HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Försteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:20:14  Show Profile Send Qvist a Private Message
Hej hur stor inverkan har egentligen fösteget eller processorn ?

Hur stor inverkan försteget har till 2 kanal vet jag ju men hemmabio är ju lite anorlunda.

Alltså typ skilljer det sig mellan hur bra det delar upp ljudet eller nått ?

Mvh

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/01 :  09:59:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte riktigt hur du menar...men menar du DSP:n i en AV-förstärkare så kan man ju inte veta hur mycket den förändrar ljudet eftersom man vanligen tittar på film. När det gäller filmljud så kan man ju fundera på vad som är rätt eller fel. Det handlar ju om att få ett ljud som om möjligt är bättre än verkligheten.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/07/01 :  10:55:42  Show Profile Send Qvist a Private Message
Alltså typ processorn i försteget.

Jag menar om jag tar en dvd för 5000 spänn och använder center och bakhögtalarutgången till separata (Bra) förstärkare och sub då, då har jag 5.1 ljud.

Men vad vinner jag i bioljudet med att skaffa en ordentlig surround processor.

Mvh
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/01 :  11:14:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Finns inget som säger att du skulle vinna mindre på att använda en processor till ett hembiosystem än att gå på ett separat försteg i stereo istället för en integrerad historia Arbetsuppgiften är densamma och mycket därtill och bör göras på ett så bra sätt som möjligt.

Du vinner (och förlorar) på att kunna byta kablage, separation, uppgraderingsfrihet, matchning med andra komponenter osv osv.

Edit: Bortsett då från att förstegen/processorer oftast ligger på toppen av produktutbudet från resp. tillverkare och innehåller bättre komponenter (finns naturligtvis undantag). Något som avseglar sig på prislappen, hembioprocessorer kostar ofta 35000 och uppåt, även om det finns några billigare exempel.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/01 11:20:06
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/07/01 :  14:00:33  Show Profile Send Qvist a Private Message
Integrerad historia blir det ju inte.

Har ett bra försteg och förstärkare till frontar.
Köper ett skapligt försteg och förstärkare till bakkanaler.
Desamma för center.
Skaffar baslåda.

Anv en Rotel rdv 1060 till dekoder eller processor.

Programerbar fjärr för att styra volymen smidigt.

Ovannämnda funkar ju, det kanske inte är det smidigaste men.

Nån som har det så ?

Då har jag ju ett helt renodlat 2 kanalssystem helt fritt från bio kraffset.

Om man då tex köper ett skaplgt bio försteg kommer jag att vinna mycket på det för bio ljudets skull då ?

Alltså det lär väll vara mer inställningsmöjligheter och så, alltså vad vinner jag mer på ett försteg till hemmabio mot för att köra med en inbyggda processorn i dvd spelaren ?

Mvh
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/01 :  14:22:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Okej, framgick inte att du ville mixa ett renodlat 2-kanalsystem med försteg med en bioprocessor. Funkar fin-fint så länge 2-kanals försteget har ett s.k. "direct through"-läge så att du kopplar preout från bioförsteget till 2-kanalsförsteget. På så sätt behandlas inte signalen i 2-kanalsförsteget utan skickas direkt vidare till förstärkaren.

Bättre än DVD-spelarens dekoder? Jo. Processordelen i en DVD-spelare är ju inte speciellt påkostad, naturligtvis beroende på vad det är för maskin vi snackar om.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/07/01 :  14:39:52  Show Profile Send Drem a Private Message
Om du vill kombinera 2-kanal och flerkanal men absolut inte kompromissa med ljudkvaliteten så kan du göra som jag och gå på ett helanalogt Copland CVA-306 6-kanals rörförsteg med rör på varje kanal. Köp en schyst dvdspelare och koppla till förstegets analoga 5.1-ingång för film, dvd-a eller sacd.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/07/01 14:45:14
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/07/01 :  16:11:05  Show Profile Send Qvist a Private Message
quote:
Processordelen i en DVD-spelare är ju inte speciellt påkostad

Men hur mycket gör det för bio ljudet, är det välldiga skillnader vi talar om ?

En Rotel Rdv-1060 har jag som Dvd spelare annars.

Mvh

Edited by - Qvist on 2005/07/01 18:37:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000