HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Absorption eller diffusion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/06/29 :  09:36:33  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Detta har säkert diskuterats tidigare, men använder ni absorption eller diffusion för att råda bot på de första reflektionerna? Det finns väl två olika "skolor" gällande detta.

Själv har jag använt "tube traps" hittils för att råda bot på första väggreflektionerna, men tyckte att de dämpade toppen av diskanten för mycket, så nu är diffusorer påväg. Första golvreflektionen tas naturligt om hand av en matta, men hur göra med taket (hade tänkt mig Dacron-skivor)?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/29 :  10:04:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad man väljer hänger på hur riktat högtalaren sprider i diskant o mellan reg. Mina talares diskant är ganska smalspridande + att dom står våödigt mycket innåt så jag absoberar första reflexen både i tak o på vägg. Dom i taket hänger ner en bit för att gå lite djupare i frekvens. Att diffusera längre ner i frekvens gör att diffusorn blir ganska djup vilket kan ställa till med bekymmer vid vägg montage. Så är det hemma hos mig men det får jag leva med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/29 :  11:01:49  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej RKL!

Enklast är att absorbera 1:a reflektion. Precis som Johan skriver så är det inte i första hand diskantområdet man måste ta hand om då det är smalspridande. En typisk 1:a reflex är från 3000Hz och nedåt. Tar man med en Dacronskiva el dyl.

Kvalitetsmässigt så är det en annan femma. Ofta är det bättre att diffusera 1:a reflex men då är vi inne på ganska djupa prytlar. Djupet på diffusorn är ju rätt av sammankopplat med frekvensen på det som man vill ta bort. Eftersom detta i princip aldrig är diskant (korta våglängder, grunda diffusorer) så blir de 20 - 30 cm djupa om de skall göra riktig nytta. Grundare diffusorer går utmärkt bakom lyssningsplats etc men just 1:a reflexen är svår.

Taket kan bli bra med dacron-skivor. Akta så du inte överdämpar...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/06/29 :  11:33:42  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Jag är medveten om problemet med diffusorernas djup, mitt rum borde tillåta rätt djupa diffusorer utan problem.

Hade tänkt mig en, max 2 skivor i taket för att undvika att göra rummet för dämpat.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/06/29 :  13:49:13  Show Profile Send hjort a Private Message
Fundera lite på om du vill korta ner efterklangstiden också i ditt rumm i så fall är absortion kanske ett bättre val.

En 5 cm rockwool panel dämpar 1:a reflexen tillräckligt långt ner för att du ska få ett extremt rent mellanregister.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/29 :  13:56:32  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vart får man tag på billiga paneler för att ta hand om första tak reflexen?



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/06/29 :  14:56:01  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
De "Sund" miljöabsorbenter (dacronskivor) som vi säljer kan man få i olika tjocklek, volymvikt och färg allt efter de önskemål som man har. Men det är ju alltid svårt att säga vad som skall användas om man inte mäter upp frekvens band och efterklang med instrument.
Lycka till

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/06/29 :  15:10:42  Show Profile Send hjort a Private Message
http://www.absoflex.se/
Kan hämtas i Göteborg området.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/29 :  15:13:53  Show Profile Send Bubben a Private Message
Golden Age har en skiva på 40 mm tjocklek som kostar ca 315kr/st. Finns även i 100 mm. Monterar man en 40mm-skiva ca 5-10 cm från tak absorberar den mellan ca 150-5000Hz, därefter ökande diffusering.
Finns även skum-paneler, men de absorberar endast från ca 500-1000Hz.
Mer info på http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/akustik/akustik.htm

Annars kan man köpa markskivor 50 mm för 65kr/st, och klä in med något. Tyg kommer att dämpa hela vägen upp i registret, så vill man inte riskera att ta bort för mycker av "luftigheten" får man använda något med högre densitet.

Magic> Har funderat på Sund, men vad kostar den? Går den att dela själv om man behöver 60x60-bitar?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/29 :  16:05:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag gav 1775 ink frakt för 4 st 40 mm Dacron skivor i aluram. Köpt hos Akustikmiljö. Det är en bra början sen kan man gå vidare med diffusorer om man vill.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/07/01 :  15:32:41  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
SUND absorbenterna går att få i vilka storlekar storlekar som man önskar, 600x600 och 1200x600 är dock standard. mail sales@akustikmiljo.se för mer info och priser.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000