HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fläkten i min dator....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/29 :  16:16:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hej!

Jag hoppas på lite stöd från de som kan mer om PC-maskiner än jag...

Jag har en datorfläkt(den på CPU'n) som är igång precis hela tiden...

Det är väl OK att den fläktar och håller CPU'n sval och fin men jistanes vad den låter!

Finns det fläktar för en Pentium4 som är tystgående och i såfall skulle någon vänlig själ kunna lägga in en länk till en så jag fattar vad jag skall fråga efter i butiken när jag går in frågar/beställer.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/06/29 :  16:20:23  Show Profile Send ryst a Private Message
Vad sägs om en CPU-fläkt, här finns ett gäng att välja bland

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=62

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/29 :  16:27:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Svaret kom snabbt som blixten! Tackar!

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/29 :  17:03:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tyckte väl att den förde väsen igår,, Men jag är ju själv van vid sånt

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/29 :  21:30:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Först så kolla så du inte tar förstor fläkt som inte passar. Men har du inte stöd för variabel hastighet på moderkortet ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/29 :  21:39:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har undersökt lite till och det var inte CPU-fläkten. Det var fläkten till kraftaggregatet... Och det går ganska varmt så det behövs nog fläktas. Kan det vara att aggregatet som håller på att packa ihop

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/06/29 :  21:53:34  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Pac: du får investera i ett nytt och tyst / tystare nätaggregat... Sedan kan man ju alltid kolla grafikkortsfläkten, den brukar kunna väsnas massor, gör den det är det bara att byta till kylflänsar så blir det knäpptyst.

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/29 :  22:19:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi vill se bilder sen Pac, på en dator som liknar en Nelson Pass Aleph 5'a med hylflänsar runt-om!

Allvarligare:
Du som är duktig på träarbete borde kunna bygga in datorn i en tyst låda, med dämpande material på insidan. Se till att det fortfarande är god ventilation. Sätt datornlådan på hjul.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/06/29 :  23:06:36  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det mesta går att få en bra ljudnivå på i datorn utan att det behöver kosta för mycket. Samtidigt så stämmer oftast uttrycket "man får vad man betalar för" rätt bra också. Oftast om du har en standardlåda så är dom flesta fläktarna skit i mitt tycke. Nu klarar du dig kanske bara med att byta ett nätagg och där finns det också en hel del att välja på och beror också lite på hur mycket effekt din dator drar. Billigare variant är Q-tec Psu Atx 350w Low Noise (27db) för runt 250:- till lyxigare Silverstone SST-ST30NF 300W Fanless för runt 1200:- men också fläktlös.

För att få ett bättre luftflöde i burken så brukar det oftast vara bra att addera en extra fläkt som tex en Papst 80mm (12db) som bara har för uppgift att få cirkulation i lådan och på så sätt sänka temperaturen överlag.

Bra butiker:
http://www.mycom.se
http://www.datorbutiken.com
http://www.komplett.se

http://www.kylning.com


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/30 :  00:02:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Engelholm

Jag borde ta bild på min dator då.

Dubbla nätagg , 7 Scsi diskar , 5 chassifläktar. men den väsnas inte så mycket efter vissa justeringar.

PAC

Dammsug nätdelens öppning inne i lådan. Brukar hjälpa. Annars kostar ett tyst nätag ca 500 :- beroende på hur många W du behöver.

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/06/30 00:04:17
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/06/30 :  00:43:09  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Dammsug nätdelens öppning inne i lådan. Brukar hjälpa. Annars kostar ett tyst nätag ca 500 :- beroende på hur många W du behöver.

Innan du tar dammsugare i närheten av datorn, se bör bövelen till att du har ESD-säkrat dammsugarslangen. Chassit till datorn och Nätagget måste vara skyddsjordat, och koppla sedan en jordsladd mellan chassit och yttersta delen av slangen. Använd inte någon plastförlängning, utan se till att det är metall (aluminium) på den delen som du suger med. Dammsugaren drar snabbt iväg med många kilovolt statisk spänning och kommer du i närheten av datorn med den riskerar du att skjuta komponenter som du poppar popcorn i micron.
Man kan ha tur, men det är dumt att chansa.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/30 :  01:48:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den här har inga fläktar alls och är knäpp tyst. Inte helt gratis förstås, men jag tycker det är värt en slant att slippa sitta i datorbrus.



http://www.zalman.co.kr/

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/30 :  15:05:29  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tips på ett bra "kit" för att få datorn tystare :

Tyst CPU-fläkt med tillhörande kylfläns som passar bra med lågvarviga fläktar. Mitt råd, Thermalright XP-120 (OBS, viktigt! Den är stor och passar inte alla datorer. Finns en mindre, XP-90) samt en 120mm fläkt (eller 90mm för XP-90) väljer jag Nexus fläktar.

