HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare, förstärkare... vad ska man välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Linus_L
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/07/01 :  14:50:52  Show Profile Send Linus_L a Private Message
Hallå!

Jag har nu på senare tiden haft mina tankar kring en ny förstärkare. Detta efter att två av mina totalt 3 förstärkare mer eller mindre har lagt av. Just nu sitter jag med en 20-30 år gammal NIKKO RN-819 (som för övrigt har en kraft att räkna med och driver mina B&W 602 S3 väldigt fint och välljudande). Problemet ligger dock i att jag har två högtalar uppsättningar, men bara en fungerande förstärkare. För tillfället ska jag dock gå på en stereo förstärkare, detta eftersom min ekonomi just nu inte direkt tillåter att jag köper ett komplett surround (tillåter och tillåter, det skulle då svida i börsen iaf.).

Jag har fått diverse förslag från kompisar och andra HiFi-intresserade och har även själv haft mina funderingar kring vissa modeller. Här är några av de tips och råd jag har fått.

NAD C352
NAD C320BEE
Harman/Kardon HK-970
Rotel RA-01

Alla dessa ligger omkring 3000-5000kr i pris och det är inom det området jag skulle tänka att göra ett klipp.

Mina högtalare är som sagt ett par B&W 602 S3. Några tankar eller förslag angående dessa förstärkare eller har ni möjligtvis några andra alternativ att erbjuda.

//Linus

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/07/01 :  15:29:51  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
HK kan du nästan hoppa över tycker jag. Sämre skit får man leta efter! Drar desssutom åt det ljusa hållet vilket inte går ihop med B&W. Lyssna runt! Det är dina öron som bestämmer. Titta också på begagnat. Du får mycket mer får pengarna då.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/01 :  15:33:46  Show Profile Send rolandm a Private Message
NAD är en klassiker för ett friskt, spelglatt och dynamiskt ljud med styrka - men de är inte det sista ordet i finess och detaljupplösning. Ljudbilden kan vara lite "larger than life", saknas precision - men det är roligt och musikaliskt. Väldigt lätt att gilla, väldigt lätt att leva med, väldigt lätt att stampa takten till.

Rotel har mer precision, men i ren spelglädje så kan de inte matcha NAD. Fast de gör egentligen fler saker rätt.

Harman-Kardon... har inte hört den senaste inkarnationen av deras klassiska förstärkare, men tidigare har det varit lite grovkornig återgivning med styrka i bas och diskant, på bekostnad av ett mellanregister som inte varit lika expressivt som övriga register. Men hur senaste versionen låter vet jag inte... (Hifi & Musik gillade den skarpt).

Lyssna på dem!
Cambridge kan också vara ett alternativ, tycker den nya Azur serien helt klart imponerar. Ett charmigt och precist ljud, inte lika mycket styrka som NAD, men nästan. Mer precist.

Dina B&W behöver en kraftfull stärkare med must och expressivitet, med kontroll och strömstyrka - de kan bli väl varma i basen annars, men alla alternativ nämnda här har vad som krävs - fast på lite olika sätt och bara du kan ju avgöra vad som är rätt för just dig. För att strama upp ljudet skulle jag även satsa på kablar från Audioquest (Type 4) och köra bi-wire.

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/07/01 :  15:46:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Att H/K är skit tycker jag definitivt inte. Då har du inte lyssnat speciellt hårt på den nya modellen eller haft konstigt rum/klangmatchning i den anläggningen tycker jag. Min kompis gick och köpte den nya H/K 970 för 3995:- till sina (Gissa.......) B&W 603S2 och det fungerar alldeles lysande, mycket bra kraft och definitivt INTE ljust i ljudet. B&W 600 Serie gillar effekt och där kommer den inte till korta, utan driver fruktansvärt bra med fin dynamik och attackvilja. Han kör för övrigt med en Arcam Alpha 7SE som CD-spelare som är lite mjukare i karaktären. Jag tycker den definitivt ska stå högt upp på din lista. Sen att den är så grymt snygg jämnfört med Nad:s östtyska kärnkrafts-design gör ju inte saken sämre..

Nad däremot är klart mörkare och lite mjukare i karaktären, bra om du tycker ditt ljud annars blir alldeles för ljust (Sitter själv med en Nad S300 Silverline). Dom har också som sagt mycket bra strömresurser och fungerar ganska bra med B&W dom med. Har själv använt mej utav Nad och H/K till just dom högtalare som du har i ett ljust rum, men har aldrig blivit lyssningstrött på varken Nad eller H/K.

Vad har du för CD-spelare till din anläggning och vad gillar du för musik?

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/01 :  16:05:13  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker "NAD ljudet" har förändrats kraftigt genom åren. Min första NAD (även min allra första förstärkare) var en NAD 3020i, där kan vi prata mjukt ljud med dragning åt det mörka. :) Nästa stärkare blev en NAD 306 och den var öppnare i karaktären, jag vill nog karaktärisera den som väldigt neutral. En riktigt bra förstärkare som jag gillade mycket och som hade fin precision i ljudbilden. Sedan bytte jag till en Alchemist Axiom och fick mindre effekt men mer precision och detaljupplösning, fortfarande med fina musikaliska kvaliteter som bär fram musken väl. Fast ingen bra matchning till B&W i mitt tycke.

De nya små NAD:arna tycker jag ha fortsatt på det öppna och rytmiska ljud som min 306:a hade, fast effekten och styrkan har utvecklats mer än precisionen och upplösningen. Tycker inte BEE NAD:arna har den precision som min 306:a hade...

