktuellt för min del. Jag har andra funderingar och konstruktioner nu för tiden, men det förtar inget av det elementets fantastiska förmåga.
Jag använde dem då i en fyrvägskonstruktion och där sopade de rent i allt vad jag då kunde jämföra med.
Sen kanske tidens tand har ätit upp en del av egenskaperna, alltså att det kanske idag finns billigare och ev. bättre. Fan tro´t. Vad vet jag, det var som sagt 20 år sedan jag jobbade med dem.
Men ack vojjne, satans bra grejor var/är det. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 22:39:26
|
Problemet med små element aom skall frambringa lågfrekvent ljud är att det krävs stor konrörelse..å ju bredbandigare elementet skall vara....desto större bli problemet med intermodulationsdistorsion. Ett stort element får begränsad spridning i de högre frekvenserna..olösligt?
Det finns ju högtalare som just BYGGER på intermodulation. Det bygger på att TVÅ element interfererar med varandra. Det ena elementet spelar konstant 200kHz - medan det andra elementet svänger ned en frekvens som är lite högre eller lägre...skillnaden i frekvens blir hörbart ljud då ljuden "krockar" på rätt sätt.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 23:14:53
|
ohmega: Det där med intermodulationsbaserade högtalare lät intressant, har du nån länk? |
Militant cyklist. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 00:47:11
|
Jag älskar Cervin Vegas gamla hederliga STROKER serie. Om vi nu talar dröm-element så vore väl ett par STROKER 24 tummare med stora massiva elektromagneter eller alnicomagneter nått att ha i ett par kraftigt förstorade Imperial-horn. Eller varför inte ett par uppgraderade JBL 2242 med STORA alnicomagneter? Superaledande elektromagneter kan väl komma upp i 5 testla fältstyrka har jag för mig. Det vore nått för ett par horndrivers. Jobbigt att hacka frusen koldioxid och kondens av vattenånga från några micrometer tjocka berryliumdomar... Men dynamik och transientrespons borde vara spektakulär.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 07:55:11
|
"Det där med intermodulationsbaserade högtalare lät intressant...."
Idén med denna princip är att ljudet skall förmås "uppstå" ur tomma intet på vald plats. Tester som gjorts visar att det fungerar men ljudet kan knappast kallas för väljud.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 08:00:04
|
akktustakki:
Mycket riktigt, T-925A låter väldigt bra. För att vara trattskrikare kanske dom är en av de allra bästa. Åtminstone vid högre frekvenser. En som kan mäta sig med den är JBL 075. Skall jag vara riktigt ärlig är 075'an aningens bättre. prisnivån är ungefär samma.
Men tyvärr, ingen av dem kommer ens i närheten av Fane 601 eller TAD's band. Faktum är att det finns en hel hop bandare som är bättre.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 08:03:36
|
Jag har aldrig lyssnat på "Dahllångan" (Dahlbergs långband) men jag har lyssnat på köpelångbandare. De låter oftast oförskämt bra. kan tänka mig att Dahlångan låter bättre än dessa köpelångor. I så fall borde väl de platsa in här?
Bernt, någon... ??
Jag blev änna sugen på grillad fesk.....långa kanske...
EDIT: "Långan" var ju redan omnämnd här av Bernt, såg inte det!
|
Edited by - linnar on 2005/07/06 11:04:45 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 08:48:53
|
JBL såklart 2202 1400nd 375nd 2226 2242 2451 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 08:55:19
|
Är det nån som vet var man skulle kunna lyssna på ett par Fane 601?
Jag måste erkänna att jag blev himla nyfiken. Det är iofs möjligt att jag vid något tillfälle redan lyssnat på dem utan att veta om det. Jag utgår också från att samma sak gäller för dessa, att det kan skilja väldigt mycket, beroende på filterkomponenter, valda delningsfrekvenser och annan filterkarakteristik och även vilka "lagkamrater" de ska spela ihop med, precis som det kan låta rätt så olika med 075'an, i olika sammanhang.