Chassit byter man till ett med 120mm fläktar samt allmänt välbyggt, ett jag gillar skarpt är Antecs SLK3000B, det är dessutom rätt billigt (500kr). Som chassifläktar väljer jag återigen Nexus (de är också billiga för den delen ...). Montera fläktarna mot chassit med gummi mellan chassit och fläktarna, hindrar vibrationer att fortplanta sig. Glöm heller inte att skära ut fläktgallret som är dåligt stansat i chassit (detta bör alla göra och kostar inte mer än tid och arbete!).

Sedan är det återstående ljudkällor; nätagg, grafikkort och hårddiskar.

Börjar med grafikkortet. Har du ett slöare grafikkort är det eventuellt redan passivt kylt. Annars är det ganska smidigt att byta till en passiv lösning, t.ex Zalman ZM80D-HP (kontrollera så den passar bara ...). De flesta standardkylare har en 40mm fläkt så att byta är inte mycket idé, bättre att byta hela rasket. Detta är ofta den delen i datorn som låter mest!

Nätagget, här har man två alternativ egentligen. Byta fläkten själv (behöver väl knappast påpeka riskerna här inne?) eller byta hela agget. Lågbudgetalternativ för nytt är Fortron Source, kostar ca 350kr för en 350W modell. Den är utrustad med endast en 120mm fläkt, så man kan även byta fläkten på denna till en tystgående. Annars funkar det bra att bara byta fläkten/arna i nätagget, t.ex till Nexus eller Papst. Passivt kylt nätagg rekommenderas, men kostar därefter (ca 1500kr).

Slutligen har vi hårddisken, den kan faktiskt vara en av de värsta ljudbovarna i datorn. För extremen rekommenderas byta till 2.5" disk (de som sitter i laptops), kostar ca 800-1000kr för 40-60GB (dyrt), men de är å andra sidan i många fall ljudlösa . Budgetalternativet är att antingen hänga upp sina hårddiskar i gummiband, eller köpa färdiga sådana lösningar (ca 200kr).

Vad gäller fläktarna kan man alltid använda motstånd för att låta dem gå på mindre spänningar än 12V, detta blir dock generellt sätt sämre (låter mer / flyttar mindre luft) än ett par bra konsturerade fläktar gör men, kostar ju i princip inget.

Summan för en mer eller mindre knäpptyst dator på detta sätt bör inte överstiga 2000kr om man är lite händig själv och inte väljer de mest extrema lösningarna. Många av de saker som jag listade kan man för övrigt göra i princip gratis.

Finns på http://www.gtek.se/ samt andra ställen

Lycka till

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/06/30 15:10:23
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/30 :  15:49:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Gör annars som den galna norrmannen , vattenkylning med tank o pump nedgrävd i gräsmattan. Eller så sänker du ner hela burken i kväve.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/07/04 :  18:03:18  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Som någon tidigare sagt är första steget att ta bort samm ur datorn! Kika på fläktarna om fläktbladen är dammiga, tag en pincett eller liknande och plocka bort allt damm! DEt sänker ljudnivån en del.

Jag håller på att kika på ett nytt, tystare nätagg, och har kikat på detta:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=41099

Men jag vet inte om det passar till alla datorer, jag skall ringa dem och höra efter imorrn hade jag tänkt...

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/04 :  20:22:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Den här har inga fläktar alls och är knäpp tyst. Inte helt gratis förstås, men jag tycker det är värt en slant att slippa sitta i datorbrus.


Måste vara enklare att datorn i ett annat rum, eller att slå av den vid lyssning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/04 :  20:50:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Eller in med burken i ett skåp , man slipper mycket av dammet då med. Men många ggr har man förmycket fläktar. Det är bättre att se till att luften strömmar igenom på ett bra sätt. På så vis kan man många ggr ta bort 1 fläkt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/04 :  20:53:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
JE Jr

quote:
Latest ATX12V v2.0 with backwards compatibility
• Compatible with the latest Intel and AMD processors
• BSCC (Bluej Storm Cooling Control) with


Lite klent dock , "bara" på 350 W

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000