Silverline är dock en annan femma, eller 10 poängare - men då snackar vi helt andra pengar och jag tycker väl inte att deras ljud säger så mycket om ljudet i de billigare NAD:arna.

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Linus_L
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/07/01 :  16:33:14  Show Profile Send Linus_L a Private Message
Anledningen av att jag fastnade just vid HK-970 var pga själva designen, det var väl den som tog tag i ögat mitt. Jag har dock inte lyssnat på den, men jag har lyssnat på Hemmabio recievern AVR-130 på Harman/Kardons eget lilla surround paket (med en överdimensionerad subwoofer om man jämför de med storleken på sateliterna). Vad gäller ljudet på den så hade jag nog väntat mig mer, inget alternativ för mig direkt.

Det som är lite synd här är att det inte finns någon direkt renodlad HiFi-butik i Piteå. Vilket gör det lite svårt att lyssna på dessa förstärkare såvida jag inte vill åka till Luleå/Umeå där jag vet det finns några ställen som kan ha dessa förstärkare i sin butik.

Min "CD-spelare" just nu är en Philips DVD 633, ingen vidare HiFi-maskin direkt, sen står den ganska ostadigt pga sitt lite, vad ska man säga, ostadiga chassi (skakar/vibrerar väldigt lätt).

CD-spelare har jag dock inte kollat runt på så mycket, även om det vore aktuellt att köpa en. Om jag nu skulle köpa mig en HK-970 så kanske jag köper hela serien av den? CD- och DVD-spelare. Annars tar jag gärna emot förslag på sådana också.

Just nu för mig lutar det mellan NAD C352 eller Harman/Kardon HK-970 (har då även läst recensionen i Hifi&Musik), har fått mest positiva vibbar om de två maskinerna. Hade som sagt fått ett tips angående Rotel RA-01 men då jag ser på effekten på den så vet jag inte om den skulle vara optimal för mina högtalare.

Edited by - Linus_L on 2005/07/01 16:35:27
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/07/01 :  17:13:18  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Tycker du ska kolla in Marantz 7200 för 3995:- hos http://www.apparat.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e791279&node=65&category=WELC, om du vill köpa nytt tror jag det är svårare att hitta nåt bättre:

* 2*95W
* Class A drift 2*25W
* helt ok phonosteg (NAD har ej det)
* Hörlursuttag (Nad har ej det)
* 2 högtalar utgångar (enkel Bi-wire)

Dessutom låter den bättre än NAD 320BEE iallafall, har testat själv.

test från HifiChoice http://www.marantz.com/reviews/review_347.zip

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/07/01 :  17:29:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
rolandm: Jag har även ägt det mycket billigare slusteget Nad 214 samt matchande försteg, så jag har även jag upplevt det billigare Nad "soundet" och jag gillar det med.

Linus_L: Du ska inte jämnföra H/K:s 970 med deras hemmabio- receivrar. Jag har ägt en AVR430 (3 modeller up från 130) och jag tycker inte den kommer i närheten av 970:ns i rytmik i ljudet, kraft osv och jag upplever 970:n som lite mjukare i ljudet, inte lika grov och kantig. H/K:s matchande CD-spelare till 970 ska tydligen vara riktigt bra för pengarna, men jag har dock inte själv lyssnat på den.

Thomas_Ö: B&W 600 serie har en tendens att gilla strömstarka förstärkare för att få en bra och kontrollerad botten, och där tror jag inte Marantzen har så mycket att sätta mot en Nad 320BEE eller en H/K 970 t.ex. Jag tyckte inte min AVR430 riktigt fick till botten på mina B&W 602S3 som jag hade, och då pratar vi ändå om en erkänd strömstark receiver för 10000:-.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/01 :  17:34:19  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tror inte på Marantz till B&W (även fast den kombinationen tycks gillas i England). Av det jag hört så går gärna B&W åt det varma i mellanbasen, lite köttigare ljud än stramt och tight. Marantz är musikaliska och detaljerade finlirare, men lutar åt det varma. Jag tror det bli för mycket av den varan här - för B&W tror jag mer på en förstärkare som "rockar fett" än en varm mjukgörare.

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/07/01 :  17:37:07  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hade RA-01 till mina Dynaudio Audience 42:or och de är ju rätt tröga, men det funkade hur bra som helst. RA-01 har ju testats
rätt hårt i olika HiFi-tidningar, kolla på nätet så
hittar du mer info om styrkor och svagheter!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Linus_L
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/07/01 :  18:39:25  Show Profile Send Linus_L a Private Message
KennethS: Hehe, jag jämförde dem inte direkt. Det var mer som ett tänkbart alternativ att köpa en surround reciever eftersom jag någon gång troligtvis ska komplettera mitt system med ytterligare B&W högtalare så att jag har ett komplett surround system. Men då jag väl testat den recievern var den inte lika lockande.

Just nu sitter jag och läser om Harman/Kardon's HK-970 CD-spelare. Deras DVD-spelare (DVD-22) verkar ta i stort sett alla format som finns (förutom DVD-Audio verkar det som), men DA-omvandlaren's specifikationer är betydligt lägre än själva CD-spelaren om man vill gå på det.

Någon som har testat HK-970 CD-spelaren eller DVD-22 som kan uttala sig om dessa?

Vad gäller den musik jag lyssnar på så är jag väl lite av en allätare. Allt ifrån Rock/Metal till klassiskt, men på senare tid har det varit mer åt Rock/Metal hållet. En hel del Collective Soul, Nickelback, System Of A Down, In Flames osv.

Edited by - Linus_L on 2005/07/01 18:43:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000