HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 bryter man mot lagen om man laddar ner...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/02 :  21:45:59  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Tv program, som är sända på tv och sedan upplagda på internet?

Borde det inte vara samma sak som att spela in dom på video?
har ingen aning om detta, och måste veta, så kanske finns det någon här som vet?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/02 :  21:52:06  Show Profile
Enligt Henrik Pontén så bryr sig inte dom om ifall man laddar ner tv-program (det där debattprogrammet som gick för ett tag sen).
Det låter ju trevligt tycker jag, finns mycket hdtv på nätet

Men jag skulle också gärna ha någon slags lagtolkning av detta.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/02 :  23:53:36  Show Profile Send ryst a Private Message
Som jag tolkar det så får man inte ladda ner tv-program om nu inte de finns utlagda från tv-bolaget/rättighetsinnehavaren i fråga.

Framförallt så snattar du ju om programmet ännu inte är sänt i sverige om något lokalt tv-bolag har köpt rättigheterna att sända t.ex Lost o.s.v.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/03 :  19:49:47  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag skulle behöva laginfo om detta, var kan man hitta det tro?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/03 :  20:03:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är till 99% säker på att det är olagligt. Att spela in på video är visserligen ok (även om även det är lite av en gråzon) men du får ju inte sprida ett inspelat program vidare.

Enda undantaget är om upphovsrättinnehavaren säger att det är ok men det är nog rätt sällsynt, ett exampel är möjligtvis SVTs inslag som ligger på webben.



Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/07/05 :  01:47:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Rent strikt enligt lagen får man inte ens berätta vad man sett på TV eller hört på radio. Men alla vettiga människor inser ju hur absurt det är. Så ingen bryr sig om att verkligen tillämpa lagen. Så gråzoner finns det gott om. Det blir de prejudicerande domarna som styr i realiteten. Och var gränserna sätts kommer vi att märka så småningom. Än så länge är jag inte orolig för det jag laddar ner/delar ut. Jag har bara lite musik och tv-serier och så få och gamla filmer att bolagen knappast har någon anledning att hoppa på mig.
Direct-Connect hubbarna jag hänger på har inte haft någon nämnvärd minskning av användare...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/07/05 :  10:28:52  Show Profile Send mace a Private Message
Man kan ju ladda ner radioprogrammet "Sommar" för senare lyssning (podding) men tror ni man får med musiken då ...............
Det är ju för f*n halva programmet

Korkat var det oxå när Jag låg i flottan, Vi fick inte spela in tv-programm, inte ens nyheterna, för att kunna se dem senare (Isbrytare går dygnet runt på vintern)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/05 :  12:24:15  Show Profile Send ryst a Private Message
Många korkade regler/lagar. Kommer ihåg att brorsan ville skänka sina gamla köpfiler till ett sjukhus eller om det var till lumparna på någon förläggning, men fick inte p.g.a upphovsrättslagen.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000