HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sveriges bästa sångare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/06/29 :  23:29:44  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Bästa sångare, och då menar jag inte Ted Gärestad, som visserligen sjunger bra, men har en alldeles för vanlig röst. Nämner inga operasångare, då jag inte känner till så många.

1: Daniel Heiman - Lost horizon, nu tyvärr avhoppad.
2: Joey Tempest - Behövs ingen förklaring.
3: Tom Englund - Evergrey.
4: ?
5: ...

(Oooh, vad jag blir nedröstad nu)

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/06/29 23:30:29

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/30 :  00:13:11  Show Profile Send hal a Private Message
Freddie Wadling förstås, utan att tveka

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/30 :  07:59:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Joakim Thåström eller Uffe Lundell!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/30 :  10:06:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Stod det inte bästa i rubriken? Det innebär väl att de skall kunna sjunga,, Inte bara att man uppskattar deras röster ?!
Tala om hur jag skall tolka detta, så skall ni få svar.
För med svaren ovan, så skulle jag fortsatt med Per Gessle och Sjömanskostymen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/30 :  14:06:58  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Stod det inte bästa i rubriken? Det innebär väl att de skall kunna sjunga

En tolkningsfråga som du säger. Loa Falkman är väl en bättre tekniskt/ objektivt sett sångare än Wadling. Men jag skulle inte stå ut med Loas röst mer än 5 sekunder , inte heller sjömanskostymen...
Så det är väl fritt fram för personliga tolkningar.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/06/30 :  14:33:33  Show Profile Send rolandm a Private Message
Tommy Körberg! För hans kraft och känsla... Andra aspiranter är Staffan Hellstrand, för hans känsla och sanna uttryck - han har själ (fast rent tekniskt är han imperfekt). Christer Linder har känsla, känsla, känsla... rent tekniskt är han också bra.

Ja, det räcker nog från mig. :)

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/30 :  14:55:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Måste fråga Trådskaparen om det är känslomässigt, eller tekniskt vi snackar om, eller sättet att förmedla texten?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/06/30 :  16:10:47  Show Profile Send Nothing a Private Message
Som ett mycket stort Pain of salvation fan måste jag bara säg Daniel Gildenlöw! Han har en säregen röst som kanske inte alla förstår sig på. Men sjunga det kan karl#¤eln så det ryker om det! Från Maria carrey falset till djupt death metal-growl.

Jag säger Daniel Gildenlöw. Sedan säger jag Göran Edman.

Edited by - Nothing on 2005/06/30 16:29:21
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/06/30 :  16:32:59  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Heléne Sjöholm tycker jag måste nämnas i detta sammanhang!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/06/30 :  16:51:47  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Heléne Sjöholm tycker jag måste nämnas i detta sammanhang!
Jaha, jag trodde hon var sångerska...

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/06/30 16:52:30
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/30 :  16:58:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag trodde att det var manliga sångare som menades ?!

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/06/30 :  17:01:24  Show Profile Send Nothing a Private Message
Hur är det Zalve, har du kommit på någon förutom Gessle?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/30 :  17:13:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När jag vet hur det skall tolkas skall ni få flera BRA alternativ.

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/06/30 :  17:21:09  Show Profile Send Nothing a Private Message
Känsla och uttryck så klart, sedan om människan sjunger ruggit bra blir det väl bara en bonus! jag valde duktiga sångare allafall, samtidigt som jag gillar deras musik.

Jag slänger in Roine Stolt i listan. Hans röst passar som handsken till musiken han gör.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:12:30  Show Profile Send Roq a Private Message
Flera av mina kandidater har nämnts:

Jag slänger dock in en outsider: Jan Åström. Helt suverän röst - kraftfull, teknisk duktig (opera-skolad tror jag) och personlig rock-röst.
Han har på senare tid varit med lite i "Så ska det låta" men jag har mest upplevt honom på Cliff Barnes/Nalen/Mosebacke-scenen där han och bandet Medborgarna lirade varje söndagkväll.
Han gör ruskigt bra Cornelis-tolkningar och är en suverän live-artist.