Därför skulle jag uppskatta möjligheten att lyssna på ett par Fane 601 i en seriös uppsättning. Helst i Stockholmstrakten förstås.
Nån som har en bild på den?
/Rolle |
|
|
linnar
3623 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 09:51:23
|
OK, tack för länken!
Hmmm, ... men då är det ju inte ens relevant att jämföra 601'an med 075'an, eller i vart fall är det en högst hypotetisk jämförelse.
Än är det ju ingen som vet hur gammal en 075'a kan bli, för att nu använda en gammal klyscha från bilvärlden.
Fast det där med "ingen massa" är ju högst intressant. Borde det inte gå att lösa detta med hållbaret med dagens teknik?
Jag menar, vi klarar ju att åka runt i vårt solsystem utan större problem, trots att jag aldrig begripit, hur en jetstråle ska kunna accellerera och styra en farkost i rymden, trots att där inte finns någon luft att reaga på för strålen.
/Rolle
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 10:29:27
|
Det tillverkas plasmaelement i dag åxå. Jag är på jobbet nu så jag kommer inte åt mina länkar för att visa hur dom ser ut. Vet inte hur dom låter men av vad jag hört så är det ingen som ännu slår Fane 601.
"men då är det ju inte ens relevant att jämföra 601'an med 075'an, eller i vart fall är det en högst hypotetisk jämförelse." Eftersom jag använde Fane 601 som exempel på det bästa som kan åstadkommas i ljudväg tycker jag att det är relevenat även om den inte finns längre.
075'an har tillverkats i upp mot 40år nu. Det finns några element till som platsar in här. Gamma's VLD13 är väl uppe i 35 år om jag inte mins fel. VLD13 är en kopia av det engelska bandhornet som startade intresset (mins inte namnet i skrivande stund).
Sen kommer vi till detta med 075'ans ljudkvalité. Kvalitén är det inte mycket att tvista om. Men bra ljudkvalité är inte det samma som bra ljud. Gillar man hornkaraktär på ljudet är den förträflig. Gillar man inte hornkaraktär kan den förstöra dagen. Om man lyssnat på en bra banddiskant utan hornkoppling och "slår över" till 075'an är segern given. Till sist är 075 trots allt en vanlig hornskrikare om än en dyr sådan.
Trampade jag på någon...?
|
Edited by - linnar on 2005/07/06 10:32:16 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:59:55
|
Jag kan ju ha fel, men jag har svårt tänka mig att ett välkonstruerat horn ska behöva färga ljudet så att man lägger märke till den och allra helst inte så högt upp i frekvens. Dessutom hade ju även 601'an ett horn, som ju dessutom var avsevärt större än 075'ans.
Jag vet, jag sitter här och gissar lite och går på känn, så därför skulle jag kanske försöka åstadkomma lite jämförande lyssningstester vid tillfälle.
Är det någon här i mina hemtrakter (inom T-bane- och pendelavstånd) som har både bandare och 075'or och som skulle kunna tänka sig att låta mig komma och lyssna vid tillfälle?
/Rolle |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 12:41:44
|
"Dessutom hade ju även 601'an ett horn.." Är pinsamt medveten om det. Men hornet är ett fullhorn och ingen avkapad kompromiss.
075 är definitivt ingen dålig manick, tillhör trots allt det bästa på området.
|
Edited by - linnar on 2005/07/06 12:43:03 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 12:58:14
|
Min KÄRLEK till framför allt 075'an lär iaf aldrig falna, även om jag någon gång skulle få lyssna till något annat som visar sig vara överlägset. Därtill har jag allt för många kära minnen och för mig är nog 075'an det element, som på nåt sätt är mest synonymt med JBL och det kunnande/kvalitetstänkande som är inbyggt i deras Pro-Series.
/Rolle |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:03:14
|
paradigm: Fin inställning. Håller man fast vid sina utvalda grejer (och vilka grejer sen) så blir liksom valet enklare (hade du sagt att du håller fast vid MGR då hamnar vi kanske i ett annat läge).
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 16:47:29
|
Det blir lite 075 även för mig till helgen... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|