HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sveriges bästa sångare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/02 :  18:53:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur många namn vill du ha Orpheus ?

Jöback är duktigt, men i sin genre. Utan för den blir han lite "tam".

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/04 :  07:53:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
tycker bara att det är lite lustigt att många mindre kompetenta sångare näms.

Zalve: ...och vem avgör vilka sångare som är kompetenta Jag tex tycker både Thåström och Lundell är mycket kompetenta, på sitt sätt! Knappast lika tekniskt begåvade röster som tex Helen Sjöholms, men betydligt mer personliga i rösten och mycket mer intressanta. Är tex Håkan Hellström kompetent, som sjunger falskt (IMHO) och mest snor från gamla låtar (fakta) ?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/04 07:56:45
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/04 :  09:34:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Börja med att definiera kompetent, så fortsätter vi därifrån.
Om du tror att sjöholmskan endast är en teknisk sångerska. Hon är nog en av de med personliga vi har i sverige. LÄgger ALLTID till sin personlighet i sånger.

Edit: http://susning.nu/Kompetens

Att inneha kompetens är egenskapen eller förhållandet att vara kompetent, att ha erforderlig skicklighet, erforderliga kvalifikationer, duglighet, befogenhet, behörighet. Den som äger kompetens är kompetent. Motsatsorden (ofta skällsord) är inkompetens och inkompetent.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/04 :  11:15:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Zalve: Just vilka som motsvarar definitionen av kompetent, vem avgör det? Det är ju subjektivt...du tycker som du gör och jag tycker lite annorlunda beträffande de artister vi diskuterat i denna tråd...vissa tycker Helen Sjöholm har en personlig röst (du tex), själv tycker jag den är underbar men låter likt många andras röster (samt att låtarna är tråååkiga men det är en annan sak), vilket JAG inte tycker man kan säga om Uffe Lundells eller Joakim Thåströms...men som sagt, man tycker olika här i världen och inget säger att just du eller jag har "rätt".

Dock kan man konstatera att många i Sverige uppskattar både det Thåström och det Lundell gjort, det visar inte minst antalet sålda skivor och "klassiska" svenska låtar.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/07/04 11:17:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/04 :  11:51:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det där med att sälja skivor... Tror att Per Gessle har sålt ganska många skivor, trots att han och aalla andra vet att han INE kan sjunga.

Du blandar in så mycket annat i dina inlägg Matte, att hälften vore nog. Ser bara att du vänder på't så att allt kan tolkas subjektiv.

När det kommer till kompetens, så är det lätt att se/höra om nån är kunnig eller ej.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/04 :  12:06:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan du redogöra för vad som skulle göra Thåström och Lundell till sveriges bästa sångare ?

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/07/04 :  12:15:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Per Gessle kan ju sjunga. Inga problem med att hålla toner eller nåt dylikt (som herr Hellström t.ex.). Sen är han enormt duktig på att göra olidligt tråkig musik sen 15 år tillbaka, men det hör inte hit.

Så länge man INTE pratar om teknisk briljans blir alla värderingar just - värderingar. Det GÅR inte att tävla i musik då.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/04 :  13:23:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Zalve: Har aldrig sagt att de är Sveriges bästa sångare rent tekniskt, utan att det är två av de mest personliga och karismatiska rösterna i vårt land.

quote:
Tror att Per Gessle har sålt ganska många skivor, trots att han och aalla andra vet att han INE kan sjunga.

Han har ju inte har Sveriges bästa röst tycker jag, men "inte kan sjunga"?? Tror inte många av hans fans håller med dig...Ayn tex har en annan åsikt...

Det enda jag menar är att vem som har "bra" resp. "bäst" röst är subjektivt, du tycker en sak och jag en annan. Vad gör att Helen Sjöholm har bäst röst? Det är likadant som med hifi, åsikterna går isär.

quote:
Du blandar in så mycket annat i dina inlägg Matte, att hälften vore nog. Ser bara att du vänder på't så att allt kan tolkas subjektiv

Tycker det är du som blandar ihop det, tex i fallet Lundell/Thåström vilka jag aldrig har hävdat är bäst rent tekniskt, men det finns ju andra bedömningsgrunder. Sen "vänder på det"? Que? Allt tyckande är ju subjektivt, och vad gäller vilka röster man tycker är bäst är just subjektivt. Eller det finns kanske en gemensam, vedertagen bedömningsstandard för musikbranschen? Har jag aldrig hört talas om...

Edited by - matte76 on 2005/07/04 13:27:49
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/04 :  13:29:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har aldrig snakcat om Tekniskt. Det är nåt som nånannan har tagit upp

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/04 :  13:31:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, hur menar du att Lundell och Thåström är "dåliga sångare" om inte tekniskt då?

Edited by - matte76 on 2005/07/04 13:34:02
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/07/04 :  17:04:11  Show Profile Send Nothing a Private Message
Det går inte som jag sa tidigare att utse någon sveriges bästa sångare! Det är en personlig anledning varför man kanske tycker att Thåström eller Lundell är bäst eller bara bra.

