HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akut behov av test-tons CD!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:39:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag är i akut behov av en test-tons CD nu ikväll för uppmätning av frekvenser med hjälp av ljudtrycksmätare. Finns det några gratisalternativ där ute i form av CD ISO image eller liknande som bara är att bränna och köra?

Eller finns det några andra smidiga alternativ, jag hinner som sagt var inte köpa nån dito CD, inte för denna mätning iallafall

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/06/30 19:40:13

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:50:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sök på google

Tone generator så får du en massa svar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:52:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
LTS har en testslinga från 0-120 Hz på deras site, kanske kan räcka ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:56:19  Show Profile Send duck77 a Private Message
Tjena!

Testa om denna är i drift!

http://www.binkster.net/extras.shtml#cd

Mvh
/Sjö
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/30 :  20:02:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Zalve: Hade egentligen tänkt mig hela frekvensbandet upp till 20kHz men det är väl förmodligen inom det smala spannet jag har mina problem.

Sjosse: Inte riktigt vad jag var ute efter, men nästan Lite för grova steg om 100Hz. Tankar den iallafall få se!

Tone generator, men det är väl bara en mjukvara för att skapa toner? Var inte så sugen på att börja lära mig nåt program för att få ut nåt vettigt att bränna till CD

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/30 :  20:05:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
tror svante på grannforumet kan hjälpa dig...han har en massa roliga program för sånna grejer

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/30 :  20:25:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har dragit iväg ett PM till Svante få se om han hinner svara med något vettigt ikväll. Har någon annan något tips på en komplett test-CD så vore det dock toppen!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/06/30 :  21:38:37  Show Profile Send Patrik a Private Message
Vad är det för frekvenser & svep du vill ha? Vi är säkert flera här som kan fixa det åt dig om du ber snällt.

Annars räcker väl Bink Audio Test CD en bit?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/30 :  21:55:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet att det fanns en länk på minhembio.com numera Prisjakt.nu där man kunde ställa in star och stop frekvens på svep och sen få ut det i som .wav fil

Kanske värt en sökning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/30 :  22:08:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.nch.com.au/tonegen/

Du kan ladda hem en trial version i någon dag eller om det är 30 dagar.

Skapa ett frekvenssvep och lägg det i mp3 eller wav, som du sedan kan bränna ut till CD.

Jag rekomenderar ett linjärt stigande frekvenssvep 20-200 Hz under 180 s så får du 1Hz/s som du kan använda för att hitta rumsresonanser. (bara kolla på CD-klockan för att se vilken Hz du har problem med)

Sedan kanske ett lite högre frekvenssvep med kortare avstånd mellan varje hz.

Du kan även skapa lite brus och fixa testtoner. För att bränna ut på CD bör en "låt" (ett spår) vara minst 3-4 sekunder.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/30 :  22:33:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En liten varning, använd endast sinusvågor till hifi och inte fyrkant eller sågtand osv.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/30 :  22:38:40  Show Profile Send Snoop a Private Message
har dragit hem progget nu men fattar inte riktigt hur jag ska ställa in det... kan du leo hjälp amig med det i ett PM?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/30 :  22:47:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Brände ut 10 sekunders sinus med 5 Hz intervaller mellan 20 och 100Hz, sedan 10Hz intervaller upp till 300 och därefter 50's intervaller. Vet inte om jag gillade vad jag hörde dock, eller rättare sagt såg. Ska ta och skriva ned dB-mätningarna inkl kompensation imorgon få se.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/30 :  22:48:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Snoop: Ta bara och välj "Constant (Specify duration)" på Tone menyn och välj typ 10k ms sen anger du bara frekvens och sparar ut till WAV. Dubbelchecka som sagt var att du har "Sine" markerat, det också på Tone menyn

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/30 :  23:34:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Drog iväg en beställning på Rives Audios test CD istället, trist bara det dröjer så innan den kommer.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/07/01 :  00:03:34  Show Profile Send LageB a Private Message
Jag söker också Test CD. Jag försökte ladda ned "binkster" (som verkar intressant) men tyvärr fungerade inte nedladdningslänken.

Jag så att Svalander sålde en del olika test CDs.

http://www.svalander.se/shoppen/testcd.htm

LageB
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/01 :  00:07:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag drog hem den CDn också, länken funkade fin fint för mig

Det skojiga med Rives är att den har extra spår där sinusen är kompenserad för att ge rätt värden på Radioshaks SPL, har en sån så slipper man kompensera i efterhand. 250 kr med frakt var inte så farligt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/01 00:08:25
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/01 :  00:08:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag har den där Usher cdn och den är riktigt riktigt bra.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/01 :  00:11:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Den låter intressant, kan du ta med den på Lördag tro kan vi kika på den om det blir lite tid över

Är rädd att du inte får knycka SPL-mätaren av mig dock, behöver den under kommande vecka/veckor, måste beställa lite akustikprylar - sorry

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/01 00:15:45
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/01 :  00:26:24  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tar med mig så kan vi kolla på den.....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/01 :  11:55:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har flera olika testskivor med sinustoner,kantvåg och burst mm mm. Vittbrus, rosabrus och något mera brus men jag minns inte färgen just nu. Skivorna kommer ifrån Denon, tyska hifi-institutet och några andra ställen. Tyvärr är det så att riktiga testskivor är inte lätta att hitta, det är ofta så att dom kör med en kanal identifiering, fastest och några toner och sedan musik. Musik har man väl massor av ändå. Den bästa testskivan som jag har är en från Denon.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/01 :  11:58:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Kanske skulle stoppa in en länk



Rives Audio Test CD 2

The Rives Audio Test CD is a unique and inexpensive way to determine room and speaker response. It has 1/3 octave test tones from 20 Hz to 20 kHz. The test tones are very precisely calibrated for a flat response. Each tone is a single track, so that once a room mode has been found, one can put the track on repeat mode and determine where the "hot spots" or areas of highest sound pressure exist to properly treat the room.

In addition to the flat 20 Hz to 20 kHz tracks there is an additional set of tracks that are also 1/3 octaves from 20 Hz to 20 kHz. The only difference in this series of tracks is that it is not flat. It is precisely calibrated to compensate for the non-linearity (particularly in the lower octaves) of the Radio Shack analog SPL meter (sound meter). We have found this meter to be very reproducible, but not very accurate. It is also very inexpensive and easy to obtain. For this reason we made these tracks to compensate for this device.

Unique to the Test CD 2 we have added partial tracks of various Mapleshade recordings. Mapleshade, also located in Maryland, makes some of the purist and cleanest sounding recordings. They are very revealing. Rives Audio has found them to be essential tools in subjective listening. One piece of music has been mastered in a variety of ways to test phase and other common problems.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/01 11:58:56
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/07/01 :  13:00:37  Show Profile Send LageB a Private Message

EuphoniC

Måste man köpa Rives Test CD2 direkt från Rives, eller, går den att få tag på i Sverige? Jag är klart intresserad.

Jag har skickat ett PM till dig!

LageB
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000