Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 14:11:34
|
Ebba grön sålde INTE skivor pga Thåströms röst. De gjorde de pga av att de var bland de först banden som gjorde lite mer attityd på sin musk (visst hade det förskommit innan, men inte så mycket inom svensk musik) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 14:17:10
|
quote: Ebba grön sålde INTE skivor pga Thåströms röst. De gjorde de pga av att de var bland de först banden som gjorde lite mer attityd på sin musk (visst hade det förskommit innan, men inte så mycket inom svensk musik)
Zalve: Ebba sålde skivor pga mycket bra rocklåtar...lyssna bara på Ebba Grön-boxen...om man nu gillar bra rock alltså (och DET gör man...)! Och Thåströms röst passade perfekt till musiken och låtarna, sen utvecklades den till att idag vara en av Sveriges mest karakteristiska, personliga och själfulla...tycker jag i alla fall. Thåströms soloskivor och Imperiet har också sålt bra...och om nu Thåström hade haft en skrikig röst varför räknas då så många av Ebbas och Imperiets låtar som svenska rockklassiker... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/01 14:21:28 |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 15:25:37
|
Ebba grön gjorde schalgers, ingenting annat!
@TBA Skämtar du eller? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 15:40:30
|
Håkan Hellström tycker jag sjunger bra.
M.V.H.
Björn-Ola
Medlem i Tondövas Riksförbund |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 16:04:18
|
Jag hoppar ut här, då min uppfattning av bra sångare inte verkar stämma med övrigas (som har uttalat sig i tråden) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 16:30:35
|
Tommy nilsson's röst gjorde sig mycket bra på den tiden då han sjön i Easy Action. På senare år har väl låtvalet varit lite så där.
@Zalve Vadå drar dig ur? tror du att det är en tävling det här? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 16:42:31
|
Ingen tävling! En diskusion där man inte har samma tänk, ger liksom inget.
En del inlägg är ironiska, en del känns ironiska, en del är INE ironiska - Då snackar vi om samma namn.
Jag trodde att det skulle handla om BRA sångare, inte artister man diggar. Tex. Magnus Carlsson (Barbaddos, Alcazar) är en bra sångare, men inget jag skulle köpa - Inte ens hans julskiva.
|
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 16:49:47
|
Jo, men så är det alltid när man snackar musik, man går efter sina egna referenser och till grupper och artister man gillar mest. Herregud det finns ju miliarder duktiga sångare i sverige. Musik är bara för dig själv! Sedan om några tycker att Håkan hellström eller jocke thåström sjunger bra, så är det väl upp till dem, eller hur? Det finns ingeting som heter bäst när det gäller musik! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 16:56:32
|
Bäst är svårt att utse, men BRA är inga problem. Dagen då Sjömanskostymen kommer att räknas dit, lägger jag ner med detta intresse. |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 17:02:47
|
Hur F#n lägger man ner ett musik intresse? eller menar du Hifi intresset.
Vad menar du med sjömanskostymen? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 17:14:30
|
Sjömannskostymen är Hellström |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 19:22:54
|
Håller med Zalve, Hellström är usel som sångare.
Men ska jag ta med feeling, så är Fred Åkerström den bäste, sjunger inte mer, tyvärr.
Tommy Körberg, låter som om han har näsblod när han sjunger
Annars så är de där Alcazar snubbarna bra på att sjunga.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 20:45:59
|
Vad sur och tvär du verkar i den här tråden, Zalve. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
TBA
Member
290 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 21:35:55
|
Nothing: Om du menar min röst på Loffe som bästa trummis så skojar jag inte. Du vet väl att han började somn trummis och dessutom var väldigt bra. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 23:36:21
|
Är inte sur, tycker bara att det är lite lustigt att många mindre kompetenta sångare näms. Vore skillnad om det handlade om vem som har bästa känslan när han sjunger. Jag efterfrågade hur det skulle tolkas, men jag kanske är för seriös när det gäller detta.
Får väl svara med Gessle. Både han och jag vet att han skjunger som en gud.
Nån som näms i tråden BÖR väl ändå kunna hålla samma ton som resten av bandet gör, eller !? |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 00:01:59
|
Själv har jag påtagligt svårt att komma på bra (dvs tekniskt skickliga) svenska sångare. Jag antar att det finns en bunt inom opera och dylikt, men sånt kan jag inte lyssna på. Intressant att notera är att jag tycker mig märka att de opera-sångare som inte är sådär JÄTTEbra kör med desto mer vibrato för att försöka dölja det, eller nåt...
Frank Ådahl är den enda jag kan komma på inom musik jag lyssnar på själv. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Joe
Member
178 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 02:32:44
|
hmmm....ingen som har nämnt Björn Skifs |
I'll see you on the dark side of the moon.... |
|
|
Talisker
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 07:51:42
|
Måste bara flika in med Magnus Carlson, tycker han sjunger både med känsla och har en bra röst. |
Try walking in my shoes.... |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 08:19:32
|
Zalve
W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 09:03:29
|
Mycket svårt det här, men jag säger Mikael Åkerfeldt (Sångare i Opeth) Finns en hel del bra till som är värda att nämna (imo)
Tom.S.Englund (Evergrey) Anders Friden (In Flames) Anders Hedlund (Vintersorg, Borknagar) + Några till. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 11:23:23
|
Frank Ådahl ja, tekniskt mkt bra men jag har lite svårt för wailande generellt..därför får hans brorsa min röst(!)...kanske inte perfekt teknik men både bra röst och sångsätt för den musik han ger sej på! Simon slår många av alla som nämnts i tråden fö...men han är nog i "fel" genre för att va tillräckligt igenkänd...hur som helst så är han den av Edin-Ådahls medlemmar som var riktigt bra att höra LIVE, och den som gjorde å sjöng dom absolut bästa låtarna!
Tommy K kan inte förbigås i snack om Sveriges bästa sångare, kvalitativt i den högsta divisonen men inte riktigt min musikstil.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/07/02 11:24:30 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 11:33:54
|
Såg ett klipp från "Swedish Metal Aid" (någon 80-talsgrej) på tv häromdagen. Jag nominerar inte någon av dessa. Sen står loppet fritt för att jag kommer på någon ;) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 12:14:53
|
Du får mit medhåll Edison. Frank är duktig, men han fastnar lätt i samma typ grejer han gör (med rösten) Wailning/hur han tar tonerna osv.
Simon är dåldisen, med rösten! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 13:31:59
|
Visst kan Franks sångstil bli lite tröttsam i längden, men som sagt, tekniskt sett är han riktigt vass. Simon är dock en hejare på känslan i det han gör |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Topic |
|