En sak som förbryllar mig är att de flesta bara nämner Radio-Artister!
Fan lyssnar ni bara på tråkig Radio-Musik?
Fördjupa er för guds skull!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/07/04 :  17:40:50  Show Profile Send govinda a Private Message
Jussi Björling!

Mvh Anders
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/07/04 :  17:51:31  Show Profile Send TBA a Private Message
Om de får vara döda så ligger väl Åkerström och Vreeswijk bra till.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/07/04 :  19:00:47  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Bengt Feldreich när han sjunger.....ser du stjärnan i det blå
Zalve vill ju ha en skolad röst som har varit med i musikal-svängen...själv väljer jag Freddie Wadling alla ggr...där är det livets skola och djupa mörker som skolat den rösten.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/04 :  22:37:52  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Man behöver inte vara bra sångare för att vara en bra musiker. Lundell kan inte sjunga på skiva, än mindre på konsert. Ändå är ha en ren succé. Så, bortse från era affektionsvärden och vilket band som gör bra musik. Dogge Doggelito eller Magnus Uggla är inte bra sångare bara för att någon gillar dem och bandet släppt många skivor.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/05 :  07:46:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Lundell kan inte sjunga på skiva, än mindre på konsert

Tja, detta är din åsikt, och de som inte gillar Lundells musik delar den, de som däremot gillar musiken delar oftast inte denna åsikt.

Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/07/05 :  16:07:07  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
quote:
bortse från era affektionsvärden och vilket band som gör bra musik

Du borde ju nämnt tråden "bästa skolade rösten" , och varför skulle inte känslomässiga själ vara inräknade i hur man bedömmer en sångare?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/05 :  22:45:19  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Matte76: Japp, såklart min åsikt. Jag gillar Lundell, jag pallrade ju mig iväg till Roskilde 98 för att se han mitt i natten. Jag tycker fortfarande inte han är bra sångare, även om musiken i sig är bra. Hans röst låter som vilken granne som helst, och hans lungkapacitet är inte direkt fridykarlämplig. Husomhelst inte landets bäste sångare.

Balrog: hm, ser mitt skrivmisstag. Menade såklart ur era egna syn(hör)vinklar, men objektivt. Ledsen.

Haha, Per Gessle är alltid lika het. -Den eviga sommarplågan. Askul!

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/07/05 22:46:24
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/05 :  22:45:50  Show Profile Send donald a Private Message
Jag går bara efter vad berör mig då måste jag sätta Sven -Bertil Taube när han tolkar sin far nummer ett.John Holm är en annnan favorit.Av de modernarne snittet tycker jag att Timbuktu är skitduktig.

donald
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/07/06 :  04:58:16  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Orpheus:
Jag tycker att Peter Jöback har glömts bort i denna nomineringstråd.
Inte många som kan mäta sig med honom.
Jodå...
Mikael Samuelsson.
Allt ifrån Bellman till Fantomen på Operan. Allt från len och fin till äkta rå-sop, med mycket kraft. Med eller utan dist.
Edit: Jag glömde att han sjunger Taube också.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/07/06 05:00:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/06 :  08:08:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Hans röst låter som vilken granne som helst, och hans lungkapacitet är inte direkt fridykarlämplig. Husomhelst inte landets bäste sångare

Nja... Han har inte Sveriges bästa röst, tycker inte jag heller, men hans hesa röst har själ, personlighet och värme (tycker jag) och passar helt perfekt till hans (i mitt tycke) suveräna rockmusik.

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/07/06 :  11:22:36  Show Profile Send Nothing a Private Message
Nog med lundell och allt skit! ger er nu!

Sveriges helt klart mest avanserade full register röst har Daniel Gildenlöw!
Lyssna på Pain of salvation - The perfect element och låten 'Used'

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/07/20 :  02:18:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
En av dom få banden som är svåra att inte sjunga med är nog trots allt broder daniel. Och sjökostymen passa ju rätt bra där
Så inkompetent är han ju knappast.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:02:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag tycker att Peter Jöback har glömts bort i denna nomineringstråd.
Inte många som kan mäta sig med honom."

Som vadå? Kräkmedel? :-)

"Per Gessle kan ju sjunga. Inga problem med att hålla toner eller nåt dylikt (som herr Hellström t.ex.)."

Nu skämtas det va? Per Gessle har nog tagit en och annan mindre ren ton genom åren. Klen röst har han också, det låter väldigt ansträngt när han sjunger.

Skulle jag nominera någon får det nog bli Cornelis. Alla som ens kommit i närheten av schlager och/eller musikal går bort.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:46:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Bäst sångare i Svedala. Han finns inte på samma sätt som att Sveriges bästa högtalare inte existerar.

Men den sångare som berört mig mest är Thåström. Jag såg många Ebba och Imperiet spelningar och kommer aldrig att glömma det totalt kompromisslösa trycket/utspelet han och banden hade. Är själv förortsunge och tycker att ingen annan har kunnat utrycka det många av oss kände.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000