Mest karismatiska röst har annars Freddie Wadling och jag tycker nog Tommy Körberg hör till toppen också.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:46:30  Show Profile Send TBA a Private Message
Wadling är redan sagd så jag säger Stefan Sundström.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/06/30 :  20:04:48  Show Profile Send Piggen a Private Message
Nämner Joey Tempest igen. Grymt bra röst!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/06/30 :  21:05:14  Show Profile Send rolandm a Private Message
Svante Thuresson! Svergies Sinatra!
Så, nu har jag gjort dagens kulturgärning.

Får jag en kaka nu?

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/06/30 :  22:01:56  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag håller med Roq, Janne Åström har en fenomenal pipa (operaskolad i San Fransisco) som bör upplevas när han uppträder med Medborgarna. han sjöng även i bandet Hot Soup, deras "Sjunger Cornelis" är mycket bra med "Jag och Bosse Linde`n" som en höjdarna.
Peps Persson är en annan sångare som bör nämnas. Ingen skönsång kanske men bra känsla.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/30 :  23:03:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Känner att jag avstår att nämna personer, då dessa är HELT motsatta mot dem som tas upp här.
OM J.Åström nu är skolad i Opera (i USA) så blir jag ännu mera konfunderad. För man kan ju tro att le får lära sig NÅT om teknik iaf.

Nåja,
Mina val, trots allt.

Anders Edenroth
Anders Ekborg
Outsider
Christer Nerfont

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/01 :  11:04:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Stod det inte bästa i rubriken? Det innebär väl att de skall kunna sjunga,, Inte bara att man uppskattar deras röster

Zalve: Jag tycker både Thåström och Ulf Lundell har fantastiskt bra röster! Om de sen är "bäst" vet jag inte (är ju ingen vokal-expert) men riktigt bra är dem i alla fall...tycker jag med flera...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/01 :  11:18:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tycker det är en STOR skillnad på att uppkatta en röst och att kalla den Sveriges bästa.

Har aldtrig hört thåström sjung, mer skrika om du frågar mig. Lundell harj ag algrid gillat, så jag skall inte dra in personliga värderingar i hans röst.

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/07/01 :  11:32:27  Show Profile Send Nothing a Private Message
Det är väl mer en känsla var och en har om musiken. Man kan ju inte säga vilken som är bäst. Det går ju inte att tävla i musik! som vissa tror att det gör. (syftar på melodifestivalen)

Samma sak gäller väl med musiker: jag har mina favoriter, Varför jag har just dom som favoriter beror på att jag lyssnar på den sortens musik.

Samma sak gäller om man skall fråga vilken som är sveriges bästa trummis, bassist eller gitarrist?

Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/07/01 :  13:26:23  Show Profile Send TBA a Private Message
Sveriges bästa trummis borde väl vara Loffe?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/01 :  13:38:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag tycker det är en STOR skillnad på att uppkatta en röst och att kalla den Sveriges bästa.

Har aldtrig hört thåström sjung, mer skrika om du frågar mig. Lundell harj ag algrid gillat, så jag skall inte dra in personliga värderingar i hans röst

Zalve: Det håller jag med om, men vilken röst som är bäst är ju väldigt subjektivt och hänger givetvis intimt samman med om man uppskattar den eller ej. Jag tycker tex Helen Sjöholm har mycket fin röst, men urtråkig musik. Rösten uppskattar jag, men ej låtarna. Sophie Zelmani tex, där uppskattar jag både röst och låtar.

Jag tycker Thåström sjunger hur bra som helst, skriker gör han absolut inte (ingen death metal-sångare ). Men detta är min uppfattning och en himla massa människor delar den, det vet jag. Annars hade ju inte Ebba Grön och Imperiet sålt så mycket som de gjort, samt hans soloskivor gått direkt in på topplistan när de släpps. Uffes röst är helt suverän med en heshet som passar musiken utmärkt.

Edited by - matte76 on 2005/07/01 13:41:17
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/07/01 :  14:08:47  Show Profile Send Drem a Private Message
Om kvinnor får vara med alltså...

Helene Sjöholm
Sara Isaksson

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000